NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Och JO det är rätt vanligt med talangfulla hästar i Sverige, det vimlar faktiskt av dom tyvärr vimlar det inte av ryttare som är kapabla att ta fram dom dit.
Det är ju bara att se på unhästchampionaten där dom svenska ryttarna får kritik för sin ridning år efter år efter år efter år av dom utländska domarna.
Skönt att jag slapp säga det denna gången. :angel:

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Och beridarexamen är ändå bättre än att ge hästen till en person som saknar utbildning.
Inom hästsporten handlar det inte om vilja papper man har och vad man officiellt är utbildad till, det handlar om hur duktig du är på hästryggen! Jag har haft flera stycken tjejer som gått Hippologen etc som gjort sin praktik hos mig och det är inte tjejer som jag hade låtit rida och tävla en lovande unghäst som jag hoppades massor på.

Jag vill ha någon som kan parrera och blockera innan problem kommer. Någon som ser när det är dags att vila och någon som vet när det är dags att ta tag i saker ordentligt.

Men vad har du för problem då , då kan du ju lämna ut dina hästar till dessa ungdomar som oftast inte tar betalt så är allt frid och fröjd!

Det gnälls bara i tråden om att ryttarna tar betalt för sitt arbete och det gör dom och kommer göra om ryttarna är något att hänga i granen , det är bara att betala eller välja någon annan.

Finns det då mängder av kapabla ryttare att lämna era hästar till gratis så gör det då så finns det inga problem och då förstår jag inte varför ni gnäller i denna tråden.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, som du tydligen inte var läskunnig nog att ta till dig...så har jag all förståelse att ryttarna vill ha betalt o har inte beklagat mig över detta. BARA de fantasisummor vissa vill ha. Sen har jag inte förespråkat att man ska använda gratis tonåringar heller... Bara att alla tonåringar inte är dåliga unghästutbildare.
Och nej...alla ryttare som är något att hänga i granen tar inte betalt...(än en gång se mitt tidigare inlägg), jag har haft svår klass internationell ryttare på min hopphäst gratis o jag har nu lämnat bort mitt avelssto för meritering till en tonåring på dressyrgymnasium...gratis.
Men jag har även betalat i andra fall. Men det går att få bra ryttare gratis. Men jag förstår också att många ryttare vill ha det som jobb o ha betalt.
Du har fortfarande inte kommit med ett eget tips på samarbete....;)...utan mest gnällt på folks åsikter.

åsså låter vi bli att hugga på varandra! :mad:

BARA de fantasisummor vissa vill ha.

Vad är fantasisummor för dig och kopplat till vilken typ av meriter ?

Dom flesta jag känner som tar emot hästar för försäljning/tävling/träning med meriter i svår internationell klass tar väl runt 6-7 tusen + moms men då handlar det ju inte om några sponsoravtal. Sedan skulle väl kanske inte jag sätta upp ens hälften av dessa ryttare på mina hästar men jag skulle inte klandra dom för att dom tar den summan betalt för sitt jobb alltså kopplat till sina meriter.
Meriter behöver ju tyvärr inte innebära kvalitet men där får man ju vara noga i sin selektering.

Att avla målmedvetet för att få fram en häst som sedan genererar ett 7-siffrigt belopp vid en ev försäljning är väl drömmen för alla uppfödare, men den grymma verkligheten är ju en helt annan. Några här i tråden får det att låta som om man bara rider hästarna bra hemma (antingen själv eller att någon annan gör det) och sedan lämnar till tillräckligt bra ryttare så kommer hästen i fråga att gå bra i årgångschampionat och sedan i svår klass.

Visst är det så att duktiga ryttare kan matcha hästarna bättre, men det kan ju inte vara så att BARA för att man väljer ex en OS-ryttare så kommer hästen att gå svår klass. Och sen är det ju så att även om man lägger ner mycket jobb på hingstval etc så måste man som uppfödare även få avkommor som inte går svår klass, oavsett ryttare. Dessa hästar tjänar man inte några stora pengar på. Plus/minus noll om man har tur.

Ska man hela tiden vaska fram riktigt bra avkommor så måste man ha ett urval, d v s rätt många bra ston. Bara för att man har ett eller två ston som gett en eller ett par bra avkommor så är det ingen som får en verksamhet att gå runt.

Jag kan i och för sig tänka mig att om man fött upp en RIKTIGT bra häst som man fått 7-siffrigt för så tror man nog att man kan göra det en gång till. Så tänker nog de som vinner stort på TRISS...

Är det någon här i tråden som VERKLIGEN har fått så bra betalt för sina hästar att det får verksamheten att gå med plus?? Det är det jag menar med ögonbindel... Att om man råkar att ha turen att sälja en ex 7-8-årig tävlingshäst som går svår klass för säg 1 miljon så undrar jag om inte matchningen med proffsryttare, tävlingar, uppstallning, foder & tillskott, hovslagare, utrustning etc etc etc har kostat MINST lika mycket....

Dessutom är det så att hur bra man än matchar dem så kan de bli skadade och vem har råda att fullvärdesförsäkra?? Plötsligt gick drömmen i kras.

Jag beundrar att vi har folk som har råd att driva dessa drömmarna, för att prata om att det är en investering är rent struntprat. Man tjänar förmodligen mer pengar på att han pengarna på banken, med låg ränta.... Jag tror inte att man TJÄNAR mer pengar på att låta hästarna matchas fram av proffsryttare. Prislappen på hästen blir högre, så också slutnotan för kalaset.

Men har man bara råd så är det säkert roligt att stå på läktaren och njuta av sin fina häst men en duktig ryttare.....

Eftersom du "Citerar" stora delar av mitt inlägg så skall jag försöka svara dig så att du förstår.

Att föda upp en bra häst är inte alla förunnat, men dock ganska många, eftersom avelsarbetet har gått mkt frammåt de sista 10 åren. Det behöver inte betyda att man avlar med ögonbindel på...Eller att man köper Trisslotter dagligen...

Det finns andra bättre och mätbara faktorer såsom resultat på 3-års tester, resultat från unghästchampionat, Scandinavium Open och Tävlingsresultat överlag.

Att man fött upp en bra häst som genererar mkt pengar vid försäljning, behöver inte betyda att man haft lika stora utlägg för den som den ev vinst man säljer den för. Om man har en avkomma som presterar bra kan man sälja föl för ganska stora pengar baserat på syskonens meriter. Det är nog den bästa affären och det minsta arbetet och risktagandet.

Sen om man behåller några avkommor upp i klasserna, det är ett stort risktagande...Och naturligtvis förenat med kostnader, men kostnader har väl hobby ryttaren också som ex har häst uppstallad i Stockholmsområdet?

Antingen kan dom skada sig eller så presterar dom inte som man förväntat sig och då kan det bli en sämre affär.

Men i mitt fall så är dom sämsta affärerna att sälja en 3-åring för 150 tusen, det är en +/-/0 affär, trots Hoppdiplom på 3-års test... Men det får man också ta, när man föder upp hästar. Man vinner på en och går i förlust på en annan...

Oavsett hur olika avtalen ser ut med % vid försäljning etc så resonerar jag själv som så, Eftersom vi rider och tränar hästarna själva i det dagliga arbetet och inte lämnar bort hästarna för full träningskostnad utan endast 1-2ggr/v för hoppträning Av proffsryttare. Så blir kostnaden inte jämförbar med att ha den i full träning.

Stallhyran hade jag haft oavsett vem som matchat hästen, skoning, vet vård, försäkring likaså. Hade jag tävlat hästarna själv hade jag betalat träningskostnader 1-2ggr/v för A-Tränare.

Vad gäller försäkringskostnader och försäkringssummor på hästar som betingar ett 7-siffrigt värde vid försäljning, Själv har jag inga hästar försäkrade för försäljningssummorna, det är helt oromligt att betala en sådan premie...Där får man iskallt hoppas att det inte händer något, samt ha en bra vet.vårds försäkring i stället.

Lät som ett mycket bra resonemang.

TILL FIO:

Hade tänkt noncha och inte kommentera dina inlägg - men eftersom jag VET vem du är IRL -
1. Sko dig inte på andras framgångar.
2. Håll dig till sanningen.
3.Man kan inte leva på andras bedrifter i längden.

Sorry girl - men vi är många här inne som kan läsa - och som vet hur det egentligen är :-)

Sluta döm andra och kolla noga framför din egen dörr först.

Förmodligen blir det här borrttaget snabbt, men jag kan inte sitta o tiga still inför vad som helst:angel:

Bra skrivet - som vanligt klok och sansad :bow:

TILL FIO:

Hade tänkt noncha och inte kommentera dina inlägg - men eftersom jag VET vem du är IRL -
1. Sko dig inte på andras framgångar.
2. Håll dig till sanningen.
3.Man kan inte leva på andras bedrifter i längden.

Sorry girl - men vi är många här inne som kan läsa - och som vet hur det egentligen är :-)

Sluta döm andra och kolla noga framför din egen dörr först.

Förmodligen blir det här borrttaget snabbt, men jag kan inte sitta o tiga still inför vad som helst:angel:

Bra skrivet - som vanligt klok och sansad :bow:

Det får gärna ligga kvar för jag har ingen aning om vad du pratar om men du får gärna utveckla.

Jag känner inte alls att jag behöver det - tror kanske att lite självrannsakan vore på sin plats:-)

Jag känner inte alls att jag behöver det - tror kanske att lite självrannsakan vore på sin plats:-)

Men JAG känner att du behöver det eftersom Du hoppar på mig.
Så då vill jag att du talar om vems framgångar jag skor mig på ? och vems bedrifter jag lever på?

För om jag råkar känna några folk det går bra för så fattar jag inte hur jag skor mig på deras bedrifter bara för att jag talar om att det går bra för dom?

Senast ändrad:

Detta gäller FORTFARANDE!

Jag måste väl få försvara mig eller? Blir jag påhoppad offentligt då tänker jag banne mig försvara mig offentligt oxå :mad:

För att reta upp "alla som tycks känna mig" ännu mer så har jag tom blivit uttagen av förbundet att rida ett VÄRLDSCUPSKVAL i fälttävlan som går i SVÅR INTERNATIONELL klass på en häst som ansågs som galen den har jag utbildat och tagit dit själv, förbundet betalade även ALLA kostnader för mig utan resan dit.
Allt finns dokumenterat på internet så jag behöver inte leva på andras bedrifter eller sko mig på andras framgångar.

Jag har kämpat hårt för att nå dit med inga pengar alls och ingen uppbackning överhuvudtaget bakom mig!

Är det någon mer som anonymt vill hoppa på mig för att sedan försvinna från tråden så VARSEGOD!!

Senast ändrad:

*kl*
Har inte så stor erfarenhet av detta iom att vi bara har en uppfödning som är i ridbar ålder, men henne hade vi utlånad till en duktig ryttare under flera år. Lämnade bort henne som drygt 3 åring, första året betalade vi allt: skor, foder, träningar, tävlingar mm. Efterhand gick det ner till att vi bara betalade de kostnader vi skulle haft för hästen om hon inte varit i träning, ryttaren hade såpass mkt glädje av henne att hon betalde träningar och tävlingar för att få ha henne kvar. Vi var dock med och hjälpte till och körde på alla tävlingar och vissa träningar hon var på. Hästen var där ända tills hon var 7 år och var då tävlad upp till Msv klass. Då hade ryttaren inte längre råd att betala så mkt, och vi hade inte råd att betala mer än vad vi gjorde så vi plockade hem henne. Nu i år har hon föl och jag ska börja sätta igång henne i jul och har då förhoppningsvis en häst som jag kan rida i ganska många år och utvecklas på!

För att reta upp "alla som tycks känna mig" ännu mer så har jag tom blivit uttagen av förbundet att rida ett VÄRLDSCUPSKVAL i fälttävlan som går i SVÅR INTERNATIONELL klass på en häst som ansågs som galen, den har jag utbildat och tagit dit själv, förbundet betalade även ALLA kostnader för mig utan resan dit.
Grattis! :) Det är precis såna ryttare vi behöver fler av, dvs såna som kan utbilda från unghäst och hela vägen upp! :bow: Eller som ungarna säger Respekt! ;)

Nu vet jag inte vem du är, men jag håller tummarna för dig ändå!

Grattis! :) Det är precis såna ryttare vi behöver fler av, dvs såna som kan utbilda från unghäst och hela vägen upp! :bow: Eller som ungarna säger Respekt! ;)

Nu vet jag inte vem du är, men jag håller tummarna för dig ändå!

Nu var hästen visserligen nästan 6 år och hade startat ett par debutant när jag köpte honom men Tack iallafall!
Ekonomin spelade ändå ut en i slutändan, det var omöjligt att fortsätt på den nivån så jag la av ett par år där och började om det här året igen :D

Nu var hästen visserligen nästan 6 år och hade startat ett par debutant när jag köpte honom men
Det räknar jag iallafall som hela vägen upp! :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 107
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025