NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag blir lite stolt när jag inser att jag sommarjobbat för den kvinnan och ridit den där otroliga hästen på filmen... :bump:
( och dessutom berömde hon Bloffe med orden "I really like this horse, he's a true Gæðingur!" )
Vad roligt! Hur var Diva att rida?

Ärligt sagt; den bästa hästen jag suttit på i mitt liv. Hon har ett underbart psyke med mycket vilja, men även otroligt samarbetsvillig, känslig och fjäderlätt på handen.
Känslan när man bara tänker på en ökning och hon sätter av i dundertölt går inte att beskriva, det går foooort och med sån otrolig flow.

*KL*

Idag ska jag och Laukur träna på ovalbanan tillsammans med några andra i klubben. Vi har en arrangerad träningsdag och det brukar komma några stycken så det ska bli kul för Laukur är bara riden på ovalbana en gång förut och då med hagkompisen som han känner så väl :)

Enligt vädret ska vi bli blöta, men det gör inget!

Spännande:):)

Jag var med min nya häst på ovalen första gången förra veckan, han skötte sig bra:):) Lite pigg å styvar sig i bland men med mer styrka å en ryttare som skärper till både blick sits å lite annant så blir det nog bra så småning om:):)

Hoppas det blir någon sån träningsdag här i närheten, skulle vilja se hur han sköter sig med andra hästar inne på banan:)
21114_10151449268703167_1280783851_n.jpg

Fin han ser ut, det ska bli spännande att se honom IRL.
Vi får väl fixa en träningsdag, vi pratade ju om det i Vilja förra året men det blev aldrig av, så tar vi bara tag i det så...

Ja det ska bli spännande! Han lyssnar väldigt bra på mig annars och har skött sig bra på kurser så jag tror det går bra men det blir lite annorlunda att rida flera på en ovalbana än i ett ridhus faktiskt :)

Vi ska ha flera träningstillfällen i vår klubb under året faktiskt, så det är jättebra!

Fin din häst är!

Han är super kul att rida, sen att det finns ganska mycket gång är bara ett + i kanten:):)
Det ska bli super kul att höra vad Hinni har att säga och vilka verktyg han kan ge oss:)
Sjóli bli lätt styv å springig men om jag bara rider å får till mig själv lite bättre så att han kan muskla på sig så blir det där nog bra:D:D

Vore super om vi kunde få till en Vilja dag på banan:D:D

Knapplån: Det går trögt att sälja häst, så jag har börjat se mig om efter en fodervärd igen till Kná. Till att börja med är det bara över sommaren, så det borde inte vara omöjligt. Sedan har jag förhoppningsvis ett jobb så att iallafall den ekonomiska biten löser sig. Men det känns inte kul, jag vill inte hon ska behöva flacka runt, och det är läskigt att lämna bort henne. :(

Det går upp och ned med henne, vissa dagar är hon supertrevlig och andra dagar ligger hon på och vill öka mer eller mindre hela tiden. Men det handlar mycket om hur mycket jag hunnit med att motionera henne. Hon mår bra av att jobba mycket, och det är en starkt bidragande orsak till att jag bestämt mig för att låna ut henne igen.

Kl

Idag har vi tävlat! Det gick både bra och dåligt. Det bra var i V5 som var första klassen för dagen. Kveikja var pigg o glad o gjorde som förväntat för vår nivå just nu. Där blev senare final och vi knep andra plats(5,27 o final 5,08). I T7 gick det jättedåligt! Jag värmde upp i tid men väl framme vid banan så sköts klassens start upp, 15 min... Bara att ta det lugnt. Så sköts den upp ytterligare 30min.... Det var ju bara att sitta av o se glad ut. Men när det så väl var dags igen så var Kveikja riktigt 'sné! Hon hade tappat lusten helt, var tvär, gick emot, hängde, la sig till med travtakt, rollade o bara gick som en kratta! O jag lyckades ju inte ordna upp det så jag red nog som en kratta....Vi hamnade på en 8plats med 4,77. Jag som tänkte vi kunde ställa upp i öppen tölt nästa gång... Nja, vi är nog lättklassekipage ändå...

Men shit vad jag vill ha en bättre häst(tur inte Kveikja kan läsa)! Jag vill oxå ha en käck häst som ser trevlig ut, har jämn form, alla tempo, BRA stabila gångarter. Så det är väl bara att börja spara... Kveikja i all ära, o det blir bättre, men det verkar inte märkas på banan...
img_9139.jpg

img_9047.jpg

Men ni har ju kommit så j-kla långt du och Kveikja! Testa att träna på att rida en uppvärmningsrunda, pausa lite, rid iväg igen en liten sväng, pausa och gå sen in på ridbanan och ta ett roligt pass. Se hur hon funkar då, om du kanske kan "framkalla" samma situation, och lösa den, hemma? :)

det har nu gått 10 månader sedan jag satt på hästrygge..
Men efter dessa månader har jag nu världens sötaste 6 veckors lilla blivande häst tjej vid min sida och en sjukt ridsug :D
tog premiär uppsittningen och oooojj vad härligt det kändes!!! :love:
310948_10152752614845057_2133640123_n.jpg

och kan knappt vänta tills vi är igång ordentligt. Inga vala är taggad till max :p
407161_10152747323830057_473568546_n.jpg

*kl*

Jag försökte mig på att ta en fin exteriörbild på B.. Det gick sådär. Försök att få en (snart) fyraåring att stå helt stilla medan det blåser, fästmannen Filipus gnäggar efter henne och det är massa fåglar överallt (fåglar = spännande!!)..

Men här är två försök iaf.

Vad tycker ni?

Såhär såg hon ut i vintras:

Du är så välkommen! :D

Alla andra: VILKA fina ord, jag blir lite tårögd här! Jag och Snorri har ju minst sagt kämpat ett tag.....
Idag är min plan att vi ska skritta ut en lång runda, kanske tölta lite smått här och där och bara mysa :)
Fresus frågade om mankhöjd, Snorri är c:a 142 cm och ganska grov och högrest, men så är jag ju bara 155 cm lång och drar storlek liten (kavajen är 170 cl ;)) så han ser väl större ut under mig kan jag tänka mig :)

*Kl*

Jag har en liten plan för min lilla madam... hon är en enmanshäst och väldigt bestämd och känslig. Man tänker bara att hon skall göra något så gör hon det. Detta gör att det är lite svårt att låta andra rida henne då hon blir stressad och får lite panik och springer.
Igår började jag min "träning" med henne. Den ser ut så här:
Jag ledde en 11åring tjej som har ridit på ridskola (och har rätt bra koll på balansen) i skritt. Efter en stund lät jag longerlinan bli lite längre och gick lite längre ifrån vilket genast fick effekten att E blev stressad och trippig. Då gick jag nära igen och upprepade detta tills hon verkade tycka att det var rätt så ok. Sedan fick min bonusdotter (som inte har ridit mycket alls) sitta på henne bara för att vänja henne vid att växla vem och vad hon har på ryggen. Bonusdottern fick göra lite balansövningar som E tyckte var mäkta läskiga i början men som hon efter en stund accepterade. :)
Idag tänkte jag att min svärmor (som själv har isis och är duktig) skall få rida E så får vi se vad lilla madam tycker om det.
Vad tror ni? Kan miljöträningen funka eller pissar jag i motvind? Är liiite tråkigt att bara väldigt erfarna ryttare kan rida henne faktikst...O_o

Nämen, det är ju en av våra uppfödningar :)

Petur ägde vi i många år tills han blev kastrerad :)

"Problemet" med dem hästarna är väl då att man verkligen måste rida dem till att vara "käck häst som ser trevlig ut, har jämn form, alla tempo, BRA stabila gångarter". Inte sagt att du inte kan rida för det kan du bevisligen men det väldigt svårt att rida en häst till att se lättriden ut.

Kveikja verkar vara ganska lik vår Rebbi, och jag tycker också att du kommit väldigt långt med henne. Däremot förstår jag att det är lite "jobbigt" (i brist på bättre ord)?), det kan jag hålla med om. Geiri var just en sådan där häst (alla gångarter satt bra, i alla tempon och hade en trevlig form "av sig själv"), Rebbi måste man jobba med, varendaste ett steg för att det skall bli något ditåt, särskilt i tölten. Visst har det blivit betydligt bättre på ett år, men det går långsamt.

KL

Här går det väldigt varierande - emellanåt är Rebbi samarbetsvillig och töltar relativt jämnt och avslappnat, emellanåt blir det bara travtakt, rollanden och en allmänt spänd häst. Nu har det de senaste gångerna inte alls gått så bra. I vänster varv går det ännu helt ok, men så fort vi går i höger varv blir han spänd, hänger i innertygeln, lyssnar inte på innerskänkeln och försöker springa iväg från allt jobbigt.

Så ett par bilder på Rebbi som för tillfället är ganska ljus. :)
Före jag red fick han springa löst på ridplanen - väldigt roligt tyckte herrn. ;)
8714608272_29bcb6f515_b.jpg

Fick lite fotat när vi red på vägen.
8713479491_5a33b378f4_b.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt