Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp
Jag tror inte att det finns en enda uppfödare som inte har acceptert att det kostar, frågar är bara hur mycket det kostar.
Vilka olika lösningar det finns och hur andra har löst betalningen. Det underliga är att det blir ramaskri från vissa om man börjar prata om betalning som inte motsvarar fullpris på 7500:- i månaden tror inte att det är så många som har råd att lägga ut 90000:- på ett år.
Och talar man om att det finns billigare än 7500:- per månad så blir det
för det.
Jag kanske har läst illa men jag har linte sett något "ramaskri" eller
för att uppfödarna inte vill betala 7500:-/månad för utbildning.
Jag tror alla vet (och dom som mot förmodan inte visste innan tråden, vet nog nu) att det kostar att få sin häst utbildad. Ja, det är mycket pengar per månad oavsett om man betalar 4000:- eller 8000:-, eller någon annan summa för den delen. Men det måste man väl ha tagit med i beräkningen?
Jag kan på sätt och vis tycka att det är lite fräckt att ta för givet att någon som lever på detta, mer eller mindre, ska tycka att det bara är roligt och ärofullt att få arbeta "gratis" och sedan få betalt när hästen blir såld, om den blir såld. Det kan ju hända att den blir skadad. Och utbildaren ska ju leva fram till dess oavsett, men på vaddå? Luft och ära?
Är det någon som har provat samma deal med hovslagaren och veterinären? Att man betalar mindre för jobbet, men att de får en viss procent vid försäljning, alternativt får sko/vaccinera sig in i ett delägarskap.
Det är jättebra om man kan nå andra lösningar och båda känner sig nöjda med det, men jag tycker inte att man kan förutsätta det.
Låt säga att en utbildare för tillfället har 6 hästar på uppdrag. För att kunna betala räkningar och mat så funkar det ju inte att knappt få betalt för dessa alt. få syskon i betalning. Det är en väldans massa pengar man få ligga ute med som man inte är säker på att ens tjäna. Marknaden svänger hela tiden. Man kan aldrig säga hur mycket man kommer att få för en häst. På dessa 6 hästar kanske man har en eller möjligtvis två på någon alternativ deal. Övriga måste betala "normalt" för att man ska överleva, och dessa måste "in" först för att man ens ska kunna överväga en alternativ deal med någon hästägare. (naturligtvis spelar det in vad man har för övrig sysselsättning)
Jag menar inget illa, utan försöker bara ge min bild från min roll som utbildare.
Jag har en familj att försörja och kan inte ligga ute med en massa pengar som jag inte är säker på att få eller hur mycket det blir i slutändan.
Kan man hitta en duktig ryttare som tex någon som går på ridgymnasium, eller någon som kan tänka sig att utbilda en häst vid sidan om sin egen tävlingshäst eller andra upplägg så är ju det jättebra och tycker absolut att det är värt att prova.
Hoppas ingen tar illa upp, jag vill bara att vi försöker förstå alla sidor av detta.