NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Jag läste lite om det, det är andraårselever i gymnasiet som räknas som examinerade unghästutbildare.

Ja då kan jag svara:

Då får man ju ställa den privata inridarens kunskaper och erfarenheter gentemot gymnasielevens dvs antal inridna hästar som grund för om man tycker det är värt att betala 1500kr extra eller inte.

Sen antar jag att det tar längre tid att rida in hästen för en gymnasieelev eller en oerfaren än vad det tar för en som är erfaren vilket gör att det i slutändan ändå inte blir billigare att lämna hästen till någon som inte har lika stor erfarenhet och lika mkt kunskap eftersom tiden dom spenderar hos utbildaren blir längre och därmed mer kostsam. Så då är ju frågan om man vill ha en erfaren eller en oerfaren för samma pengar?

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

6000 i månaden + moms blir 200kronor om dagen! Eller låt oss för enkelheten säga 250kr eftersom alla inte kan dra av moms. Jag kan inte för mitt liv förstå att det skulle vara hutlöst betalt! För dessa 250kronor om dagen får du , box, foder, strö + hästen inriden , hästen omhändetagen såsom fodringar mockning, ut och insläpp. Det är inte hutlöst betalt! Jag tror inte att du själv heller hade velat göra det billigare.
Klart det är dyrt på en vanlig inkomst, men om man inte vet om det innan man börjar ägna sig åt avel så Ja då kan man börja undra hur seriöst man avlar.

Nu vet jag inte hur mycket kicket får betalt för sina uppfödningar, men generellt så får man som uppfödare inte betalt alls för det arbete man gör ...

Nu vet jag inte hur mycket kicket får betalt för sina uppfödningar, men generellt så får man som uppfödare inte betalt alls för det arbete man gör ...

...och då ska inte ryttaren man lejer för att utbilda hästen heller få betalt?

Jag läste lite om det, det är andraårselever i gymnasiet som räknas som examinerade unghästutbildare.

En liten rättelse bara... Det är INTE GYMNASIE ELEVER som utbildar hästarna självgående för 4800kr + moms per månad. Det är i dagsläget 2 st utexaminerade elever från KY-utbildningen som båda två redan innan utbildningen hade ganska stor erfarenhet av detta pga att dom arbetat på bra ställen innan utbildningen. Jag har själv min 2.5-åringen på utb där i 10v så jag är rätt så insatt i hur det fungerar.

Inga Gymnasie elever rider in några hästar på Flyinge. Det är endast elever på KY-utb som numera heter UP-Utb samt Elever på Hipplogprogrammet, där lektionerna hela tiden är lärar ledda, Priser för inridning på Up/hipp programmet är något billigare än priset för inridning hos stipendiaterna som har avslutat sin utbildning och är självgående utan lärar ledda lektioner.

Du har helt rätt, eftergymnasial utbildning skall det vara. Dock är dom ju elever på en skola vilket gör en rätt stor skillnad kostnadsmässigt gentemot en privat inridare.

...och då ska inte ryttaren man lejer för att utbilda hästen heller få betalt?

Jag svarade på fios "Jag tror inte att du själv heller hade velat göra det billigare."

Tyvärr får man aldrig betalt för något arbete man gör om man själv äger det man arbetar med, inte förrän man säljer.
Jag tycker oxå uppfödarna får dåligt betalt för sina unghästar men oxå där får man nog tänka noga på vilken tidpunkt som lämpar sig att sälja.

Jag svarade på fios "Jag tror inte att du själv heller hade velat göra det billigare."

Jag tror inte hon hade tagit emot en häst billigare själv nej.

Det är väl skillnad på att äga själv och köpa en tjänst :confused:

Nä man får inte betalt för eget arbete, vad är det för konstigt med det :confused:

Nä man får inte betalt för eget arbete, vad är det för konstigt med det :confused:

Men om jag som uppfödare ser till att min 2½ åring är tömkörd,lyder på olika kommandon, van vid sadel o träns,haft någon uppe i ryygen under ledare, van att stå uppbunden, bli avspolad. Lugn vid hovvård och annat.
DÅ behövs det ju betydligt mindre tid hos utbildaren, då kan man ju säga att man får bra betalt för eget arbete, jag kanske tjänar in en hel månads betalning till utbildaren...

Är inte det att få betalt för eget arbete, så vet inte jag vad som är det?

Men om jag som uppfödare ser till att min 2½ åring är tömkörd,lyder på olika kommandon, van vid sadel o träns,haft någon uppe i ryygen under ledare, van att stå uppbunden, bli avspolad. Lugn vid hovvård och annat.
DÅ behövs det ju betydligt mindre tid hos utbildaren, då kan man ju säga att man får bra betalt för eget arbete, jag kanske tjänar in en hel månads betalning till utbildaren...

Är inte det att få betalt för eget arbete, så vet inte jag vad som är det?

Helt rätt, mindre tid hos utbildaren = insparade kostnader men jag tro kanske inte det var det som Eldfuxen syftade på :confused:

Tyvärr får man aldrig betalt för något arbete man gör om man själv äger det man arbetar med, inte förrän man säljer.

Förtydligande: De flesta uppfödare får inte betalt för det arbete de har lagt ner på sina uppfödningar när de säljer dessa uppfödningar.

Förtydligande: De flesta uppfödare får inte betalt för det arbete de har lagt ner på sina uppfödningar när de säljer dessa uppfödningar.

Du får gärna citera hela inlägget jag skrev, det blir lite missvisande annars

Du får gärna citera hela inlägget jag skrev, det blir lite missvisande annars

Okej.

Jag tycker oxå uppfödarna får dåligt betalt för sina unghästar men oxå där får man nog tänka noga på vilken tidpunkt som lämpar sig att sälja.

Det spelar liksom ingen roll när man säljer, för när hästen är så utbildad/meriterad att man får mer betalt, så har man som uppfödare också haft betydligt större utgifter OCH mer arbete. Det mest lönsamma för en uppfödare är att sälja så tidigt det bara går. Å andra sidan, att ta föl och sälja känns i alla fall för mig inte lika bra som att verkligen föda upp hästen tills den är åtminstone 3 år.

Jag tror inte hon hade tagit emot en häst billigare själv nej.

Jag funderade ett tag på att behålla min ettårshingst, och var då i kontakt med just kicket angående hingstbete och ev. senare uppstallning så jag VET att hon inte tar 6000 + moms/månad ... ;) Visst är det skillnad att även få hästen utbildad, men även själva uppfödningen kräver kunskaper, erfarenhet och arbete.

Det jag menar är alltså att en hästutbildare kan få betalt för sitt arbete, vilket naturligtvis är bra. Men en uppfödare får väldigt sällan det. Jag vet inte om ni verkligen tycker att det är helt logiskt, eller är det bara så att den kunskap, erfarenhet och det arbete en bra uppfödare lägger ner på att föda upp en häst väl inte är värt något?

Jag svarar i inlägget så blir det lättare
Okej.

Det spelar liksom ingen roll när man säljer, för när hästen är så utbildad/meriterad att man får mer betalt, så har man som uppfödare också haft betydligt större utgifter OCH mer arbete. Det mest lönsamma för en uppfödare är att sälja så tidigt det bara går. Å andra sidan, att ta föl och sälja känns i alla fall för mig inte lika bra som att verkligen föda upp hästen tills den är åtminstone 3 år.

För det första måste man ju bestämma sig för vilket syfte man har med sin uppfödning och vad man har tänkt sig. Vill man föda upp för det är kul eller för att tjäna pengar eller vad? Jag skulle säja att sälja sin uppfödning som 3 åring måste vara den sämsta affären någonsin ekonomiskt då man knappt får 100 tusen när man får 50 för ett föl

Jag funderade ett tag på att behålla min ettårshingst, och var då i kontakt med just kicket angående hingstbete och ev. senare uppstallning så jag VET att hon inte tar 6000 + moms/månad ... ;) Visst är det skillnad att även få hästen utbildad, men även själva uppfödningen kräver kunskaper, erfarenhet och arbete.

Enormt stor skillnad så det går ju inte ens att jämföra

Det jag menar är alltså att en hästutbildare kan få betalt för sitt arbete, vilket naturligtvis är bra. Men en uppfödare får väldigt sällan det. Jag vet inte om ni verkligen tycker att det är helt logiskt, eller är det bara så att den kunskap, erfarenhet och det arbete en bra uppfödare lägger ner på att föda upp en häst väl inte är värt något?

Jag fattar hur du menar men jag tycker inte det är jämförbart eftersom uppfödaren köper en tjänst, utbildaren är ju ett steg på vägen bara emot en försäljning och kostnaden skall ju drabba köparen i slutändan är det ju tänkt för att cirkeln skall bli sluten och då måste ju priset stå i proportion till vad det har kostat och det här ju här det skiter sig oftast.

Jag svarar i inlägget så blir det lättare

Jag fattar hur du menar men jag tycker inte det är jämförbart eftersom uppfödaren köper en tjänst, utbildaren är ju ett steg på vägen bara emot en försäljning och kostnaden skall ju drabba köparen i slutändan är det ju tänkt för att cirkeln skall bli sluten och då måste ju priset stå i proportion till vad det har kostat och det här ju här det skiter sig oftast.

Sen kan man ju börja lista upp varför det skiter sig.

Självklart (och troligtvis) får man ändra planen efterhand så den passar hästen och andra omständigheter, ekonomi, graviditet, sjukdom, arbetssituation osv.

Ja men inte bara efter det, utan efter om det är någon vits att kosta på hästen en dyr utbildning. Jag talar inte om basic inridning, för det kan till och med jag fixa utan större problem, på de flesta hästar! Utan fortsatt träning och utbildning mot exvis championat. Det skulle jag inte lägga ner på en häst som inte har en ljus framtid på tävlingsbanan.

Men jag förbehåller mig ändå den moraliska rätten att föda upp hästar. Om jag vill.

Helt rätt, mindre tid hos utbildaren = insparade kostnader men jag tro kanske inte det var det som Eldfuxen syftade på :confused:

Det var en grav förenkling, vågar jag påstå, att en mer meriterad utbildare jobbar snabbare. Muskler tar sin tid att bygga, så är det bara. Sedan hänger också mycket på hästen som individ, hur snabbt den har att lära och hur arbetsvillig den är.

Ja men inte bara efter det, utan efter om det är någon vits att kosta på hästen en dyr utbildning. Jag talar inte om basic inridning, för det kan till och med jag fixa utan större problem, på de flesta hästar! Utan fortsatt träning och utbildning mot exvis championat. Det skulle jag inte lägga ner på en häst som inte har en ljus framtid på tävlingsbanan.

Men jag förbehåller mig ändå den moraliska rätten att föda upp hästar. Om jag vill.

Rent ekonomiskt skulle jag oxå säga att Nej det är ingen vits att kosta på hästen en dyr utbildning om man inte tror den kan göra bra ifrån sig på championaten. Inte ur försäljningssynpunkt iallafall.

Det var en grav förenkling, vågar jag påstå, att en mer meriterad utbildare jobbar snabbare. Muskler tar sin tid att bygga, så är det bara. Sedan hänger också mycket på hästen som individ, hur snabbt den har att lära och hur arbetsvillig den är.

Såklart att en mer erfaren och kunnigare utbildare tar hästen till samma nivå på kortare tid än vad en oerfaren mindre kunnig gör det säger sig självt. Det är ju oxå just det erfarenhet handlar om att "se" hästen, inte göra dom där misstagen och på såvis få göra om.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka