NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Problemet är väl egentligen att hästarna inte ökar i värde proportionellt mot hur mycket pengar uppfödarna lägger på att betala ryttare för att rida dem. Det är en ekvation som inte går ihop åt något håll, liksom.

Jag har själv haft en väldigt talangfull häst som jag velat låna ut, men ingen vill låna utan att få betalt. Och det finns inte en möjlighet i hela världen att jag skulle kunna betala för min häst under någon längre period, utan att ruinera mig själv. Det resulterade i att jag hade en väldigt talangfull häst gående här som promenadhäst och gräsklippare i flera år... (nu är han såld och på gång uppåt i klasserna :love: )
De flesta av uppfödarna av idag har inte ekonomi att betala ryttare för att göra jobbet utan man behöver kunna hitta ANDRA lösningar på detta.

I början av 90-talet hade jag själv en häst på foder som jag tävlade för mitt eget höga nöjes skull. Efter 1½ år såldes han (samförstånd mellan mig och ägaren) och jag fick en liten provision på försäljningssumman (efter viss diskussion dock, då ägaren hävdade att hon hade haft bud på samma summa på hästen redan innan han kom till mig, så hon kunde inte se att han hade ökat i värde från att ha lyckats flänga runt en 120 med många nedslag till att faktiskt vara placerad i 130 och fullt ridbar)

Det jag skulle önska var att det fanns fler ryttare på den nivå jag var då (120-130, kanske lite mer, när det gäller hoppning) som kunde tänka sig att vara fodervärd åt hästen en period mot en viss procent vid försäljning.

Sen finns scenariot som Cyllene nämnde, att något händer hästen på vägen så att den inte kan säljas. Och det är ju faktiskt en risk som både ryttaren och hästägaren tar i ett sånt här fall. Om hästen är ordentligt försäkrad och blir utdömd så kan man kanske kompensera ekonomiskt, men alla de andra fallen är svåra att veta hur man ska göra. Det finns inga universallösningar.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Jag har erfarenhet från PONNY. Det finns något som heter PONNYPOOLEN som parar ihop uppfödare och ryttare. Jag har skrivet kontrakt med många PONNYFAMILJER gällande lovande ungponnyer och det har oftast gått jättebra. Inga stora kostnader för uppfödaren och den unga ryttaren har gjort sig en erfarenhet rikare. Hur man sedan gör när hästen skall säljas får man komma överens om. Bäst är att bestämma värdet på hästen när den lämnas ut och sedan hur man skall göra med vinsten.

Just nu har jag en litet fint welshsto hos en jättebra grannfamilj med ambitiös ryttare. De står för halva skoningen och försäkringen samt stallhyra och foder där hon står uppstallad. Jag hjälper till med träning och upplägg. Ponnyn får tävla, flickan får erfarenhet och jag får lite täckning för mina kostnade under tiden fram tills hon skall in i avel. Förhoppningsvis kommer lite resultat också.

Jag tycker att du tänker fel när du tänker att du ger glädje till någon annan. Duktiga ryttare har hästarna som jobb!! De livnär sig på att träna och tävla hästar, de ska ha betalt för jobbet de gör.

Ja, men bra hästar som ger dessa ryttare framgång på tävlingsbanan växer inte på träd! Ska vi som ev. råkar sitta med en sådan häst dessutom betala för att de ska tävla den?

*kl*
Det är ju inte i alla fall som målet är att sälja, utan det gäller ju också ston som ska in i avel och uppfödare som vill ha resultat på dom först för att höja värdet på avkommorna!

Jag har själv haft en häst som stog här i ca 1 år som skulle säljas, den va 10 år och tävlade 145 när den till slut såldes så den gick ju för en del pengar. Våran deal va att jag stog för alla kostnader tills den vart såld och då fick jag tillbaka de utlägg jag hade kvitto på + 10%. På den hästen va det väl ett ok upplägg eftersom köpesumman va störe = min provosion vart större också, men nu har jag en unghäst från samma ägare som jag haft i 1 år nu, hon är lite efter eftersom hon haft föl plus en del annat strul och jag har lagt ner otroligt mkt jobb på hästen för att få henne dit hon är idag. När hon väl säljs kommer det ju inte handla om samma pengar samtidigt som utläggen kommer vara likvärdiga.

Kan det inte vara en idé att gå ihop kanske 3-4 uppfödare beroende på hur många hästar man har och dela på "en ryttare" som åker mellan stallen och rider hästarna? Då kanske ägarna kan vara med och "klä på" hästarna vilket skulle spara in tid. Eller om man har färre hästar gå ihop 2st och ha en ryttare på halvtid? De yngre hästarna ska ju inte arbetas varje dag, och om man som uppfödare kanske man kan rida ut hästen 1-2 dgr veckan? Det skulle ju dra ner på kostnaden, men man får göra lite mer själv.

Men om man som uppfödare vill ha ut sin häst för att få resultat för att höja värdet eller liknande tkr jag att även om man lämnar den till en "bättre amatör" ska betala iaf foder osv, kostnader som ägaren iaf haft på hästen om den stått hemma sen kanske ryttaren kan stå för träningar o övriga utgiften den "själv väljer" så att säga. Menar varför ska ngn lägga ner arbete gratis för att ägarens häst ska stiga i värde !?

Vill man inte vara med och betala får man väl sälja när man inte själv kan göra arbetet längre!

Håller med ameo att problemet nog bottnar i att värdet inte stiger i samma takt som vad arbetet kostar! Samtidigt är ju hästar "levande varselser" och det finns aldrig garantier att dom kommer motsvara ägarens förväntningar heller! Vilket kan göra att värdet inte kommer upp i det man hoppats!

Någon som vet hur man löser liknande frågor utomlands !?

Jag skulle gärna ta åt mig en vuxen häst att utbilda och tävla OM den är så bra att det ger mig något. Dvs har kap för större klasser och detta inte är 10 år bort i tiden. Som någon sa så är det inte helt lätt att hitta hästar för högre klasser om man inte vill köpa för massor med pengar. Däremot rider jag inte in och grundutbildar andras hästar gratis. Men visst, i ett drömläge så kunde alla ta 10' i månaden för att utbilda andras hästar och uppfödarna hade råd att betala det...

Hur många ryttare tävlar på så pass hög nivå att "det är svårt att hitta hästar som räcker till" samtidigt som dom har ett "svenssonjobb" 8-5 !? Inte spec. många o dom äger oftast sina hästar själva (antagligen just för att dom får lite pengar tillbaka den dag dom säljer hästen).
De flesta jobbar ju med det på heltid, o dom ska väl överleva också!?
Hästar som går bra upp till msv är inte jättesvårt att hitta! däremot tar det massor av tid att få dom dit!!!!!

Ja, men bra hästar som ger dessa ryttare framgång på tävlingsbanan växer inte på träd! Ska vi som ev. råkar sitta med en sådan häst dessutom betala för att de ska tävla den?

Ja du får räkna med att betala en del i alla fall. Finns inget proffs som tar emot en unghäst gratis. När hästen väl är uppe i klasserna kan man nog göra något slags överenskommelse, men du får räkna med att betala på något sätt.

Det jag skulle önska var att det fanns fler ryttare på den nivå jag var då (120-130, kanske lite mer, när det gäller hoppning) som kunde tänka sig att vara fodervärd åt hästen en period mot en viss procent vid försäljning.

Jag är absolut ingen stjärnryttare och kommer aldrig rida svår klass, men kan mycket väl utbilda en häst till 1.30-1.40 på ett bra sätt. Jag skulle kunna tänka mig att göra något slags deal med en uppfödare. Kanske inte att stå för alla kostnader under tiden, men man får komma till en överenskommelse som skulle kunna funka för bägge utan att någon blir ruinerad.

*kl*

Men om man som uppfödare vill ha ut sin häst för att få resultat för att höja värdet eller liknande tkr jag att även om man lämnar den till en "bättre amatör" ska betala iaf foder osv, kostnader som ägaren iaf haft på hästen om den stått hemma sen kanske ryttaren kan stå för träningar o övriga utgiften den "själv väljer" så att säga. Menar varför ska ngn lägga ner arbete gratis för att ägarens häst ska stiga i värde !?

Det var bra!!!

Menar varför ska ngn lägga ner arbete gratis för att ägarens häst ska stiga i värde !?

För att få personlig framgång i sporten? En ryttare som hittar en topphäst vill i allmänhet kunna fortsätta att tävla och nå fler framgångar, utan krav på att sälja. Inkomsterna kommer sällan från själva tävlandet i alla fall, utan det är andra aktiviteter som sas finansierar den delen.

*kl*

En sån deal skulle jag gärna kunna tänka mig att ställa upp på. Även kanske ha en viss % vid en ev försäljning som betalning för jobbet.

Hur många ryttare tävlar på så pass hög nivå att "det är svårt att hitta hästar som räcker till" samtidigt som dom har ett "svenssonjobb" 8-5 !? Inte spec. många o dom äger oftast sina hästar själva (antagligen just för att dom får lite pengar tillbaka den dag dom säljer hästen).
De flesta jobbar ju med det på heltid, o dom ska väl överleva också!?
Hästar som går bra upp till msv är inte jättesvårt att hitta! däremot tar det massor av tid att få dom dit!!!!!

Ridsport är inte en sport som går runt, krasst sett, utan att ryttare tar emot försäljningshästar, tränar andra ryttare, osv osv. De allra flesta som når toppen har sponsorer av den anledningen. De håller på för att det är kul!

Jag tänker aldrig mer betala en "bättre amatör" för att träna mina hästar - det har jag redan provat och jag hade gjort ett bättre jobb själv, det höll på att sluta i katastrof - och har jag en häst med kapacitet för svår klass får den ryttare som är duktig nog att utbilda den göra det gratis - i alla fall när hästen har blivit, säg, 5-6 år.

är du dressyrryttare (ser på din bild) ??
tror det kan vara lite annorlunda med dressyrhästar.
Där "räcker det" ibland väl med att ha 1-2 hästar att rida och ändå hålla en ganska hög och jämn nivå?
Men du har ju själv antagligen lagt ut en hel del pengar i utb. av dig själv för tränare? Varför ska du som ryttare betala för din utb. som gör dig till en bättre ryttare för att sedan "göra jobbet gratis" åt ngn annan som antagligen inte besitter dina kunnskaper (för isf hade den nog gjort det själv) eller som inte har tid för att han/hon har ett jobb SOM DRAR IN PENGAR som hon inte kan avvara tid från?
Tränar man 1 gång i veckan så blir det väl ganska lätt iaf 1000kr i månaden som man som ryttare lägger ut.

det är väl klart man håller på för att det är kul men roliga saker kan man inte betala hyra och mat för!
Att få en garanti att få behålla hästen i ett visst antal år kan väl göra att man kan diskutera fram ett upplägg där båda parter är med o betalar, men tkr fortfarande ingen ska göra det gratis, isf ska som sagt ägaren vara med o betala för de som hästen hade kostat i det egna stallet iaf!
Alla ryttare är inte duktiga nog att ta fram hästar till svår klass även om det kommer fram ett undantag då o då som bara har en häst som går "hela vägen".
det är väl just de att slippa "katastrofen" du beskriver som gör att man betalar någon med dokumenterad god kunnskap att ta fram häster som har kapacitet för svår klass!
men är inte rikigt med på om du menare i syfte att sedan sälja för att TJÄNA PENGAR eller att bara sponsra för att hjälpa ryttaren till framgång utan eget vinstgivande syfte!?

Om jag har en mycket talangfull häst som kan gå grand prix med rätt matchning - hur mycket ska jag betala för att någon annan ska få glädje av denna individ? Jag är själv intresserad av att ev. låna ut ett sto som jag har, som säkert kan komma att mäta sig i högre klasser, men jag är bara villig att lämna bort henne om jag slipper ta det ekonomiska ansvaret - annars går hon i avel. Ett fodervärdsavtal, alltså, mot att jag får tillbaka hästen direkt den skadas/pensioneras för att då gå in i avelsboxen.

Att komma till GP tar många års träning även om hästen är en talang, och vem står för kostnaderna innan det riktigt roliga som GP börjar? Jag vet flera hästar som varit mycket lovande, men som aldrig har kommit ut på tävlingsbanorna eftersom det krävs proffessionell ridning för att komma högt uppåt i klasserna = kostar pengar och hästarnas ägare ville ej eller hade ej råd att bekosta hästens utbildning även om de säkert skulle kunna gå långt.

Många av de duktiga ryttarna som rider GP har sponsorer eller hästägare som betalar dem för att rida hästar, varför skulle de då göra det gratis? Det är deras yrke, skulle du gå till jobbet utan att få betalt? Jag vet de som provrider 10-20 unghästar i veckan för att hitta talangfulla hästar - och om de väljer ut en häst så får man som ägare vara beredd att lägga mycket pengar per månad om den duktige ryttare ska utbilda och tävla hästen, man måste helt enkelt ha råd att satsa om man ska få något igen. Efter ett par år KAN hästen vara värd mycket pengar om man har tur.

Ett alternativ är att göra det mesta jobbet själv och låta ett proffs rida någon gång per vecka samt tävla hästen, då spar man en hel del pengar. Ett annat alternativ som jag själv prövat är att låta en elev hos ett proffs ha hästen, i mitt fall betalade betalar jag då 4000/månad istället för 8000/ månad, och eleven tränar 2 ggr/vecka för proffset på hästen samt tävlar den, det har fungerade bra för mig.

Många av de duktiga ryttarna som rider GP har sponsorer eller hästägare som betalar dem för att rida hästar, varför skulle de då göra det gratis?

Jag tror att väldigt många egenföretagare jobbar gratis! I alla fall tills de har fått snurr på hjulen. Därför ämnar jag lämna min häst till någon som ser det som en möjlighet att nå upp i de högsta klasserna, vilket de annars kanske inte skulle ha kunnat göra. (Men om jag märker när hästen är ung att den av någon anledning inte tros fungera för högre klasser blir det avelssto av den i stället.) Försökte lämna ut en annan individ på foder tidigare och blev fullständigt nerringd, så nog finns det många som är beredda att göra det jobbet, även om ingen av dem heter Jan Brink!

men är inte rikigt med på om du menare i syfte att sedan sälja för att TJÄNA PENGAR eller att bara sponsra för att hjälpa ryttaren till framgång utan eget vinstgivande syfte!?

Jag har inget vinstdrivande syfte alls. Jag är en vanlig, grå privatperson med bra unghästar som jag har betalat dyrt för. Den som ska få nöjet att hålla med dessa stjärnor får vara beredd att offra lika mycket som jag har gjort! :p

Varför ska du som ryttare betala för din utb. som gör dig till en bättre ryttare för att sedan "göra jobbet gratis" åt ngn annan som antagligen inte besitter dina kunnskaper (för isf hade den nog gjort det själv) eller som inte har tid för att han/hon har ett jobb SOM DRAR IN PENGAR som hon inte kan avvara tid från?

Många utbildas tillsammans med hästen. Gör man det gratis, ser man det som sin utbildning och biljett till att i framtiden kunna tjäna pengar på sin verksamhet. Men alla måste börja någonstans, och då måste man vara kompromissvillig.

*kl*

Kan det inte vara en idé att gå ihop kanske 3-4 uppfödare beroende på hur många hästar man har och dela på "en ryttare" som åker mellan stallen och rider hästarna? Då kanske ägarna kan vara med och "klä på" hästarna vilket skulle spara in tid.

Det jag kan bli förvånad över är hur lite en del uppfödare (kan?) och vill göra, samtidigt som de inte gärna vill betala någon för att göra jobbet.

Det finns ju tex mycket en uppfödare kan förbereda en unghäst men ändå inte rida den. Det blir ju otroligt dyrt om man ska betala någon för att lära hästen ha träns på sig, om den ska börjas löshoppas från grunden, om den aldrig haft sadel och framförallt om den inte är van att åka transport.

Känns som om det finns många som lägger stora pengar på betäckningar, låter hästen gå på lösdrift och sen vill hitta någon som utbildar hästen gratis. Man kan ju spara många beridarkostnader på att själv börja med unghästen! Det behövs ju ingen duktig ryttare för att lära unghästen gå med bett i munnen...

Fick en fråga om jag kunde visa en 3-åring på 3-årstest nästa år. Jag tappade nästan hakan när jag fick höra att den redan var sutten på, mkt tömkörd och löshoppad i ett par olika ridhus regelbundet sedan förra vintern.

Kanske är något för uppfödare att tänka på? Kanske betäcka färre ston så man har mer tid att lägga på sina unghästar!? Då kan man dessutom sålla bort de sämre stona och ha råd att betäcka med bättre hingst... :angel:

Vips så har vi bättre unghästar som är bättre utbildade, för då kanske man har råd att lägga lite pengar på att lämna bort den väl förberedda unghästen!

Jag är nyfiken på vad du har för krav på ev ryttare som ska rida din häst gratis. Ha utbildat hästar tidigare till viss nivå? Utbildning? Tävlingserfarenhet?

Jag vet ett fåtal i min omgivning som skulle vilja ta en häst på foder gratis, men ingen jag skulle sätta upp på mina egna hästar .

Det är dyrt att ha häst. Finns inte i min värld att jag skulle utbilda en häst åt någon för att inte få något för det. Skulle jag få ett erbjudande om att låna en färdig svårklasshäst ett år skulle jag göra det, DET skulle göra något åt min ridning, dvs jag skulle få något tillbaks på det. Men att utbilda unghästar gör det knappast!

Senast ändrad:

Jag har erfarenhet från PONNY. Det finns något som heter PONNYPOOLEN som parar ihop uppfödare och ryttare. Jag har skrivet kontrakt med många PONNYFAMILJER gällande lovande ungponnyer och det har oftast gått jättebra. Inga stora kostnader för uppfödaren och den unga ryttaren har gjort sig en erfarenhet rikare. Hur man sedan gör när hästen skall säljas får man komma överens om. Bäst är att bestämma värdet på hästen när den lämnas ut och sedan hur man skall göra med vinsten.

Just nu har jag en litet fint welshsto hos en jättebra grannfamilj med ambitiös ryttare. De står för halva skoningen och försäkringen samt stallhyra och foder där hon står uppstallad. Jag hjälper till med träning och upplägg. Ponnyn får tävla, flickan får erfarenhet och jag får lite täckning för mina kostnade under tiden fram tills hon skall in i avel. Förhoppningsvis kommer lite resultat också.

Det är precis detta som i mitt tycke felas i halvblodsaveln. En pool där ryttare och uppfödare kan träffas.:bow:
Det är verkligen kul att höra, att det fungerar på ponnysidan.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka