NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

:rofl: Skulle alla följa ASVH "regler" så skulle många topphästar aldrig blivit födda.

Det finns så mycket mer som väger in när det gäller avel. Det många glömmer är att titta kritiskt på sitt eget sto och se både negativa och positiva sidor som hon har. Sen välja en hingst som inte har samma negativa sidor. Och sen kommer slumpen och rör runt i grytan och man får vad man får.

Som stoägare kan man inte stirra sig blind på en hingst för att han är sååå snygg eller är extremt mycket använd. Den hingsten passar kanske inte till ditt sto även om det på pappret ser fint ut.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

---------------------------------------------------------------

Vem/Vilka skulle gå igenom de avelsston som verkar i aveln idag, och hur skulle de sorteras ut, menar du?

Jag tycker att nedärvning ska vara helt avgörande. Okej att chansa på en 3-åring med intressant stam och bra kvaliteter i övrigt, man ett sto som år efter år lämnar medelmåttiga avkommor undrar jag varför man fortsätter.

Det är ju inte ett tvång att avla hästar, och de flesta av oss kan säkert hitta en annan försörjning om det skulle behövas. Ingen vinner på att det massproduceras mer hästar än det finns köpare och ryttare till.

Jag vet Ameo, det är inte jag som ropar efter avelsråd, utrensning av ston o s v. Det finns även ston som själva är högt bedömda men som sedan lämnat "ingenting".
Det jag ville visa är att det finns tydliga råd utlagda för de som känner sig osäkra och vill ha råden (både för hingstar och ston).

ansetts mer eller mindre olämpliga till avel, som lämnat alldeles fantastiska avkommor - där väl Princess Fair är det bästa exemplet... (FINNS det något annat sto i världen som lyckats ha tre avkommor inkvalade till samma OS??)
Princess Fair själv hade ju egna tävlingsmeriter som vägde upp hennes exteriör + en ägare som kunde bedöma sitt stos egenskaper.

Senast ändrad:

Fast får hon FULL SKÖTSEL för 2200+moms så faller många av momenten på din lista, då ingår ju mockning, fodring, in- utsläpp, täckesbyten etc. i det priset.

Och betalningen blir 3800 för att ex.vis rida, assistera hovslagare och veterinär, göra iordning hästen vid visning för kund, tävlingar.

Då kan man ju gå in och kolla timkostnaden, rids hästen av utbildaren varje dag och under hur lång tid, hur ofta åker den till vetrinär eller skos etc.?

Som kund finns ju alltid rädslan att man inte får vad man betalar för. Att hästen rids av stallskötaren eller går i skrittmaskin istället för att bli riden av utbildaren. Och att det därmed blir stressat och forcerat för att utbildningen ska gå framåt.

I fullskötsel ingår normalt stallet in-och utsläpp, mockning fodring, täckesbyten, men inte att borsta och göra iordning hästen för träning samt att hålla utrustningen i ordning t ex putsning och tvättning mm, allt detta tar minst 30 min varje dag per häst. Om en 3 åring rids ca 30 min varannan dag så lägger man 30 min x 30 dagar (skötsel häst + skötsel av utrustning) + 30 min x 15 dagar (ridning) dvs 22,5 timme på hästen per månad och då har man 169 kr/timme innan skatt och soc. avgifter... Då ska man oftast även stå för hästens utrustning, sadlar mm som slits.

Är man rädd att hästen inte rids av utbildaren utan av hästskötaren får man åka på besök och kolla läget. Jag lämnar själv inte bort en häst till någon jag inte tror talar sanning om hur mycket denne rider hästen, för även om nu hästskötaren förhoppningsvis får något betalt så är det inte denne man själv har anlitat för jobbet.

Tja... En 5 och 6-åring bör ju ridas 5-6 dar per vecka och då kan man ju snabbt räkna ut den uppsittningspengen....

Fast får hon FULL SKÖTSEL för 2200+moms så faller många av momenten på din lista, då ingår ju mockning, fodring, in- utsläpp, täckesbyten etc. i det priset.

Och betalningen blir 3800 för att ex.vis rida, assistera hovslagare och veterinär, göra iordning hästen vid visning för kund, tävlingar.

Då kan man ju gå in och kolla timkostnaden, rids hästen av utbildaren varje dag och under hur lång tid, hur ofta åker den till vetrinär eller skos etc.?

Som kund finns ju alltid rädslan att man inte får vad man betalar för. Att hästen rids av stallskötaren eller går i skrittmaskin istället för att bli riden av utbildaren. Och att det därmed blir stressat och forcerat för att utbildningen ska gå framåt.

Hyra, foder och full skötsel för 2200+moms? Då tror inte jag att den personen tar ut någon direkt lön på det, om det är vitt.

Vad grundar de det på? Hennes stam (vad har pappan, mamman, mormor o s v lämnat), hennes exteriör (är hon ett diplomsto?) eller hennes avkommor (har de meriter i svår klass?).

Det skrivs mycket här om alla mediokra/dåliga ston...själv tycker jag faktiskt att de flesta har BRA ston (då pratar jag om SWB) att avla på. Det finns massor med jättefina ston i aveln både på hopp-och dressyrsidan. Ston som har bra möderne och avkommor som presterar bra (med tanke på hur få bra ryttare vi har i Sverige).:laugh:

Naturligtvis grundar jag det på hennes egna resultat samt på hennes syskon o möderne. Hon har självmed amatör plac i 1.55 internationellt o gick MSV dressyr o 1.40 innan hon var 8 trots 2 föl. Hennes syster vann SM år 2000 tror jag det var med Malin (exporterades tyvärr). Mamman gick högt med Hultgren. Mormodern tror jag oxå presterade. Uppfödaren o ryttaren var amatör. stofamilj 5.

Men det är ju svårt att bara avla på presterande ston, det håller jag med om, men just nu när det är lågkonjuktur o efterfrågan är mindre tycker jag ej att man skall avla på vad som helst.

Jag har tex ett sto som gått 1.45 klockrent innan hon var 7,5 år o sattes sen i aveln. Alla hennes syskon har gått högt o har bra möderne. Men jag kommer ej välja att avla på henne då hon har inåtroterade framben (inåtåad). Jag rider o tävlar o har kul med henne men hennes 2 Quidam föl tycker jag mig se att de har lite tendens till det även om domaren på 3 års ej sa ngt...

ja, bra stam, bra typ o korrekta ben o meriterat möderne kan man väl kräva?

Hyra, foder och full skötsel för 2200+moms? Då tror inte jag att den personen tar ut någon direkt lön på det, om det är vitt.
De har iaf klarat av att hålla en hel gård med anställda + deras egna barn försörjda i alla år med kvitton på allt. De har dessutom mkt gott rykte i branschen. :cool: I de nyss uppräknade 2200 kr + moms så ingår som sagt rubbet, fri tillgång på högkvalitativt egenodlat foder och en del inköpt, in- och utsläpp helg som vardag, mockning, passning av hovslagare och/eller veterinär om man själv inte kan närvara, visitering och sårvård = allmänt småpyssel. Om jag skickar en häst på utbildning/tillridning så medföljer naturligtvis utrustning till hästen, varför ska jag betala för att ngn ska använda sina egna grejer som inte är utprovade till min häst? :confused:

För att följa ameos pekpinne så hoppar vi över vad det kostar/timme, men jag är fortfarande intresserad av hur många timmar/vecka som en häst rids beroende på utbildningsgrad. Tävlingar mm kan vi lämna därhän, likaså ev visning för spekulanter, jag vill veta hur mkt tid som läggs ner på hästen utbildningsmässigt.

Då har man en väldigt förmånligt stallhyra om allt det du räknar upp ingår. Där jag står finns en beridare, men han tar även betalt för allt utom mockning, in-och utsläpp, täckesbyten, fodringar, foder + strö i sitt arbete. Han tillhandahåller utrustningen eftersom t ex många inte har bra inridningssadlar, även annan utrustning ingår. Han har normalt 10 hästar i träning, var skulle utrustning till 10 hästar få plats, vår sadelkammare är inte hur stor som helst samt att det är väldigt omständigt att hålla reda på 10 andra hästars grejor - hästarna har egen grimma samt egna utetäcken med sig när de kommer. Tänk själv att hålla reda på och underhålla 10 olika bensydd x 4 ben, 10 longerlinor mm, jag tror de flesta som yrkesmässigt arbetar med inridning av hästar har utrustning tillhanda. Beridaren sköter även all utrustning som behövs till hästarna han har i träning själv t ex så tvättar han en maskin vojlockar varje dag, och lädret rengörs varje dag.

Hur som helst om enbart ridningen räknas lägger han i snitt 30 min varannan dag på ridning av en 3 åring, 40 minuter fyra gånger per vecka på en fyraåring och 50 minuter fem gånger i veckan på en 5 åring och ännu mer för äldre hästar, nu räknar jag på hästar med normal utbildningsståndpunkt för åldern. Han betalar också en viss hyra för att använda ridhuset.

Jag tycker att nedärvning ska vara helt avgörande. Okej att chansa på en 3-åring med intressant stam och bra kvaliteter i övrigt, man ett sto som år efter år lämnar medelmåttiga avkommor undrar jag varför man fortsätter.

Det är ju inte ett tvång att avla hästar, och de flesta av oss kan säkert hitta en annan försörjning om det skulle behövas. Ingen vinner på att det massproduceras mer hästar än det finns köpare och ryttare till.

Det var intressant att du nämner just nedärvning, för det är inte givet att ett sto som har presterat bra på tävlingsbanorna eller på tre års testet, är den som nedärver sig bäst.
Det kan lika väl vara ett sto som själv inte har presterat något som nedärver en naturtalang för dressyr eller hoppning.

Men däremot kan jag tycka att denna mass avel till hingstar som har visat sig vara intressanta, tex Corlensky G ...258 ston. Han kan omöjligt passa till alla dessa.
Det är vi sto ägare som måste vara kritiska, och framför allt ha en egen smak av den typ av häst vi vill avla fram, inte vad marknaden vill ha just då.

Det var intressant att du nämner just nedärvning, för det är inte givet att ett sto som har presterat bra på tävlingsbanorna eller på tre års testet, är den som nedärver sig bäst.
Det kan lika väl vara ett sto som själv inte har presterat något som nedärver en naturtalang för dressyr eller hoppning.

Men däremot kan jag tycka att denna mass avel till hingstar som har visat sig vara intressanta, tex Corlensky G ...258 ston. Han kan omöjligt passa till alla dessa.
Det är vi sto ägare som måste vara kritiska, och framför allt ha en egen smak av den typ av häst vi vill avla fram, inte vad marknaden vill ha just då.

Undrar om man inte hade fått en bättre spridning om man hade gjort som på travet max 150 ston per hingst. Det hade gjort att 108 ston som gick till Corlensky G hade fått välja en annan hingst och jag personligen tror att det hade gynnat avlen på längre sikt att sprida ut stona på fler hingstar och man sett fler kombinationer som hade gått bra.

Om du räknar på det med rådande foderpriser så kan du nog själv se att det är ett orealistiskt pris. Det är få beridare som sysslar med det på heltid som även är "bönder" och därmed producerar fodret själv också.
Om man har tur idag och får tag på hö för 2:-/kg + moms så hamnar bara foder + strö kostnaden för en så simpel foderstat som 10 kg hö, 2 kg helfoder + lite betfor + en spånbal per vecka på ca 1500:- + moms/månad, till det skall läggas en kallhyra för boxen här i skåne ganska normalt med 1000:- för en box på en anläggning med ridhus (för varför skall beridaren ta mindre betalt till en utbildningshäst mot vad han annars kan hyra ut samma box för. Alltså redan där är vi uppe i 2.500:- och detta utan att något arbete som in-utsläpp, fodringar, mockning, daglig visitering, täckesbyte, borstning osv ingår.
I dag skriker alla om att ingen skall jobba svart i stallen utan alla löner skall vara vita, tänk på att för att betala ut en vit lön skall företaget debitera ungefär 3 gånger så mkt + moms för att täcka lönekostnaden rakt av utan att själv tjäna ett öre på det.
Säg att en normal vit lön till hästskötaren skulle vara 80:-/timme då behöver alltså företagaren debitera över 200:-/timme + moms till kunden. Tror du någon är intresserad av att betala det, när det skriks om långt lägre kostnader här. In/utsläpp, mockning, fodring, täckesbyte, avborstning/visitering mm alltså sådant som görs varje dag oavsett om hästen rids den dagen eller ej tar ju dock ändå en bra stund per häst, de dagar hästen jobbas med skall den även göras igjordning före, ridas + göras igjordning efter + att utrustningen skall göras vid, vojlock/skydd tvättas osv.
Vad anser du själv är en vettig uppsittningskostnad för en ryttare ? De flesta jag vet tar samma uppsittningskostnad på unghäst oavsett ålder, och det beroende på att ju yngre(råare) hästarna är ju större risktagning alltså även om det är kortare pass så är risken större att något händer. Och skador är som sagt fullkomligt döden för en egenföretagare inom hästeriet som vi säker alla vet. Jag vet faktiskt att några tom har höjt priset per uppsittning för just den första inridningen till en bra bit över dubbelt mot vad de tar annars, för att det oftast är just där skadorna sker.
Varför skall en beridare sitta på en häst för mindre kostnad än vad han får in för en lektion ? Tidsåtgången är den samma och när han håller lektion så riskerar han dessutom inte att skada sig.
Vad motiverar att tex en hovslagare skall ha en högre timlön än en beridare ?

Jag säger som rebus, har man 10 st hästar inne för inridning eller tillridning så vill man inte ha 10 st sadlar och 10 st träns och benskydd mm mm mm. Jag har alltid kört med min egen utrustning. Då blir det inget tjaffs heller ifall någonting går sönder. Det är ju självklart att man inte stoppar på en häst utrustning som inte passar!

När det gäller tiden man lägger på en häst så är det väldigt individuellt. Samma sak vad man gör med dem. Det beror ju på varför de är där så att säga. Ska de ridas in så gör jag lite med dem varje dag. Det faller sig naturligt att de får en dag ledigt när man är iväg på tävling eller vad det nu kan vara, så jag planerar aldrig in lediga dagar för inridningshästarna. Det beror vilket stadie man är i utbildningen av inridningshästen också. Jag kan tömköra hästarna ut i skog och mark i en timme eller mer. När de sen börjas rida rider man dem i kanske 10 minuter och tycker att de har fått nog för den dagen. Sen är det kanske så att en häst är jobbig att tränsa för den gillar inte när man tar i öronen etc, då får man spendera massor med tid med det på backen. Jag kan verkligen inte säga att jag spenderar 30 minuter på varje häst i medel, det går inte ens att räkna ut på det viset enligt mig. Gör jag det har jag stoppat alla hästar i en form och då har jag redan där misslyckats eftersom de är individer och måste skötas på sitt sätt.

Vad är ett vanligt "uppsittningspris"? Skulle vara jätte intressant att veta för en annan som inte vet:)

Sen gällande löner, har du räknat in lön+vinst+ moms? För rent lönemässigt är det inte de tredubbla utan man brukar väl räkna på ca 50% ungefär till sociala avgifter och skatt? Kanske inte så mkt per timme men det blir en del i långa loppet. Så för en lön på 80 kr/timmen så skulle det bli dryga 160 + moms istället för 240 + moms.
Intressant när man delar upp det så här för då är inte de där 6000 så mkt pengar:angel:

Intressant när man delar upp det så här för då är inte de där 6000 så mkt pengar:angel:
Nej, verkligen inte! Man tjänar inga stora pengar på att rida andras hästar precis. Och sen är det stor skillnad på enkla hästar och de hästarna som kräver lite mer jobb. Vissa hästar borde kosta 60.000:-/månaden för allt de ställer till med istället för 6.000:-/månaden för de som är enkla i all ridning och hantering.

Att sätta pris på utbildning av häst är enormt svårt, eftersom alla hästar är olika. När man är duktig och har flera som vill in får man sålla bort de hästarna som är jobbiga för att spara på sig själv. Det kräver enormt mycket energi att ha jobbiga hästar.

Jag svarade Wolken Fee, tyvärr framgick det inte av hennes inlägg att hon citerat hela ditt inlägg.

Om ditt stos namn börjar på L och är efter en hingst på V så kom hennes syster 3:a i SM och ditt sto har enligt SvRF följande meriter:
1997 (5år) 1.10 3-2-1
1998 (6år) 1.10 1-1-0
1999 (7år) 1.30 3-0-1, 1.20 4-0-2, 1.10 1-0-1, DLB 2-0-2
2000 (8år) 1.40 10-0-1, 1.35 4-0-1, 1.30 11-1-3, 1.25 1-0-0

Ditt stos mor har 9 plac i lätt klass enligt SvRF och mormor har en plac i Msv och en plac i lätt hoppning samt två plac i MSV fälttävlan.

Jag håller med dig om att du har ett sto med bra stam och fina meriter, det finns glädjande nog många fina ston med liknade meriter i aveln.;)

Åh, kan du inte ta fram en sån lista på mina tävlande ston också ;)?

haha, har du bemödat dig med att titta upp henne. Ja, vad synd att du inte gjorde det då!!!! jag hade velat haft hennes resultat staistiskt sen hon exporterades.

Lapalisse exporterades o därför finns det ej mer resultat på henne. Hon har nollat 1.60 o har massor av plac i 1.55 o var en av Englands bästa hästar (toptio) då hon tävlades av en engelska en kort tid. Hon har inte bott i Sverige sedan hon var 8. hon hade kunnat gå ännu längre om ryttare hade varit kvar hos ägaren men då kom hon till mig i Sverige.

ja, jag har fått höra att Dream On vann SM men det kanske är fel.

anledningen till att jag skrev om henne var att ngn frågade i tråden.

Jag svarade Wolken Fee, tyvärr framgick det inte av hennes inlägg att hon citerat hela ditt inlägg.

Om ditt stos namn börjar på L och är efter en hingst på V så kom hennes syster 3:a i SM och ditt sto har enligt SvRF följande meriter:
1997 (5år) 1.10 3-2-1
1998 (6år) 1.10 1-1-0
1999 (7år) 1.30 3-0-1, 1.20 4-0-2, 1.10 1-0-1, DLB 2-0-2
2000 (8år) 1.40 10-0-1, 1.35 4-0-1, 1.30 11-1-3, 1.25 1-0-0

Ditt stos mor har 9 plac i lätt klass enligt SvRF och mormor har en plac i Msv och en plac i lätt hoppning samt två plac i MSV fälttävlan.

Jag håller med dig om att du har ett sto med bra stam och fina meriter, det finns glädjande nog många fina ston med liknade meriter i aveln.;)

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd