NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Jag tycker inte att vi ska sluta avla på bra ston, men alla de ston som är i avel är knappast avelsämnen. Kunde vi rensa bort dem hade vi fått färre hästar men i gengäld av högre kvalitet.

EXAKT!!!! Därför tycker jag att man bara skall avla på bra ston. Det skulle ge en marknad med bättre o färre hästar o därmed högre pris!!!

Priset följer efterfrågan.

Jag har tagit upp detta med erfarna o de har skrattat o sagt: Ja, men det är ju bra för dig som har en av de bästa avelstona i landet o kan därmed konkurrera ut de andra...Ja, MEN det vore kul med en högre standard istället tycker jag i Sverige. Det skulle höja statusen på den svenska aveln definitivt!!

Bra idè det där med att ha ett annonsforum där man som uppfödare o utbildare kan hitta varandra!![/QUOTE]

---------------------------------------------------------------

Vem/Vilka skulle gå igenom de avelsston som verkar i aveln idag, och hur skulle de sorteras ut, menar du?

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Du vill helt enkelt stärka varumärket utomlands.
Nej, helst vill jag stärka varumärket inom Sverige så att vi inte köper så mycket importer. Varför importera när det finns bra hästar i Sverige?

När vi sedan har tagit den biten och vi producerar fram bra hästar i Sverige för den svenska marknaden så är det dags att ta dem utomlands och marknadsföra dem där! Det ena utesluter ju inte det andra. Egentligen blir ju ett starkare varumärke utomlands även ett starkare varumärke i Sverige.

Dock tror jag inte att människor kommer att sluta avla för att det är lite sämre tider. I alla fall inte de som lever på att producera hästar. Sporten kommer fortfarande att vara igång och det finns gott om människor inom sporten som inte drabbas speciellt mycket av konjunktursvängningar.

Dock tror jag inte att människor kommer att sluta avla för att det är lite sämre tider. I alla fall inte de som lever på att producera hästar. Sporten kommer fortfarande att vara igång och det finns gott om människor inom sporten som inte drabbas speciellt mycket av konjunktursvängningar.

Nej, men det är problemet. Det är supertrögt att sälja hästar just nu - och kommer att vara en lång tid framöver - så varför producera fler?

Jag kan bara inte förstå det.

bra fråga!!

Ja, hade det varit en annan bransch hade nog det faktum att efterfrågan minskat reglerat marknaden o det är det jag tycker borde hända inom svenska avel oxå.

De som avlar o som har vett att inse var marknaden är på väg borde tänka: Ok, det lönar sig ej att avla på icke meriterande ston tex eller, man får inte så mkt för en 161 cm hög häst som endast har 1.30 cm kapacitet med rätt ryttare....

Vindarna blåser åt att det krävs en statushöjning av vårat avelsmaterial o även en varumärkesutveckling...

det gör vi bara genom att låta utlänningar producera de billiga hästar o genom att utbilda o vara nogranna när vi väljer vilka ston vi sätter i aveln. Eller?

Låt säga att x sto fått y avkomma med a-hingst. Den får en ytterst perfekt uppväxt med allt vad det innebär i fint stall, god omvårdnad och "uppfostran" och uppfödaren vill ha ut för alla sina utlägg plus det hästen är "värd". Den kostar då 70 000:-

Sen får samma x sto en y avkomma med samma a-hingst. Men den avkomman får gå på lösdrift, blir verkad av en normal hovslagare och uppväxten håller inte alls samma perfektionism som innan och utläggen är inte så många för uppfödaren så den vill ha 40 000:- .

Då skulle iaf jag köpa den för 40 000:-

Ett "fint stall" ger inte högre kvalitet på uppfödningen ... Lösdrift låter bättre tycker jag. ;)

Nu undrar jag vad du menar med "en normal hovslagare"? Utbildad? Outbildad? Fila lite på hovarna själv? För mig är "en normal hovslagare" en utbildad hovslagare.

Sen tror jag att du biter dig själv i svansen om du inte bryr dig om hur hästen haft det under uppväxten. Dålig utfodring, dålig hovvård och dålig hantering lönar sig knappast i längden ...

Nej, jag tror inte att alla har tänkt tjäna pengar när man betäcker, men frågan är om man är inställd på förlust, eventuellt en ganska stor...

Tyvärr är alldeles för många uppfödare det. Sen ÄR det svårt att få betalt för god uppfödning, vilket jag försökt påpeka några gånger i den här tråden.

Ett talesätt jag hört i det stora landet i väster: "There's one way to get a small fortune out of horse breeding. Start with a big fortune!"

Ja, men det är ju bra för dig som har en av de bästa avelstona i landet o kan därmed konkurrera ut de andra...

Vad grundar de det på? Hennes stam (vad har pappan, mamman, mormor o s v lämnat), hennes exteriör (är hon ett diplomsto?) eller hennes avkommor (har de meriter i svår klass?).

Det skrivs mycket här om alla mediokra/dåliga ston...själv tycker jag faktiskt att de flesta har BRA ston (då pratar jag om SWB) att avla på. Det finns massor med jättefina ston i aveln både på hopp-och dressyrsidan. Ston som har bra möderne och avkommor som presterar bra (med tanke på hur få bra ryttare vi har i Sverige).:laugh:

det gör vi bara genom att låta utlänningar producera de billiga hästar o genom att utbilda o vara nogranna när vi väljer vilka ston vi sätter i aveln. Eller?
Det finns fler vägar som bär till Rom. Om du likställer hästar av sämre kvalitet med billiga, så kan någon annan producera dem. Men vem vill ha dem i Sverige då? Självklart ska vi vara noga med vilka ston som används i aveln idag och det tycker jag faktiskt att vi är. Majoriteten av avelsstona är det inga större fel på faktiskt!! Vi avlar dessutom fram bra hästar, det är inte det som är problemet heller för oss egentligen.

Problemet är att vi är för dyra! Det är dyrt att ha häst i Sverige och därför blir det dyrt att producera häst i Sverige. Det kommer vi aldrig någonsin ifrån, så länge vårat klimat ser ut som det gör. Vi har kallt på vintern och hästarna behöver mer foder och mer utrustning och stallet behöver kanske värmas upp, i alla fall sadelkammaren. Vi har långt till mycket och höga bensinpriser som också bidrar till att det blir dyrt. Etc.

Eftersom vi är så dyra måste vi bli bättre. Vi måste producera Mercedes och inte Nissan. Där har du helt rätt!! Vi måste producera bättre och bättre hästar. Men för att göra det behöver vi först och främst en bättre ekonomi, så att vi har råd att meritera stona, så vi har råd att använda de bästa hingstarna etc.

Sen vette fan om vi egentligen inte är för vetenskapliga. Irland av alla gatukorsningarnas länder leder fälttävlansaveln och har gjort så i mååååånga år. Varför då? De är knappast så att de avlar fram hästar som faktiskt är bättre än alla andra, ärligt talat. Det handlar om grundutbildningen hästarna får tror jag. Visst, måste kapaciteten finnas, men det gör den på våra svenska hästar också. Men just FT-aveln leder irländarna för att de är duktiga unghästproducenter!! De avlar på mod, temperament och styrka...samt prestation förstås. Och sen utbildar de ryttarna från tidig ålder att aldrig vara tveksamma eller att ta ett nej från hästen. Kombinationen gör att de har varit världsledande i så många år.

Vi i Sverige kan producera fram de bästa av hästar, men så länge vi inte har underlaget att stoppa upp duktiga ryttare på hästarna för grundläggande utbildning är det kört för oss liksamma. Det spelar ingen roll hur bra hästarna är om ingen kan visa dem!!

Och riktigt duktiga ryttare kan få hästar som när jag rider dem ser högst medelmåttiga ut, att gå runt banor på 1.50 felfritt. Sådana ryttare är Irland bra på att producera. Vi kan inte jämföra oss i talang.

Jag håller med. Fortsätter svenskarna att anse att det är status i importer och att svenska hästar inte håller måttet så är det ju klart att de svenska hästarna sätts åt sidan åt importerna. Där får vi ju skylla oss själva lite. De svenska uppfödarna borde ju rasa mot importerna för att inte få in fler hästar!! ASVH borde lobba för att importerna skulle restrikteras, tex genom att höja avgiften för att regga dem i Sverige.

Ponnysidan lider kanske mer än storhäst sidan. Klart att svenska uppfödare inte får tillräckligt mycket betalt för sina uppfödningar när det går att importera från andra länder för en billigare peng. Irländska ponnyer är billigare än svenska, men det är inte så konstigt eftersom de har helt andra förutsättningar för både avel och utbildning på Irland än vad vi har i Sverige.

Varför tillåter uppfödarna en så stor import av medelmåttiga hästar? Varför anses det coolt och lite med exklusivt att åka till Tyskland och köpa en häst än till Vetlanda?

Intressant det där med att det anses coolt med importer. Precis det har jag (som föder upp en "importras") funderat på ett tag nu! Jag tycker det är sorgligt hur dåligt självförtroende många svenska uppfödare har. Fast inom "min" ras gäller det inte bara svenskar utan alla möjliga nationaliteter ... :crazy:

det ska bli dyrare att regga importer,

Ingen avelsförening får tjäna pengar på registrering och utfärdande av hästpass! Det räknas som myndighetsutövning och får inte bedrivas i vinstsyfte. Så att ta en högre avgift för importer bara för att de är importerade är inte tillåtet. Bara om man verkligen har högre utgifter för att registrera dessa hästar.

Det är DYRT o kan vara svårt att föda upp hästar i Sverige.
Det beror ju på många olika saker:
* dyrt med foder, strö o s v
* få bra unghästutbildare (liten konkurrens om priser)
* långa avstånd (köparna vill helst inte lämna Skåne, då blir det låååångt;))

I t ex Tyskland är det lägre moms, mer bidrag till hästnäringen men också mer "toppstyrt".

Att de ston som kommer hit via Tyskland i många fall är sämre än de ston som redan finns i aveln här kan göra mig bekymrad.
Ofta vet köparen väldigt lite om mödernet o s v. Ett par kända (mkt vanliga hingstar) i stammen gör att stoet räknas som intressant....
Däremot är jag för import av både förstklassiga hingstar och ston.

Däremot är jag för import av både förstklassiga hingstar och ston.
När jag läser den meningen så känner jag mig manad att tillägga att jag inte är emot importer som sådant. Det finns tillfällen då importer är berättigat. Men den stora massan med hästägare som vill tävla 1.10-1.20 och LA-dressyr på sin häst ska inte behöva importera en häst för att kunna köpa en. De hästarna finns i Sverige!

Irland av alla gatukorsningarnas länder leder fälttävlansaveln och har gjort så i mååååånga år. Varför då? De är knappast så att de avlar fram hästar som faktiskt är bättre än alla andra, ärligt talat.

I Sverige är det inte lika "fint" att avla fälttävlanshästar som dressyr- eller hopphästar, tyvärr:mad:. SWB har ju visat sig vara bra både i hoppning, dressyr, fälttävlan och körning. Skulle man sätta antalet ston i aveln mot alla framgångar är jag säker på att SWB skulle toppa i de flesta grenarna. Tyvärr vill ju inte de tyska förbunden redovisa t ex antalet betäckta ston, undrar vad det beror på:angel:

Tyvärr vill ju inte de tyska förbunden redovisa t ex antalet betäckta ston, undrar vad det beror på:angel:
Det kan ju vara så enkelt som en tid och kostnadsfråga faktiskt. Det kostar att sköta den administrationen och det kostar att få fram den statistiken. Istället så lägger de kanske pengarna på saker som är till nytta för medlemmarna.

Vem/Vilka skulle gå igenom de avelsston som verkar i aveln idag, och hur skulle de sorteras ut, menar du?

ASVH är ju jättetydliga med både vilka ston som ska vara i avel och vilka hingstar de rekommenderar ändå kommer dessa frågor upp ideligen.

De ston som får diplom på 3-årstest vill de att man tar föl på, klass I stona om de dessutom har intressant stam (läs meriterat möderne). Ston som själva tävlat högt, är nära släkt (på mödernet) med meriterad hästar o s v. Ston under 154 cm får ej stamboksföras i Sverige (i Tyskland är gränsen 157 cm, tror jag, därför är många små ston billiga i Tyskland).
Läs om ASVHs avelsmål på deras hemsida och fundera sedan på om ni har ston som kan bidra till att avel kommer närmare avelsmålet.

Det kan ju vara så enkelt som en tid och kostnadsfråga faktiskt. Det kostar att sköta den administrationen och det kostar att få fram den statistiken. Istället så lägger de kanske pengarna på saker som är till nytta för medlemmarna.

Har inte stoägarna nytta av att kunna se hur många ston hingsten betäckt, hur många föl det födds o s v? Tänk om inte ASVH publicerat betäckningsstatistiken:p

*kl*
Till de unghästutbildare som finns i tråden(?), hur många timmar/vecka spenderar ni per häst egentligen? Hur många timmar totalt lägger ni på en redan hanterad och tömkörd/sadelvan 3-åring och hur många på en helt "rå"? Hur många timmar/vecka lägger ni på en 4- respektive 5-åring? Vad kostar det att lämna bort sin unghäst till er/månad och vad betalar man borträknat uppstallning och foder?

Självklart ska alla ha en lön de kan leva på, men ska jag som hästägare betala de timmar som hästen verkligen hanteras eller ska jag även betala för tid som ni inte lägger på hästen? :confused: Jag kan få uppstallning med full skötsel, fri tillgång på högkvalitativt foder och mycket bra hagar + tillgång till veterinär, hovslagare och all tänkbar hjälp i Sthlmsområdet med kvitto för en kostnad av 2200 kr + moms.

Om du får betala 2200kr/månad så kan man ju snabbt räkna ut att den normala unghästutb som tar 6000kr/månad alltså får 3800kr för jobbet på en häst med allt runt omkring som ingår, dvs mocka, täcka, in/ut från hage, fodra assistera hovslagare, veterinär göra iordning hästen vid visning för kund, tävlingar etc. det blir inte så mkt kvar i lön då när soc avg och skatt är betalda....Oavsett hur många timmar dom tillbringat i ridhuset på ryggen vill säga...

ASVH är ju jättetydliga med både vilka ston som ska vara i avel och vilka hingstar de rekommenderar ändå kommer dessa frågor upp ideligen.

De ston som får diplom på 3-årstest vill de att man tar föl på, klass I stona om de dessutom har intressant stam (läs meriterat möderne). Ston som själva tävlat högt, är nära släkt (på mödernet) med meriterad hästar o s v. Ston under 154 cm får ej stamboksföras i Sverige (i Tyskland är gränsen 157 cm, tror jag, därför är många små ston billiga i Tyskland).
Läs om ASVHs avelsmål på deras hemsida och fundera sedan på om ni har ston som kan bidra till att avel kommer närmare avelsmålet.
Det är önskan från ASVHs sida ja, men ett treårstest är 15 minuter en viss dag och alla hästar kan ha en bättre eller sämre dag just då.
Sen finns det ganska många exempel på ston som varit väldigt lågt bedömda och ansetts mer eller mindre olämpliga till avel, som lämnat alldeles fantastiska avkommor - där väl Princess Fair är det bästa exemplet... (FINNS det något annat sto i världen som lyckats ha tre avkommor inkvalade till samma OS??)

*kl*
Till de unghästutbildare som finns i tråden(?), hur många timmar/vecka spenderar ni per häst egentligen? Hur många timmar totalt lägger ni på en redan hanterad och tömkörd/sadelvan 3-åring och hur många på en helt "rå"? Hur många timmar/vecka lägger ni på en 4- respektive 5-åring? Vad kostar det att lämna bort sin unghäst till er/månad och vad betalar man borträknat uppstallning och foder?
En pekpinne från moderatorn - vi hoppar över prisuppgifter från hästutbildare, då det sniffar på reklamgränsen...

Ett bra exempel är väl högaktuella My Princess... som vann Kungakannan i år o även 3 års Championatet...
Hennes mamma fick 35p o har producerat flera kungakannafinalister, riksfölsfinalister klass I föl osv...
Men i hennes möderne finns A o elitpremierade ston... skulle man stoppat hennes avelskarriär pga 35p som unghäst?? Jag är glad att någon vågade avla på henne.
Nu rekommenderar jag verkligen inte alla med 35p ston att avla på dem...vill bara säga att man inte kan följa en poänggräns slaviskt. Finns annat som kan göra ett sto värt att avla på.

Om du får betala 2200kr/månad så kan man ju snabbt räkna ut att den normala unghästutb som tar 6000kr/månad alltså får 3800kr för jobbet på en häst med allt runt omkring som ingår, dvs mocka, täcka, in/ut från hage, fodra assistera hovslagare, veterinär göra iordning hästen vid visning för kund, tävlingar etc. det blir inte så mkt kvar i lön då när soc avg och skatt är betalda....Oavsett hur många timmar dom tillbringat i ridhuset på ryggen vill säga...

Fast får hon FULL SKÖTSEL för 2200+moms så faller många av momenten på din lista, då ingår ju mockning, fodring, in- utsläpp, täckesbyten etc. i det priset.

Och betalningen blir 3800 för att ex.vis rida, assistera hovslagare och veterinär, göra iordning hästen vid visning för kund, tävlingar.

Då kan man ju gå in och kolla timkostnaden, rids hästen av utbildaren varje dag och under hur lång tid, hur ofta åker den till vetrinär eller skos etc.?

Som kund finns ju alltid rädslan att man inte får vad man betalar för. Att hästen rids av stallskötaren eller går i skrittmaskin istället för att bli riden av utbildaren. Och att det därmed blir stressat och forcerat för att utbildningen ska gå framåt.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka