NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

MEN jag skulle nog ändå chansa igen om jag nu inte hade min egen dotter som jag tycker kan få chansen ; ). Men jag tror att små uppfödare och icke proffsryttare kanske kan samarbeta och stora uppfödare och proffsryttarna kan få bästa resultaten tillsammans, eller ??
Det är precis det jag har försökt formulera också, att man faktiskt inte måste vända sig till proffsen och att man som liten uppfödare helt enkelt kanske inte har ekonomiska resurser att lägga fulla månadskostnader i åratal för att få hästen meriterad. Att man faktiskt kan lämna hästar även till ambitiösa ryttare med god känsla för vad de gör, även om de inte ridit svår klass.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Det finns ett väldigt enkelt svar på den frågan.
Det finns inte ekonomiskt utrymme för väldigt många uppfödare att göra en sådan investering, för dels handlar det om väldigt stora summor pengar som dessutom är en riskinvestering - om man inte samtidigt ska höja upp försäkringen på hästen till samma summor som man investerar.
Men då får man hålla sig inom de ekonomiska resurser man har. Det är inte svårare än så. Man kan inte planera och försöka få saker man inte har en chans att få.

Jag önskar mig en autopilot till GP-häst som jag kan tuffa runt i 1.30-1.40 med för skoj skull, samt gratis träning och stall under resten av mitt liv. Men det kommer ju inte att hända. Precis som att det inte kommer att hända att riktigt duktiga ryttare som försörjer sig på att rida, inte ska ta betalt för sina tjänster. Varför skulle dem? Det är deras jobb och de förtjänar att få betalt för det. Har man inte råd, får man sänka standarden och drömmarna!

Jamen det är ju JUST DÄRFÖR jag försöker hitta alternativa lösningar!
Och det FINNS ryttare som kan tänka sig att ta emot hästar på andra sätt än fullbetalning i åratal!
Det FINNA ANDRA ryttare än svårklassryttare som försörjer sig på hästeriet, som också kan tänka sig att ta emot enstaka hästar!

Eller VAD tycker du att man ska göra om man genom "olycksfall i arbetet" får en häst som blir väldigt mycket bättre än man ens i sina allra vildaste fantasier vågat drömma om när betäckningen gjordes?? Jo, sånt händer, det var precis vad som hände mig när min guldklimp föddes, resultatet av en betäckning jag jobbat mig till!

Jo, jag HAR sänkt standarden och drömmarna, eftersom jag vet vad jag har för resurser. Och jag KAN tänka mig att lämna en häst till en ryttare på uppgång, som vill ha en påläggskalv att utveckla men inte har ekonomi att köpa någon. Läs bara vad Atlas skrev ovan... Det FINNS sådana...

Det finns definitivt...
Finns även svårklassryttare som tar emot bra hästar gratis.
En bekant till mig lämnade sin häst till "min" instruktör(svår klass) för inridning o visning på kvalitets...
Hästen gick där lysande o vidare till riksfinal som både hopp o gång. De hoppade av hopp...då de tyckte han behövde mer tid...men dressyr gick bra.
De skrev ett 7 års kontrakt(för att ryttaren stod utan bra häst då), där ryttaren stod för allt utom förs.
Hästen blev dock kvar i 10 år. Nu är den läromästare åt ägarens dotter. Utbildad, startad o plac svår klass...men går nu msv som 19 åring.
Allt hänger på lite tur, kontakter o en bra häst...
Ibland har man tyvärr bara en bra häst o inte resten...

Det FINNA ANDRA ryttare än svårklassryttare som försörjer sig på hästeriet, som också kan tänka sig att ta emot enstaka hästar!
Det är jag fullt medveten om, och det är ju det jag har skrivit i tråden också. Man ska verkligen skilja på svårklassryttare och unghästutbildare. Det är två helt olika saker och går inte hand i hand.

Eller VAD tycker du att man ska göra om man genom "olycksfall i arbetet" får en häst som blir väldigt mycket bättre än man ens i sina allra vildaste fantasier vågat drömma om när betäckningen gjordes??
Har man inte förutsättningarna att ta fram den själv får man se till att någon annan utbildar den. Har man inte råd med det får man sälja och låta någon som har förutsättningarna göra jobbet. Jag har stått på köparsidan många gånger när personer precis som du tycker att de har guldklimpar, men inte har förutsättningarna för att ta fram hästen själv. Fast jag gör ju sällan mer än grovjobbet, inridning till första 10 tävlingarna ungefär. Sen säljs dem till någon som vill ta resten.

Jo, jag HAR sänkt standarden och drömmarna, eftersom jag vet vad jag har för resurser.
Ibland får man försaka en häst för att ha råd att utbilda en annan. Kanske är det så att man får sälja 2 st för att ha råd att utbilda en. Eller dra ner på antalet hästar och ponnyer man har så att man har råd att få någon utbildad. Oftast behövs det bara en eller två hästar som är bra innan den uppfödaren får ett bättre rykte och får det lättare att ställa krav på ryttarna som vill utbilda och rida upp i klasserna.

Sen får man givetvis inte glömma att hästarna oftast kommer att gå igenom ett flertal ryttare. Visst, det finns en 18-åring som vill utbilda hästen, men det är inte troligt att samma person vill ha hästen när personen är 25 år gammal. Prioriteringar förändras och så också förutsättningar. Kommer man upp i "status" så får man oftast ännu bättre hästar i erbjudande eller likvärdiga hästar mot betalning. Då åker de där gratishästarna hem och som hästägare får man leta efter en ny ryttare. Dessutom är det sällan alla personer klarar av hästen från unghäststadiet hela vägen upp i eliten. Och det beror ju också på vad man själv vill med sin häst. Ska den säljas ser ryttaren alltid en inkomst i hästen, men vill du tävla upp den och sen avla på den, så är det inte lika luckerativt för en ryttare att spendera tiden på hästen.

Jag har varit på båda sidor, så jag vet hur det ligger till.

Finns även svårklassryttare som tar emot bra hästar gratis.
Det finns det, men som uppfödare ska man inte förutsätta att duktiga ryttare vill ha "äran" att rida hästar, utan de vill oftast ha lite mer än så.

Har inte hört någon uppfödare här "förutsätta" att duktiga ryttare vill ha äran att rida hästen... o absolut inte ha betalt. Bara att de finns.
Bara hört dig säga i upprepade inlägg att det är självklart att ryttarna vill ha betalt.
"Jag har varit på båda sidor, så jag vet hur det ligger till."
Jag har bara påtalat att så är inte fallet i alla lägen.
Din sanning är inte allas sanning.
Bara för att du anser dig proffs så finns det andra som också har kunskap o kan... med andra erfarenheter än dina.;)

Om vi ska tala om att lämna bort sina hästar mot betalning kan jag också lägga till ett exempel.

Lämnade bort min unghäst i somras hos en duktig ryttare som gjort sig ett namn och lever på hästar.
Hästen var inte utbildad utan riden i skog och mark i skritt och trav, tog tygeltag och svängde bra osv. Hästen skulle vara där en månad för vidareutbildning.
Jag förklarade noga hur hästen var riden, hur mycket osv.

En månad senare var hästen riden i galopp, det var i princip skillnaden sen jag lämnade dit honom.
Ändå var jag där 1 gång i veckan och påtalade gång på gång att hästen är riden en hel del, han behöver inte ridas in på nytt.

Känner väl inte riktigt att jag fick valuta för pengarna.

... och by the way det är ingen ära för en duktig etablerad ryttare att få möjligheten (?) att utbilda och tävla en mkt bra unghäst det är ett jobb ära betalar inga räkningar.

Ära betalar inga räkningar åt uppfödaren heller.

Har inte hört någon uppfödare här "förutsätta" att duktiga ryttare vill ha äran att rida hästen... o absolut inte ha betalt.
Då har du missat följande inlägg:

Hiddeous:
Jag är själv intresserad av att ev. låna ut ett sto som jag har, som säkert kan komma att mäta sig i högre klasser, men jag är bara villig att lämna bort henne om jag slipper ta det ekonomiska ansvaret

Ameo:
Jag har själv haft en väldigt talangfull häst som jag velat låna ut, men ingen vill låna utan att få betalt. Och det finns inte en möjlighet i hela världen att jag skulle kunna betala för min häst under någon längre period, utan att ruinera mig själv.

Masse:
Jag skulle vilja vända lite på frågan. För jag sponsrar gärna unga ryttare med hästar. Mitt problem är att hitta bra ryttare som kan ta tillvara min häst. Som även har möjlighet att hålla hästen och transportera den till tävlingar o träningar utan min hjälp. Det är näst intill omöjligt att hitta ryttare som är bra och som har dessa möjligheter som inte redan har egna hästar.

Det tycker jag är 3 ganska så bra exempel på hur uppfödarna/ägarna vill få sina hästar utbildade, men inte betala för det.

Bara för att du anser dig proffs så finns det andra som också har kunskap o kan... med andra erfarenheter än dina.;)
Jag anser mig inte vara något proffs. Visst, jag har levt på hästarna, men knappast enbart på att utbilda andras. Det hade inte varit lönt för mig att göra. Men, som en person som får gott rykte kan man själv köpa in hästar och rida till och sälja vidare för en förtjänst. Men för att betala för sina egna hästar behöver man ta in andras hästar för utbildning för att det hela ska gå ihop. Givetvis finns det andra personer med andra erfarenheter, men jag känner att ridsporten tar ett steg tillbaka i utvecklingen om vi uppfödare skulle kräva av andra som livnär sig på sporten att göra jobbet gratis.

Ära betalar inga räkningar åt uppfödaren heller.
Nej, men som uppfödare och ägare har du värdet av en häst som du kan sälja och få pengar för. De pengarna betalar i sin tur räkningarna.

Ryttaren får bara göra en massa jobb och inte några pengar, bara äran att synas med en bra häst. Vilket i sin tur kan leda till att de får bättre rykte och kan höja priset på eventuella hästar de äger. Men vägen dit är enormt mycket längre än för uppfödaren.

Jag känner inga uppfödare som ens får tillbaka det de lagt ut när de säljer sina uppfödningar. Fast jag sysslar inte med halvblod, i och för sig. Det kan ju vara olika för olika raser, men får man mer för hästen har man också haft större utgifter. Normalt sett alltså.

Men ingen av dem "förusätter" att de ska hitta ryttare som ska göra det...däremot så önskar de eller skulle vilja det. Det var mest ordet jag reagerade mot.
O ingen av uppfödarna har väl krävt att ryttarna ska göra jobbet grattis...även där önskat o velat det.
"Givetvis finns det andra personer med andra erfarenheter, men jag känner att ridsporten tar ett steg tillbaka i utvecklingen om vi uppfödare skulle kräva av andra som livnär sig på sporten att göra jobbet gratis."

Jag tror att lösningarhna är många... o alla behöver inte innebära att man blir ruinerad.
O ändå kan ryttaren vara nöjd.
Tex mitt förslag med "byte" av hästar. Det tjänar ju även ryttaren på att slippa lägga all tid på de yngre hästarna.

Jag tror att lösningarhna är många... o alla behöver inte innebära att man blir ruinerad.
O ändå kan ryttaren vara nöjd.
Tex mitt förslag med "byte" av hästar. Det tjänar ju även ryttaren på att slippa lägga all tid på de yngre hästarna.
Absolut! Du hade en jättebra idé med bytet av hästarna.

Det måste finnas massor med andra alternativ också. Absolut. Men jag tycker att det är många som blir lite halvsura för att det är så dyrt att lämna bort sin häst på utbildning. Men vad vi i Sverige behöver är ju fler ryttare som klarar av att livnära sig på att träna och tävla, så att vi får ett större underlag till landslag etc och vi vinner ännu mer. Vilket gör att Sverige får ett bättre rykte som producent av duktiga hästar och lockar till oss många fler köpare, vilket gör att priserna höjs. Det gör att vi uppfödare får det lite bättre ekonomiskt och kan avla fram ännu bättre hästar med bättre förutsättningar, vilket bidrar till att Sverige vinner ännu mer och får ett ännu bättre rykte....och det hela blir en god cirkel.

Det handlar ju inte bara om att skapa ett bra förhållande mellan uppfödare och ryttare, utan man måste tänka längre.

Det handlar ju inte bara om att skapa ett bra förhållande mellan uppfödare och ryttare, utan man måste tänka längre.

Okej, så den där miljonen jag ska lägga ner på proffsträning är tydligen för den goda sakens skull? :grin:

Vi behöver inte fler proffsryttare än vad vår marknad klarar av att försörja - anser jag. För de flesta är trots allt sporten ett nöje. Jag tycker att ditt resonemang är lite förenklat.

Håller med till viss del.
Kruxet är att många av ryttarna överskattar sig själva tycker jag.
O begär helt orimliga kostnader för någon timmes jobb om dagen med en häst.
Visst ska de ha för hästens upphälle osv...men att sedan ta flera hundra för varje gång de hamnar på unghästens rygg...(kanske 20 min 3 dagar/v i början) känns helt horribelt.

Men ingen av dem "förusätter" att de ska hitta ryttare som ska göra det...däremot så önskar de eller skulle vilja det. Det var mest ordet jag reagerade mot.

Nej, ingen är ju tvingad att rida min häst!

Jag har på känn att de som livnär sig på att utbilda hästar upplever ett hot av att andra är beredda att göra deras jobb gratis. För det är många som faktiskt vill det!

Så det handlar inte om något utnyttjande.

Håller med till viss del.
Kruxet är att många av ryttarna överskattar sig själva tycker jag.
O begär helt orimliga kostnader för någon timmes jobb om dagen med en häst.
Visst ska de ha för hästens upphälle osv...men att sedan ta flera hundra för varje gång de hamnar på unghästens rygg...(kanske 20 min 3 dagar/v i början) känns helt horribelt.

Det handlar också om att vi inte ska "konstruera" arbetstillfällen, för att vissa vill ägna sig åt hästar på heltid, när verkligheten ser ut sådan att vanliga döda inte har råd att betala för proffsutbildning. Man måste följa de marknadsekonomiska principer som råder, med tillgång och efterfrågan, eller lägga ner.

Jag anser dock att det är samma sak med uppfödning. Finns det fler hästar än marknaden efterfrågar kommer förlusterna och jag kan tycka att fler borde anpassa sig efter det läget.

Vi behöver inte fler proffsryttare än vad vår marknad klarar av att försörja - anser jag. För de flesta är trots allt sporten ett nöje. Jag tycker att ditt resonemang är lite förenklat.
Man får se den större bilden än vad Sverige kan erbjuda. Vilka länder tjänar idag pengar på sin hästindustri? Varför gör de det? Jo, för att de har utländska köpare, tillsammans med inhemska köpare, som trissar upp priserna på hästarna. Sen producerar dessa länder även ett överskott av hästar och de som inte räcker hela vägen som säljs billigt, men utan att någon förlorar på det eftersom de tjänade så mycket på de bra hästarna att de hade råd att ta lite mindre för de som inte var tillräckligt duktiga.

Det handlar inte bara om Tyskland och deras hopphästar, utan det handlar om all hästsport, tex Irland och deras fullblodsavel för att de de enkla exemplen.

Det handlar också om att vi inte ska "konstruera" arbetstillfällen, för att vissa vill ägna sig åt hästar på heltid, när verkligheten ser ut sådan att vanliga döda inte har råd att betala för proffsutbildning. Man måste följa de marknadsekonomiska principer som råder, med tillgång och efterfrågan, eller lägga ner.
Vi vanliga dödliga har inte råd eftersom vi inte får tillräckligt betalt för våra avkommor, ofta för att vi inte har råd att köpa de finaste stona och betäcka med de bästa hingstarna. Hade vi fått in mer pengar till hästindustrin så skapar jobben sig själva.

Genom att lyfta Sveriges rykte inom hästproduktion så får vi också in mer pengar, vilket gör att vi alla inom hästindustrin har det lite bättre. Vi håller ju redan på som det är, så vi kommer ju inte att sluta, men vi kan ju alla ha det lite bättre.

Självklart kan man styra marknaden med små förändringar. Det görs ju hela tiden.

Senast ändrad:

Precis...precis som det finns de som väljer att försöka försörja sig på att utbilda hästar kommer det alltid att finnas "hobbyentusiaster" på hög nivå också. Sådana som är fullt nöjda med att kanske ha 3 hästar i stallet o tävla... o inte tar emot andra för betalning men inte tackar nej till en kommande stjärna på rätt villkor.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka