NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Vilken sötnos med jätte fin teckning :)

Elina8: vad kul att lastträningen gick så bra, inegen liten skilnad på att kunna lasta utan problem. Du kan få gärna låna ett av mina stoiga ston som bestämde sej att transporten är hennes nya ärke fiende :D

kvandi: vilka snygga transsport skydd:love: håller tummarna på att Andi kryar på sej.

KL.
Red Barmi två pass för instruktör igår.
Han blir allt renare i takten. Visst blir det lite missar här och där särskilt när vi vänder genom volten eller rider serpentiner med lite för trånga bågar men som sagt, bättre blir det. Tränar ganska mycket på skolorna, både rättvända och förvända, på volt och det hjälper för att få taktkontroll. Snabba halvhalter, skicka in ett lämpligt bakben och takten är korrigerad.

Jobbade lite med galopp, blev OK. Klarade en hel långsida i ren vänstergalopp innan det blev något slags bensprattel som efter en stund landade i ren tölt. Enstaka travsteg också i nedsaktningen enligt instruktören.
Tränade över bommar och hittade lite ren trav.
Kul, mer träning blir det.
Ska bli kul när Barmi är femgångare istället för det han är idag: tregångare med skritt, tölt och pass...

Jag köpte höga och "hårda" skydd från Catago till Mackan. De fanns bara i ponny och full om jag inte minns fel, så jag har ponny till honom och de passar bra tycker jag. De är åtminstone inte för långa, så jag tror att de skulle passa bra på Laukur också, som är lite större :)

Tack för alla svar :)

Beror nog lite på vilket märke man köper om det passar med ponny eller cob verkar det som.

Men jag kanske kan få prova dina någon gång Anna? :)

Jag har också en sådan liten dam, som dessutom måste titta på allt, att hon inte fick whiplash när vi var på utflykt är ett mirakel.

Jag tycker nog det är svårare att hitta traven hos töltare, än tölten hos en travare. Jobbade min tös mycket i uppförsbackar, samla samla i låg form och då började hon ramla ner i trav. Kombinera med röstkommando och öppet bäcken (rider tölt med stängt bäcken)

Tog mig nog 2 år innan hon klarade att jobba på volt i trav med aktiverad rygg, galopp hann vi aldrig till innan jag blev gravid. Det går nog fortare för dig får jag en känsla av.:)

Jag har också en sådan liten dam, som dessutom måste titta på allt, att hon inte fick whiplash när vi var på utflykt är ett mirakel.

Jag tycker nog det är svårare att hitta traven hos töltare, än tölten hos en travare. Jobbade min tös mycket i uppförsbackar, samla samla i låg form och då började hon ramla ner i trav. Kombinera med röstkommando och öppet bäcken (rider tölt med stängt bäcken)

Tog mig nog 2 år innan hon klarade att jobba på volt i trav med aktiverad rygg, galopp hann vi aldrig till innan jag blev gravid. Det går nog fortare för dig får jag en känsla av.:)

Jag har hittills hittat tölten hos två fyrgångare utan "egen" tölt och kan av min erfarenhet hålla med dig.
Klättring har jag börjat med på Barmi också, har jättebra klätterbackar här. Första gången i den tuffa backen fick han springa, för att välja galopp, men planen är att göra som du beskriver: skritta i låg form och sedan få öka lite.
Bommarna är dock också effektiva. Just nu ligger de sex st i rad, ska nog lägga dit fyra till så han liksom kommer igång i traven och förhoppningsvis kan fortsätta några travsteg även utan bommarna.
Böjt spår, ja. Det blir nog en betydligt senare fråga.

Men det är utmaningar jag vill ha, och då är Barmi utmärkt. En snäll och trevlig kille med lagom bjudning, lättreglerad och samarbetsvillig. Utmaningen består i att hitta ordningen på benen och det finns åtminstone inga mentala spärrar mot letandet.

Oj, men blir inte hovarna ännu mer uttorkade när de får stå i vatten? De torkar ju ut.
Jag använder en salva som heter Alosinsalva, bästa som går att hitta. Den är dryg och billig och jag har det på varje/varannan dag och hovarna är alldeles blanka och fina på hästarna nu utan att jag behöver göra något!

Vatten kan torka ut ja, men det enda som verkligen hjälper mot uttorkning är att tillföra vatten eller förhindra att det avdunstar.

Oj, men blir inte hovarna ännu mer uttorkade när de får stå i vatten? De torkar ju ut.
Jag använder en salva som heter Alosinsalva, bästa som går att hitta. Den är dryg och billig och jag har det på varje/varannan dag och hovarna är alldeles blanka och fina på hästarna nu utan att jag behöver göra något!

Jovisst, men inte om man oljar in dom direkt efter, då låser man in fukten :sneaky:

Ok, det framgick inte riktigt. Bra tips. Annars är alosinsalvan guld, går att t.ex. använda till läder, torra karleder osv. också. Allt som behöver fett.

Har både läst och hört från flera hovslagare att bästa sättet att behandla sommartorra hovar är att vattna i sanden runt vattentunnan i hagen så att den är lite fuktig (inte blöt och lerig), då suger hovarna åt sig lite lagom medan de dricker.

Anledningen till att vatten torkar ut är väl för att man tvättar bort kroppens egna oljor? Och då får man ju blöta ner lite mer än bara fukta lite.
Som jag fått det förklarat så kan man genom att vattna vid vattenhålet undvika att hovarna blir såpass uttorkade att de behöver oljas. Men om man behöver olja så ska man ta ett vattenbad först för att mjuka upp hoven så att oljan tas upp lättare. Man stänger alltså inte inne nåt vatten, utan man underlättar bara för oljan att tränga in.

Jämför jag med mitt eget hår så är det samma sak där. Oljan sugs in betydligt bättre och djupare närt håret är lätt fuktigt (inte drypande blött, då lägger det sig bara utanpå) än när det är torrt.

Låter väldigt vettigt! Många säger ju oxå att daggen i gräset under natten räcker som fukt. :) Men på torsdag kommer regn -äntligen! Bara vi får fint väder imorn ;)

Knapplån på detta....

Idag var jag på en ovalbana o tränade. Det slutade iofs med att jag värmde upp(o tränade mig själv) o min kära kusin som var med som coach hoppade upp o red. Kveikja fick det inte lätt! O stundtals så gick det hur bra som helst!
dsc_1403.jpg

dsc_1522.jpg

Bilderna är ju inte på något vis "uppvisning" utan de är klickade mitt under idogt arbete, men det förstår ni kanske... Jag är bara stolt över att min fina häst kan ibland, med bättre ryttare på ryggen!

Så nu har vi fått ny inspiration, skall visserligen göra gamla övningar men det var bra att få en spark i baken o lite nytt sug på paddockarbete. Nu har vi ju tränat viljan o ökade tempot rätt länge. Dags att återgå till fokuserat paddockjobb.

Sen får väl tillägas att det var långt ifrån långa stunder det gick så bra som bilderna visar, men man lägger ju inte ut ful-bilder ;) Vi har lite att jobba med iaf kan jag enkelt säga! Iaf när målet är högre poäng...

Så fin hon är! Men jag tyckte hon var fin när du red också sist jag såg er, så skyll inte ifrån dig allt.

Ang. vatten och dagg så är det väl tanken att få samma effekt med att vattna runt vattentunnan. Där står de ju några gånger om dagen och hovarna hinner suga i sig lite fukt. Bara så det inte blir totaltorka flera veckor som det annars kan bli.

Skulle bli fint här nere imorgon sa de, så jag håller tummarna för lagom varmt och solsken :)
Ska bli kul att se både gården och hästarna. Får bara hoppas att min tokbrunstiga lilla brutta uppför sig. :P

KL.

Här kommer två bilder från senaste tävlingen som var för några veckor sedan. Kul när det kommer duktiga fotografer och fotar! :)
katharina-4_51b797179606ee6cc376054a.jpg

katharina-5_51b797189606ee6b6e50a90f.jpg

Har varit och tränat på ovalbanan idag och de gick hyfsat. Uppvärmningen var näst intill obefintlig då vi behövde fly från ett stort flygfä.. :) Kiropraktorn har satt lite spöken i hjärnan på mig så det är mycket känna efter just nu och det har gått ut över träningen.

Jag köpte ett par höga transportskydd på H**k* till min på 140 i storlek cob marinblåa med röd kant de satt som gjutet på hans ben.
Men jag sålde dem då jag sålde hästen i höstas och mina andra pygmé hästar drunknar i dem :p

137102718344669900_resized.jpg

137102719225219300_resized.jpg

137102718667254800_resized.jpg

137102719731189200_resized.jpg

137102718090643200_resized.jpg

Vår måndag bestod av igångsättning efter skadan i form av invigning av tömkörningsgrejorna, prob behandling och invigning av en ny typ av flughuva!
Flughuvan verkar toppen!! Skönt att kunna se hästens ögon samt att passformen var toppen :)
De verkar dock vara stora i storlekarna så vi har storlek Ponny =)

Så fin!
Nån gång ska jag ha en gulbrun häst, så snyggt!

Kl
Idag har jag och Sol hälsat på hemma hos Kvandi, det blev en mysig ridtur med mycket stallsnack. Mina gårddrömmar börjar växa sig fram allt starkare, så nu har jag fått lite bra tips på vad som kan vara bra att tänka på.
Fick dessutom gosat med alla fina hästar, och blev lite kär i söta Rà.

Fick även en liten utmaning i lastträningen, Sol var inte alls lika sugen på att gå in i transporten på bortaplan. Stundtals hade hon till och med helt glömt bort vad framåtdrivande signal betydde, så långe den gavs in i släpet i alla fall, så fort man bytte riktning var det tydligen glasklart.:sneaky::banghead:

Somliga dagar är hon mer röd än andra. Dock uppförde hon dig helt ok i övrigt, lite
bufflig men inte totalt brutal, så det gick ändå ok överlag. :)

Förstår att det är ögonblicksbilder?
Extremt höga händer på första bilden :o

Känner igen din häst. Den är iaf väääldigt lik en jag känner!
Är du medlem i Jor? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama