NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Jag driver inget företag, jag har inte hästarna som mitt levebröd, utan som en hobby.

Jag och övriga delägare i Företaget arbetar heltid eller har andra inkomster vid sidan av.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Nä - men det var ju sälja jag inte ville! Och kostnaden (momsen) för att ha hästen i träning längre tid överskrider sannoilikt momsen på försäljningssumman.

Beror ju också på hur mkt arbete du är kapabel att göra själv innan hästens sätts i träning eller om du kan göra som vi gör, vardagsrida själv 4-5 dar/vecka och sen anlita någon som är bättre för att slipa formen och att tävla den.

sen kan ju du inte lägga moms på försäljningssumman, däremot skall du beskatta vinsten på hästen vid försäljning även som privatperson...

Beror ju också på hur mkt arbete du är kapabel att göra själv innan hästens sätts i träning eller om du kan göra som vi gör, vardagsrida själv 4-5 dar/vecka och sen anlita någon som är bättre för att slipa formen och att tävla den.

sen kan ju du inte lägga moms på försäljningssumman, däremot skall du beskatta vinsten på hästen vid försäljning även som privatperson...

Som sagt var, jag försöker undvika försäljning.
Jag rider själv och ämnar lämna iväg hästen i perioder - om jag har råd, dvs.

Synd att det inte finns några prispengar i sporten. Det hade ju varit en fantastisk morot!

Det vore ju kul om hoppningen kunde göra som travet: uppfödaren får procent på vinstpengar hela hästens liv. :)

Det vore ju kul om hoppningen kunde göra som travet: uppfödaren får procent på vinstpengar hela hästens liv. :)

I såfall får det ju bli lite högre prispengar som det är idag går ju inte ens den tävlingen ihop även om du råkar vinna.

För längesedan så kom det upp ett förslag att om hästen inom si och så lång tid säljs för stora pengar så skulle uppfödaren få procent på den summan, det var på tapeten i samband med att några svenska hästar såldes utomlands för väldigt mkt pengar.

I såfall får det ju bli lite högre prispengar som det är idag går ju inte ens den tävlingen ihop även om du råkar vinna.
Fast hade det inte gått och få igång något spel på hopptävlingarna, som det gör inom travet och galoppen? Då får ju sporten in pengar på annat vis.

Varför pratar inte ridsportsförbundet med ATG om att börja spela på hopptävlingar och dressyrtävlingar?

För längesedan så kom det upp ett förslag att om hästen inom si och så lång tid säljs för stora pengar så skulle uppfödaren få procent på den summan, det var på tapeten i samband med att några svenska hästar såldes utomlands för väldigt mkt pengar.

Men det där är väl upp till var och en att ha med i kontraktet, jag vet de som har använts sig av denna metod, och där har den fungerat väldigt bra.

Varför pratar inte ridsportsförbundet med ATG om att börja spela på hopptävlingar och dressyrtävlingar?

Vid spel på dressyrtävlingar skulle det väl som vanligt bli domarens fel om inte rätt häst vann.

Vid spel på dressyrtävlingar skulle det väl som vanligt bli domarens fel om inte rätt häst vann.

Skulle ju kunna bli jätte festligt... Mordhotad Dressyrdomare... :)

Inom hästsporten handlar det inte om vilja papper man har och vad man officiellt är utbildad till, det handlar om hur duktig du är på hästryggen! Jag har haft flera stycken tjejer som gått Hippologen etc som gjort sin praktik hos mig och det är inte tjejer som jag hade låtit rida och tävla en lovande unghäst som jag hoppades massor på.

Jag vill ha någon som kan parrera och blockera innan problem kommer. Någon som ser när det är dags att vila och någon som vet när det är dags att ta tag i saker ordentligt.

:bow::bow: Väl talat! :D

KL

Om man inte kan/vill utbilda sina hästar själv eller betala någon annan för att göra jobbet, varför föder man då upp hästar? Jag tycker att det är att kasta pengarna i sjön...

:bow::bow: Väl talat! :D

KL

Om man inte kan/vill utbilda sina hästar själv eller betala någon annan för att göra jobbet, varför föder man då upp hästar? Jag tycker att det är att kasta pengarna i sjön...

Vi är inte lite elitistiska på något sätt?

Hur många kan egentligen leva på att föda upp hästar? Är de bara de som har miljoner på banken eller beridarexamen som borde göra sig besväret?

Fast hade det inte gått och få igång något spel på hopptävlingarna, som det gör inom travet och galoppen? Då får ju sporten in pengar på annat vis.

Det har varit på tapeten...

men varför föda upp hästar om man ej utbildar dem?

Mycket oseriöst att avla på dåliga ston eller ej utbilda sina hästar ordentligt!!

Mycket oseriöst att avla på dåliga ston eller ej utbilda sina hästar ordentligt!!
Men VEM har nu sagt att man avlar på dåliga ston för att man kanske inte har möjlighet att utbilda sina unghästar själv?

(jag hoppas jag lyckas träna upp mitt numera obefintliga mod igen när jag är klar med min familjebildning, så att jag kan återgå till att rida in och grundutbilda dem själv igen - jag har ju faktiskt jobbat hos en unghästutbildare som är en av de bästa i våra trakter, så jag har ändå viss koll på hur man bör göra och inte...)

Tråkigt att behöva läsa.....sådana här komentarer. Det är en konst som bygger på känsla att kunna avla, likaså som det är att vara en bra ryttare.

Så bara för att man endast är en "uppfödare", och ingen ryttare, så innebär det inte att föl, unghästar osv, skulle vara ohanterade.

delvis knapplån

Det jag menar med:
är att det är resursslöseri att föda upp hästar om man inte kan se till att de blir utbildade, antingen genom att göra jobbet själv eller betala någon för att göra det. Till vilken nytta är dessa hästar? Eller glädje, för den delen?

Furioso kan säker svara själv men det är så jag uppfattade kommentaren:

Jag menar bara att om man föder upp hästar måste man vara beredd på att betala för utbildning om man inte här möjlighet att göra det själv!

Jag svarade på ett inlägg.

Jag här låtit osryttare bla utbilda min häst och det här jag nu igen när jag säljer. Den ryttaren som nu utvecklat henne vidare får procent på hästens försäljning.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit