NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Jag är nyfiken på vad du har för krav på ev ryttare som ska rida din häst gratis. Ha utbildat hästar tidigare till viss nivå? Utbildning? Tävlingserfarenhet=

Jag vet ett fåtal i min omgivning som skulle vilja ta en häst på foder gratis, men ingen jag skulle sätta upp på mina egna hästar . :smirk:

Mitt huvudsakliga krav är hög ambition, en god grundridning och naturligtvis hästkunnande överlag. Det behöver inte vara någon med meriter i svår klass, men gärna medelsvår.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Finns inte i min värld att jag skulle utbilda en häst åt någon för att inte få något för det. Skulle jag få ett erbjudande om att låna en färdig svårklasshäst ett år skulle jag göra det, DET skulle göra något åt min ridning, dvs jag skulle få något tillbaks på det. Men att utbilda unghästar gör det knappast!

Du är redan professionell ryttare, så det förstår jag. Det beror ju helt på var man står, om det ger något. De flesta har inte ridit svårklasshoppningar - och då kan ju en Mynta på foder vara en ganska bra deal!

Jag är nyfiken på vad du har för krav på ev ryttare som ska rida din häst gratis. Ha utbildat hästar tidigare till viss nivå? Utbildning? Tävlingserfarenhet=

Jag vet ett fåtal i min omgivning som skulle vilja ta en häst på foder gratis, men ingen jag skulle sätta upp på mina egna hästar . :smirk:

Ett samarbete mellan uppfödare och ryttare, bygger först och främst på;

¤ ärlighet mellan varandra.
¤ förtroende.
¤ gemensamma, uppsatt mål.
¤ kommunikation.
¤ att man är seriös.
¤ ansvar, emot varandra och häst.
¤ ett väl skrivit kontrakt.

Jag som uppfödare har faktiska kostnader men det har även den serösa ryttaren också, uppstallningskostnader, hovslagare, träningsavgifter osv.
Så för mig anser jag att om ryttaren har nått de mål som man har satt upp gemensamt, och hästen säljs. Så har jag inga problem med att dela på försäljnings summan, 50-50.
En bra ryttare som har gjort ett bra arbete, skall ha betalt, och känna sig delaktig.:idea:
Förutom att jag får hälften av försäljningsumman, så får även mitt sto och min avel kreedit för ryttarens arbete, något som glömsbort, tycker jag.

De flesta har inte ridit svårklasshoppningar - och då kan ju en Mynta på foder vara en ganska bra deal!
Menar du verkligen att om du hade haft en Mynta i dina ägor så hade du lånat ut den på foder till någon som inte hade ridit svår klass innan??

De flesta av uppfödarna av idag har inte ekonomi att betala ryttare för att göra jobbet utan man behöver kunna hitta ANDRA lösningar på detta.
Och så får man en conflict of interests. Ryttarna vill ha betalt för allt jobb de gör, i alla fall för hästens uppehälle om den är riktigt bra. Men ägarna till hästen vill få jobbet gjort gratis. De enda andra lösningen jag kan se på problemet är att sälja den talangfulla hästen!! Har man inte råd att investera i hästen och få förtjänsten, så får man ta den kanske lite mindre förtjänsten på en outbildad häst. Man kan inte äta kakan och ha den kvar!!

Visst kan man ha andra lösningar. Tex 10% av försäljningsvärdet som betalning för allting man gjort. Men det innebär ju att hästen måste vara till salu.

Det FINNS mellanting mellan att betala ingenting eller att betala fullpris! :idea:

Och ANDRA lösningar!

Det är precis detta som i mitt tycke felas i halvblodsaveln. En pool där ryttare och uppfödare kan träffas.:bow:
Det är verkligen kul att höra, att det fungerar på ponnysidan.

Jag tror det underlättar att man samarbetar med en hel FAMILJ både för hästens bästa men också för barnets. Ponnytiden är ju inte så lång så att lämna ut en B-ponny till en 11-åring gynnar både häst och ryttare. Min uppoffring att låta familjen ha ponnyn B-ponnytiden ut eller tills hon växer ur henne känns inte så betungande.

Oj va man INTE blev nå klokare på det här. Men många vettiga ord sägs.
Självklart vill alla ha betalt för det jobbet de gör, men jag håller ändå med om att om jag blir erjuden en häst som kan ge MIG "det stora lyftet" så är det kanske värt att kosta på det lite själv. Så är det ju för alla nya företag också. Ibörjan går man kanske inte med vinst...

En portal där man som ryttare kan anäla sig och berätta vad man söker, vad man vill och kan.
Jag själv är inte elitryttare och jag förstår att jag måste lägga in pengar i min egen utbildning. För att sedan kunna använda den utbildningen längre fram.

Menar du verkligen att om du hade haft en Mynta i dina ägor så hade du lånat ut den på foder till någon som inte hade ridit svår klass innan??

ja, varför inte? Hon fick väl knappast några lysande poäng som ung, om jag inte minns fel...

Jag tror att det viktigaste är att ryttaren som vill rida svår klass har rätt guidning av en mycket välmeriterad tränare. I dressyr handlar mycket om att bygga rätt muskler och träna upp smidigheten. Visst kan man klara det utan att ha ridit svår klass tidigare, om man har bra träningsmöjligheter!

Jag är rätt säker på att tex Nicole Uphoff inte hade ridit svår klass tidigare när hon fick Rembrandt, för att ta ett känt exempel. Men oj vilken karriär hon hade på den hästen!

Och så får man en conflict of interests. Ryttarna vill ha betalt för allt jobb de gör, i alla fall för hästens uppehälle om den är riktigt bra.

Man kan ju faktiskt komma fram till en deal och, som Ameo skriver, ett mellanting. Dock finns det massor av ambitiösa ryttare i det här landet som inte har möjligheter att hosta upp 200,000 för en bra häst och faktiskt är villiga att satsa allt för att nå sitt mål!

Precis, håller med ameo!!
Men att som Hiddeous inte vilja betala ngt alls, utan att man som ryttare ska känna sig "hedrad" att få rida köper jag inte riktigt, det är som upplagt för konflikter! Är det inte just det här som den just nu aktuella konflikten lite handlar om !? (nu ska vi ju inte analysera de fördå stänger moderatorn tråden igen)

Plus att om du som hästägare ger en "talangfull ryttare i msv en talangfull häst" så får du räkna med att saker går fel, orut. ryttare gör fel även om det inte är meningen o vad gör du om hästen "blir bränd" (talangfulla hästar som är försiktiga har man bara ett X antal "fel" på sig innan dom säger upp sig!), då får ryttaren antagligen skit för att "du som ägare gav honom/henne världens chans med en talangfull häst som sabbades!"

Plus att bara för att man har resultat upp till msv med kanske en häst betyder inte det att man är lämplig att utb. en riktig "klasshäst" som första häst man tar sig ann!

Tror inte de går att komma ifrån att om man har en verklig talang som man vill förvalta på bästa sätt så kostar det, sen så kan man ju komma överens om en deal som passar båda!!

Ang. det Cyllene komenterade om hästen som redan var så väl förberedd så tkr jag att det är väl exemplariskt att ägaren gjort mkt av jobbet själv men lämnar själva visningen åt ett proffs för att kanske knipa ett extra poäng här och där!!!
Och håller verkligen med om "kvalité istället för kvantitet"!!

Precis, håller med ameo!!
Men att som Hiddeous inte vilja betala ngt alls, utan att man som ryttare ska känna sig "hedrad" att få rida köper jag inte riktigt, det är som upplagt för konflikter! Är det inte just det här som den just nu aktuella konflikten lite handlar om !? (nu ska vi ju inte analysera de fördå stänger moderatorn tråden igen)

Det finns ALLTID risk för konflikter. När jag betalade i stort sett alla räkningar för min häst som var utlämnad till en amatör blev det ändå bråk, så det tror jag inte spelar någon roll. Som någon påpekade tidigare, så är kommunikation A och O - ingen ska känna sig utnyttjad och alla har ett val att dra sig ur avtalet!

Alla kan göra misstag, men jag gillar underdogs. Jag skulle inget hellre vilja än att se en okänd, ung ryttare spöa etablerade namn i eliten på min häst! Och går den sönder har den fortfarande ett avelsvärde, i alla fall när det gäller duktiga, högt bedömda ston.

Jag skulle lätt lämna bort hästen till en ambitiös dressyrelev, till exempel, förutsatt att denne fick daglig/tät träning av någon som har erfarenheten att ta upp en häst till grand prix.

Tror inte de går att komma ifrån att om man har en verklig talang som man vill förvalta på bästa sätt så kostar det, sen så kan man ju komma överens om en deal som passar båda!!

Om jag har ett val att lämna hästen till en ryttare som är elev till Minna Telde, snarare än Minna Telde själv, och det inte kostar mig särskilt mycket, tar jag hellre risken att hästen "tränas sönder" än att tvingas sälja och förlora ev. avelsvärde när karriären är över.

För vilken amatör har råd att betala 8000 kronor i månaden i tio år för att hästen ska visa upp sig lite på tävlingsbanan?

det håller jag med om, absolut!
elever som är stationerade hos ryttare är bra alternativ!
MEN dom måste också betala för hästen ;)
Om stallplats ingår i deras elevplats så får dom antagligen i princip inga pengar mer än lite fickpengar kanske, kan man inte vara sjyst o kanske ge dom 2000 iaf som dom kan "leva" för !? 2000 är mkt pengar om man "tjänar inget alls" !!!

Men det finns på vbl-sidan också; Future Factory i Småland, Skåne, Talang till Topp i Örebro är såna modeller, finns nog på fler ställen. De drivs genom de regionala ridsportförbunden och har bl a till syfte att knyta ihop unga talangfulla ryttare med unga och talangfulla hästar.

det håller jag med om, absolut!
elever som är stationerade hos ryttare är bra alternativ!
MEN dom måste också betala för hästen ;)
Om stallplats ingår i deras elevplats så får dom antagligen i princip inga pengar mer än lite fickpengar kanske, kan man inte vara sjyst o kanske ge dom 2000 iaf som dom kan "leva" för !? 2000 är mkt pengar om man "tjänar inget alls" !!!

Jo, men det får man ju förhandla med eleven i fråga. Jag är gärna schysst - bara jag har råd med det :p

Jag kan ju tillägga att de två gånger jag skickade iväg min talangfulla häst för att mot betalning få den riden fick jag tillbaka hästen i sämre skick än jag lämnade den. Den första ryttaren ("proffs" med lång erfarenhet) gav honom inte nog med mat så han orkade inte med träningen. Den andra ryttaren (även detta ett proffs, om än inte lika erfaren som den första) idiotförklarade hästen och sa att han måste kastreras, att han är dum för att han är hingst. Väl hemma visade det sig att hästen var halt på tre ben... (och jag frågade ändå om detta)
Jag kan ju inte påstå att jag blivit mer positiv till att betala proffs för att göra arbetet efter dessa två erfarenheter...

I våras lämnade jag iväg min treåring för inridning och då var han longerad med sadel och träns och näst intill hängd på - dvs jag stod på en stol bredvid honom och lade armen över sadeln så att han såg mig på andra sidan + att jag satt foten i stigbygeln och lagt lite tyngd i. Mer vågade jag inte göra utan någon som höll i... Men med denna förberedelse tog det inridaren en vecka från att de hängt på honom tills de galopperat. Så ja, jag håller med om att man kan spara mycket pengar på att göra grundläggande arbete själv.

Jag kan ju tillägga att de två gånger jag skickade iväg min talangfulla häst för att mot betalning få den riden fick jag tillbaka hästen i sämre skick än jag lämnade den. Den första ryttaren ("proffs" med lång erfarenhet) gav honom inte nog med mat så han orkade inte med träningen.

Exakt samma sak hände mig. Det var hemskt att hämta hem hästen!

Jag kan ju tillägga att de två gånger jag skickade iväg min talangfulla häst för att mot betalning få den riden fick jag tillbaka hästen i sämre skick än jag lämnade den.
Fast man är väl där och tittar till hästen ibland? Då får man ju säga till att hästen ser ut att ha gått ner i vikt eller inte bygger muskler på rätt sätt. Det är ju en investering som man måste förvalta väl.

Sen kollar man väl på hur resterande hästar ser ut? Ser de goa och glada ut så kommer ju din häst också att göra det med största sannolikhet, eller tvärtom ser hästarna trötta och magra ut så kommer säkert din att se likadan ut. Det är viktigt att ta referenser innan man lämnar iväg sin häst, speciellt om man är mån och hästen och sin investering.

Det FINNS mellanting mellan att betala ingenting eller att betala fullpris! :idea:

Och ANDRA lösningar!
Men det är ju det denna tråden handlar om. Vilka är dessa andra lösningar? Hur ska ett samarbete se ut för att det ska vara optimalt?

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka