NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Kveikja älskar det, under uppvärmningen får jag verkligen jobba för att styra henne IFRÅN hindrena :D Kommer man lite för nära ett hinder så bjuder hon o drar ditåt... Känns ännu roligare när hon älskar det :)

Men nu behöver vi köpa oss en hoppsadel så vi inte blir beroende av att låna av grannen. Det var ju rätt mycket lättare med hoppsadel!

Nu är jag inte alls påläst, men finns det inte någon sjukdom som påverkar päls och vikt/matmani? Om han är mer än "normalt" överpälsad och matglad så kanske det kan vara något att kolla upp? Men som sagt, det är ju väldigt vanligt att de har massa päls kvar, så få inte panik om det inte är så att det är långt utöver normalt.
När jag var liten så red min kompis en gammal häst som hade helt galet mycket päls, den var ett par dm lång över hela kroppen på vintern och som en rejäl vinterpäls på sommaren. Hon hade någon sjukdom som även påverkade mat och vikt, så hon fick senare fång som tydligen hade samband med sjukdomen.
Sjukdomen du tänker på heter Cushings syndrom. Hästen får tjock lockig päls som den inte fäller och fång är vanligt med hästar med Cushings. Drabbar äldre hästar. Men just LOCKIG tjok päls brukar vara ett säkert tecken.

Åh vad kul det ser ut!!
De är ju för härliga med sin hoppteknik en del islänningar. Även om de seglar över fint och lyfter på tassarna så är ju hela stilen ofta lite annorlunda än på stora hopphästar. Men galet kul är det ju! Jag och Sol har seglat över en liten pinne på en skogsväg och ibland blir det fina språng, ibland hoppar hon av väääääldigt tidigt. Som tur är så skjuter hon ifrån bra och har hittills inte kraschat mitt i, men det blir ju lite skrik från piloten :p :o

Godi var också en sån som spetsade öronen och tog galopp direkt när han såg ett hinder. När man red på kortsidan så blev sista hörnet alltid lite avskuret, för han ville alltid svänga in mot hindren. Kom man i trav så blev det galopp ur kurvan :p Underbart när man märker att de har roligt! :D

Senast ändrad:

kl

Idiotförklara mig inte nu är ni gulliga... :o Men ni verkar inte så farliga i den här tråden så jag hoppas det ska gå bra!

Jag har börjat rida en islandshäst och har den nästan som min. Jag har ridit islandshäst förr, men med den här hästen har det dykt upp en del (dumma) frågor, så jag tänkte passa på att fråga er här om ni har några bra svar.

Men alltså... Vad gör man med manen? Hästen har tjock, ganska lång man på båda sidor. Det är typ afrokrull som står åt alla håll och blir dreads under manen. Jag har en kam med långa (nästan 10 cm) tänder och den räcker inte igenom manen på tjockaste sidan :crazy:
Flätar ni alltid manen? Både vid ridning och i hagen? Dränka in manen i pälsglans och kamma igenom håller i typ en timme...

Glädj dej åt manen istället!! Jag rör mina hästars man sällan och gör jag det så är det med en naturborste.

Nu är den efterlängtade tjejen redan 9 dagar gammal..
Vi som trodde att stoet kastat då hon Inte hade NÅGON mage, tomt juver och va helt som vanligt. Men sen 28dagar över tiden så kom hon! :D

Blökk från Trollemyr
Svart med bläs, ett blått öga och andra ögat är nästan halva blått.
F: 1/6-2013
F: ísungur från kasen
Fm: inga vala frá Heradsdal.
Fmf: svartur frá unaleak
Ff: Admirall frà sydra Gardshorni
Fff: hrodur frá refsstödum

M: Hera från Björnäs
Mm: Hilda från stålebo
Mmf: Tyr von Rappenhof
Mf: Toppur frà eyjolfstödum.

photo.php

Senast ändrad:

Sjukdomen du tänker på heter Cushings syndrom. Hästen får tjock lockig päls som den inte fäller och fång är vanligt med hästar med Cushings. Drabbar äldre hästar. Men just LOCKIG tjok päls brukar vara ett säkert tecken.

Det där fick mig att googla ordentligt, min valack har börjat få lockig päls när han är svettig/blöt vilket han inte har haft tidigare och han har svårt att fälla pälsen.. Dessutom har han haft fång några gånger tidigare. Jag ska ringa min veterinär och höra vad denne tror.

*KL*

Är någon här som använder höga transportskydd till sin islandshäst? Sådana som går över hasen och knät.

Funderar på sådana till Laukur för han behöver nya men vad ska man köpa för storlek?

Vad har ni för storlek?

Jag har Amigo i storlek ponny till min relativt kortbenta islänning på ca 138 :) De sitter helt perfekt!

Okej tack :)

Kanske skulle behöva cob till min då. Han är ju hyffsat stor, ca 143-145 nånting. De jag sett hittils har det bara varit ponny eller full på...

Jag har, men jag tycker det är dålig passform. I början accepterade hon dem, men det märks att hon inte gillar dem så jag brukar linda henne istället. Tänkte köpa ett par låga lite mjukare istället, men det är så sällan de behövs så det har inte blivit av.
De höga sitter ju på plats, men de är liiiite långa fram och lite korta bak så det blir lite tight över hasen tycker jag.

Jag köpte dem mest för att de var så galet gulliga, de är lila och mönstrade som att de vore stickade. Jättefint tycker jag som äntligen har ett charmigt sto att pynta :p :D

KL

Idag har jag (passande nog till dagens ämne) lasttränat.

Det var alldeles för länge sen, så jag var rädd att vi skulle behöva börja om från början, men det gick så sjukt bra!!! Så duktig hon är min fina tjej!

Jag var ju iväg på (svindyr) proffsträning för att få lite hjälp med lastträningen. Har ju inte haft några stora problem med henne utan jag har kunnat leda på henne efter lite träning. Men jag har haft som mål att kunna lasta henne själv (efter alla klinikbesök så känns det skönt att inte behöva vara beroende av andra för att lasta).

Vi började med att gå igenom perellilekarna, flytta för tryck, backa och skicka ut, gå mellan.... Sen drog jag fram släpet och lät henne gå över rampen några gånger, gick ett varv runt bilen och släpet och sen skickade jag på henne. OCH HON GICK RÄTT PÅ BARA!!! Jag blev helt förvånad och det tog ett tag innan jag fann mig i att berömma och be henne backa ut igen.

Vi upprepade några gånger, varvade med lite volter och annat. Sen fick hon gå in och äta.

Stolt matte!! Nu ska jag anmäla mig till en liten kvällstävling utan att vara minsta orolig för att inte komma dit eller hem. :) För idag blev vi störda av både kossor som släppts i hagen bredvid stallplanen och grannens hund som kom springande och skrämde livet ur stackars Sol. Men hon fortsatte snällt gå på ändå, så det känns toppen! :)

Kveikja har storlek Ponny på sina...
wpid-dsc_2589.jpg

Älskar färgen :d

Tror jag har ponny på alla skydd, men det finns ingen märkning på dom så jag vet inte säkert på dom tre andra. Jag använder numer bara höga skydd, har fyra par. Men har två uppsättningar låga oxå, o de funkar minst lika bra egentligen!

Vad roligt att det gick så bra! Lastträning är så underskattat! Att rulla ner transporten i paddocken ibland o bara träna i lugn o ro utan stress är guld värt den dagen man skall iväg! O det är ju så himla skönt när man åker själv att aldrig ens vara orolig! (jag skall fö lasta o åka själv imorn).

Kveikja har ju lasttränats en del förr, nu behövs det inte längre(men hon brukar få vara med vid lastträning av andra för hon är så cool.) Men sist vi var iväg så lastade jag ju två hästar själv. Skickar på Andi först, börjar stänga hans bakbom. Under denna tiden hinner Kveikja försöka lasta sig själv o slår huvudet/nacken i sin bakbom tre ggr innan jag får öppnat o släppt på henne! (ville inte stressa andi genom att avbryta hans bom för att stoppa Ks dumheter)Den sista gången duckade hon ordentligt o jag trodde nästan hon skulle krypa upp under bommen :D Lättlastad? Hihi Japp

Hon är helt bedårande söt Daschni! Grattis!

Kl

Jag har satt i verket en gammal plan idag...
wpid-dsc_0172.jpg

Jag har byggt ett fotbad! Planen är att det till hösten skall stå ett bad med Virkon för snabb och enkel behandling i förebyggande syfte mot bärrandsröta(som vi har problem med). Det funkade kanon! Perfekt nu när det är snustorrt ute o morgondaggen inte räcker utan hovarna blir sprickiga...

Andi var lite tendens till halt igår... Båda bak galliga, stela steg i skritt o ojämn i trav. Idag var han ffde gallig trots back on tracklinda hela natten. Men ingen hälta. Hoppas inte det är ett nytt spatt-skov! Hoppas bara det är överansträngning...
wpid-dsc_0194.jpg

Haha, vad roligt att hon vill gå på så!

När proffset lastade henne så gick hon på så fort han vände henne i rätt riktning. Jag är så jäkla rädd att jag ska förstöra något, blir så himla chockad varje gång hon knapar rätt in helt av sig själv så jag vet knappt vart jag ska bli av eller vad jag ska göra. :o
Men hon är duktig på att backa när man drar henne i svansen och går ut så försiktigt och fint så det är ju egentligen inget att oroa sig för.

Däremot så måste jag lasta henne med mellanväggen fastspänd för om jag breddar försöker hon vända när hon kommit in. :p Knas.

Vad fint fotbadet var. Gamle fjordingen som vi skötte när jag var liten fick stå i hinkar, haha, såg jättekul ut. Helt otroligt att han stod kvar. Sol hade ju lekt fotboll med dem allihopa (vilket är anledningen till att hon inte kan ha vattenhinkar på golvet). Ställer man en hink för nära så kan man ge sig katten på att den är vält innan man hunnit blinka. Hon är hopplös med vatten.

Stackars Andi, håller tummarna för att det går över fort.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama