NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Nej, jag tror inte att alla har tänkt tjäna pengar när man betäcker, men frågan är om man är inställd på förlust, eventuellt en ganska stor...

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Men har det inte lite med tillgång och efterfrågan att göra också? Det finns väldigt mycket häst på marknaden som gör att det är svårt att få bra betalt som säljare.
Jag håller med. Fortsätter svenskarna att anse att det är status i importer och att svenska hästar inte håller måttet så är det ju klart att de svenska hästarna sätts åt sidan åt importerna. Där får vi ju skylla oss själva lite. De svenska uppfödarna borde ju rasa mot importerna för att inte få in fler hästar!! ASVH borde lobba för att importerna skulle restrikteras, tex genom att höja avgiften för att regga dem i Sverige.

Ponnysidan lider kanske mer än storhäst sidan. Klart att svenska uppfödare inte får tillräckligt mycket betalt för sina uppfödningar när det går att importera från andra länder för en billigare peng. Irländska ponnyer är billigare än svenska, men det är inte så konstigt eftersom de har helt andra förutsättningar för både avel och utbildning på Irland än vad vi har i Sverige.

Varför tillåter uppfödarna en så stor import av medelmåttiga hästar? Varför anses det coolt och lite med exklusivt att åka till Tyskland och köpa en häst än till Vetlanda?

Jag håller med. Fortsätter svenskarna att anse att det är status i importer och att svenska hästar inte håller måttet så är det ju klart att de svenska hästarna sätts åt sidan åt importerna. Där får vi ju skylla oss själva lite. De svenska uppfödarna borde ju rasa mot importerna för att inte få in fler hästar!! ASVH borde lobba för att importerna skulle restrikteras, tex genom att höja avgiften för att regga dem i Sverige.

Nu börjar det lukta protektionism...

Tja, en granne sålde sin fölunge för 12 000 och var nöjd med det. Det var ju så roligt att ha fått ett föl. Men hon ville ju inte ha kvar den för det blev ett hingstföl och hon hade två ston sedan tidigare.

Hur ska vi höja värdet på våra svenska hästar då? Nu ändrade du i ditt inlägg innan jag han posta citatet, men någonting borde väl göras för att våra svenska hästar ska bli mer attraktiva på marknaden?

Fast det går ju inte att lägga tullar på import. Utan man kan göra andra saker för att göra det mindre attraktivt att köpa häst utomlands istället, och det har man ju gjort också. Importer ska inte få ställa upp i årgångstesterna, det ska bli dyrare att regga importer, försäkringsbolagen kan kräva exportröntgen på alla importer för att få dem försäkrade, etc etc.

Hur ska vi höja värdet på våra svenska hästar då? Nu ändrade du i ditt inlägg innan jag han posta citatet, men någonting borde väl göras för att våra svenska hästar ska bli mer attraktiva på marknaden?

Fast det går ju inte att lägga tullar på import. Utan man kan göra andra saker för att göra det mindre attraktivt att köpa häst utomlands istället, och det har man ju gjort också. Importer ska inte få ställa upp i årgångstesterna, det ska bli dyrare att regga importer, försäkringsbolagen kan kräva exportröntgen på alla importer för att få dem försäkrade, etc etc.

Jag ändrade för att jag läste ditt inlägg fel först.

Jag tror inte vi kan upp värdet så länge konkurrensen ser ut som den gör. Det enda jag tror på är att producera färre hästar. Marknaden är övermättad och tyskarna prisdumpar för att bli av med sina medelmåttiga avkommor. Den som låter priset styra bryr sig därför inte om, tror jag, gröna papper, utan vill ha en bra häst till låg kostnad.

Jag tror inte vi kan upp värdet så länge konkurrensen ser ut som den gör.
Det är ju därför vi skulle ändra i konkurrensen. Göra det svårare och dyrare för importer på den svenska marknaden.

Det är ju därför vi skulle ändra i konkurrensen. Göra det svårare och dyrare för importer på den svenska marknaden.

Men varför inte sluta avla så många hästar i stället, och rätta oss efter att det inte finns någon marknad? I stället för att skydda vår inhemska avel och våra jobb. Det håller aldrig i längden.

Men varför inte sluta avla så många hästar i stället, och rätta oss efter att det inte finns någon marknad?
Så du tycker att vi ska sluta producera hästar i Sverige och istället helt förlita oss på importer?? :crazy: Det borde väl vara tvärtom, att vi producerar så bra hästar i Sverige att ingen vill köpa hästar utomlands!!

Låt säga att x sto fått y avkomma med a-hingst. Den får en ytterst perfekt uppväxt med allt vad det innebär i fint stall, god omvårdnad och "uppfostran" och uppfödaren vill ha ut för alla sina utlägg plus det hästen är "värd". Den kostar då 70 000:-

Sen får samma x sto en y avkomma med samma a-hingst. Men den avkomman får gå på lösdrift, blir verkad av en normal hovslagare och uppväxten håller inte alls samma perfektionism som innan och utläggen är inte så många för uppfödaren så den vill ha 40 000:- .

Då skulle iaf jag köpa den för 40 000:-

Nu kanske det inte blir SÅ stora skillnader i verkligheten, men bara för att illustrera en tanke, det är nog svårt att få betalt för kvalitet även om det vore det bästa såklart! Men vi är snåla... så det är egentligen bättre att hålla nere driftskostnaderna och se till att ändå få fram en frisk fölunge och försöka pressa ut så mkt pengar som möjligt ändå utan att för den skull försumma fölisen helt.
är själv inte uppfödare men har letat häst i evighet.

ang samarbete mellan avel och sport så vore det väl en god ide´med en slags portal, som buke, fast för uppfödare och ryttare. Man annonserar endera ut sin häst, och som ryttare kan man leta häst.
Men detta med betalning måste ju vara individuellt; om man anlitar ngn som har hästarna som yrke eller anlitar någon skicklig ryttare som "hobbyrider" vid sidan av sitt ordinarie arbete och som bara kommer ha denna häst.

Jag skulle mer än gärna ha chansen att träna och tävla en riktig kapacitetshäst; jag kommer aldrig någonsin i mitt liv ha råd att köpa någon. Så i min sits skulle jag ha hästen "gratis" dvs stå för foder, hovis osv. och ägare står för försäkring och utrustning (som ett vanligt fodervärdskontrakt)
Sen kanske man delar på tävlingskostnaderna och som ryttare får man de eventuella premierna .
och att ägaren står för de träningar som den tycker är "ett måste" (dvs om ägaren vill att man rider för någon annan än sin egen tränare)
Sen får ryttaren provision när hästen säljs om det är så att ryttaren utvecklat hästen så den ökat i värde. (man får väl bestämma på vilken nivå hästen ligger innan och jämföra det sen efter ryttarens insats)

Men anlitar man någon som har hästarna som yrke, ja då får man nog så lov att hosta upp en hel del pengar varje månad.

Så du tycker att vi ska sluta producera hästar i Sverige och istället helt förlita oss på importer?? :crazy: Det borde väl vara tvärtom, att vi producerar så bra hästar i Sverige att ingen vill köpa hästar utomlands!!

Ja, vi bör dra ner på hästproduktionen - särskilt i kristider.
Vi har redan superbra material och det räcker inte. Det är priset som är konkurrensmedlet, inte kvalitet.

Då tänker vi olika. Visserligen lät det inte som om häst nr 2 i ditt exempel hade
någon dålig start heller, men generellt så skulle jag mycket hellre lägga några tusenlappar extra på en häst som fått en riktigt bra start i livet. Stor del av grunden för hållbarhet läggs ju under den första tiden i en hästs liv. Har sett alldeles för många hästar som blivit sjuka redan innan de ens börjat ridas. Hållbarhet är a och o för mig. Lägger jag en massa tid och pengar på en häst så ska den förhoppningsvis hålla ett tag om jag gör allt annat rätt. Och det är väl egentligen inte inköpet som är den dyra biten med att ha häst, så där kan jag gärna lägga på lite för att få kvalitet...

Ja, vi bör dra ner på hästproduktionen - särskilt i kristider.
Vi har redan superbra material och det räcker inte. Det är priset som är konkurrensmedlet, inte kvalitet.
Fast drar vi ner på våran hästproduktion kommer det ju vara ännu färre svenska hästar på marknaden som kan visa vad de går för och det kommer i sin tur säkerligen att leda till att ännu färre köper svenska hästar eftersom de inte kan visa någonting. Tyskarna vinner igen eftersom de fortsätter att producera och visa framfötterna på tävlingarna.

Vill vi producera och sälja hästar värda sitt pris i Sverige så får vi se till att producera hästar också. Och göra det mer attraktivt att köpa svenskt än att köpa tyska hästar tex. Hur gör vi den svenska hästen mer attraktiv på marknaden? Knappast genom att sluta producera i alla fall.

Fast drar vi ner på våran hästproduktion kommer det ju vara ännu färre svenska hästar på marknaden som kan visa vad de går för och det kommer i sin tur säkerligen att leda till att ännu färre köper svenska hästar eftersom de inte kan visa någonting.

Men jag menar att det inte är skälet till att många köper importer. Man får helt enkelt mer för pengarna. De som jag själv känner som har köpt tyskstammade hästar har knappt känt till någonting om stamtavlan och verkar inte vara intresserade av den biten. De är intresserade av ett dumpat pris, enbart.

Men alla resonerar ju inte på det sättet. Många vill ha en bra, känd härstamning och de väljer förstås bort utländska hästar med konstig stam. Frågan är hur stor den köpgrupp är?

Jag tycker inte att vi ska sluta avla på bra ston, men alla de ston som är i avel är knappast avelsämnen. Kunde vi rensa bort dem hade vi fått färre hästar men i gengäld av högre kvalitet.

Låt säga att x sto fått y avkomma med a-hingst. Den får en ytterst perfekt uppväxt med allt vad det innebär i fint stall, god omvårdnad och "uppfostran" och uppfödaren vill ha ut för alla sina utlägg plus det hästen är "värd". Den kostar då 70 000:-

Sen får samma x sto en y avkomma med samma a-hingst. Men den avkomman får gå på lösdrift, blir verkad av en normal hovslagare och uppväxten håller inte alls samma perfektionism som innan och utläggen är inte så många för uppfödaren så den vill ha 40 000:- .

Då skulle iaf jag köpa den för 40 000:-

Jag hade också valt häst y, men mest av den anledning att den är uppväxt på lösdrift som unghäst. Min erfarenhet är att hästar som växer upp på lösdrift blir hållbarare och jag tycker ofta att de blir bättre i huvudet då lösdrifterna ofta har flera hästar i samma ålder i flock för en naturlig uppväxt där hästarna fostrar varandra.

Hur som helst så tror jag inte att man kan prissätta hästar efter hur mycket pengar man lägger ut på dem utan vilken kvalitet de håller och med vilken utbildning man tar tillvara den kvaliteten på. Man kan lägga ut mycket pengar på en häst av sämre kvalitet och inte få igen pengarna medan en häst med högre kvalitet kanske är säljbar till ett bra pris utan att man ha behövt lägga ner så mycket pengar på dem. I det senare fallet vet jag att det finns vissa föl här i Sverige som säljs för 150.000-200 000 :-, det är väl den bästa affären man kan göra men minimal egen pengainsats i hästen.

Jag tycker inte att vi ska sluta avla på bra ston, men alla de ston som är i avel är knappast avelsämnen. Kunde vi rensa bort dem hade vi fått färre hästar men i gengäld av högre kvalitet.[/QUOTE]

EXAKT!!!! Därför tycker jag att man bara skall avla på bra ston. Det skulle ge en marknad med bättre o färre hästar o därmed högre pris!!!

Priset följer efterfrågan.

Jag har tagit upp detta med erfarna o de har skrattat o sagt: Ja, men det är ju bra för dig som har en av de bästa avelstona i landet o kan därmed konkurrera ut de andra...Ja, MEN det vore kul med en högre standard istället tycker jag i Sverige. Det skulle höja statusen på den svenska aveln definitivt!!

Bra idè det där med att ha ett annonsforum där man som uppfödare o utbildare kan hitta varandra!!

EXAKT!!!! Därför tycker jag att man bara skall avla på bra ston. Det skulle ge en marknad med bättre o färre hästar o därmed högre pris!!!

Priset följer efterfrågan.
Men tillgången på hästar finns i Tyskland, Danmark, Belgien, Irland etc. Hittar man inte vad man letar efter i Sverige så åker köpare utomlands för att köpa häst. Att sluta producera hästar i Sverige är det endast uppfödarna som förlorar på, eftersom hästhandlarna köper hästar utomlands som säljs till de svenska köparna. Tillgång och efterfrågan styr priset, javisst, men det finns alltid hästar att köpa!!

Men tillgången på hästar finns i Tyskland, Danmark, Belgien, Irland etc. Hittar man inte vad man letar efter i Sverige så åker köpare utomlands för att köpa häst. Att sluta producera hästar i Sverige är det endast uppfödarna som förlorar på, eftersom hästhandlarna köper hästar utomlands som säljs till de svenska köparna. Tillgång och efterfrågan styr priset, javisst, men det finns alltid hästar att köpa!!

Det kan ju vara så att utbudet kommer att minska även i dessa länder, särskilt som ekonomier med fordonsindustri (tyskland) har riktigt tuffa tider nu. Så himla enkelt är det inte heller att åka och titta på en häst i Danmark. Bor man i Göteborg ligger det väl ganska nära till hands, trots allt, att kolla även på svenska hästar. Det kommer alltid att finnas konkurrens och det är ju faktiskt ganska bra!

Men jag menar att det inte är skälet till att många köper importer. Man får helt enkelt mer för pengarna. De som jag själv känner som har köpt tyskstammade hästar har knappt känt till någonting om stamtavlan och verkar inte vara intresserade av den biten. De är intresserade av ett dumpat pris, enbart.
Det är ju det jag menar. Man får göra det svårare och dyrare med importer så att de inte blir lika populära. Och samtidigt måste man höja den svenska standarden så att folk vill köpa häst av oss som avlar. Där handlar det om marknadsföring och att sprida ett bra rykte. Vi måste producera fler hästar som kommer upp i internationell standard, samtidigt som vi måste producera ryttare som givetvis också tar sig dit.

Att endast producera topphästar funkar inte någonstans. Inte ens i Tyskland. Även där får man ett överskott. Det finns hästar i Sverige som kostar lika mycket som tyska importer, men folk väljer ändå att köpa en tysk import. Varför då? Jo, för det är lite coolare och ger mer status.

Jag har sålt flera hundra ponnyer till Sverige när jag bodde på Irland. De flesta av dem var helt vanliga dussinponnyer som finns här i Sverige också. Folk köper osedda ponnyer från Irland, inte för att de är billigare, utan för att de har importerat en själv. De känner sig lite duktigare och lite mer seriösa och de tror att de satsar mer om de har en irländsk ponny. Det är helt sjukt. Varför väljer de då en irländsk ponny? Jo, för att ryktet säger att de gör bra ifrån sig på tävling och de tycker att de får mycket för pengarna. Hade svenska ponnyuppfödare/utbildare marknadsfört den svenska ponnyn på liknande vis så hade folk köpt svenskt istället.

Men det är status i att importera. Då är man duktig. ;)

Jag har sålt flera hundra ponnyer till Sverige när jag bodde på Irland. De flesta av dem var helt vanliga dussinponnyer som finns här i Sverige också. Folk köper osedda ponnyer från Irland, inte för att de är billigare, utan för att de har importerat en själv. De känner sig lite duktigare och lite mer seriösa och de tror att de satsar mer om de har en irländsk ponny. Det är helt sjukt. Varför väljer de då en irländsk ponny? Jo, för att ryktet säger att de gör bra ifrån sig på tävling och de tycker att de får mycket för pengarna. Hade svenska ponnyuppfödare/utbildare marknadsfört den svenska ponnyn på liknande vis så hade folk köpt svenskt istället.

Du vill helt enkelt stärka varumärket utomlands. Det tycker jag också att vi ska göra och då är det viktigt att svenskstammade hästar syns i internationella sammanhang, på dyra fölauktioner och används som fadershingstar utomlands. Men det kan vi göra utan att avla på halvtaskiga ston, som många dessvärre gör.

Men jag tvivlar på att vi kommer att bli profeter i vårt eget land.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka