NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*KL*

Vad gör man inte om hästens man är så tjock och tung att INGEN luft kommer in under i denna hettan?
Jo, antingen kapar man allt eller flätar alá "Jag rider ponny" stil :D stackars isisHÄSTEN! Kunde använt svarta gummiband men det blir ju inte lika sött :p Effektivt iaf ;)

Sådär tvingas Andi gå hela somrarna han med, o han är karl! Jag försöker tala om för honom att rastaflätor är minst lika tufft som dreadlocks, isländskt affro och hårdrockar-långt hår. :D Men han föredrar nog flätor före fuktexem, för han brukar inte säga nåt ;)

Fläta in lite ståltråd så fläterna kan stå rakt ut ;)

Fast bara på en fux (rödhårig).

Isa fick vila igår eftersom jag blev lat och tappade sugen. Tappade sugar kan komma plötsligt.
Barmi fick en liten klättertur i skogen här bredvid, håller på att leta upp mer roliga klätterbackar på riktigt nära håll. Har suveräna, men då får jag först rida 500meter längs vägen. Nu letar jag lämpliga backar med 100m på vägen vilket är mer lagom när man är sugen på backridning. Dessutom är de "brutala" som finns 500meter bort och det är ju inte alltid man vill ha dem svettiga efter en kvarts klättring i skritt... Fast de branta backarna borde träna Barmis galopp på ett bra sätt när man rider uppför. Det fungerade de "lindrigare" backarna också till.
Karl börjar acceptera konceptet "lugn trav på volt på ridbanan" utan att bråka vilket är trevligt. Sedan blir det väl besvärligt för honom igen när vi ska introducera öppna och skänkelvikning i trav. I tölt går det bra redan.

KL.

Härom natten red jag och sichbr midnattsritt! Riktigt skönt var det ute. Det måste göras om!

7247_10151410649666680_994584281_n_51b2f6fde087c347627da675.jpg

kl

Idiotförklara mig inte nu är ni gulliga... :o Men ni verkar inte så farliga i den här tråden så jag hoppas det ska gå bra!

Jag har börjat rida en islandshäst och har den nästan som min. Jag har ridit islandshäst förr, men med den här hästen har det dykt upp en del (dumma) frågor, så jag tänkte passa på att fråga er här om ni har några bra svar.

Men alltså... Vad gör man med manen? Hästen har tjock, ganska lång man på båda sidor. Det är typ afrokrull som står åt alla håll och blir dreads under manen. Jag har en kam med långa (nästan 10 cm) tänder och den räcker inte igenom manen på tjockaste sidan :crazy:
Flätar ni alltid manen? Både vid ridning och i hagen? Dränka in manen i pälsglans och kamma igenom håller i typ en timme...

Jag använder Cowboy magic i min hästs man. Den blir silkeslen och underbar!! :love:
Annarrs gör jag så att jag delar upp både man o svans i sektioner och kammar igenom varje dag. :)

KL.

Härom natten red jag och sichbr midnattsritt! Riktigt skönt var det ute. Det måste göras om!

7247_10151410649666680_994584281_n_51b2f6fde087c347627da675.jpg

Nej men fy tusan så mysigt! Kanske jag borde haka på någon gång? :D Det är väl inte sååå långt mellan stackbo och mackmyra?

Jag brukar använda en borste I stället för kam, då jag tycker att det sliter mindra på mannen vilket brukar leda den til att bli extra afro-looking :D Sen använder jag bra med pälsglans eller annan non tangling spray, om man sätter det ca en gång i veckan i hästens man så håller den sej mjuk och lätt att borsta igenom.

Jag brukar ignorera manen tills jag får för dåligt samvete. Då duschar jag den (och svansen) full med pälsglansmedel, låter verka en stund och tar mig genom taglet med en särskild tagelborste. Det händer väl varannan vecka i bästa fall beroende på mankaraktär.

Idag bad Isa att få bli hämtad och jobba och jag kunde inte motstå henne. Och hon skötte sig bra. Visserligen testade jag gränserna i tölten med att kräva mer sidvärtsförflyttning och det var mentalt jobbigt, men vi tog oss igenom det någorlunda och det gick att dämpa/slappna av henne efteråt. Så då ska jag pressa mer i detta senare.

Karl fick vila, liksom unghästarna.
Barmi fick en klättertur på höjden en bit bort, härligt! Valde att bara ta en klätterstig i stället för tre; någon måtta får det allt vara. Valde att låta honom springa uppför backarna och det blev en del galopp. Ska jobba honom i skritt också framöver: det bygger bakdel ännu bättre än springandet.

Ja mysigt var det! Och haka på vettja! :)
Jag red förbi i Mackmyra idag, det är inte alls så värst långt! :p:D

Mina har haft så lite man så den kan jag skita i helt och hållet. :p Svansen däremot är ofta ett jäkla trassel, men de få gånger jag väl tagit mig tid att borsta igenom hela svansen, tvättat och dränkt i pälsglans/balsam så har den ändå varit ett trassel dagen efter, lite lättare att borsta ur såklart men fortfarande trassel. Så jag brukar låta svansen vara också tills jag får ett infall att borsta ur den, vilket är nån gång om året. :o

Jag borstar lite förstrött då och då och manen är fluffig och fin, svansen också.

Rikligt med tagel är tjusigt men lagom mycket är mer praktiskt, men nog är jag avundsjuk på en del.

Sen mina axlar ballat ur pga jobbet har min pålle fått väldigt mycket man och svans kvar. Mest av alla isisarna i stallet. Bara en nordis som har mer.
Jag borstar nån gång i månaden i svansen och kanske lite mer i manen. För samvetets skull. Det ser lika hemskt ut nästa dag

delvis kl
Jag borstar alltid man och svans med mjuk borste i partier. Med hård borste eller kam dras för mycket tagel väck tycker jag.

En av mina hästar blir så slö när det är kring 20 grader, han fäller inte klart förrän juni och även hans sommarpäls är ganska tät tycker jag. Vad sjutton gör man mer än rider på kvällen? :-/ Han måste ridas för att inte bli för rund.
Dessutom helt matfixerad även på ridturerna, även om han inte får. Han försöker ibland äta i farten så vi nästan gått omkull.....Olydig, ja det erkänner jag men jag försöker korregera och han får bara äta när vi stannat.
Pinsamt att erkänna vilken sommarslö och olydig häst man har ;-) ;-)

Hur gammal är hästen?

Många islänningar fäller sent, inkl. min och det är ju en avvägning man får ta. Nästa år kommer jag nog att raka på våren så att fällningen underlättas lite. En gammal stallkompis gjorde det och när våra gick med jättemycket päls och svettades hade hennes fått nästan all sommarpäls och var jättefin.
En del klipper ju även på sommaren, så om han är för varm så är ju det ett alternativ, blir ju jättejobbigt för dem med all päls i värmen.

Nu är jag inte alls påläst, men finns det inte någon sjukdom som påverkar päls och vikt/matmani? Om han är mer än "normalt" överpälsad och matglad så kanske det kan vara något att kolla upp? Men som sagt, det är ju väldigt vanligt att de har massa päls kvar, så få inte panik om det inte är så att det är långt utöver normalt.
När jag var liten så red min kompis en gammal häst som hade helt galet mycket päls, den var ett par dm lång över hela kroppen på vintern och som en rejäl vinterpäls på sommaren. Hon hade någon sjukdom som även påverkade mat och vikt, så hon fick senare fång som tydligen hade samband med sjukdomen.

Ang. ätandet så tycker jag det brukar vara enklast att totalförbjuda ätande under all hantering och ridning, alltså även om du leder i grimma så ska de inte slänga sig efter mat. Är de vana att få äta lite som de vill så är det oftast svårt att skilja på när man får och inte får äta, bättre då att säga nej helt och hållet, äta kan de göra när de är lediga. :)

Senast ändrad:

Ja, jag inser ju att det måste bli ett totalförbud mot att äta när jag rider men det är svårt att begära när man av någon anledning står still tycker jag. Men fattar han inte skillnaden på att få äta still och i rörelse så får det ju bli totalförbud innan vi får en rejäl omkullridning. Han är bara 10 och och fäller normalt ändå tror jag, men har kraftig päls dock inga tecken på cushing/ppid. Han är varm av sig även vintertid så han spårklipps då. Jag har också tänkt att man ska helklippa nästa år i slutet av april så blir det nog bättre. I år har han fint hull och ska så förbli med träning tänkte jag, klippning kanske om det behövs även i sommar...
Uppfostran pågår nog hela livet..... :-)
Man jämför ju alltid med sin andra häst som är normalpälsad eller kanske t o m lite mindre än andra islandshästar....i så fall kanske det är den andra som är normalpälsad ...;-)

Kl

Idag hade vi premiär i hoppsadel!(lånad) Grannen höll hopplektion för mig och sin 8åriga dotter -o jag ligger lägre i nivå gällande hoppningen än tösen! Men det är ju perfekt då för mig och lillan att ha lektion ihop! Vi börjar ju på en otroligt låg nivå -varken Kveikja eller jag kan taxera, räkna galoppsprång o sånt. Vi siktar o skjuter så hoppas vi att vi hamnar rätt! Och det blev bättre under lektionens gång! Men minst 60cm höjd på hindren för oss -annars blir det ingen ordning på hoppen...

dsc_1242.jpg

dsc_1250.jpg

Kul hade vi! Och nu är planen lektion minst en gång i veckan och sedan kunna uppfylla förra årets mål med en clearround på den lokala ridklubben(vi hann aldrig förra sommaren). Clearrounderna går varje vecka i juli. Vår största utmaningen är taxeringen och därefter galoppen -kunna landa i rätt galopp så vi slipper bryta av till trav, och kunna hålla galoppen o inte börja ta tölt med rejäl roll istället! Det skall bli jättekul o nu måste jag ju skaffa mig en hoppsadel så jag kan träna själv...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023