Sponsra ryttare med häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sponsra ryttare med häst?

Fast det är inte första gången HL hamnar i tvist med hästägare, förra gången var det med So Whats ägare. Finns en viss risk att det finns en anledning till att det är just hon som råkar ut för tvisterna.

/Camilla
För det första - ditt inlägg som jag citerat kommer raderas pga din tillääggskommentar! Svartmålning av namngivna personer är inte tillåtet på detta forum!

Sen - såvitt jag vet så var det aldrig någon diskussion mellan Lundbäcks och ägarna till So What, utan det var mellan hästens ägare och ridsportförbundet som inte var eniga om ifall hästen skulle delta i OS i Sydney eller inte, rättare sagt om förbundet kunde tänka sig att betala för fullvärdesförsäkring av hästen som de då skulle sälja för en stor summa pengar.

Och till alla i den här tråden - ingen har sett hur avtalen ser ut, så jag tycker att vi kan låta parterna lösa sina oenigheter på egen hand, utan inblandning av några bukefalister.

För att undvika att hamna i en liknande situation igen försökte de få till ett vattentätt avtal nästa gång, men tydligen blev det fel ändå.

För det första - ditt inlägg som jag citerat kommer raderas pga din tillääggskommentar! Svartmålning av namngivna personer är inte tillåtet på detta forum!

Sen - såvitt jag vet så var det aldrig någon diskussion mellan Lundbäcks och ägarna till So What, utan det var mellan hästens ägare och ridsportförbundet som inte var eniga om ifall hästen skulle delta i OS i Sydney eller inte, rättare sagt om förbundet kunde tänka sig att betala för fullvärdesförsäkring av hästen som de då skulle sälja för en stor summa pengar.

Och till alla i den här tråden - ingen har sett hur avtalen ser ut, så jag tycker att vi kan låta parterna lösa sina oenigheter på egen hand, utan inblandning av några bukefalister.

För att undvika att hamna i en liknande situation igen försökte de få till ett vattentätt avtal nästa gång, men tydligen blev det fel ändå.
Tydligen är du inte insatt i turerna med So What med ditt uttalande.
Det är väl ingen nyhet att en viss ryttares fader har varit intrasslad i flera ägartvister dom senaste åren?
Om ämnet är för hett att diskutera på detta forum så pm gärna mig så ska jag upplysa om dom senaste 4 ägartvisterna, samt om bakgrunden med problemet So What.

Ett vattentätt avtal för vem? Endast för ryttaren?
Att i princip bli fråntagen sin äganderätt är ju onekligen vattentätt - men vem kommer våga skriva på några kontrakt med dessa personer igen?

Om en advokat rekommenderar sin klient att dra upp ett avtal i rätten så måste avtalet i princip vara oskäligt, annars skulle de aldrig gå till rätten.

Jag tycker det är väldigt sorgligt alltihop, och jag har stor sympati för ägaren.

Fast det är ju just det som är problemet - för att inte hamna i samma situation igen sa har de denna gang skrivit ett vattentätt avtal. Och avtalet är vattentätt. Det är vattentätt, och till lundbäcks fördel.

Att man har ett vattentätt avtal betyder ju inte att den andra parten inte kan bli ledsen och besviken. De är ju inte osams om vad som star i avtalet, för det är vattentätt och glasklart. Lundbäcks har rätten pa sin sida.

Det var väl helt enkelt sa att Lundbäcks, som erfarna i branschen, visste hur de skulle göra för att skriva ett kontrakt som skulle gynna dem, och ägaren var sa oerfaren att hon gick pa det och skrev under. En mer erfaren ägare hade väl kanske backat när hon sett kontraktet.

Att utnyttja andra människors okunskap och förtroende är möjligen omoraliskt, men det är inte olagligt.

Så länge kontraktet inte är oskäligt förstås. Lundbäcks måste nog antas vara näringsidkare och är det så att Madicks ägare är en privatperson så är det alltid privatpersonen gentemot näringsidkaren som lagen försöker skydda. Avtalslagen har en fin paragraf i §36 där man kan jämka eller till och med göra oskäliga avtal ogiltiga.

Som ameo skriver, hur många av oss har läst kontraktet och kan uttala oss egentligen?

Det är väl just oskäligheten de ska pröva i rätten, inte kontraktet i sig?

Innehallet i kontraktet har ju bägge parter varit bade öppna och överens om - Lundbäcks disponerar hästen fritt fram till hösten 2010, betalar hästens uppehälle och träning, samt behaller alla vinstpengar hästen hoppar in. Ägaren aterfar hästen hösten 2010 och kan innan dess inte sig ta tillbaka hästen i förtid. Hon star för veterinärkostnaderna.

De verkar helt överens om vad som star i kontraktet, och har ju dessutom varit öppna med det.

Problemet är om det är oskäligt eller inte, och det är väl det som eventuellt ska prövas i rätten nu.

Men allt är ju inte bara juridik. Sitt rykte kan man ju skada, utan att det behöver vara olagligt, och alla orättvisa avtal är inte med nödvändighet olagliga. Sa jag tycker nog det finns andra än juridiska aspekter pa den här fragan.

Den intressanta fragan, tycker jag, är inte huruvida avtalet är giltigt, utan om och i sa fall vilka aterverkningar denna affär far för relationerna mellan hästägare och ryttare, bade när det gäller dessa parter, och i allmänhet.

Savitt jag vet var detta bara en del av affären. Och Lundbäcks och ägarna till So What skiljdes inte som sata vänner i samförstand. Jag skulle inte säga att konflikten bara lag mellan ridsportförbundet och ägarna.

Hur kunde hon skriva på ett sådant avtal? Alla veterinärkostnader? Hon måste ju yrka på att hon var allvarligt psykiskt sjuk när hon skrev på det avtalet för ingen vettig människa hade skrivit på det.

Hästen hade ju vad jag förstått presterat rätt bra innan HL fick henne, så det var väl knappast någon tung tillridning eller annat som behövdes. Bara tävla egentligen.

Hur kunde hon skriva på ett sådant avtal? Alla veterinärkostnader? Hon måste ju yrka på att hon var allvarligt psykiskt sjuk när hon skrev på det avtalet för ingen vettig människa hade skrivit på det.

Hästen hade ju vad jag förstått presterat rätt bra innan HL fick henne, så det var väl knappast någon tung tillridning eller annat som behövdes. Bara tävla egentligen.

Du glömmer att detta är en liten uppfödare som aldrig gjort denna typ av avtal förut. Hon är ju undersköterska till vardags, inte hästhandlare. Hon kanske blev lite förblindad i glädjen över att ha fatt fram en häst som en OS-ryttare ville ha, och ville inte braka. Lundbäcks sa ju till henne att avtalet var ett standardkontrakt, att det alltid ser ut sa här.

Det kanske de gör ocksa, det vet jag inte, problemet är ju att ägaren uppenbarligen inte förstod vad det skulle innebära. Som jag ser det far man som ryttare i det läget antingen bara skriva kontrakt med mer professionella hästägare, eller ocksa göra sig besväret att förklara och komma överens med sma och ovana hästägare.

Edit: sag nu attt jag skrev fel, det är försäkringen, inte veterinärkostnaderna, som ägaren star för.

Senast ändrad:

Men om det bara är försäkringen som ägaren ska stå för så handlar det ju egentligen bara om ett helt vanligt fodervärdskontrakt. Frågan är väl hur avtalet reglerar omständigheterna kring försäkringen och hur de måste vara för att HL ska vara nöjd och glad. Det går ju inte att ha hästen försäkrad i försäljningsvärde, men det är ju heller inte gratis att få en häst tävlad.

Nä, nu förstår jag inte vad hon vill ägaren. Hon har blivit girig och vill sälja. Men det kan hon väl komma överens med HL om att göra trots allt. HL kan väl knappast vara så kallhjärtad att hon är så envis att hon vägrar lämna ifrån sig hästen före 2010 om ägaren vill sälja den?

Nä, nu förstår jag inte vad hon vill ägaren. Hon har blivit girig och vill sälja. Men det kan hon väl komma överens med HL om att göra trots allt. HL kan väl knappast vara så kallhjärtad att hon är så envis att hon vägrar lämna ifrån sig hästen före 2010 om ägaren vill sälja den?

Du måste skoja, inte lämnar hon ifrån sig hästen, för ryttaren är det ju en perfekt deal, välkommen till verkligheten.....

Men om det bara är försäkringen som ägaren ska stå för så handlar det ju egentligen bara om ett helt vanligt fodervärdskontrakt. Frågan är väl hur avtalet reglerar omständigheterna kring försäkringen och hur de måste vara för att HL ska vara nöjd och glad. Det går ju inte att ha hästen försäkrad i försäljningsvärde, men det är ju heller inte gratis att få en häst tävlad.

Som jag fattat det från medias rapportering så får inte ägaren sälja hästen utan Lundbäcks tillåtelse under kontraktstiden. Och varför skulle Lundbäck tillåta en försäljning? Då blir ju Helena av med sin "gratis-häst".
Och att det skulle vara fråga om ett vanligt fodervärdskontrakt kan man nog inte säga, en fodervärd brukar inte kunna hindra försäljning, fodervärdskontrakt brukar också kunna sägas upp med x månaders varsel. Standard är också att prispengar eller del av prispengar tillfaller ägaren.
Jämför exempelvis med Flippan, Malin och Flippans ägare delade alltid på prispengarna... de verkade också ha en mycket god kommunikation och Flippans ägare fick mycket cred för sin häst och kom med på tävlingar etc...

Jag tror att oskäligheten i detta kontrakt kommer att ligga i att äganderätten sätts ur spel på ett oskäligt sätt.

Självklart vägrar hon att lämna ifran sig hästen. Det var ju just det som hände med So What (ägaren fick ett bra bud och salde), sa nu har de försäkrat sig mot det. Ägaren far inte sälja hästen eller flytta den fran Lundbäcks inom kontraktstiden. Bra för Lundbäcks, daligt för ägaren som gjort sitt livs uppfödning och inte far sälja den förrän den har börjat tappa rejält i värde.

Ägaren vill väl helt enkelt ha lite glädje av sin häst, och känner inte att hon har det just nu, eftersom hon vare sig kan sälja den, eller har rad att följa den pa tävlingsbanorna.

De bada parterna hade uppenbarligen helt olika förväntningar - Lundbäcks ville ha en tävlingshäst och annars ingenting, ägaren ville vara delaktig i hästen även om den inte var uppstallad hos henne.

Nanstans kan jag känna att Lundbäcks inte nödvändigtvis vinner pa att göra sig osams heller i längden - titta pa Malin Baryard och Jan Brink, som har generösare kontrakt med sina hästägare, och far behalla hästarna sa länge de platsar pa tävlingsbanan, och har förstatjing pa nya förmagor fran ägarna.

Ett sant här kontrakt är mycket smart pa kort sikt, jag är inte lika säker pa att det är en bra idé pa lang sikt.

Senast ändrad:

Jag tycker det är förbaskat starkt att som privat person dra detta i rätten.:banana::banana:
Och jag håller tummarna för denna tjej, det krävs ett visst mod för att gå emot ett sådant känt efternamn.
Och känner hon sig lurad är det hennes rätt att få det beprövat.

Och utgången ifrån detta...... tror jag kommer att bli ett stationärt exempel för oss allihopa oavsett du är uppfödare eller ryttare.

Nu tycker jag två saker.

1 - detta har inget med avel att göra

2 - det har blivit alldeles för mycket pajkastning på inblandade parter för att fortsätta diskussionen i nuvarande form.

OM någon vill diskutera om hur uppfödare och ryttare ska kunna samarbeta på ett bra sätt så är ni välkomna att starta en ny tråd på avel om detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 893
Senast: skuggi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En rottweiler attackerade och bet både en häst och ryttaren i Husieområdet i Malmö på söndagsförmiddagen. Läs mer...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka