NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag tycker inte att du överdriver... Jag skulle nog tyvärr ha blivit galen av ilska :rage:

Liknande saker har fått mig att flytta tidigare. Det är inte ok att släppa ihop utan att ägaren vet om det, sen får man ju göra upp med varandra om man vill vara med eller ej. Jag vill i stort sett alltid vara med vid ihopsläpp om det inte är någon man vet att de trivs med sedan tidigare då är det ok om jag har förhinder.
Storleken på hästarna hade dock inte rört mig i ryggen, däremot att det gjordes utan din vetskap!

KL.
Igår var det regnigt och grått här hemma. Jag trotsade vädrets makter och tog ett par islandshästridturer. Karl fick jobba i paddocken igen, och han är lite för springig i traven och vill gärna accelerera fort om han får chansen. Så jag jobbar med att inte ge honom chansen. Galoppen var dock bättre än sist, och han har förstått vad som gäller i skritt. Trevligt.
Han behöver inte jobba så lång stund per ridtur, för att inte bli överansträngd, men han känns helt ren (utom när han blir ojämn för att han försöker accelerera). Tölt jobbade vi lite, lite på väg hem från paddocken.

Barmi fick ett tölt- och galoppass på grusvägen här hemma. Perfekt underlag nu efter regnet. Och han är jättetrevlig att rida. Hur reglerbar som helst!
Testade lite med tempoväxlingar i tölten där jag försökte hålla takten ren. Vid ökningar blir han tämligen passtaktig och "glömmer" att lyssna på signaler för exempelvis sluta så jag har lite svårare att komma åt honom där men det är ju en träningsfråga.
När det går för fort, slår han gärna över i pass och än så länge tillåter jag det. Jag tror inte att det gör så mycket att tillåta honom att komma ihåg passen - om jag någon gång får för mig att följa tränarens förslag och tävla honom som femgångare.
Jag är äckligt nöjd med mina hästar.

Aldar fick träna lite trailhinder härom dagen, väldigt lyhörd och trevlig gosse det där.

Kl.
Igår gjorde vi våran ovalbanedebut. Kvällskvalet hos Sigfus. Vi klarade oss utan regn större delen av tiden.
Först ut var T3, där vi slutade på 5,47. Efter det var det dags för femgången, som vi mest anmälde oss till
för skojs skull. Det var bara en klass mellan klasserna, men han lyckades behålla energin emellan..

Femgången fick jag rida själv(hjälp!!) pga strykningar. Hela ritten överlag flöt på med bra övergånger, tre läggningar osv.
Resultatet på denna visning blev A-klass på 5,80!! Galet!

Nu får Kvistur vila några dagar, för om några timmar åker jag och en kompis till ISLAND!! :love:
/Tessan

Stort Grattis!! :)

Ni var jättefina!

KL.
Var också och tävlade igår och har typ brutit ihop och hoppas komma igen..

Jättetack!!
Såg bara lite när du red, men jag tycker det lilla jag såg så såg han fin ut. Vad hände??

Kl.
Igår gjorde vi våran ovalbanedebut. Kvällskvalet hos Sigfus. Vi klarade oss utan regn större delen av tiden.
Först ut var T3, där vi slutade på 5,47. Efter det var det dags för femgången, som vi mest anmälde oss till
för skojs skull. Det var bara en klass mellan klasserna, men han lyckades behålla energin emellan..

Femgången fick jag rida själv(hjälp!!) pga strykningar. Hela ritten överlag flöt på med bra övergånger, tre läggningar osv.
Resultatet på denna visning blev A-klass på 5,80!! Galet!

Nu får Kvistur vila några dagar, för om några timmar åker jag och en kompis till ISLAND!! :love:
/Tessan

Finns resultaten på nätet nånstans? Intresserad av stallkompisens sto.

Häst har typ tappat bort den egna viljan och jag fick bära runt. Sen tyckte jag att det kändes bättre än vad två av domarna antagligen tyckte :)
Men vi tränar vidare..

kl

Våra pållar är släppta på grönbete och har det underbart gott i sommarhagarna.
Vi har även fått en liten sommarhäst, en Fjording som Glimfeather här på buke äger.
Skit skoj, då hennes fjording är 3 och min Fafnir är 2 och de har super skoj ihop, leker å stegrar å busar hela dagarna! :D

Ett gäng.

Fafnir

Elja

Har inte släppt mina än. Ska gå runt staketet till beteshagen och kolla så det är helt, och måste dra om en bit också så jag får se när det blir.

Red Isa igår, hon hade en riktigt bra dag! Spänningen från i vintras helt borta. Jag rider ganska mycket i paddocken nu, särskilt på vardagarna. Det är relativt korta pass och hästarna går resten av dygnet ute i en hage och rör på sig, så det lär åtminstone inte riskera förslitningsskador.

Hur som helst, fröken var så trevlig att hon knappt höjde huvudet vid övergångar mellan öppna och sluta och förvänd sluta vilket förstås är roligt. Jag begär än så länge inte att hon behåller formen i övergångarna mellan gångarterna, men hon slog inte upp så mycket ändå och det gick väldigt fort att återfå korrekt form. Jobbade lite med att flytta bakdel mot öppna/skänkelvikning i trav, och lite tempoväxling i trav.
Testade galopp på normal volt, sedan liten volt (ca 10 meter), och när jag kom ut till den större volten igen så gjorde vi något slags övergång till tölt, tölta en halv volt, galoppfattning. Känns som om hon får in baken bättre i galoppfattningen på det sättet, och får upp hastigheten lite i tölten.
Men nej, tölten är väl inte helt ren i takten i den här övningen men det får komma senare. Ju säkrare hon blir på öppna och sluta, och ju mindre bekymrad hon blir över samlande övningar och över mina hjälper över huvud taget, desto lättare kommer det ju att bli att reglera takten också.
Ryggningen gjorde hon också bra, trevlig form och bra rygg- och bakbensaktivitet. Ryggade inte med bakbenen bakom sig som hon gjort förut. Testade en galoppfattning ur ryggning, och hon "tog" det även om hon blev lite förskräckt.

Stackars Isa blir förskräckt över basala övningar, men det blir bättre och bättre.
Visst har hon sina problem och visst finns det en del svårigheter, men när jag köpte henne var det som knappt ridbar problemhäst som kastade av, stack och knappt gick att fånga i hagen. Hon hade inte visat ett steg tölt heller och hade väldigt svårt att ta höger galopp.
Så en häst som (utom på vintern då hon flippar ur) är fullt fungerande vid ridning "rakt fram" och som fungerar för träning i skolorna i skritt, trav och tölt, är ju en bra utveckling.
Jag har aldrig räknat med att det ska gå fort att få henne till en "bra" häst, och någon tävlingshäst blir hon aldrig, men oj vad glad jag är de gångerna hon jobbar som igår.

*KL*

Var ute och filade lite inför tävlingen igår :) Ful bild på oss men sambon tog den lite hastigt innan vi stack iväg haha.

954656_4975418030204_1549151722_n.jpg

*kl*

Kan uppdatera lite i hästletandet.

Har i veckan fått "testsitta" en väns islänning. Ev för senare fodervärdsavtal.
Luftkula är vad hon är.
F*rbannat häftig och skitkul att rida när hon befinner sig på marken, 5-gångare och klockren och mycket välutbildad.
Men... fått föl förra och förrförra året, nyss igångsatt.. Extremt het, blir lite "blockerad" när hon eldar upp sig och bjuder på diverse akrobatiska rörelser när hon inte får som hon vill.
Var nära på att döna av två ggr efter ofrivilligt intagningsprov till spanska ridskolan.. :banghead::p:D
Men trots allt det där så gillade jag henne skarpt. Enda som får mig att tvivla lite är att hon har ett sjuhelvetes humör och ridturen var väldigt kravlös.. Undrar hur det blir när man lär känna henne och kraven ökar. Vill ju så gärna träna och ev tävla. :crazy:
Känns som hon kan vara en sådan som man slår sig blodig med.. Hon är som sagt välutbildad, men inte tävlad... mycket lättväxlad mellan gångarterna och tar i dagsläget tölt i långsamt och medeltempo, högre hastighet och hon blir för toppad och häver sig in i pass eller galopp..
Pass finns just nu bara fullfart växel, likaså galoppen. Men i skritt och trav (+ tölten i lugnare tempo) är hon riktigt fin. dåligt musklad just nu, självklart och orkar inte bära sig korrekt genom bakdel och rygg någon längre stund, men när hon väl gör det är hon riiiiktigt fin! :love:

Men vad tror ni?
Är det något för en såpass ovan som jag?
I hanteringen är hon lite speciell oxå, mycket ranghög och går således själv för hon utmanar allt och alla. Vill gärna gå "över" en och sätta en på plats..
Känns som sagt som om det kan bli en jäkla massar blod, svett och tårar på en sådan häst...
Hur hade ni tänkt?

Jag är tveksam till att jag skulle köpa en häst som måste gå ensam, det är inget liv för en häst.

Om det är rätt häst för dig i övrigt kan jag bara du avgöra, vi har inte sett er tillsammans, men vill man tillräckligt går det mesta, men har du besvär med hästen när den är på hemmaplan så blir det normalt inte lättare vid flytt. Under alla omständigheter hade jag velat ha en mycket petig veterinärbesiktning, det är lätt att tro att en häst som beter sig så här har ont.

Hur beter sig hästen med ägaren på ryggen? Har hästen alltid haft det här humöret? Varför ska den säljas?

Jag är tveksam till att jag skulle köpa en häst som måste gå ensam, det är inget liv för en häst.

Om det är rätt häst för dig i övrigt kan jag bara du avgöra, vi har inte sett er tillsammans, men vill man tillräckligt går det mesta, men har du besvär med hästen när den är på hemmaplan så blir det normalt inte lättare vid flytt. Under alla omständigheter hade jag velat ha en mycket petig veterinärbesiktning, det är lätt att tro att en häst som beter sig så här har ont.

Hur beter sig hästen med ägaren på ryggen? Har hästen alltid haft det här humöret? Varför ska den säljas?

Joo.. det där om att gå ensam är jag oxå fundersam till.. Hon är grymt ranghög och "muckar" när hon kan.
Gick under flera års tid ihop med en vbl valack som var väldigt ranglåg och bara ignorerade hennes "utfall".
Så visst GÅR det, men vem sjutton vågar släppa ihop med en sådan häst? :(

Hon är inte till försäljning. Ägaren vill behålla henne, men hon har en del unghästar hemma som tar lite mer tid än planerat, därmed såg vi en chans att kanske hitta en win-win situation. Jag får komma in i hästeriet igen och känna vad jag VERKLIGEN vill ha, och ägaren får en chans att prioritera unghästarna lite mer.

Hummöret har hon haft så länge vi känt henne. Importerades som insutten 3,5åring av nuvarande ägaren. Är 9år i år.
Beter sig likadant med ägaren. Är röntgad för ev förändringar i rygg och halskotorna + röntgen av benen tror jag det var 2010 och klinikkontrollerad för ev skador/smärta. Allt UA. Yttre klinikbes. gjord i april i år inför igångsättningen. UA.
Så kollad är hon..
Ägaren säger att hon blir något bättre när hon är i full gång, men ifrågasätter det mesta som inte handlar om full fart rakt fram...
Fång och exemfri (täckad för säkerhetsskull, men har aldrig visat några tendenser).
Hovar i bra skick och väl utpassad utrutning, så det ligger nog inte där..

Vill bara tillägga att hon inte "surar" vid ridning, öronen spetsade, glatt uttryck och "sprattel och spritt i kroppen". Men, ber man henne att bromsa eller utföra något lugnare som kräver koncentration så ignorerar hon en liksom.. luftlägena kommer OFTAST inte i samband med kraven.. Men hon ger en inte ett skit utan kamp. Kan kanske vara bra att lära sig med förvisso, för hon KAN ju.. Man får kämpa för att lyckas få henne intresserad av uppgiften och genomföra den. Är ingen häst man kan gå på och "tvinga", utan man får lirka och fjela och få henne att tro att det var hennes egen ide..

Senast ändrad:

Hehe låter som min lilla Ferrari ;) Förutom Spanska Ridskolan konsterna (dock kör hon dem vid tömkörningen). Jäkligt kul att jobba med men har ett sjuhelsikes humör och trotsar mycket! Ett sto ända ut i hovspetsen :D

Hon är ranghög i hagen och bestämmer över alla. Hon bestämmer om de får vara nära eller inte och allt ska vara på hennes villkor. "Skickar iväg" för närgångna hästar och de får komma nära igen när hon tycker det. Men låter alla äta mm från balen/balarna.

Haha, vad söt han är! :)

*kl*
Håll tummarna för oss idag. B ska träffa veterinären nu om en timme. Jag är asnervös. Fina fina tjejen min, det får inte vara något allvarligt fel! :(

*KL*

Han ju hoppat in här i tråden utan att presentera oss. Så:

Får presentera Idunn från Loviselund 2006.

Rätt så cool med det mesta men en liten Ferrari med hemskt humör (för det mesta) vid ridning/tömkörning.

Ska ha henne på foder ett år nu och har haft henne lite mer än en månad. "Min" första egna islandshäst. Har ridit mest halvblod/fullblod innan men även varit medryttare på islandshästar.

Vi ska ut och träna och ev tävla lite. Hon är inte så mkt utbildad men har lätt för tölt och skolor i skritt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama