Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med. Fortsätter svenskarna att anse att det är status i importer och att svenska hästar inte håller måttet så är det ju klart att de svenska hästarna sätts åt sidan åt importerna. Där får vi ju skylla oss själva lite. De svenska uppfödarna borde ju rasa mot importerna för att inte få in fler hästar!! ASVH borde lobba för att importerna skulle restrikteras, tex genom att höja avgiften för att regga dem i Sverige.Men har det inte lite med tillgång och efterfrågan att göra också? Det finns väldigt mycket häst på marknaden som gör att det är svårt att få bra betalt som säljare.
Jag håller med. Fortsätter svenskarna att anse att det är status i importer och att svenska hästar inte håller måttet så är det ju klart att de svenska hästarna sätts åt sidan åt importerna. Där får vi ju skylla oss själva lite. De svenska uppfödarna borde ju rasa mot importerna för att inte få in fler hästar!! ASVH borde lobba för att importerna skulle restrikteras, tex genom att höja avgiften för att regga dem i Sverige.
Hur ska vi höja värdet på våra svenska hästar då? Nu ändrade du i ditt inlägg innan jag han posta citatet, men någonting borde väl göras för att våra svenska hästar ska bli mer attraktiva på marknaden?
Fast det går ju inte att lägga tullar på import. Utan man kan göra andra saker för att göra det mindre attraktivt att köpa häst utomlands istället, och det har man ju gjort också. Importer ska inte få ställa upp i årgångstesterna, det ska bli dyrare att regga importer, försäkringsbolagen kan kräva exportröntgen på alla importer för att få dem försäkrade, etc etc.
Det är ju därför vi skulle ändra i konkurrensen. Göra det svårare och dyrare för importer på den svenska marknaden.Jag tror inte vi kan upp värdet så länge konkurrensen ser ut som den gör.
Det är ju därför vi skulle ändra i konkurrensen. Göra det svårare och dyrare för importer på den svenska marknaden.
Så du tycker att vi ska sluta producera hästar i Sverige och istället helt förlita oss på importer??Men varför inte sluta avla så många hästar i stället, och rätta oss efter att det inte finns någon marknad?
Så du tycker att vi ska sluta producera hästar i Sverige och istället helt förlita oss på importer??Det borde väl vara tvärtom, att vi producerar så bra hästar i Sverige att ingen vill köpa hästar utomlands!!
Fast drar vi ner på våran hästproduktion kommer det ju vara ännu färre svenska hästar på marknaden som kan visa vad de går för och det kommer i sin tur säkerligen att leda till att ännu färre köper svenska hästar eftersom de inte kan visa någonting. Tyskarna vinner igen eftersom de fortsätter att producera och visa framfötterna på tävlingarna.Ja, vi bör dra ner på hästproduktionen - särskilt i kristider.
Vi har redan superbra material och det räcker inte. Det är priset som är konkurrensmedlet, inte kvalitet.
Fast drar vi ner på våran hästproduktion kommer det ju vara ännu färre svenska hästar på marknaden som kan visa vad de går för och det kommer i sin tur säkerligen att leda till att ännu färre köper svenska hästar eftersom de inte kan visa någonting.
Låt säga att x sto fått y avkomma med a-hingst. Den får en ytterst perfekt uppväxt med allt vad det innebär i fint stall, god omvårdnad och "uppfostran" och uppfödaren vill ha ut för alla sina utlägg plus det hästen är "värd". Den kostar då 70 000:-
Sen får samma x sto en y avkomma med samma a-hingst. Men den avkomman får gå på lösdrift, blir verkad av en normal hovslagare och uppväxten håller inte alls samma perfektionism som innan och utläggen är inte så många för uppfödaren så den vill ha 40 000:- .
Då skulle iaf jag köpa den för 40 000:-
Men tillgången på hästar finns i Tyskland, Danmark, Belgien, Irland etc. Hittar man inte vad man letar efter i Sverige så åker köpare utomlands för att köpa häst. Att sluta producera hästar i Sverige är det endast uppfödarna som förlorar på, eftersom hästhandlarna köper hästar utomlands som säljs till de svenska köparna. Tillgång och efterfrågan styr priset, javisst, men det finns alltid hästar att köpa!!EXAKT!!!! Därför tycker jag att man bara skall avla på bra ston. Det skulle ge en marknad med bättre o färre hästar o därmed högre pris!!!
Priset följer efterfrågan.
Men tillgången på hästar finns i Tyskland, Danmark, Belgien, Irland etc. Hittar man inte vad man letar efter i Sverige så åker köpare utomlands för att köpa häst. Att sluta producera hästar i Sverige är det endast uppfödarna som förlorar på, eftersom hästhandlarna köper hästar utomlands som säljs till de svenska köparna. Tillgång och efterfrågan styr priset, javisst, men det finns alltid hästar att köpa!!
Det är ju det jag menar. Man får göra det svårare och dyrare med importer så att de inte blir lika populära. Och samtidigt måste man höja den svenska standarden så att folk vill köpa häst av oss som avlar. Där handlar det om marknadsföring och att sprida ett bra rykte. Vi måste producera fler hästar som kommer upp i internationell standard, samtidigt som vi måste producera ryttare som givetvis också tar sig dit.Men jag menar att det inte är skälet till att många köper importer. Man får helt enkelt mer för pengarna. De som jag själv känner som har köpt tyskstammade hästar har knappt känt till någonting om stamtavlan och verkar inte vara intresserade av den biten. De är intresserade av ett dumpat pris, enbart.
Jag har sålt flera hundra ponnyer till Sverige när jag bodde på Irland. De flesta av dem var helt vanliga dussinponnyer som finns här i Sverige också. Folk köper osedda ponnyer från Irland, inte för att de är billigare, utan för att de har importerat en själv. De känner sig lite duktigare och lite mer seriösa och de tror att de satsar mer om de har en irländsk ponny. Det är helt sjukt. Varför väljer de då en irländsk ponny? Jo, för att ryktet säger att de gör bra ifrån sig på tävling och de tycker att de får mycket för pengarna. Hade svenska ponnyuppfödare/utbildare marknadsfört den svenska ponnyn på liknande vis så hade folk köpt svenskt istället.