NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Jag fick känslan att du drog likhetsstreck mellan amatör och ryttare som inte tävlade i eliten. Men så är ju inte fallet.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Nej, Nej Jag vet skillnaden på Amatör och Proffs. sen finns det ju dom som också vill profilera sig som proffsiga unghästutbildare som står på fina anläggningar med bra faciliteter och tränare men som inte heller är värt att lägga pengarna på...

Jo därför att dom flesta vettiga seriösa ryttarna vill inte stå med skägget i brevlådan efter att ha lagt ut mängder med pengar och tid för en häst som sedan säljs, det har man växt ifrån när man kommit såpass långt i sin ridning.
Det räcker då inte längre med att bara få tävla "en fin häst" jag har redan 3 fina hästar och dom flesta ryttarna som rider på samma nivå har oxå redan fina hästar så det blir liksom inte så intressant.

Man får det man betalar för helt enkelt!

Precis så känner jag med. Jag har kommit för långt för att tycka att det "bara" är roligt att rida unghästar.

Amatör på unghäst kan vara precis som den du beskriver, en 150-ryttare som inte har erfarenhet av att rida unghästar eller har varit med om BRA unghästutbildning med klara mål från 2.5 år-6år. En Amataör kan vara en 120-130 ryttare som själva har bra meriter i sina hemma distrikt men har noll erfarenhet av unghäst och olike problemlösningar. Många unga ryttare idag, tycker många ggra att dom är så fantastiskt duktiga bara för att dom varit plac 120-130 hoppning. Men HUR SER DET MÅNGA GGR UT? Fördjävl...måste jag säga...Jag är ute många helger per år både på unghästtävlingar och ELIT tävlingar, företrädesvis i Skåne. men det är INTE IMPONERANDE! Många av dessa driver eget som unghästutbildare, 3-års test, Breeders etc... Skulle ALDRIG LÄMNA iväg någon unghäst till många av dessa...

Jag hade inte heller lämnat ut en häst till dessa unga ryttare som tycker de är proffs. MEN det finns en kategori ryttare till. Jag kan ta mig själv som exempel. Som jag sagt innan - jag kommer ALDRIG hoppa svår klass, men jag har ridit 1.30 hoppning och även MSV:A dressyr. Jag har ridit in flera unghästar och utbildat dem till MSV dressyr/hoppning. Grundutbildning är min styrka.
Jag är säkert inte ryttaren för dina unghästar, men det finns ju mängder med hästar som inte kommer att gå svår klass. Dessa hästar som har sitt högsta försäljningspris när de kommer upp i msv skulle jag kunna göra ett gott arbete med som hästägaren kan vara nöjd med.
Som jag ser det så är det uppfödaren till dessa hästar som skulle vinna mest på att lämna sin häst till en ryttare som mig.

Det finns många aspekter i denna diskussion som man måste ta hänsyn till.
Proffisionell ryttare, var går gränsen? Är det bara tävlingsresultaten som räknas, eller är det för att dom är ute i massmedian? Många gånger är det så att dessa "proffisionella ryttarna", inte hinner att rida alla hästarna som står i träning utan de har i sin tur beridare som gör grund arbetet.

Eller ser du till, att ha en ryttare med utbildning bakom sig, med erfarenheter tex ifrån utomlands. Fast har inga tävlingsresultat i de högre klasserna.
Men skyndar långsamt med din häst.

Eller en ryttare utan utbildning eller erfarenhet ifrån utomlands eller proffsstall.
Men har en mkt bra ridkänsla, och är lugn och sansad. Har kanske inte mer än, en privat häst vid sidan av din häst.

Det är viktigt att man som uppfödare, själv, finner sin egen väg, och har egna åsikter om hur man vill gå tillväga med sin unghäst.
Det är mkt lätt att bli överkörd av en proffsryttare, så allt är inte guld som glimmar.
Det är en ära för en duktig ryttare att få möjlighet att utbilda och tävla en mkt bra unghäst, men det är också en ära för mig som uppfödare att denna duktiga ryttare vill utbilda och tävla min uppfödning.

Så jag köper inte åsikten, man får vad man betalar, som någon skrev innan.

Det är en ära för en duktig ryttare att få möjlighet att utbilda och tävla en mkt bra unghäst, men det är också en ära för mig som uppfödare att denna duktiga ryttare vill utbilda och tävla min uppfödning.

Så jag köper inte åsikten, man får vad man betalar, som någon skrev innan.

Det var jag som skrev... och by the way det är ingen ära för en duktig etablerad ryttare att få möjligheten (?) att utbilda och tävla en mkt bra unghäst det är ett jobb ära betalar inga räkningar.

Skall det handla om ära så blir det en ryttare i 20 års åldern som inte har egna fina hästar och som då inte kommit så långt i sin utbildning då kan det möjligtvis handla om ära. En yngre ryttare som behöver fina hästar för att visa upp sig på tävlingsbanan och som inte har möjligheten att köpa dom själv. Det blir då samtidigt en risk för uppfödaren/ägaren om dom vill låta sin häst bli ett verktyg för ryttaren att använda på vägen upp, det blir gratis för ägaren/uppfödaren men det kan oxå bli pannkaka då ryttaren kommer göra mängder med misstag under sin lärotid.

Som jag tidigare skrev det finns idag massvis med jättefina hästar som har kapacitet för svår klass (särskilt inom hoppning) men inte jättemånga ryttare som är kapabla att ta hästen dit.

Så jo... man får vad man betalar för.

Senast ändrad:

Det blir då samtidigt en risk för uppfödaren/ägaren om dom vill låta sin häst bli ett verktyg för ryttaren att använda på vägen upp, det blir gratis för ägaren/uppfödaren men det kan oxå bli pannkaka då ryttaren kommer göra mängder med misstag under sin lärotid.

Det kan bli pannkaka med ett proffs också! Det finns inga garantier för någonting. MEn som sagt var, om jag vill ha min häst tävlad och visad av ett proffs tom svår klass kommer det att kosta mig MINST 800 000 SEK. Och chansen att hästen kommer att betinga det värdet vid 13 års ålder är... ringa.

:bow::bow::bow:
Fast det förstår inte uppfödarna som inte själv ens rider in sina hästar. De tycker att de gör dig en tjänst som låter dig rida en så fin häst som deras. ;)

Och det är det som är problemet, dom tror ofta att just deras häst är den finaste av alla och att du skall känna dig hedrad att rida och utbilda deras superfina häst gratis :crazy:

Kan ju ta ett annat exempel här som föregår i mitt stall.

En jätteduktig junior på 16 år rider och tävlar upp till 1.30 har ett avtal med en av våra duktiga seniorer som ridit OS, hon har inte råd att varken köpa eller hålla hästar.

Han har satt sina yngre förmågor hos henne och betalar:

Stall/foderkostnader
Hovslagare och veterinär/E.T mm

Dom själva betalar tävlingar och träningar.

Då handlar det alltså om jättefina unghästar med superstam som han inte har tid att rida själv men eftersom han själv är ryttare så fattar han ju att jobbet inte kan utföras helt gratis och att även om man bara är 16 år så kommer man inte långt på bara äran, för honom är det självklart att betala samma kostnader för hästen som om han hade den själv.

När hästarna sedan blir lite äldre tar han hem dom och börjar tävla själv alternativt säljer dom som inte håller måttet av olika anledningar.
En win-win situation för båda

Senast ändrad:

Faktum är att det finns rätt många hästar idag med kapacitet för svår klass men inte lika många ryttare som har talang och kunskap att ta hästen dit!

Nja - inte i dressyr. Faktiskt. De konkurrenskraftiga individerna växer inte på träd alls. De kan möjligen lära sig att göra rörelserna, men inte tillräckligt väl för att stå sig i internationella sammanhang. Då har Danmark och Holland det bättre förspänt.

Faktum är att ryttaren aldrig är bättre än hästen den sitter på.

Det var jag som skrev... och by the way det är ingen ära för en duktig etablerad ryttare att få möjligheten (?) att utbilda och tävla en mkt bra unghäst det är ett jobb ära betalar inga räkningar.

Nej, men har någon egentligen påstått det?

Men det är marknadsekonomin som avgör vem som kan diktera villkoren - uppfödaren eller ryttaren.

Som jag ser det så är det uppfödaren till dessa hästar som skulle vinna mest på att lämna sin häst till en ryttare som mig.

Absolut!
Det har du helt rätt i. Grundridningen är avgjort viktigast för mig som hästägare. Är inte den bra, spelar det ingen roll om proffset har meriter i svår klass!

Knapplån!!
Oj oj vad med åsikter...känsligt ämne för både uppfödare o ryttare.
Jag kan bara berätta om mina erfarenheter....

Jag hade en häst som jag var övertygad om att det var en svårklass dressyrhäst.
Jag var inte uppfödare utan köpte honon som 3 åring av uppfödaren. Kämpade på med dressyren o han blev riktigt duktig... På vägen så fick han lära sig o hoppa o gjorde det bra. Kom 2 i dåtidens 5 årschampionet.
Min dressyrtränare(svår klass) sa upprepade ggr att det var en hopphäst... icke sa jag. 9 på trav o 9 på galopp ...det är en dressyrhäst. Han kom upp i msv dressyr men kunde inte gå ett program utan att hitta spöken överallt... men aldrig i hoppningen. När jag blev gravid så bad min instruktörs sambo(svår klass internationell hoppryttare) att få låna honom under tiden. Det var ingen häst man red gravid.
Hon hade hoppat honom regelbundet för hästens skull sen han var unghäst. Visst sa jag.O tyckte det var skönt att någon tog honom för jag mådde inge vidare som gravid.
Jag betalade inte en krona för tiden hon hade honom... jo tävlingsavgifterna.
Hon sa att det var bra reklam för henne att visa sig med en häst på den nivån...så hon fick igen det genom att synas o få unghästar till utbildning istället. Som 9 åring sålde jag honom. Då hade de vunnit DM i hopp o han hade plac i 145 hopp. Hon fick då 10 % av mig...fast hon aldrig bett om något i gengäld.
Hon såg det som en tjänst att hon fick låna honom av mig. Men jag visste att jag aldrig fått den summan för honom om hon inte tagit upp honom i klasserna så det var självklart att betala 10% till henne.
OBS!!! Under alla år som hon hoppade honom innan så betalade jag för det som en vanlig lektion...som om jag red fast det var hon.

Jag har nu ett sto jag har tagit 2 föl på ...dessa avkommor ska utvärderas innan hon ev sätts i avelsboxen igen. Hon är nu åtlånad för meritering till en duktig ryttare som går ridgymnasium med dressyrinriktning. Hon har meriter på ponny men ej häst.
Men hästen är ingen svårklass häst möjligen msv. Hästen är 9 år o jag kan låna ut henne tom 16 då jag vill ha henne till avel igen...om avkommorna blir vad jag tänkt mig.
Hittills så utvecklas de åt rätt håll tillsammans. Ryttaren betalar allt, även förs.
Vi har ett fast pris satt om hon ev ska säljas o ryttaren har då företräde.

Båda dessa har varit/är grymt fördelaktiga för mig. Båda ryttarna anser dock sig nöjda.

En annan variant som kommer praktiseras när min nu 1.5 åring ska utbildas samt årets föl...båda ska sparas.
Är...
Många som rider på högre nivå har flera föl-2.5 åringar hemma för tillväxt o ev kommande stjärnor.
Vissa har även något avelssto.
Jag har eget foder o lösdrift osv, vilket flera av ryttarna inte har.
Jag kan "byta" o ta de första åren med ryttarens unghäst.
Tex så har jag analyserat bra foder för unghäst o avelsston...inte samma värden som rekommenderas till tävlingshästen. Jag har inga tävlingshästar som kan dra hem smittor till mina avalston eller unghästar.
Tar jag ett par unghästar åt ryttaren så får hon betalt genom skötsel, bra foder, hovslagare, träckprover, träns träning, tömkörning, sadelträning, longering... o en unghäst som får gå i kuperade hagar med jämgamla hästar. Den tid hon sparar o kostnader på unghästen... kan bytas mot den tid o kostnad hon lägger på min häst på utbildning.
OBS... hennes kan bli ståendes längre då min kan komma hem på viloperioder emellanåt.
Detta arrangemang kräver ett ömsesidigt förtroende på den andres kunskaper o att den andre tar hand om hästen på bästa sätt.
Känns som en mycket bra lösning för mig.

Första tiden ser jag hellre att en ryttare kommer hem 2 ggr/v o rider unghsäten här hemma o först när mer regelbunden träning krävs så kan hästen flyttas.

Absolut!
Det har du helt rätt i. Grundridningen är avgjort viktigast för mig som hästägare. Är inte den bra, spelar det ingen roll om proffset har meriter i svår klass!

Precis!!!! Skynda långsamt........Och hästen har en ordentlig grundutbildning.
Lönar sig för alla partner.

Hur tycker ni alla att vi ska göra..? Vi har en dotter som tävlat upp till fei på olika ponnyer, nu har hon ridit vårat gamla avelssto upp till LA:6 på 68-70%. Vi tycker inte att det är schysst mot henne som nu blir 20år att starta högre klasser, samtidigt som min dotter satsar allt på dressyr och ridning...Vi har tyvärr inte pengar att köpa en bra häst just nu och därför hade vi tänkt att vi kanske kunde finna samarbete med bra uppfödare. Men ni menar då att man som uppfödare inte ska lämna ut till såpass "grön" ryttare(som tränat för b,a och landslagstr sedan hon var 9år) utan endast ska välja proffsryttare? Vad gör man då som ung lovande ryttare? Börjar om på ridskola tills mamma o pappa sålt hus o bil för att kunna köpa häst eller tills man blir så gammal att man kan komma in på gymnasium o utbilda sig.. Vi är även uppfödare av liten skala, så jag förstår att man helst ska lämna till proffs , men även där kan man ofta åka på blåsning...vi fick hem ett sto som aldrig mer gick att rida..MEN jag skulle nog ändå chansa igen om jag nu inte hade min egen dotter som jag tycker kan få chansen ; ). Men jag tror att små uppfödare och icke proffsryttare kanske kan samarbeta och stora uppfödare och proffsryttarna kan få bästa resultaten tillsammans, eller ??

Men jag tror att små uppfödare och icke proffsryttare kanske kan samarbeta och stora uppfödare och proffsryttarna kan få bästa resultaten tillsammans, eller ??

Ja - absolut! Vi behöver verkligen ett forum där partnerna kan mötas med utgångspunkt att det ska vara förmånligt för båda.

Som hästägare skulle jag inte tveka att lägga en bra häst hos en ambitiös ung tjej som har god uppbackning hemifrån och som har ambition att lära sig så mycket som möjligt. Ödmjukhet från bägge parter är oerhört viktig för att det ska fungera, samt referenser.

Kicket: Jag tycker du verkar ha löst dina "beridarfrågor" på smarta sätt!

Vilka bra idéer du har!:bow:

KL

En parantes:
"Proffs är den som utövar sin sport mot betalning." (enl. Wikipedia)

Bara för att man tar betalt så betyder inte det att man vet vad man håller på med.;)
Det är nog ett problem. Hästägare som blir "förblindade" av att "proffset" står på en fin anläggning osv. men egentligen inte har den kunskapen man söker till sin häst.

Tack Boop o Hiddeous...

Men det känns ändå ganska bra att läsa allt sm ni skrivit, för det verkar som om många har sett förbi det där med "proffsryttare" på fina anläggningar. Jag vet flera stycken ny, även om man räknarmed era inlägg, som lämnat hästarna till kända namn och betalat stora pengar, och sen inte blivit nöjd. Det låter som om flera av er kan tänka sig att lämna hästen till en mindre känd person, till ett billigare pris och andra överenskommelser, och se till vad man får och kan komma fram till unika lösningar istället. Jag själv har eget stall, eget foder (det mesta) och egna beten. Detta gör ju att jag har en lägre kostnad för hästarna varje månad än om jag skulle hyra in dem någonstans. Därför kan jag ju också komma fram till andra typer av lösningar som gynnar oss båda.
Och jag tycker som sagt att det är härligt och lovande att uppfödare (både stora och små) har börjat se förbi vad utbildaren heter och istället tittat på vem det är. Det ger ju hopp till mig också.

Någon skrev att det finns många tyttare som kravlar sig runt hoppbanan och det ser för taskigt ut, trots att detta ska vara en "erkänd" person. Det är precis lika innom dressyren. Finns massor med ryttare som rider på skapligt hög nivå, som inte rider speciellt bra. Skriker och vrålar, uppför sig allmänt dåligt mot både häst och folk, smiskar och sparkar och ändå har stallet fullt...

Varför inte investera i att låta ta fram en eller två duktiga hästar, för att sedan leva på det namnet och sälja som föl istället? Då minimerar man ju risken att någonting händer hästarna innan de ens är tävlingsklara också.
Det finns ett väldigt enkelt svar på den frågan.
Det finns inte ekonomiskt utrymme för väldigt många uppfödare att göra en sådan investering, för dels handlar det om väldigt stora summor pengar som dessutom är en riskinvestering - om man inte samtidigt ska höja upp försäkringen på hästen till samma summor som man investerar.

Och redan där tycker JAG, att du TÄNKER HELT FEL! Men det är min personliga Erfarenhet och åsikt!

En Amatör kan INTE förvalta den blivande känsliga Svårklass hästen och ge den rätt grundutbildning och det förtroendet som den behöver för att kunna använda sin talang 10 år senare!
Du misstolkade mig.
Alla hästar blir inte svårklassämnen och dessa behöver inte till svårklassryttare för att utbildas och meriteras.
"Sporten" är mer än bara svår klass, det är även alla vi glada amatörer som i bästa fall tävlar på Lätt A-nivå (motsvarande) och ibland kanske ett snäpp högre. Vi som också behöver ha hästar att rida på och vi som är målgruppen vid försäljning av de hästar som inte blev svårklassämnen.
Vi använder också våra hästar att tävla med, på den nivå som passar hästen och ryttaren.
Även om man har toppen som mål i sin avel så kommer det födas medelmåttor!

Sen - det finns faktiskt hobbyryttare som har minst lika bra ryttarkänsla som de etablerade proffsen. Det kanske är "blivande" proffs... Så bara det faktum att det inte är en etablerad proffsryttare behöver inte betyda att det är en dålig ryttare.
Alla kanske inte ens har intresse av att satsa på heltid på hästeriet utan vill ha det som en trevlig hobby, TROTS att de är skickliga ryttare.

Jag hade inte tvekat en sekund............................
En ung ambitiös ryttare, som redan har kommit så långt och har viljan och intresset för att komma längre, med föräldrar bakom sig.
Finns ingen tvekan.......

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka