NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Det FINNS mellanting mellan att betala ingenting eller att betala fullpris!

Och ANDRA lösningar!

Berätta! delge gärna oss andra av dina erfarenheter och ideer hur dett kan bli lönsamt! Själv ser jag det som ett givande och tagande att ha proffsryttare på MINA hästar.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

jag HAR berättat om de erfarenheter jag själv har.

Jag har däremot en bekant som har haft några unghästar utlånade för tävling och försäljning hos en "ryttare på uppgång", där det alltså varit fodervärdsavtal och provision vid försäljning. Denna ryttaren ville SJÄLV ha lite hästar att utveckla sig själv med och att komma ut och visa upp sig själv på för att i en framtid kanske kunna försörja sig på att ta emot hästar.

Det måste inte vara färdiga svårklassryttare för att det ska bli bra jobb gjorda och det måste inte nödvändigtvis vara "normalt fullpris" (jag vet faktiskt inte vad taxorna ligger på numera, det är några år sedan jag hade någon häst iväg på full taxa) varje månad för att man ska kunna lämna iväg den.

När min talangfulla häst var ung så hade jag en diskussion med en av våra svårklassryttare om att h*n kanske hade kunnat ta emot honom, då hade jag att välja mellan fullpris eller att ryttaren skulle kunna rida till sig ett delägarskap (i vilken omfattning det skulle vara diskuterades aldrig). I fallet med just den hästen kunde jag inte tänka mig delägarskap och fullpris var en omöjlighet med min ekonomiska verklighet, så jag fick lägga det på hyllan. Men även DETTA är ju en variant.

jag HAR berättat om de erfarenheter jag själv har.
Men det du berättade om funkade ju inte så bra?

Jag har däremot en bekant som har haft några unghästar utlånade för tävling och försäljning hos en "ryttare på uppgång", där det alltså varit fodervärdsavtal och provision vid försäljning.
Ska hästarna säljas är ju detta säkerligen bland det vanligaste i Sverige just nu. Men vad gör man med hästar som inte ska säljas?

I fallet med just den hästen kunde jag inte tänka mig delägarskap och fullpris var en omöjlighet med min ekonomiska verklighet, så jag fick lägga det på hyllan. Men även DETTA är ju en variant.
Nej, för dig var det ju inte det. Varför skulle det vara det för andra? Och det funkar också bara om hästarna ska säljas. Vad händer om jag vill behålla ett svårklass sto till avel och ryttaren vill sälja för att få ut någon lön för pengarna? Det blir tvist. Och det var ju ett bättre sätt vi ville åt!

jamen JAG SITTER VÄL FÖR BÖVELEN INTE PÅ NÅGOT FACIT!

Jag försöker hitta flera alternativa lösningar eftersom det uppenbarligen finns många olika skäl till att vilja ha samarbete mellan uppfödare och ryttare. OCH det finns också ryttare som vill ha det på andra sätt än de stora proffsen som endast lever på detta.

jag är en pytteuppfödare som haft EN vuxen häst aktuell för att ställas hos ryttare
Men det hindrar väl inte att jag kan ha åsikter och önskemål!

ATT Betala INGENTING, då tror jag att man måste lämna till en talangfull AMATÖR som behöver hästar för att visa upp sig på tävlingsbanorna, vilket i sig kan vara både "ris och ros". Jag anser att ju tidigare man anlitar proffs i tidig ålder ju mindre behöver man lära om hästen...Det dom lär in i unga år blir lätt befäst, bättre att lära in rätt från början!

Själv har jag stor erferenhet av unghästutb upp till 140-hoppningn med plac, msv-dressyr samt lätt Fälttävlan, men pga allvarlig skada kan jag inte rida längre. Men jag har mkt att ge mina Duktiga medryttare från marken...Av egen erfarenhet och misstag:), har dessutom oerhörd kompetens vid min sida att bolla erfarenheter med sen15 år tillbaka...

Vi grundutbildar oftast mina unghästar innan dom lämnas bort för sadeltämjning 8v, mkt av grundarbetete är redan gjort, om inte, så kan vi fortsätta utb själva när hästarna kommer hem igen och har vilat och smält sin nya kunskap. 3-års test är alltid målet:laugh:

Jag har två OS-Ryttare på mina hästar och en Ryttare med stor internationell erfarenhet med plac internationellt upp till 150 hoppning och med stor erferenhet av olika kategorier av hästar.

Vi sköter allt markarbete hemma och står för ALLA kostnader, uppstallning, foder, förs, resor, tävl, skoningar etc Hemma. Betalar endast uppsittningskostander för Hoppträning, markarbete ca 2ggr/v+ tävlingar.

Sen är det olika avtal vid försäljning, om dom har kunden eller jag har kunden och det blir försäljning, leder till lite olika % vid försäljning.

Jag anser INTE att det är svårt att få ryttare om man har en talangfull häst!!!
Allt handlar bara om vad man vill betala under "hundåren" och hoppas att hästen genererar denna kostnad i form av en väsentlig värdeökning. Sen måste man sälja när man tror att hästen har sitt största försäljningsvärde eller när man känner sig nöjd med det bud man får.

Men man måste räkna med att stå för mkt av kostnaderna tills hästen går Svår klass, Unghäståren 3-6 år, är kostsamma, men kan också generera i stora prispengar för de främsta i årgångsklasserna...När och OM den sen går GP då är det oxå andra avtal som gäller:angel:

jamen JAG SITTER VÄL FÖR BÖVELEN INTE PÅ NÅGOT FACIT!
Jag trodde att du hade massor med idéer och kunskaper när du skrev som du gjorde i inlägg #46.

Men det hindrar väl inte att jag kan ha åsikter och önskemål!
Nej, självklart inte. Jag anser att ALLAS åsikter och önskemål, samt idéer är lika mycket värda.

Finns det bättre lösningar så hoppas jag att de personerna berättat det för oss andra så att vi tillsammans kan få en bättre hästindustri och bättre förutsättningar.

Vi sköter allt markarbete hemma och står för ALLA kostnader, uppstallning, foder, förs, resor, tävl, skoningar etc Hemma. Betalar endast uppsittningskostander för Hoppträning, markarbete ca 2ggr/v+ tävlingar.
Det är en bra lösning, men har du räknat på vad det kostar dig? Man måste ju ha en duktig ryttare på nära avstånd, annars blir ju bara bensinräkningen halva hästens kostnad.

Ja, men bra hästar som ger dessa ryttare framgång på tävlingsbanan växer inte på träd! Ska vi som ev. råkar sitta med en sådan häst dessutom betala för att de ska tävla den?

Nä , inte om du kan ta upp den själv i klasserna. Kan du det?

Jag har proffsen 500 meter från stallet, samt på min arbetsplats:) Självklart har jag räknat på det och det här är ett mkt bra deal både för mig som uppfödare och för mina ryttare!

Du har hittat en lösning som fungerar för dig och du har uppenbarligen ekonomi till att ha kostaderna tills hästen är "färdig".

(jag har faktiskt, sedan några månader, en skicklig unghästutbildare som flyttat sin verksamhet till en gård bara några km bort från mig. Så visst skulle jag kanske kunna ha någon liknande lösning om jag haft nån häst i tävlingsbar ålder just nu - men jag har ingen sådan...)

För mig handlar det inte om vad jag "vill" betala under hundåren utan helt enkelt om vad som finns i plånboken att betala med. Och så ser det ut för de flesta av mina bekanta som föder upp hästar i någon omfattning. Vi kanske lyckas få fram ett och annat guldkorn utan att ha behövt satsa gigantiska summor pengar och vi behöver på något sätt få ut dem i sporten. Vi som inte har gjort oss något namn i branschen har svårt för att sälja våra unghästar redan som unga, för varför ska en köpare lita på det en komplett okänd människa berättar om hur fantastisk hästen är? Det ÄR lättare att sälja hästar om man har ett namn, det är inget snack om saken.
Men när pållarna inte blir sålda måste man göra något med dem och det är DÄR jag tycker att både uppfödare och ryttare borde vara öppna för alla tänkbara lösnngar.
En hobbyryttare behöver inte alls vara fel, om man hittar rätt ryttare. Att få låna en talangfull häst från en uppfödare kan vara hobbyryttarens bästa möjlighet att få tag på en talangfull påläggskalv att själv utvecklas med. Man kanske inte har sexsiffriga summor att hosta upp för den investeringen, men man vill ändå ha en till häst för sitt eget höga nöjes skull.
Frågan är bara hur man hittar dessa ryttare??

tillägg:
Man måste komma ihåg att samarbete mellan sport och avel inte enbart handlar om supertalanger och svårklasshästar till svårklassryttare och proffs...

Senast ändrad:

Ridsport är inte en sport som går runt, krasst sett, utan att ryttare tar emot försäljningshästar, tränar andra ryttare, osv osv. De allra flesta som når toppen har sponsorer av den anledningen. De håller på för att det är kul!

Jag tänker aldrig mer betala en "bättre amatör" för att träna mina hästar - det har jag redan provat och jag hade gjort ett bättre jobb själv, det höll på att sluta i katastrof - och har jag en häst med kapacitet för svår klass får den ryttare som är duktig nog att utbilda den göra det gratis - i alla fall när hästen har blivit, säg, 5-6 år.

Jag kan nog lova dig att du aldrig kommer få ett proffs att utbilda din häst gratis hur bra den än är. Ryttarna har lagt ner mängder med tid,slit och pengar för att bli en så bra ryttare som den är så varför skulle dom ge bort sin kunskap gratis?
Jag kan på min höjd tänka mig att det kan OM det gäller en häst som har kapacitet för OS att ägaren får stå för alla kostnader runt hästen och att ryttaren inte tar betalt för själva utbildningen eller något annat slags avtal. Betala kommer man nog aldrig undan på det ena eller andra sättet.

Faktum är att det finns rätt många hästar idag med kapacitet för svår klass men inte lika många ryttare som har talang och kunskap att ta hästen dit!

Senast ändrad:

Du har hittat en lösning som fungerar för dig och du har uppenbarligen ekonomi till att ha kostaderna tills hästen är "färdig".

(jag har faktiskt, sedan några månader, en skicklig unghästutbildare som flyttat sin verksamhet till en gård bara några km bort från mig. Så visst skulle jag kanske kunna ha någon liknande lösning om jag haft nån häst i tävlingsbar ålder just nu - men jag har ingen sådan...)

För mig handlar det inte om vad jag "vill" betala under hundåren utan helt enkelt om vad som finns i plånboken att betala med. Och så ser det ut för de flesta av mina bekanta som föder upp hästar i någon omfattning. Vi kanske lyckas få fram ett och annat guldkorn utan att ha behövt satsa gigantiska summor pengar och vi behöver på något sätt få ut dem i sporten. Vi som inte har gjort oss något namn i branschen har svårt för att sälja våra unghästar redan som unga, för varför ska en köpare lita på det en komplett okänd människa berättar om hur fantastisk hästen är? Det ÄR lättare att sälja hästar om man har ett namn, det är inget snack om saken.
Men när pållarna inte blir sålda måste man göra något med dem och det är DÄR jag tycker att både uppfödare och ryttare borde vara öppna för alla tänkbara lösnngar.
En hobbyryttare behöver inte alls vara fel, om man hittar rätt ryttare. Att få låna en talangfull häst från en uppfödare kan vara hobbyryttarens bästa möjlighet att få tag på en talangfull påläggskalv att själv utvecklas med. Man kanske inte har sexsiffriga summor att hosta upp för den investeringen, men man vill ändå ha en till häst för sitt eget höga nöjes skull.
Frågan är bara hur man hittar dessa ryttare??
| Citat-svar | Svara på detta | Snabb-svar

Ja... Eftersom jag varit sjukskriven på heltid pga arbetsplatsolycka de senaste 3åren så fattar ju även du att jag inte har den "fetaste" inkomsten...

Allt i mitt fall handlar om målinriktat avelsarbete på att föda upp hopphästar som skall vara tillräckligt attraktiva på marknaden redan som föl... Förra året köpte Flyinge AB ett hingstföl, i år Köpte Lisen Bratt ett hingstföl...Syskonen presterar i olika årgångstävlingar... DET SÄLJER! OM JAG kan få 7-siffriga belopp efter att investerat pengar till Ryttaren i 2-3 år som i detta sammanhang nästan är försumbara så anser jag att både jag och ryttaren haft ett ömsesidigt utbyte och att båda vunnit på affären!!!

Fast det är väl sällan ett problem? Det är ju knappast så att det är de bra och lovande hästarna man inte får sålt.

Varför inte investera i att låta ta fram en eller två duktiga hästar, för att sedan leva på det namnet och sälja som föl istället? Då minimerar man ju risken att någonting händer hästarna innan de ens är tävlingsklara också.

tillägg:
Man måste komma ihåg att samarbete mellan sport och avel inte enbart handlar om supertalanger och svårklasshästar till svårklassryttare och proffs...
--------------------------------------------------------------------------------

Och redan där tycker JAG, att du TÄNKER HELT FEL! Men det är min personliga Erfarenhet och åsikt!

En Amatör kan INTE förvalta den blivande känsliga Svårklass hästen och ge den rätt grundutbildning och det förtroendet som den behöver för att kunna använda sin talang 10 år senare!

Men det är ju det denna tråden handlar om. Vilka är dessa andra lösningar? Hur ska ett samarbete se ut för att det ska vara optimalt?

Jag kan ta mig själv som exempel om jag nu hade velat ha en häst till.

Jag är inget proffs men ridit svår internationell klass i fälttävlan samt Msv hopp och dressyr med placeringar. Det finns ett gäng som oss , amatörer som tävlar högre klasser men som har ett annat jobb.

Mitt exempel handlar inte om in/tillridning eller utbildning utan det har jag tagit betalt för när jag jobbade med det.
Mitt exempel skulle vara en häst som var för mig att tävla på längre sikt alltså mot svår klass.

Mitt exempel:
Ägaren får stå för alla dom dagliga kostnaderna såsom stallplats, foder,försäkring,skoning
Jag skulle stå för utbildning
Ägaren och jag skulle dela på tävlingskostnaderna och så oxå premierna.
Jag skulle få procent på hästen vid försäljning.

Ex.2
Alternativt få halva hästen och stå för halva kostnaderna.

Ex.3

Ägaren står för alla kostnaderna, får alla premier samt äger 100% av hästen.

Varför:

Jo därför att dom flesta vettiga seriösa ryttarna vill inte stå med skägget i brevlådan efter att ha lagt ut mängder med pengar och tid för en häst som sedan säljs, det har man växt ifrån när man kommit såpass långt i sin ridning.
Det räcker då inte längre med att bara få tävla "en fin häst" jag har redan 3 fina hästar och dom flesta ryttarna som rider på samma nivå har oxå redan fina hästar så det blir liksom inte så intressant.

Man får det man betalar för helt enkelt!

Senast ändrad:

En Amatör kan INTE förvalta den blivande känsliga Svårklass hästen och ge den rätt grundutbildning och det förtroendet som den behöver för att kunna använda sin talang 10 år senare!
Fast vad är en amatör?
Det finns människor som är jätteduktiga på unghästar, men som inte kan rida runt en 1.50 bana felfritt på en mer utbildad häst. Och tvärtom. Det finns de som rider färdiga hästar, men är helt handikappade på en unghäst.

Sen kan det ju också vara så "tråkigt" att denna "fina " häst som du ridit in dig i för att få provision när den säljs, varken går igenom RÖNTGEN eller Besiktning(Om inte båda dessa sakerna redan är gjorda vid avtalets början), Röntgen tycker jag är livs viktigt att man gör innan avtal skrivs så att man inte faller på "målsnåret", bes bör göras innan överlämnadet så att man vet ingångsstatus på hästen om den skall vara i träning en längre tid. sen kan ju skador uppstå under resans gång vilket man bara får ta både som ryttare och uppfödare.

Amatör på unghäst kan vara precis som den du beskriver, en 150-ryttare som inte har erfarenhet av att rida unghästar eller har varit med om BRA unghästutbildning med klara mål från 2.5 år-6år. En Amataör kan vara en 120-130 ryttare som själva har bra meriter i sina hemma distrikt men har noll erfarenhet av unghäst och olike problemlösningar. Många unga ryttare idag, tycker många ggra att dom är så fantastiskt duktiga bara för att dom varit plac 120-130 hoppning. Men HUR SER DET MÅNGA GGR UT? Fördjävl...måste jag säga...Jag är ute många helger per år både på unghästtävlingar och ELIT tävlingar, företrädesvis i Skåne. men det är INTE IMPONERANDE! Många av dessa driver eget som unghästutbildare, 3-års test, Breeders etc... Skulle ALDRIG LÄMNA iväg någon unghäst till många av dessa...

Varför:

Jo därför att dom flesta vettiga seriösa ryttarna vill inte stå med skägget i brevlådan efter att ha lagt ut mängder med pengar och tid för en häst som sedan säljs, det har man växt ifrån när man kommit såpass långt i sin ridning.
Det räcker då inte längre med att bara få tävla "en fin häst" jag har redan 3 fina hästar och dom flesta ryttarna som rider på samma nivå har oxå redan fina hästar så det blir liksom inte så intressant.
:bow::bow::bow:
Fast det förstår inte uppfödarna som inte själv ens rider in sina hästar. De tycker att de gör dig en tjänst som låter dig rida en så fin häst som deras. ;)

Masse: Oj, det låter jätte konstigt att du inte skulle kunna hitta ryttare om du har bra hästar? Vad menar du med unga ryttare :)

Äldre etablerade ryttare tar sig inte an en häst utan betalning. Så jag har letat efter lovande unga ryttare som saknar möjlighet att själv köpa in en bra tävlingshäst. Jag har haft turen att hitta ett par men jag har fått leta länge.
Till dessa har jag sedan lånat ut hästar för träning och tävling på lång tid. Har det rört sig om häst som jag med tiden tänkt sälja har ryttaren fått del av värdeökningen vid försäljningen.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka