NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

KL

Jag är så otroligt glad och tacksam att jag bor på sdamma gård som en som kan utbilda BÅDE unghästar och ryttare !
Vilken förmån !

Det kostar att föda upp hästar, det kostar att utbilda dem. Att som jag då få tillbringa min tid och mina barns (som rider) med en som verkligen vet vad den håller på med är fantastiskt, men det kostar - framför allt i tid. En duktig tonåring må vara en duktig ryttare och "kunna" rida in och vidareutbilda en häst, men det måste finnas kunskaper, riktiga gedigna kunskaper bakom och tonåringen måste vara intresserad och tålmodig nog att förstå att resultat kommer inte av sig självt eller med en gång.

Mina referenser är antagligen ganska sneda - och förutsättningarna är bra.

Jag tror att alla behöver tänka en vända extra.

Jag skulle inte våga föda upp SWB hästar utan att veta att jag har möjligheten att förvalta dem hyffsast, det vore för dyrt helt enkelt.

För mig vore det otroligt bra att sälja en häst för 150 tusen efter treårstest med bra resultat.

Jag tror att kruxet är utbildning/utbud på BRA unghästutbildare i första ledet. Och att de som är svårklass ryttare är inte alltid bra unghästutbildare.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

*kl*
Det här är ett väldigt intressant ämne. Nu är jag ny som uppfödare och har inga halvblod men även om jag är ny så har jag höga mål för mina hästar och vill se dem komma ut och tävla. Själv rider jag inte alls så frågan är högst aktuell för mig.

Jag har förmånen att ha min syster som närmsta granne och vi delar ett stort hästintresse. Medan jag lade ned ridningen för några år sedan har hon fortsatt utbilda sig och har ett enormt tävlingsintresse framförallt. När jag köpte min hingst för 1 1/2 år sedan bestämde vi att hon sköter all ridning, träning coh tävling. Hon står även för hans foderkostnader medan jag står för försäkringen.

Hon får en trevlig häst att träna och tävla och jag får min häst tränad och utbildad varpå han såklart blir mer värdefull. I "avtalet" ingår att om hästen säljs får syrran som utbildat honom en viss % av köpesumman. Hon har även förköpsrätt på hästen.

Nu är ekipaget alls inte uppe på någon hög nivå men de jobbar på och de långsiktiga målen är högt satta. Jag ser det som en stor förmån att kunna gå med vid sidan om och följa deras framsteg. Framtidsplanen är även ett sammarbete där syrran hjälper till med inridning av mina unghästar och även visar upp och tävlar dem åt mig.

Det är såklart viktigt att man kommer överens om ett avtal som båda parter tjänar på och är nöjda med. Jag tror dessutom det är väldigt viktigt att ha rett ut alla "What if". Vad händer om hästen skadar sig ex.

Jag tror att kruxet är utbildning/utbud på BRA unghästutbildare i första ledet. Och att de som är svårklass ryttare är inte alltid bra unghästutbildare.

jag håller med dig. Sedan tycker jag att 7-8000 kronor i månaden är en orimlig summa på sikt. Ska man lämna bort hästen i flera år bör det vara för en mer överkomlig peng. 4-5000 skulle jag kunna svälja och det täcker mer än väl uppstallnings- och foderkostnader.

Hade jag varit utbildare och sökte bra hästar hade jag nog konkurrerat med priset och tagit igen förlusten på kortsiktigare uppdrag och försäljningar.

Jag tror att 4-5 tusen inte räcker utan ett ytterligare avtal om del i försäljning eller ngt annat som ger bra pengar på sikt.

Kruxet är ju om uppfödaren inte säljer eller om hästen blir skadad. För ett sto som presterat hyggligt så finns ju ett vissat avelsvärde, men för valacker ?

Jag tror att 4-5 tusen inte räcker utan ett ytterligare avtal om del i försäljning eller ngt annat som ger bra pengar på sikt.

Kruxet är ju om uppfödaren inte säljer eller om hästen blir skadad. För ett sto som presterat hyggligt så finns ju ett vissat avelsvärde, men för valacker ?

Synd att det inte finns några prispengar i sporten. Det hade ju varit en fantastisk morot!

Synd att det inte finns några prispengar i sporten. Det hade ju varit en fantastisk morot!

Ja, det finns det faktiskt! Min unghäst hoppade in 38000kr på Breeders förra året, samt 5000kr i scandinavium Open, samt några tusenlappar till på nationella tävlingar och Unghäst VM

Det ligger prispengar från 3-6år i Breeders och från 5-7 år i Scandinavium Open och på Unghäst VM.

8-års säsongen är väl den säsongen som kan bli kostsammast för Ägaren om hästen inte hoppar in Pengar, å andra sidan så kan det året också ses som ett "Läro år" Där hästen skall börja sin karriär och etablera sig lite mer i 145-150 klasser.

Mkt bra bra skrivet! Skall Ryttaren då stå helt utan ekonomisk ersättning för att dom lagt tid och jobb på denna häst som kanske både blir skadad, ej såld eller går tillbaka till ägaren för framtida avel?

Det finns knappast någon som kan äta sig mätt varje dag med sådana riskavtal...

Mkt bra bra skrivet! Skall Ryttaren då stå helt utan ekonomisk ersättning för att dom lagt tid och jobb på denna häst som kanske både blir skadad, ej såld eller går tillbaka till ägaren för framtida avel?

Det finns knappast någon som kan äta sig mätt varje dag med sådana riskavtal...

pris är alltid ett konkurrensmedel, och man måste hitta alternativ för och anpassa sig till den målgrupp man siktar in sig på. Det fungerar i alla andra branscher, varför skulle det inte fungera i hästnäringen? Uppenbarligen finns det ett stort behov av billigare utbildningar.

får man fler kunder och kan binda upp dem över tid bör man kunna sänka kostnaden.

Senast ändrad:

Ja, det finns det faktiskt! Min unghäst hoppade in 38000kr på Breeders förra året, samt 5000kr i scandinavium Open, samt några tusenlappar till på nationella tävlingar och Unghäst VM

Jag känner till det, men det räcker inte. Särskilt inte i dressyr.

pris är alltid ett konkurrensmedel, och man måste hitta alternativ för och anpassa sig till den målgrupp man siktar in sig på. Det fungerar i alla andra branscher, varför skulle det inte fungera i hästnäringen? Uppenbarligen finns det ett stort behov av billigare utbildningar.

får man fler kunder och kan binda upp dem över tid bör man kunna sänka kostnaden.
--------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av Hiddeous Idag kl. 23:52.

Hästnäringen medför omkostnader som gör att det dagliga arbetet är oerhört underbetalt/timme.

Lätt Räknat:

Bil/hästtransport/hästlastbil är vad som krävs för att transportera hästen till/från tävling/veterinär/träningar etc

Sadlar för olika hästtyper och ändamål
Träns, benskydd, täcken och övrig utrustning
Ev anställd hästskötare om verksamheten är lite större
Hindermaterial, ridhus, utebanor och underhåll/driftskostnader på dessa.
Det är normalt vad som ingår om du ställer hästen hos en Utbildare som tar fullt pris.

Jag anser självklart att vill man ha hästen utbildad mot högt uppsatta mål så måste man betala för sig. Ja, det är dyrt att år ut och år in betala 8000kr+ moms/månad, men någonstans måste man göra en halvhalt också och diskutera med sin utbildare om man sätter realistiska mål för denna häst så att det blir värt utb pengarna i slutänden.

Sen kan jag förstå, om man ställer hästen i träning utan målsättning att så småningom sälja den efter ex 1-2 år, då blir omkostnaderna dyra den dagen man tar hem den för att rida på den själv, alt låta barnen få en läromästare eller om man sätter den i avel(om det är ett sto)

Men VAD är Dyrt?
Vad är dyrt för DIG? Vad är dyrt för MIG? Vi har ju alla förmodligen olika referenser på vad som är dyrt och vad vi tycker är MKT pengar...

Men VAD är Dyrt?
Vad är dyrt för DIG? Vad är dyrt för MIG? Vi har ju alla förmodligen olika referenser på vad som är dyrt och vad vi tycker är MKT pengar...

Är man företagare, som du är, blir det betydligt billigare än om man som privatperson vill utbilda sin häst. Det för det första.

Sedan har jag förstått att du tycker att 150 000 är dåligt betalt för en 3-åring, men jag tror inte att uppfödare överlag skulle hålla med dig om. Så vad som är dyrt resp. billigt spelar mindre roll: som företagare måste man anpassa sig efter var kunderna finns, nischa in sig och hitta lösningar som passar för de personer man vill nå ut till.

Flygbolag klarar av att göra det - då måste väl även hästutbildare kunna göra det!

Är man företagare, som du är, blir det betydligt billigare än om man som privatperson vill utbilda sin häst. Det för det första.

Sedan har jag förstått att du tycker att 150 000 är dåligt betalt för en 3-åring, men jag tror inte att uppfödare överlag skulle hålla med dig om. Så vad som är dyrt resp. billigt spelar mindre roll: som företagare måste man anpassa sig efter var kunderna finns, nischa in sig och hitta lösningar som passar för de personer man vill nå ut till.

Flygbolag klarar av att göra det - då måste väl även hästutbildare kunna göra det!

Ser inte att det blir det minsta billigare för mig att utbilda hästar bara för att jag är företagare. Jag betalar moms på dom tjänster jag köper och på stallhyrorna, vilket många privatpersoner bet svart så där ligger vi nog lika, samma med hovslagare, där svartar många sin hovslagare oxå, vilket jag inte gör..
Att jag tycker att 150 000 kr för ett Diplomsto är en +/-/0 affär för mig, beror väl på kostnader för betäckning och uppfödning tills det att 3-åringen är såld, knappt täcker självkostnadspriset.

Tror inte att du kan jämföra Flygbolag med hästnäringen, då bör du nog fundera på en annan billigare Hobby...

Men som jag också skrev, det man vinner på den ena förlorar man på den andra...

Senast ändrad:

Tror inte att du kan jämföra Flygbolag med hästnäringen,

Du får gärna utveckla resonemanget här. Anser du inte attt hästnäringen följer samma marknadslagar som företag i övrigt?

Min poäng, om du missade den: det går att pressa priser och hämta vinsterna på annat håll. Även där verksamheten kräver dyra investeringar.

Senast ändrad:

Ser inte att det blir det minsta billigare för mig att utbilda hästar bara för att jag är företagare. Jag betalar moms på dom tjänster jag köper och på stallhyrorna, vilket många privatpersoner bet svart

...hohoho! Vänta med fördomarna ett slag här. Vad har du för belägg för att företagare skulle vara mer ärliga än privatpersoner?

och år in betala 8000kr+ moms/månad

Nej, jag har inte råd med det iallafall, har en normal lön varje månad och det skulle inte bli många tusenlappar över.:p

Nej, jag har inte råd med det iallafall, har en normal lön varje månad och det skulle inte bli många tusenlappar över.:p

Nä vem skull ha råd med 8-10000 i månaden månad efter månad och även år efter år :crazy:

Nä vem skull ha råd med 8-10000 i månaden månad efter månad och även år efter år :crazy:

Det är ju fullt betalt sas, för att komma undan det får man ju ge bort procent i hästen.
Det är ju mer vanligt att betala fullt pris under en kort sikt för ett särskilt mål.

Det är ju fullt betalt sas, för att komma undan det får man ju ge bort procent i hästen.
Det är ju mer vanligt att betala fullt pris under en kort sikt för ett särskilt mål.

Aha så om jag ger bort 50% av hästen så ska jag betala 4-5000 i månaden...

Nä inte ens det är i min prisklass under en längre period. Därför letar jag andra lösningar

Aha så om jag ger bort 50% av hästen så ska jag betala 4-5000 i månaden...

Nä inte ens det är i min prisklass under en längre period. Därför letar jag andra lösningar

Det behöver ju inte just vara 50% men för att slippa hela utbildningskostaden så måste du nog ge bort en del av hästen ja.

*kl*

Lämnar jag bort min häst på utbildning så håller jag naturligtvis med utrustning som passar henne! Jag förutsätter inte att någon annan ska ha sadel, träns, skydd mm utan det är självklart jag som hästägare håller med detta, likväl som att jag håller med täcken och står för allt veterinärt och skoning. Skulle jag dessutom lämna bort henne för att tränas och tävlas så är det samma som gäller, varför skulle jag betala för att ngn annan ska hålla med utrustning till min häst? :confused:

Jag betalar för det jobb som läggs ner, inte vilken utrustning utbildaren köper på sig. Behöver min häst åka till veterinär så kör jag själv dit och närvarar, jag vill inte få andrahandsinformation om så pass viktiga saker. Likaså kan jag själv skjutsa till tävlingar om det skulle vara aktuellt, varför skulle jag betala för att ngn annan köper en buss?

Jag är helt öppen för att låta ngn annan träna och tävla med min häst samtidigt som jag står för stor eller hela kostnaden och betalar för den tid som ryttaren lägger ner, men inte 17 har jag för avsikt att betala 8' - 9' i månaden + moms för att de köper på sig dyr utrustning och/eller buss mm.

Bra jobbat fio, men jag håller med, i mina ögon är det inte heller att ta ngn hela vägen om man startar med en 6-åring och inte en 3-åring som är helt rå.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 107
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025