Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp
Att avla målmedvetet för att få fram en häst som sedan genererar ett 7-siffrigt belopp vid en ev försäljning är väl drömmen för alla uppfödare, men den grymma verkligheten är ju en helt annan. Några här i tråden får det att låta som om man bara rider hästarna bra hemma (antingen själv eller att någon annan gör det) och sedan lämnar till tillräckligt bra ryttare så kommer hästen i fråga att gå bra i årgångschampionat och sedan i svår klass.
Visst är det så att duktiga ryttare kan matcha hästarna bättre, men det kan ju inte vara så att BARA för att man väljer ex en OS-ryttare så kommer hästen att gå svår klass. Och sen är det ju så att även om man lägger ner mycket jobb på hingstval etc så måste man som uppfödare även få avkommor som inte går svår klass, oavsett ryttare. Dessa hästar tjänar man inte några stora pengar på. Plus/minus noll om man har tur.
Ska man hela tiden vaska fram riktigt bra avkommor så måste man ha ett urval, d v s rätt många bra ston. Bara för att man har ett eller två ston som gett en eller ett par bra avkommor så är det ingen som får en verksamhet att gå runt.
Jag kan i och för sig tänka mig att om man fött upp en RIKTIGT bra häst som man fått 7-siffrigt för så tror man nog att man kan göra det en gång till. Så tänker nog de som vinner stort på TRISS...
Är det någon här i tråden som VERKLIGEN har fått så bra betalt för sina hästar att det får verksamheten att gå med plus?? Det är det jag menar med ögonbindel... Att om man råkar att ha turen att sälja en ex 7-8-årig tävlingshäst som går svår klass för säg 1 miljon så undrar jag om inte matchningen med proffsryttare, tävlingar, uppstallning, foder & tillskott, hovslagare, utrustning etc etc etc har kostat MINST lika mycket....
Dessutom är det så att hur bra man än matchar dem så kan de bli skadade och vem har råda att fullvärdesförsäkra?? Plötsligt gick drömmen i kras.
Jag beundrar att vi har folk som har råd att driva dessa drömmarna, för att prata om att det är en investering är rent struntprat. Man tjänar förmodligen mer pengar på att han pengarna på banken, med låg ränta.... Jag tror inte att man TJÄNAR mer pengar på att låta hästarna matchas fram av proffsryttare. Prislappen på hästen blir högre, så också slutnotan för kalaset.
Men har man bara råd så är det säkert roligt att stå på läktaren och njuta av sin fina häst men en duktig ryttare.....
Eftersom du "Citerar" stora delar av mitt inlägg så skall jag försöka svara dig så att du förstår.
Att föda upp en bra häst är inte alla förunnat, men dock ganska många, eftersom avelsarbetet har gått mkt frammåt de sista 10 åren. Det behöver inte betyda att man avlar med ögonbindel på...Eller att man köper Trisslotter dagligen...
Det finns andra bättre och mätbara faktorer såsom resultat på 3-års tester, resultat från unghästchampionat, Scandinavium Open och Tävlingsresultat överlag.
Att man fött upp en bra häst som genererar mkt pengar vid försäljning, behöver inte betyda att man haft lika stora utlägg för den som den ev vinst man säljer den för. Om man har en avkomma som presterar bra kan man sälja föl för ganska stora pengar baserat på syskonens meriter. Det är nog den bästa affären och det minsta arbetet och risktagandet.
Sen om man behåller några avkommor upp i klasserna, det är ett stort risktagande...Och naturligtvis förenat med kostnader, men kostnader har väl hobby ryttaren också som ex har häst uppstallad i Stockholmsområdet?
Antingen kan dom skada sig eller så presterar dom inte som man förväntat sig och då kan det bli en sämre affär.
Men i mitt fall så är dom sämsta affärerna att sälja en 3-åring för 150 tusen, det är en +/-/0 affär, trots Hoppdiplom på 3-års test... Men det får man också ta, när man föder upp hästar. Man vinner på en och går i förlust på en annan...
Oavsett hur olika avtalen ser ut med % vid försäljning etc så resonerar jag själv som så, Eftersom vi rider och tränar hästarna själva i det dagliga arbetet och inte lämnar bort hästarna för full träningskostnad utan endast 1-2ggr/v för hoppträning Av proffsryttare. Så blir kostnaden inte jämförbar med att ha den i full träning.
Stallhyran hade jag haft oavsett vem som matchat hästen, skoning, vet vård, försäkring likaså. Hade jag tävlat hästarna själv hade jag betalat träningskostnader 1-2ggr/v för A-Tränare.
Vad gäller försäkringskostnader och försäkringssummor på hästar som betingar ett 7-siffrigt värde vid försäljning, Själv har jag inga hästar försäkrade för försäljningssummorna, det är helt oromligt att betala en sådan premie...Där får man iskallt hoppas att det inte händer något, samt ha en bra vet.vårds försäkring i stället.