Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är jag inte alls påläst, men finns det inte någon sjukdom som påverkar päls och vikt/matmani? Om han är mer än "normalt" överpälsad och matglad så kanske det kan vara något att kolla upp? Men som sagt, det är ju väldigt vanligt att de har massa päls kvar, så få inte panik om det inte är så att det är långt utöver normalt.
När jag var liten så red min kompis en gammal häst som hade helt galet mycket päls, den var ett par dm lång över hela kroppen på vintern och som en rejäl vinterpäls på sommaren. Hon hade någon sjukdom som även påverkade mat och vikt, så hon fick senare fång som tydligen hade samband med sjukdomen.Sjukdomen du tänker på heter Cushings syndrom. Hästen får tjock lockig päls som den inte fäller och fång är vanligt med hästar med Cushings. Drabbar äldre hästar. Men just LOCKIG tjok päls brukar vara ett säkert tecken.
kl
Idiotförklara mig inte nu är ni gulliga... Men ni verkar inte så farliga i den här tråden så jag hoppas det ska gå bra!
Jag har börjat rida en islandshäst och har den nästan som min. Jag har ridit islandshäst förr, men med den här hästen har det dykt upp en del (dumma) frågor, så jag tänkte passa på att fråga er här om ni har några bra svar.
Men alltså... Vad gör man med manen? Hästen har tjock, ganska lång man på båda sidor. Det är typ afrokrull som står åt alla håll och blir dreads under manen. Jag har en kam med långa (nästan 10 cm) tänder och den räcker inte igenom manen på tjockaste sidan
Flätar ni alltid manen? Både vid ridning och i hagen? Dränka in manen i pälsglans och kamma igenom håller i typ en timme...
Sjukdomen du tänker på heter Cushings syndrom. Hästen får tjock lockig päls som den inte fäller och fång är vanligt med hästar med Cushings. Drabbar äldre hästar. Men just LOCKIG tjok päls brukar vara ett säkert tecken.