NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Vi sköter allt markarbete hemma och står för ALLA kostnader, uppstallning, foder, förs, resor, tävl, skoningar etc Hemma. Betalar endast uppsittningskostander för Hoppträning, markarbete ca 2ggr/v+ tävlingar.

Så fick jag göra sist oxå, hade haft ponnyn utlånad till en tjej vars mamma jobbade i ett proffstall (så man trodde ju att det fanns lite kundskap) Hästen var i värre skick ridmässigt när jag fick hem honom än när han åkte :crazy:

Tog direkt kontakt med en ryttare som bor ca 3,5 mil bort och beskrev hästen för henne och vill ha honom tillriden. När vi kom dit så skulle hon testa honom och jag trodde att jag skulle gråta hur mycket förra ryttaren hade förstört :cry: han hoppade knappt ens 50 cm utan att bråka, bocka och jag vet inte vad, och sprången ska vi inte snacka om :crazy:

Ryttare trodde nog jag var rätt dum i huvudet som beskrev min häst med helt andra ord än vad man såg just då :cool::angel:

Men vi bestämde att vi skulle komma upp till henne och träna 2-3 gånger i veckan. Och efter några veckor så började det släppa och mer och mer kunde man se vilken kanonponny han var. Hon tog även ut honom på P&R för att vi skulle kunna testa honom och hon hjälpte till att leta ryttare/köpare till honom. Och jag ska säga dig att det är inte lätt att få betalt för en häst som har talang men inga meriter utan det tar tid att hitta en ryttare och även föräldrar som har förmångan att se att det här är en kanonponny och även har pengar.

Tillsist så kom hon att tänka på sin gamla tränare och hans barnbarn som letade häst och pratade med dom. Och eftersom de kände hennes så väl så vågade de ta chansen att först låna och sen köpa hästen fast de inte hade möjlighet att titta på honom innan.

Så nu inte ens två år efter att han landade på deras gård har de gått från LD till MSV A och ska upp i Svårklass.

Jag ska säga att eftersom jag visste vilken talang han hade så var jag inte berädd att sälja honom billigt utan han gick för det pris han var värd. Givetvis är han värd mycket mer idag. Men jag såg ingen anledning att skänka bort honom.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Men varför föda upp en massa hästar som man inte ens kan rida in själv? För att sedan gnälla på att ryttarna tar betalt?

Det bästa vore väl att själv KUNNA rida in och utbilda sina unga hästar för att sedan lämna iväg dom när dom är klara för att tävla DÅ blir det inte så dyrt men det blir liiite irriterande att gnälla på att saker kostar som man inte är kapabel till att göra själv.
Tycker du ska ta reda på fakta först innan du "gnäller" själv.
Jag har ridit in o utbildat en hel del hästar tills för 10 år sedan...då var jag med i en bilolycka som gjorde att jag inte längre kan rida. Har jag då ingen rätt at5t föda upp hästar längre för att jag inte längre är kapabel att rida in dem själv???
Det böörjar låta som försäkringskassan banne mig...då skulle jag inte ha rätt till mamma penning för kunde man föda barn så kunde man banne mig jobba. Det visste ni väl...att om man är handikappad har man inte samma rätt som alla andra;)
Jag har dessutom 2 mycket kapabla o duktiga döttrar som rider in mina hästar. Den ena går hästhållningen o ska ner på flyinge därefter...
Så nog har jag "kapabla" folk som kan göra det även om jag inte är kapabel själv.
Sen att jag lämnar till proffs för visningen är en helt annan sak.
Jag tycker fortfarande att ryttarna har helt rätt att ta betalt för sin utbildning...o jag har aldrig påstått något annat.
MEN jag skrev att vissa ryttare överskattar sig själva o tror att det är värda mer än de är. Bara för att de tar saftigt betalt betyder inte att de är de bästa unghästutbildarna som finns att uppbringa.
Hoppa på någon annan om du har behov av det.

Alla ni verkar ju vara överens om att proffsryttare är skit, egentligen förstår jag inte vad ni har för problem det är ju bara att lämna ut eran unghäst på foder till någon tonåring som vill tävla :confused:

Eller ni kanske ställer krav på ridkunskap :idea:

Ursäkta, men vad tillför du för lysande ideér själv i TS fråga? TS ville ha en seriös diskussion...
O varför skulle inte en tonåring kunna rida??? Du kanske inte kunde det, men det finns oerhört många duktiga ungdomar i detta land.

För min del skulle ett bra kontrakt se ut så här:

Som ett fodervärdsavtal där jag betalar försäkringen plus att man skriver in i kontraktet hur mycket hästen är värd idag. När hästen säljs så delar man 50/50 på summan som är över den som hästen var värd. Och att jag inte får ta hem hästen och sälja den inom 6 mån. Allt för att skydda ryttaren från att bli lurad på vinsten.

Många duktiga ryttare har inte råd att köpa en bra häst men har kunskap nog för att förvalta den häst de får och får erfarenhet och gör sig ett namn. Allt det kostar dom är precis det samma som för vilken häst som minus inköpspriset som kan vara rätt högt.

Jag är inte beredd att som vissa tycker skriva över 50% av hästen till ryttaren och ändå betala 50% av alla kostander och sen dela vinsten 50/50.

Då kan jag lika gärna sälja 50 % av hästen till någon annan så slipper jag losa 50 % av hästen värde. För det är ju aldrig snacka om att ryttaren ska köpa 50% av hästen utan den ska den få.

Ursäkta, men vad tillför du för lysande ideér själv i TS fråga? TS ville ha en seriös diskussion...
O varför skulle inte en tonåring kunna rida??? Du kanske inte kunde det, men det finns oerhört många duktiga ungdomar i detta land.

När jag började träna för min nuvarande instruktör var han 18 år. I dag är han 26 och flertalet placeringar och vinster i svår klass.

Så jag håller med dig även på den punkten, att ålder inte är ett hinder om rätt förutsättningar finns i övrigt.

När jag började träna för min nuvarande instruktör var han 18 år. I dag är han 26 och flertalet placeringar och vinster i svår klass.

Så jag håller med dig även på den punkten, att ålder inte är ett hinder om rätt förutsättningar finns i övrigt.

Kunskap och handlaget för att kunna ge alla hästen den tid den behöver och lägga den på rätt nivå hör inte alltid ihop med åldern :)

Kunskap och handlaget för att kunna ge alla hästen den tid den behöver och lägga den på rätt nivå hör inte alltid ihop med åldern :)

Nej det gör det inte, men mognad och erfarenhet hör ihop med ålder. Jag tycker att det finns massor av duktiga tonåriga ryttare, men jag anser inte att de är lämpliga unghästutbildare för det. Att utbilda en unghäst kräver pedagogik, lugn och mognad, planering samt stor impulskontroll (vilket är den del av hjärnan som utvecklas under tonåren). Självklart finns undantag, men generellt skulle jag inte anse att inridning och unghästutbildning är lämpligt för tonåringar, och det är både för hästens och tonåringens skull.

Jag tror inte heller att svårklassryttare är de bästa inridarna och unghästutbildarna, oftast har de helt enkelt inte tid och det är beridaren som gör jobbet. De få svårklassryttare vill väl helst ha hästar från 5 år och uppåt?
Och hur många av era uppfödningar kan ni se så tidigt på att det är svårklass? Det är ju mer än tekniken som ska till för att det ska vara en sådan häst.
En skicklig unghästutbildare som har meriter i lätta klasser och framförallt då unghästklasser tror jag kan vara lika bra, och defenitivt inte lika dyr.
Jag kan inte förstå varför det skulle kosta lika mycket med inridning, som ju oftast går ganska snabbt och enkelt, som det gör med tillridning, som oftast kräver mycket mer tid. 7-8000 i månaden för utbildning av 3-åring tycker jag är dyrt oavsett vem som gör det, däremot ett rimligt pris för tillridning av exempelvis 5åringar och uppåt.
Jag har inga problem att göra jobbet själv fram tills 5 års ålder... och skulle hästen då visa sig vara så talangfull att den skulle vara ett svårklassämne, då tror jag inte det skulle vara så svårt att få till ett bra avtal för båda parter med en duktig ryttare.

Jag visste inte att det fanns svår klass för ponny...? Det slutar väl på MSVB?

KL

Jag har läst igenom tråden och jag får lite känslan av att vissa av de som skrivit i tråden avlar lite med ögonbindel på. Missförstå mig rätt.. Jag ska försöka förklara.

Att avla målmedvetet för att få fram en häst som sedan genererar ett 7-siffrigt belopp vid en ev försäljning är väl drömmen för alla uppfödare, men den grymma verkligheten är ju en helt annan. Några här i tråden får det att låta som om man bara rider hästarna bra hemma (antingen själv eller att någon annan gör det) och sedan lämnar till tillräckligt bra ryttare så kommer hästen i fråga att gå bra i årgångschampionat och sedan i svår klass.

Visst är det så att duktiga ryttare kan matcha hästarna bättre, men det kan ju inte vara så att BARA för att man väljer ex en OS-ryttare så kommer hästen att gå svår klass. Och sen är det ju så att även om man lägger ner mycket jobb på hingstval etc så måste man som uppfödare även få avkommor som inte går svår klass, oavsett ryttare. Dessa hästar tjänar man inte några stora pengar på. Plus/minus noll om man har tur.

Ska man hela tiden vaska fram riktigt bra avkommor så måste man ha ett urval, d v s rätt många bra ston. Bara för att man har ett eller två ston som gett en eller ett par bra avkommor så är det ingen som får en verksamhet att gå runt.

Jag kan i och för sig tänka mig att om man fött upp en RIKTIGT bra häst som man fått 7-siffrigt för så tror man nog att man kan göra det en gång till. Så tänker nog de som vinner stort på TRISS...

Är det någon här i tråden som VERKLIGEN har fått så bra betalt för sina hästar att det får verksamheten att gå med plus?? Det är det jag menar med ögonbindel... Att om man råkar att ha turen att sälja en ex 7-8-årig tävlingshäst som går svår klass för säg 1 miljon så undrar jag om inte matchningen med proffsryttare, tävlingar, uppstallning, foder & tillskott, hovslagare, utrustning etc etc etc har kostat MINST lika mycket....

Dessutom är det så att hur bra man än matchar dem så kan de bli skadade och vem har råda att fullvärdesförsäkra?? Plötsligt gick drömmen i kras.

Jag beundrar att vi har folk som har råd att driva dessa drömmarna, för att prata om att det är en investering är rent struntprat. Man tjänar förmodligen mer pengar på att han pengarna på banken, med låg ränta.... Jag tror inte att man TJÄNAR mer pengar på att låta hästarna matchas fram av proffsryttare. Prislappen på hästen blir högre, så också slutnotan för kalaset.

Men har man bara råd så är det säkert roligt att stå på läktaren och njuta av sin fina häst men en duktig ryttare.....

Jag kan bara svara för mig själv: mina hästar är inköpta som föl och handplockade för att ha kapacitet att gå högre klasser. Det är alltså ingen slump att de är bra individer.

En av dem har jag lägt ut en 6-siffrig köpesumma för, så det torde vara en hyfsat bra häst om man följer devisen att man får vad man betalar för, och den andre har fått en så bra bedömning att priset har femdubblats sedan inköpet.

Jag har dem inte för att tjäna pengar på dem, utan för att jag tycker det är roligare att rida och träna en häst med kapacitet.

Jag tror att andra ryttare skulle ha glädje av dem också, för så vanligt är det inte med talangfulla dressyrhästar, även om man skulle kunna tro det. Jag är helt övertygad om att jag kan hitta en bra deal med båda dessa individer, men har bara råd att satsa fullskaligt på den ena av dem. Så jag hoppas att någon duktig ryttare är beredd att lägga ner lite gratis jobb för att kunna tävla höga klasser!

Jag visste inte att det fanns svår klass för ponny...? Det slutar väl på MSVB?

Ponnyer tävlar i olika kategorier beroende på mankhöjd. Den högsta kategorin D, som är max 148 cm i mankhöjd, tävlar i klasser från Lätt D 0,80 m till Svår 1,35 m.

Från SvRF:s hemsida om hoppning: http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPage____75.aspx

Nej det gör det inte, men mognad och erfarenhet hör ihop med ålder. Jag tycker att det finns massor av duktiga tonåriga ryttare, men jag anser inte att de är lämpliga unghästutbildare för det. Att utbilda en unghäst kräver pedagogik, lugn och mognad, planering samt stor impulskontroll (vilket är den del av hjärnan som utvecklas under tonåren). Självklart finns undantag, men generellt skulle jag inte anse att inridning och unghästutbildning är lämpligt för tonåringar, och det är både för hästens och tonåringens skull.
Kan både hålla med o inte. Vad jag vet så finns 2 idag mycket använda unghästutbildare som finns med vid varje championat o bruksprov... skulle aldrig i livet lämna till dessa vuxna människor som jag VET misshandlar unghästarna ordentligt... Inte bara ifråga om spöande utan även med inspänning osv. Få ungdomar är så elaka som vissa vuxna hunnit bli. Få ungdomar har slutat älska hästen o bara ser pengar o vinster. Få ungdomar har lika många problem i privatlivet som många vuxna ...som de sedan tar ut på oskyldiga om de inte klickar direkt. Få ungdomar har blivit lika hårda o okänsliga i handen som vissa vuxna.
Visst ALLA vuxna är inte så, långt ifrån..tack o lov! Men långt ifrån ALLA tonåringar är olämpliga som unghästutbildare.

Men vad har du för problem då , då kan du ju lämna ut dina hästar till dessa ungdomar som oftast inte tar betalt så är allt frid och fröjd!

Det gnälls bara i tråden om att ryttarna tar betalt för sitt arbete och det gör dom och kommer göra om ryttarna är något att hänga i granen , det är bara att betala eller välja någon annan.

Finns det då mängder av kapabla ryttare att lämna era hästar till gratis så gör det då så finns det inga problem och då förstår jag inte varför ni gnäller i denna tråden.

*kl*
Jag har lämnat bort min unghäst som 2-åring för inkörning, då var hon redan van att gå med tömmar och körgjord + var lätthanterlig och resvan sedan 1 års ålder. Jag anlitade senare en utbildare för inridning och visning inför 3-årstest och betalade för 3 månader + visning, men jag är inte nöjd med resultatet utan fick tillbaka en unghäst som tappat självförtroendet och har fått anlita veterinär för att få rätsida på låsningar i rygg och nacke.

Sista löshoppningen jag fick närvara på så hade de bytt underlag i ridhuset, ändrat avstånden på hindrena och när hon håller på att gå omkull pga underlaget ändå försöker hoppa kraschar rätt i hindret. Nästa gång hon släpps blir resultatet detsamma då underlaget helt enkelt inte ligger på plats utan hon glider men försöker ändå. Tredje gången stannar hon och blir istället påjagad med pisken med resultat att hon halkar än värre och vägrar hoppa. Jag får då veta att hon ska löshoppas ytterligare en gång innan visning men får inte veta dag för att jag inte ska närvara?! På visningen så gör hon ett halvhjärtat försök och lägger sedan av, rör sig som en kråka vid visning för hand. Tidigare så älskade hon hoppningen och klippte 130 utan några som helst svårigheter på det gamla underlaget och var helt okomplicerad med bra teknik. Jag kan inte låta bli att undra över vad som hände i ridhuset när jag inte fick närvara? Utbildaren säger även till mig att hon måste börja om på lägre höjder för att bygga självförtroendet igen. *hm*

"Trots" detta är jag ändå fullt beredd på att lämna bort henne igen till någon annan då jag pga ändrade förhållanden inte har tiden att åka på träningar själv och jag tror att hon är bättre än det resultat hon fick på 3-års även om hon inte är någon svårklasshäst. Min plan är att jag hyr in henne ett par månader på utbildning, sen kommer jag att försöka hitta en duktig ryttare som mot ersättning kan tänka sig att utbilda och förhoppningsvis även tävla henne. Jag har inte tänkt låna ut henne utan behålla henne hemma, men däremot transportera henne till träningar där hon rids och sedan att jag även står för tävlingskostnaderna.

Jag kommer alltså att stå för all markservice, försäkring, hovslagare, veterinär mm och även betala för ridning och samtliga kostnader vid tävling men vill ha full koll och insyn i allt som rör henne. Nog borde det väl gå att få tag på ryttare under de omständigheterna?

Jag tror att andra ryttare skulle ha glädje av dem också, för så vanligt är det inte med talangfulla dressyrhästar, även om man skulle kunna tro det. Jag är helt övertygad om att jag kan hitta en bra deal med båda dessa individer, men har bara råd att satsa fullskaligt på den ena av dem. Så jag hoppas att någon duktig ryttare är beredd att lägga ner lite gratis jobb för att kunna tävla höga klasser!

Jag tycker vi nog får reda ut vem vi egentligen pratar om här. En dokumenterad duktig ryttare kommer aldrig i livet att lägga ner en massa gratis jobb för att få tävla din häst, varför skulle dom? Dom har redan en massa fina hästar som dom A: får betalt för att rida eller B: har något avtal där det genererar pengar för deras del.

Särskilt i dressyr krävs det en hel del kunskap av ryttaren för att komma upp i GP det är intet för intet det kanske finns max ett 10-15 tal duktiga GP ryttare i Sverige.

Och JO det är rätt vanligt med talangfulla hästar i Sverige, det vimlar faktiskt av dom tyvärr vimlar det inte av ryttare som är kapabla att ta fram dom dit.
Det är ju bara att se på unhästchampionaten där dom svenska ryttarna får kritik för sin ridning år efter år efter år efter år av dom utländska domarna.

TS kanske vill ha en realistisk diskussion oxå vilket jag försöker...

Eftersom jag lever på den andra sidan och har mängder med vänner i eliten i både hoppning, dressyr och fälttävlan så är det realistiska där att INGEN av dessa ryttare gör några jobb gratis!

Inte ens dom lite yngre elitryttarna..

Ni uppfödare lever i någon slags bubbla där ni tror ni besitter den ENDA fina hästen i landet och att det skulle vara en ära att få rida och tävla hästen gratis men tyvärr funkar det inte så i verkligheten.

Man får betala för utbildning hur du än vrider och vänder på det.
Antingen genom pengar eller att ge bort hela/delar av hästen.

Helt gratis vilket då innebär att en ryttare har hela hästen på foder och betalar all träning och tävling tja då återstår ungdomar och tonåringar och lite sämre ryttare

Anser du då att denna grupp av ryttare kan göra jobbet lika bra och få upp hästen i championaten och lyckas där och utbilda hästen sedan vidare mot svår klass ja använd dom ryttarna då så är pengaproblemet ur världen.

Jag tycker vi nog får reda ut vem vi egentligen pratar om här. En dokumenterad duktig ryttare kommer aldrig i livet att lägga ner en massa gratis jobb för att få tävla din häst, varför skulle dom? Dom har redan en massa fina hästar som dom A: får betalt för att rida eller B: har något avtal där det genererar pengar för deras del.

Vad är den dokumenterat duktig ryttare? En med beridarexamen? Just en sådan person åtog sig att rida min andra häst gratis, jag betalde för uppstallning, foder och skoning (3000 totalt). Träningen var helt kostnadsfri. Jag har fått massor av förslag från personer som har meriter tom st georg och medelsvår för att låna och utbilda mina hästar.

Så jag är inte ett dugg orolig.

Då kan jag lika gärna sälja 50 % av hästen till någon annan så slipper jag losa 50 % av hästen värde. För det är ju aldrig snacka om att ryttaren ska köpa 50% av hästen utan den ska den få.

Nej men det är ju rätt självklart eftersom ryttaren står för arbetet, skall ryttaren först betala för sitt eget arbete och sedan ge dig pengarna :confused:

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka