Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo därför att dom flesta vettiga seriösa ryttarna vill inte stå med skägget i brevlådan efter att ha lagt ut mängder med pengar och tid för en häst som sedan säljs, det har man växt ifrån när man kommit såpass långt i sin ridning.
Det räcker då inte längre med att bara få tävla "en fin häst" jag har redan 3 fina hästar och dom flesta ryttarna som rider på samma nivå har oxå redan fina hästar så det blir liksom inte så intressant.
Man får det man betalar för helt enkelt!
Amatör på unghäst kan vara precis som den du beskriver, en 150-ryttare som inte har erfarenhet av att rida unghästar eller har varit med om BRA unghästutbildning med klara mål från 2.5 år-6år. En Amataör kan vara en 120-130 ryttare som själva har bra meriter i sina hemma distrikt men har noll erfarenhet av unghäst och olike problemlösningar. Många unga ryttare idag, tycker många ggra att dom är så fantastiskt duktiga bara för att dom varit plac 120-130 hoppning. Men HUR SER DET MÅNGA GGR UT? Fördjävl...måste jag säga...Jag är ute många helger per år både på unghästtävlingar och ELIT tävlingar, företrädesvis i Skåne. men det är INTE IMPONERANDE! Många av dessa driver eget som unghästutbildare, 3-års test, Breeders etc... Skulle ALDRIG LÄMNA iväg någon unghäst till många av dessa...
Det är en ära för en duktig ryttare att få möjlighet att utbilda och tävla en mkt bra unghäst, men det är också en ära för mig som uppfödare att denna duktiga ryttare vill utbilda och tävla min uppfödning.
Så jag köper inte åsikten, man får vad man betalar, som någon skrev innan.
Det blir då samtidigt en risk för uppfödaren/ägaren om dom vill låta sin häst bli ett verktyg för ryttaren att använda på vägen upp, det blir gratis för ägaren/uppfödaren men det kan oxå bli pannkaka då ryttaren kommer göra mängder med misstag under sin lärotid.
Fast det förstår inte uppfödarna som inte själv ens rider in sina hästar. De tycker att de gör dig en tjänst som låter dig rida en så fin häst som deras.
Faktum är att det finns rätt många hästar idag med kapacitet för svår klass men inte lika många ryttare som har talang och kunskap att ta hästen dit!
Det var jag som skrev... och by the way det är ingen ära för en duktig etablerad ryttare att få möjligheten (?) att utbilda och tävla en mkt bra unghäst det är ett jobb ära betalar inga räkningar.
Som jag ser det så är det uppfödaren till dessa hästar som skulle vinna mest på att lämna sin häst till en ryttare som mig.
Absolut!
Det har du helt rätt i. Grundridningen är avgjort viktigast för mig som hästägare. Är inte den bra, spelar det ingen roll om proffset har meriter i svår klass!
Men jag tror att små uppfödare och icke proffsryttare kanske kan samarbeta och stora uppfödare och proffsryttarna kan få bästa resultaten tillsammans, eller ??
Det finns ett väldigt enkelt svar på den frågan.Varför inte investera i att låta ta fram en eller två duktiga hästar, för att sedan leva på det namnet och sälja som föl istället? Då minimerar man ju risken att någonting händer hästarna innan de ens är tävlingsklara också.
Du misstolkade mig.Och redan där tycker JAG, att du TÄNKER HELT FEL! Men det är min personliga Erfarenhet och åsikt!
En Amatör kan INTE förvalta den blivande känsliga Svårklass hästen och ge den rätt grundutbildning och det förtroendet som den behöver för att kunna använda sin talang 10 år senare!