NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

har ej påstått att man måste själv kunna utbilda för att avla.

Vad jag menar är att man måste inse att antingen säljer man eller så måste man utbilda. Detta skall finnas med i ursprungsplanen o det finns ju som tråden visar massor av bra sätt att samarbeta med duktiga utbildare.

Vissa i denna tråd skriver att man ej måste utbilda eller göra ngt med sina avkommor o det är sådana saker som sänker varumärket Svensk avel. Varför avla om man ej vill ha en bra avkomma?

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

har ej påstått att man måste själv kunna utbilda för att avla.

Vad jag menar är att man måste inse att antingen säljer man eller så måste man utbilda. Detta skall finnas med i ursprungsplanen o det finns ju som tråden visar massor av bra sätt att samarbeta med duktiga utbildare.

Vissa i denna tråd skriver att man ej måste utbilda eller göra ngt med sina avkommor o det är sådana saker som sänker varumärket Svensk avel. Varför avla om man ej vill ha en bra avkomma?

Jag måste vara blind för jag inte inte läst att någon har sagt att man inte måste utbilda avkommerna om man väljer att behålla dom tills dom är gamla nog att sättas i träning.

Va? Vem har skrivit det? Det tror jag verkligen inte att det är någon som tycker.

Någonstans måste man få betalt för jobbet man gör, det går inte att komma undan. Det finns massor med bra lösningar i tråden och flera mindre bra, men alla innebär någon typ av betalning. Det kan vara full avgift på 6000:- plus moms och det kan vara att man betalar i yngre syskon, delägarskap mm. Men någonstans måste man alltid betala.

Det är bara att acceptera!

Jag tror inte att det finns en enda uppfödare som inte har acceptert att det kostar, frågar är bara hur mycket det kostar.

Vilka olika lösningar det finns och hur andra har löst betalningen. Det underliga är att det blir ramaskri från vissa om man börjar prata om betalning som inte motsvarar fullpris på 7500:- i månaden tror inte att det är så många som har råd att lägga ut 90000:- på ett år.

Och talar man om att det finns billigare än 7500:- per månad så blir det :eek: för det.

Vilka olika lösningar det finns och hur andra har löst betalningen.
Det finns det ju massor med förslag på i tråden. Eller rättare sagt hur andra har löst de problemen.

Det underliga är att det blir ramaskri från vissa om man börjar prata om betalning som inte motsvarar fullpris på 7500:- i månaden tror inte att det är så många som har råd att lägga ut 90000:- på ett år.
Sen är det skillnad att betala i kontanter och att betala i en häst tex. Någon gav ju förslaget att man kan ge yngre lovande syskon i betalning istället för pengar. Då ger man ju mer eller mindre bort kontanter också. Vad är ett yngre syskon värt och vad skulle man få för den? Man behöver ju inte ligga ute med kontanter varje månad, men man hade ju lika gärna kunnat sälja det yngre syskonet och fått in pengar på det viset. Det är ju samma sak att ge någon kontanter för att utbilda en häst, som det är att ge ett syskon egentligen.

Givetvis är det inte många som har råd att lägga ut 90.000:- i kontanter varje år. Men det är heller inget ett krav som finns på alla uppfödare. Det går att sälja hästarna outbildade!! Vill man utbilda hästarna så måste man betala för det om man inte kan göra det själv. Det är få förunnat att tävla på elitnivå, eftersom det kostar så mycket. Det är få förunnat att kunna skicka iväg alla sina uppfödningar till duktiga unghästutbildare. Någonstans måste man kompromissa och leva efter sina tillgångar. Jag vill ha en gård på minst 10 ha inom 2,5 mil från Göteborg, men jag har i dagsläget inte råd. Ska jag klaga på alla markägare då eftersom de inte vill komma överens med mig om någon annan deal?? Ska jag säga att de har äran att ha mig som granne och därför ska de sälja marken billigare till mig? Så fungerar inte livet!

Och talar man om att det finns billigare än 7500:- per månad så blir det :eek: för det.
Man får vad man betalar för tror jag. Visst kan man hitta en guldklimp någonstans, men det är också få förunnat att ha det så förspänt.

Jag undrar var du hittar "massor med förslag"? För några massor med förslag kan jag inte se...

Sen tycker jag faktiskt att det finns några i den här tråden som är lite enkelspåriga, som inte kan se att alternativa lösningar kan vara bra för alla parter. Det är ju, precis som Mitra skriver, inte så många som har ekonomiska resurser att lägga 90.000/år på hästutbildning i rena pengar. Det är kanske lättare att "avstå från en inkomst" än att lägga pengar på en ren utgift, även om det handlar om samma summa i slutänden.

Jag vet att jag själv resonerat som så att jag skulle aldrig ha råd att köpa en så bra häst som min "guldklimpen" om jag skulle hostat upp pengarna på ett bräde, men eftersom kostnaderna spreds under hela hans uppväxt så kändes det inte lika illa.

Jag undrar var du hittar "massor med förslag"? För några massor med förslag kan jag inte se...

M_Q berättar i #24- två klart godkända lösningar:

Jag har själv haft en häst som stog här i ca 1 år som skulle säljas, den va 10 år och tävlade 145 när den till slut såldes så den gick ju för en del pengar. Våran deal va att jag stog för alla kostnader tills den vart såld och då fick jag tillbaka de utlägg jag hade kvitto på + 10%.

Kan det inte vara en idé att gå ihop kanske 3-4 uppfödare beroende på hur många hästar man har och dela på "en ryttare" som åker mellan stallen och rider hästarna? Då kanske ägarna kan vara med och "klä på" hästarna vilket skulle spara in tid. Eller om man har färre hästar gå ihop 2st och ha en ryttare på halvtid?

Rebus skriver klart godkända lösningar i #34:
Ett alternativ är att göra det mesta jobbet själv och låta ett proffs rida någon gång per vecka samt tävla hästen, då spar man en hel del pengar. Ett annat alternativ som jag själv prövat är att låta en elev hos ett proffs ha hästen, i mitt fall betalade betalar jag då 4000/månad istället för 8000/ månad, och eleven tränar 2 ggr/vecka för proffset på hästen samt tävlar den, det har fungerade bra för mig.

Wolken fee i #43:
Så för mig anser jag att om ryttaren har nått de mål som man har satt upp gemensamt, och hästen säljs. Så har jag inga problem med att dela på försäljnings summan, 50-50.
En bra ryttare som har gjort ett bra arbete, skall ha betalt, och känna sig delaktig.
Förutom att jag får hälften av försäljningsumman, så får även mitt sto och min avel kreedit för ryttarens arbete, något som glömsbort, tycker jag.

Du kommer själv med en lösning i #64:
Jag har däremot en bekant som har haft några unghästar utlånade för tävling och försäljning hos en "ryttare på uppgång", där det alltså varit fodervärdsavtal och provision vid försäljning.

SeagirlM #65:
Vi sköter allt markarbete hemma och står för ALLA kostnader, uppstallning, foder, förs, resor, tävl, skoningar etc Hemma. Betalar endast uppsittningskostander för Hoppträning, markarbete ca 2ggr/v+ tävlingar.

Sen är det olika avtal vid försäljning, om dom har kunden eller jag har kunden och det blir försäljning, leder till lite olika % vid försäljning.

Masse #80:
Äldre etablerade ryttare tar sig inte an en häst utan betalning. Så jag har letat efter lovande unga ryttare som saknar möjlighet att själv köpa in en bra tävlingshäst. Jag har haft turen att hitta ett par men jag har fått leta länge.
Till dessa har jag sedan lånat ut hästar för träning och tävling på lång tid. Har det rört sig om häst som jag med tiden tänkt sälja har ryttaren fått del av värdeökningen vid försäljningen.

Kicket #91:
Jag betalade inte en krona för tiden hon hade honom... jo tävlingsavgifterna.
Hon sa att det var bra reklam för henne att visa sig med en häst på den nivån...så hon fick igen det genom att synas o få unghästar till utbildning istället. Som 9 åring sålde jag honom. Då hade de vunnit DM i hopp o han hade plac i 145 hopp. Hon fick då 10 % av mig...fast hon aldrig bett om något i gengäld.
Hon såg det som en tjänst att hon fick låna honom av mig. Men jag visste att jag aldrig fått den summan för honom om hon inte tagit upp honom i klasserna så det var självklart att betala 10% till henne.
OBS!!! Under alla år som hon hoppade honom innan så betalade jag för det som en vanlig lektion...som om jag red fast det var hon.

Jag kan fortsätta om du vill. Här finns flera bra lösningar. Kanske inte alltid så lätta att få tag på, tex Masses yngre lovande ryttare. Men letar man runt och har ett bra kontaktnät så ska det mesta gå.

Sen tycker jag faktiskt att det finns några i den här tråden som är lite enkelspåriga, som inte kan se att alternativa lösningar kan vara bra för alla parter. Det är ju, precis som Mitra skriver, inte så många som har ekonomiska resurser att lägga 90.000/år på hästutbildning i rena pengar. Det är kanske lättare att "avstå från en inkomst" än att lägga pengar på en ren utgift, även om det handlar om samma summa i slutänden.
Det är få förunnat att spara alla fina unghästar och utbilda dem upp för att maximera värdet på hästen.

Så ditt svar är att ingen som inte kan eller har möjlighet att utbilda hästarna ska inte få avla?? Om du inte visste det så är inte alltid en bra ryttare en bra uppfödare. Och en bra uppfödare behöver inte vara en bra ryttare.

Tråden handlar om hur vi ska kunna hitta alternativa lösningar på problemt att få ut bra hästar utan att uppfödaren ska ruinera sig. Alltså vilka olika lösningar finns det förutom att betala fullpris.

Det handlar inte om att inte betala utan att slippa betala massor varje månad.

KAN VI GÅ TILLBAKA TILL UTSPRUNGSFRÅGAN?!

Och slippa en massa onödigt tjaffs som inte hör hemma i tråden.

Så vitt jag läst så har INGEN påstått att man inte FÅR avla om man inte själv kan kravla sig upp på hästen för att utbilda den. Att du hela tiden hakar upp dig på det, istället för att läsa vad som verkligen står, gör att det är svårt att hålla sig till ursprungsfrågan.

Inte nödvändigtvis. Det kan räcka med en ambitiös fodervärd som vill tävla lätta klasser i vissa fall.

Jättebra! Det är ju kanon att hitta en lösning som man känner sig nöjd med!:laugh:

Jag tror inte att det finns en enda uppfödare som inte har acceptert att det kostar, frågar är bara hur mycket det kostar.

Vilka olika lösningar det finns och hur andra har löst betalningen. Det underliga är att det blir ramaskri från vissa om man börjar prata om betalning som inte motsvarar fullpris på 7500:- i månaden tror inte att det är så många som har råd att lägga ut 90000:- på ett år.

Jag kanske har läst illa men jag har linte sett något "ramaskri" eller :eek: för att uppfödarna inte vill betala 7500:-/månad för utbildning.

Jag tror alla vet (och dom som mot förmodan inte visste innan tråden, vet nog nu) att det kostar att få sin häst utbildad. Ja, det är mycket pengar per månad oavsett om man betalar 4000:- eller 8000:-, eller någon annan summa för den delen. Men det måste man väl ha tagit med i beräkningen?
Jag kan på sätt och vis tycka att det är lite fräckt att ta för givet att någon som lever på detta, mer eller mindre, ska tycka att det bara är roligt och ärofullt att få arbeta "gratis" och sedan få betalt när hästen blir såld, om den blir såld. Det kan ju hända att den blir skadad. Och utbildaren ska ju leva fram till dess oavsett, men på vaddå? Luft och ära?
Är det någon som har provat samma deal med hovslagaren och veterinären? Att man betalar mindre för jobbet, men att de får en viss procent vid försäljning, alternativt får sko/vaccinera sig in i ett delägarskap.

Det är jättebra om man kan nå andra lösningar och båda känner sig nöjda med det, men jag tycker inte att man kan förutsätta det.
Låt säga att en utbildare för tillfället har 6 hästar på uppdrag. För att kunna betala räkningar och mat så funkar det ju inte att knappt få betalt för dessa alt. få syskon i betalning. Det är en väldans massa pengar man få ligga ute med som man inte är säker på att ens tjäna. Marknaden svänger hela tiden. Man kan aldrig säga hur mycket man kommer att få för en häst. På dessa 6 hästar kanske man har en eller möjligtvis två på någon alternativ deal. Övriga måste betala "normalt" för att man ska överleva, och dessa måste "in" först för att man ens ska kunna överväga en alternativ deal med någon hästägare. (naturligtvis spelar det in vad man har för övrig sysselsättning)

Jag menar inget illa, utan försöker bara ge min bild från min roll som utbildare.:) Jag har en familj att försörja och kan inte ligga ute med en massa pengar som jag inte är säker på att få eller hur mycket det blir i slutändan.

Kan man hitta en duktig ryttare som tex någon som går på ridgymnasium, eller någon som kan tänka sig att utbilda en häst vid sidan om sin egen tävlingshäst eller andra upplägg så är ju det jättebra och tycker absolut att det är värt att prova.

Hoppas ingen tar illa upp, jag vill bara att vi försöker förstå alla sidor av detta.:)

om man ej har kunskap själv eller tid att utbilda o ej pengar att utbilda hästen så att den kan bli vinstgivande då håller ju ej affärsidèn.

Inom alla andra branscher måste man ha en affärsidè som håller o som ger en vinstgivande produkt. Annars går man i konkurs.

Jag vet flera erkända uppfödare som ej utbildar sina hästar efter åldern o därför nu måste slumpa bort dem o förlorar i pengar. Om man en gång tänkt tanken att man skall avla så måste man ju gjort en kalkyl på hur mkt det kommer kosta.

Att efter 30 år (eller mindre eller mer) i branschen ej ha en utbildare knuten på det ena eller andra sättet till sin verksamhet är ju helt oseriöst!!

Det går ju som sagt att göra olika avtal med olika utbildare. En del nöjer sig säkert med procent på försäljningsumman andra kanske tar en avkomma som lön.

Det är ju upp till just den uppfödaren. Varför avla om man ej har räknat med vad det kostar. Oseriös buskavel kallar jag det, att ej ha en klar plan med sina hästar. Kanske bättre att ha en häst då istället för flera o gå till ett normalt arbete.

om man ej har kunskap själv eller tid att utbilda o ej pengar att utbilda hästen så att den kan bli vinstgivande då håller ju ej affärsidèn.

Inom alla andra branscher måste man ha en affärsidè som håller o som ger en vinstgivande produkt. Annars går man i konkurs.

Jag vet flera erkända uppfödare som ej utbildar sina hästar efter åldern o därför nu måste slumpa bort dem o förlorar i pengar. Om man en gång tänkt tanken att man skall avla så måste man ju gjort en kalkyl på hur mkt det kommer kosta.

Att efter 30 år (eller mindre eller mer) i branschen ej ha en utbildare knuten på det ena eller andra sättet till sin verksamhet är ju helt oseriöst!!

Det går ju som sagt att göra olika avtal med olika utbildare. En del nöjer sig säkert med procent på försäljningsumman andra kanske tar en avkomma som lön.

Det är ju upp till just den uppfödaren. Varför avla om man ej har räknat med vad det kostar. Oseriös buskavel kallar jag det, att ej ha en klar plan med sina hästar. Kanske bättre att ha en häst då istället för flera o gå till ett normalt arbete.

:bow::bow::bow: Du satte bättre ord på det jag ville få fram!:)

Men alla uppfödare är ju inte näringsidkare...

Spelar väl ingen roll egentligen. Vill man inte gå back på sin uppfödning så får man se till att man gör vad marknaden kräver för att upprätthålla värdet på hästen.

.....nej, fast alla vill nog gå med vinst...

Lånar min egen knapp

Har följt diskussionerna med intresse. Men när det gäller kostnaderna för utbildning av hästarna är det en tanke som slår mig. Naturligtvis ska utbildaren ha betalt för sitt jobb. Lika självklart tycker jag att det är att uppfödaren ska ha betalt för sina utgifter och sitt jobb. Är det inte fel någon annanstans när en hel branch är så svår att överleva i? Det är för stor mellanskillnad mellan vad kunden betalar och vad som blir kvar till "säljaren". Ta en skoning som exempel. Kostar kanske 800-900 kr. För hästägaren är det mycket pengar, men när hovslagaren betalat sina utlägg och skatter så blir det ju inte mycket kvar. Samma gäller ju uppfödaren (blir ju sällan så mycket över när alla utgifter räknas ihop) och utbildaren. Måste man ha jätteanläggningar (kvantitet) för att få det att gå ihop? Fast då måste man ju ha anställda och då äts vinsten upp av löner. Och då är väl också risken att kvaliteten försämras? Är hästbranchen dömd att gå med förlust?

Detta kanske blev alltför ot men tråden har ju dragit åt det hållet...

Lånar min egen knapp

Har följt diskussionerna med intresse. Men när det gäller kostnaderna för utbildning av hästarna är det en tanke som slår mig. Naturligtvis ska utbildaren ha betalt för sitt jobb. Lika självklart tycker jag att det är att uppfödaren ska ha betalt för sina utgifter och sitt jobb. Är det inte fel någon annanstans när en hel branch är så svår att överleva i? Det är för stor mellanskillnad mellan vad kunden betalar och vad som blir kvar till "säljaren". Ta en skoning som exempel. Kostar kanske 800-900 kr. För hästägaren är det mycket pengar, men när hovslagaren betalat sina utlägg och skatter så blir det ju inte mycket kvar. Samma gäller ju uppfödaren (blir ju sällan så mycket över när alla utgifter räknas ihop) och utbildaren. Måste man ha jätteanläggningar (kvantitet) för att få det att gå ihop? Fast då måste man ju ha anställda och då äts vinsten upp av löner. Och då är väl också risken att kvaliteten försämras? Är hästbranchen dömd att gå med förlust?

Detta kanske blev alltför ot men tråden har ju dragit åt det hållet...

Intressanta funderingar...
Jag håller med. Visst är det skevt. Men har det inte lite med tillgång och efterfrågan att göra också? Det finns väldigt mycket häst på marknaden som gör att det är svårt att få bra betalt som säljare.

Är hästbranchen dömd att gå med förlust?
Nej, det tror jag inte. Däremot har vi i Sverige ett sätt som gör att många skäms för att ta betalt för våra hästar. Det är liksom lite skam i att tjäna pengar på att sälja djur! Jag hörde en kvinna en gång som hävdade att hästhandlare var osolidariska eftersom de bara tänkte på sin egen vinstmaximering och inte alls på de stackare som inte hade råd att köpa hästar som var så dyra. Jag blev förskräckt!

Vill man ha saker får man se till att skaffa sig det man kan med sina ekonomiska tillgångar. Jag vill ha och göra massor med grejer som jag inte har råd med, men jag kan ju inte ringa till SAS och säga att de är osolidariska eftersom de inte säljer flygbiljetter billigare till mig än till någon annan.

Däremot tror jag att man måste var väldigt flexibel inom hästbranschen. Det kanske inte går att försörja sig på att rida in hästar, däremot går det att försörja sig på att rida in och sälja hästar, samt hålla någon träning ibland och eventuellt sälja lite utrustning då och då. Samt kanske förmedla någon häst från någon och få en peng på det viset.

Nej, det tror jag inte. Däremot har vi i Sverige ett sätt som gör att många skäms för att ta betalt för våra hästar. Det är liksom lite skam i att tjäna pengar på att sälja djur! Jag hörde en kvinna en gång som hävdade att hästhandlare var osolidariska eftersom de bara tänkte på sin egen vinstmaximering och inte alls på de stackare som inte hade råd att köpa hästar som var så dyra. Jag blev förskräckt!

Vill man ha saker får man se till att skaffa sig det man kan med sina ekonomiska tillgångar. Jag vill ha och göra massor med grejer som jag inte har råd med, men jag kan ju inte ringa till SAS och säga att de är osolidariska eftersom de inte säljer flygbiljetter billigare till mig än till någon annan.

Däremot tror jag att man måste var väldigt flexibel inom hästbranschen. Det kanske inte går att försörja sig på att rida in hästar, däremot går det att försörja sig på att rida in och sälja hästar, samt hålla någon träning ibland och eventuellt sälja lite utrustning då och då. Samt kanske förmedla någon häst från någon och få en peng på det viset.

:D Du är härligt klarsynt!:bow:

Har du provat att snacka med SAS ;):rofl:

Tror du verkligen att alla tänker på vinst när de betäcker sina ston? De flesta hobbys kostar ju, du går ju knappast med vinst om du spelar golf heller. Kan det vara så att ett av problemen är att det är lika många privatpersoner som företagare som pysslar med hästar? Vet inte hur många gånger jag fått frågan om vi inte kan "skippa" momsen när jag sålt hästar till privatpersoner. Ett föl som fötts upp av en privatperson utan vinstsyfte blir ju naturligtvis billigare än mina föl. Om en bilmeck lagar bilar "privat" så kallas det att han jobbar svart...

Sedan vill jag gärna tro att mina föl håller hög kvalitet och att jag därför trots allt ändå går med vinst. Kan det vara det vi ska pusha för, att folk blir mer kvalitetsmedvetna? Är hästen noggrannt uppfödd med bra foder, hovvård, utevistelse osv, har utbildaren eller hovslagaren tillräckligt med kunskaper, erfarenhet osv?

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka