NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Tja... En 5 och 6-åring bör ju ridas 5-6 dar per vecka och då kan man ju snabbt räkna ut den uppsittningspengen....

Visst kan man det om man vet hur mycket tid som går åt till ridningen. Jag vände mig bara mot att du rabblade upp flera moment beridaren skulle göra som jag anser ingår i begreppet "full skötsel".

Det är en svår balansgång att få fram ett pris som både ger beridaren hyggligt betalt samt att det ändå känns lockande för den som anlitar beridaren (om man nu inte är en av dem ned "stora börsar";).

Där jag bor är stallhyrorna betydligt billigare än i storstäder så jag skulle själv kunna ta en lektion för en duktig tränare varannan dag (efter att ha dragit av kostnader för stallplats, extrafoder och hovslagare) för samma pris som att skicka till en beridare.

Senast ändrad:
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Är man rädd att hästen inte rids av utbildaren utan av hästskötaren får man åka på besök och kolla läget. Jag lämnar själv inte bort en häst till någon jag inte tror talar sanning om hur mycket denne rider hästen, för även om nu hästskötaren förhoppningsvis får något betalt så är det inte denne man själv har anlitat för jobbet.

Det är väl det som är problemet om beridaren bor 60 mil bort...
Då blir istället referenser och gott rykte väldigt viktiga.
Finns beridaren däremot närmare till är det lättare att kontrollera.

Jag tycker inte alls att det är en svår balansgång att räkna på... Läs Gylles inlägg så ser du många kloka ord där.

Men jag tycker att snart att det är dax att lägga ner just denna prismässiga diskussion för vi kommer inte vidare i den!

Många är rädda för att hästskötaren rider hästen, svar: JA, det är bättre att den som kan läsa av hästen håller i linan om det är en inridningshäst, då behöver inte proffset sitta på ryggen och skena runt med en longerlina efter sig om hästskötaren misslyckats med att läsa av hästen.

Svarar många ang utrustning: Det är väldigt få proffessionella som tar emot hästar som också vill att man skickar med utrustning. Av den anledningen att om man har stor verksamhet används oftast samma grejor dagligen på flera hästar, dvs sadlar, benskydd, träns etc. Har man 20 utb hästar från privatpersoner blir det ohållbart att hålla reda på vems grejor som skall vara på resp häst, samt som någon skrev att hålla utrustningen i ordning dagligen...

Anser också själv, att lämnar jag bort min häst för inridning/vidareutb/ tillridning så måste man ha förtroende för den man lämnar uppdraget till.

Jag förstå att hästskötaren motionsrider hästen också, men är det skadligt eller påverkar hästens utb negativt att kanske trava ut på en tur i skogen etc

Nej, tror att många ska tänka efter vad som är bäst för mig, för min plånbok etc, För som vi diskuterar nu, så kommer vi inte frammåt i tråden som var ämnad för att få kreativa förslag på Bättre samarbete mellan avel och sporten.

ja, det är smickrande med engagemang men ett sto behöver ju ej ha gått höga klasser för att vara bra i aveln. andra i släkten kan ju ha gjort det eller den kan vara av bra typ o ha en riktigt bra stam.

Anyway, så är det ju så att man måste betala utbildare...men med vad kan nog vara olika.

Intressant att läsa vad andra har för deal med deras beridare. Jag har en duktig ryttare men hon får bara procent o så får hon kontakter o coachning o följa med på lite roliga event.

Jag är en nybörjare i denna branschen med endast några hästar o det skall bli mkt intressant att se om det går att få det vinstgivande ;).

Men jag tycker att snart att det är dax att lägga ner just denna prismässiga diskussion för vi kommer inte vidare i den!

Jag är nyfiken på scenariot (som inte har med priser på utbildning att göra, iofs) vad som händer om tyskarnas ekonomi blir så kass att de slumpar bort en stor del av sitt hästmaterial. Jag kan tänka mig stora prövningar för svensk avel med avsäljningar de närmsta åren. Har vi en kris av depressions-kaliber framför dörren lär många uppfödare få slå igen.

Efter att varit många år i denna branschen så kan jag säga helt iskallt, dom hästarna som många svenskar köper billigt i Tyskland och Holland/Belgien. Dom hästarna är redan prövade där och betingar samma pengar som en likvärdig häst i Sverige... Men det är det som många inte har förstått!

En BRA häst är en BRA häst och kostar lika MYCKET UTOMLANDS som i Sverige.

Men många tror att dom gör "klipp" och kommer över bra hästar där för att dom har så stor avel, det är fullständigt "Bullshit"! Såg senast priserna på fölauktionen "live" på Zangersheide, dom fölen som gick "billigt", hade varit billiga i Sverige oxå, MEN VI hade inte fått LIKA MKT BETALT för våra finaste föl som dom fick...

Det måste vi jobba på! Bättre marknadsföring för SWB! Och hur gör vi det?
Ja, dom bästa hästarna måste matchas i sporten med proffsen för att synas som reklam för SWB utåt! Vad det ska kosta, det kan ingen "instans" avgöra.

Det måste den enskilde hästägaren/uppfödaren bestämma själva vad respektive plånbok har råd med och hur mkt bra marknadsförinag av avkommorna ger i slutänden. Vill man inte sälja utan att bara få fram sin häst i sporten, då kan det nog bli ganska dyrt för den enskilde. Men som uppfödare så¨säljer man när hästen är som bäst, vilket kan ge en ganska stor intäkt, samt att man kan sälja föl/unghästar och släktingar till ett betydligt högra snittpris än "gemene" man.

Då får vi hoppas att hästskötaren är försäkrad i sitt jobb:angel:
För det vet ju många av oss att flera hästskötare arbetar under allt annat än avtalsenliga former.. Men det är en helt annan diskussion.

Ja, det får man ju hoppas på! Men man kan ju själv teckna individuella olycksfallsförsäkringar både privat och kopplat till hemförsäkringen som täcker olycksfall dygnet runt! Kan rekomenderas! Agria incident finns ju för hästar försäkrade i Agria. Man hoppas ju att företagaren har försäkringar oxå...

Efter att varit många år i denna branschen så kan jag säga helt iskallt, dom hästarna som många svenskar köper billigt i Tyskland och Holland/Belgien. Dom hästarna är redan prövade där och betingar samma pengar som en likvärdig häst i Sverige... Men det är det som många inte har förstått!

En BRA häst är en BRA häst och kostar lika MYCKET UTOMLANDS som i Sverige.

Men många tror att dom gör "klipp" och kommer över bra hästar där för att dom har så stor avel, det är fullständigt "Bullshit"! Såg senast priserna på fölauktionen "live" på Zangersheide, dom fölen som gick "billigt", hade varit billiga i Sverige oxå, MEN VI hade inte fått LIKA MKT BETALT för våra finaste föl som dom fick...

Det måste vi jobba på! Bättre marknadsföring för SWB! Och hur gör vi det?
Ja, dom bästa hästarna måste matchas i sporten med proffsen för att synas som reklam för SWB utåt! Vad det ska kosta, det kan ingen "instans" avgöra.

Kan inte annat än hålla med :bow:, tror inte att det i så fall blir de RIKTIGT BRA hästarna som de tyska uppf slumpar bort (om de alls beh slumpa bort ngt förvånandsvärt många där är fortfarande "bönder" o de är ett segt släkte som står stadigt i myllan även om de blåser snålt... :angel::love:) , de har ofta haft stona i generationer, och vet att värdera ffa sina avelssto, men visst märktes det på hingstauktionen att det var gungning i finanserna, men ffa de utländska tidigare köpstarka lös med sin frånvaro el handlade sparsamt.

Tyskarna mfl. är så skickliga i sin marknadsföring och duktiga på att sälja sina varor så dem kan verkligen få utländska köpare att tro att dem gjort klipp! :cool: :D

De har iaf klarat av att hålla en hel gård med anställda + deras egna barn försörjda i alla år med kvitton på allt. De har dessutom mkt gott rykte i branschen. :cool: I de nyss uppräknade 2200 kr + moms så ingår som sagt rubbet, fri tillgång på högkvalitativt egenodlat foder och en del inköpt, in- och utsläpp helg som vardag, mockning, passning av hovslagare och/eller veterinär om man själv inte kan närvara, visitering och sårvård = allmänt småpyssel. Om jag skickar en häst på utbildning/tillridning så medföljer naturligtvis utrustning till hästen, varför ska jag betala för att ngn ska använda sina egna grejer som inte är utprovade till min häst? :confused:

För att följa ameos pekpinne så hoppar vi över vad det kostar/timme, men jag är fortfarande intresserad av hur många timmar/vecka som en häst rids beroende på utbildningsgrad. Tävlingar mm kan vi lämna därhän, likaså ev visning för spekulanter, jag vill veta hur mkt tid som läggs ner på hästen utbildningsmässigt.

Jag tycker att rebus, gylle och ramona har förklarat mycket bra, så jag tänker inte upprepa. Men jag ska fylla ut lite...

När det gäller utrustning så är det också tidsödande att behöva rengöra tio par benskydd, tio träns, tio sadlar osv vid dagens slut. Mycket smidigare att bara behöva rengöra ett par benskydd och ett träns. Sen blir det ju mer än en sadel under en dag, men inte tio. De hästar som kommer till mig har grimma och täcke efter behov med sig hemifrån.

När det gäller hur mycket varje häst arbetas så är det väldigt individuellt. Jag planerar inte in lediga dagar i förväg. Hästen bestämmer oftast själv när det är dags för en paus. Men rent generellt kan man säga att det inte är ovanligt att hästen arbetas 3-5 dagar för att sedan ha en paus på 1-3 dagar. Man måste läsa hästen noga här. Att säga att en 3-åring ska arbeta 30 min varannan dag är omöjligt i verkligheten. Då ser man inte till individen.

Tidigare i tråden nämndes att man som uppfödare kan spara pengar på att förbereda hästen. Jag skulle villja säga: ja, det kan man delvis.
Det här är en säkerhetsfråga för mig och min personal. Inte alla, men det finns hästägare som inte kan bedöma sin häst tillräckligt. Så om en hästägare säger till mig när den lämnar hästen att den är hängd på så innebär inte det att jag tar vid där. Vi har alla olika sätt att arbeta med hästarna och därför börjar jag ALLTID från början med ALLA hästar. Av säkerhetsskäl. Tex så sätter jag mig inte på en häst som inte kan "start och stopp" från marken. Då blir det farligt om det händer något och kan även ge ett stort bakslag för hästen om den blir skrämd. Sen är det naturligtvis så att en häst som har gjort alla moment hemma går fortare fram än en häst som är helt rå. Då räcker det med att checka av moment för moment istället för att lägga tid på att repetera. Så visst kortas tiden som hästen behöver vara hos utbildaren av, om man förbereder hästen hemma.

Sen, när det gäller kostnaden. Jag tänker inte gå in på vad jag kostar, men priset tycker jag ska spegla erfarenheten hos ryttaren som just utbildare, inte som tävlingsryttare. Mina hästägare betalar förutom för skötsel och utblidning av hästen också för min rutin som unghästutbildare. Dom betalar mig för att redan ha gjort misstag. Sannolikheten att jag gör det med deras häst är därför liten.
Skillnaden mellan en erfaren och oerfaren utbildare är att en erfaren utbildare snabbare och säkrare läser hästen och därför inte repeterar moment i onödan, men också undviker bakslag. En erfaren utbildare kan också bättre avgöra när hästen behöver ett par dagars paus och när det är dags att kräva arbete. Det sparar pengar på sitt sätt till uppfödaren. Man får helt enkelt mer för pengarna på kortare tid, med mindre risk för skador i form av överansträngning och likn.

Angående att det i vissa fall är hästskötaren som sitter på hästen de första gångerna och utbildaren som håller i snöret anser jag vara av säkerhetsskäl. Det är väldigt viktigt att den som står på marken är rutinerad och kan läsa hästar snabbt och säkert. De första gångerna hästen har en ryttare på ryggen kräver inte mycket ridskicklighet av ryttaren. Jag har en person som enbart jobbar när jag ska sitta upp de första gångerna. Det är viktigt att man har förtroende för varandra och när man sitter där på hästen vet att den på marken inte släpper snöret om något skulle hända.
Jag tycker att man som hästägare inte ska hänga upp sig på om det är hästskötaren som sitter på hästen de första gångerna och utbildaren i snöret. Det är bra att man ser efter säkerheten, visa uppskattning för det.

Nej, verkligen inte! Man tjänar inga stora pengar på att rida andras hästar precis. Och sen är det stor skillnad på enkla hästar och de hästarna som kräver lite mer jobb. Vissa hästar borde kosta 60.000:-/månaden för allt de ställer till med istället för 6.000:-/månaden för de som är enkla i all ridning och hantering.
:D Kan bara hålla med!

Att sätta pris på utbildning av häst är enormt svårt, eftersom alla hästar är olika. När man är duktig och har flera som vill in får man sålla bort de hästarna som är jobbiga för att spara på sig själv. Det kräver enormt mycket energi att ha jobbiga hästar.

Visst är det så. Jag tar hellre in en 5-6 åring än en 3-åring, dels på grund av skaderisken, men även om man inte blir skadad så sliter det väldigt mycket på kroppen att rida in hästar. Just nu är jag tex blå längs revbenen av att hänga på mage över tre inridningshästar. :D

När jag skulle rida in en av mina så var hon så bråkig så fort någon kom högt över henne, alltså när man skulle sitta, så jag löste det med att binda fast en stor Lilla Pip (heter väll den teckande fåglen som sitter i bur och retar katten, stort huvud liten kropp) Gosedjuret är säkert 1m hög och lealös :rofl: i sadlen och sen longerade jag henne.

Det gjorde att hon kunde bråka och sparka bäst tusan hon ville figuren åkte inte av och hon slutade bråka över att någon satt på henne. Nu var hon körd i många år innan hon skulle ridan in så det var ingen häst som aldrig hade gjort något ;)

När jag skulle rida in en av mina så var hon så bråkig så fort någon kom högt över henne, alltså när man skulle sitta, så jag löste det med att binda fast en stor Lilla Pip (heter väll den teckande fåglen som sitter i bur och retar katten, stort huvud liten kropp) Gosedjuret är säkert 1m hög och lealös :rofl: i sadlen och sen longerade jag henne.

Det gjorde att hon kunde bråka och sparka bäst tusan hon ville figuren åkte inte av och hon slutade bråka över att någon satt på henne. Nu var hon körd i många år innan hon skulle ridan in så det var ingen häst som aldrig hade gjort något ;)

Jag köpte en oinriden ponny för några år sedan som funkade jättebra ända tills jag kom till momentet "sitta upprätt". Då fick hon fullständigt panik så jag fick kasta mig av.
Jag gjorde som du. Satte upp barnens oversize tivolinalle. Tur att ingen såg mig då...:rofl:
Det blev "häst" av henne tillslut med. Tävlar hoppning numer.:)

Tyskarna mfl. är så skickliga i sin marknadsföring och duktiga på att sälja sina varor så dem kan verkligen få utländska köpare att tro att dem gjort klipp! :cool: :D

Min erfarenhet är att det kanske inte är så stor skillnad på själva hästen kapacitetsmässigt om man köper en svensk eller tysk häst för hobbytävling.
Däremot är det ofta oerhörd skillnad på utbildning och ridbarhet. Den svenska hästen kanske hoppar en 120-bana ok, men den tyska gör det också, men är dessutom trevligt och utbildad, även i markarbetet, och arbetar i form och lyssnar på förhållningar m m, detta redan i unga år.

Ovanstående är generalisering, men jag tror största orsaken till att hobbyryttare köper häst i Tyskland är att de får samma häst, men med bättre utbildning, till ett oftast lägre pris. Är det en valack som kan det den ska och även visat det på tävling så spelar självklart stammen liten roll.
Många svenska hästar marknadsförs också som "startklar 130", när de vägrat ut sig i 120. Där upplever jag de tyska hästarna som mer nära "sanningen".
Jag kan ta ett exempel: en mycket känd svensk elithoppryttarfamilj säljer en hopphäst (som tidigare varit i min ägo) som startklar 130, när den vägrat ut sig i 120 med svårklassryttare och haft massor av fel i 110 med samma ryttare. Hästen har av flera meriterade tränare bedömts som extremt svårriden, ändå marknadsförs den som "okomplicerad på hinder, hoppar alltid". Jag tror det är sådana exempel som gör att man hellre kör tyskt, hästar som beskrivs som okomplicerade är det oftast också...
Detta gäller nog speciellt för oss amatörer, som helt enkelt vill ha en trevlig häst att tävla på.

Jag köpte en oinriden ponny för några år sedan som funkade jättebra ända tills jag kom till momentet "sitta upprätt". Då fick hon fullständigt panik så jag fick kasta mig av.
Jag gjorde som du. Satte upp barnens oversize tivolinalle. Tur att ingen såg mig då...:rofl:
Det blev "häst" av henne tillslut med. Tävlar hoppning numer.:)

Rätt kul att man kan lösa det utan att någon blir skadad och det blir häst av dom ändå ;):D även om det ser roligt ut med en mega Pip på ryggen :rofl:

Just nu är jag tex blå längs revbenen av att hänga på mage över tre inridningshästar. :D

Ja det var en plåga förr i tiden med alla blåmärken man fick av det, jag är evigt tacksam till det proffs vi anlitade till en problem häst med rejäla sadeltvång som var totalt omöjlig att sitta kvar på. Var otroligt intressant att se honom jobba och numera har vi ändrat mkt på den första biten, numera används varken lina, medhjälpare eller hänga platt över dem längre och faktum är att sedan den dagen för ca 10 år sedan som vi gick ifrån detta så har varenda inridning blivit otroligt enkel aldrig någon som protesterar. Så jag slipper numera allt vad blåmärken heter vilket jag är väldigt tacksam för, dessutom slipper man just biten att det antingen skall finnas en kunnig linförare eller någon annan att slänga upp. Numera räcker det att som säkerhet ha någon stående i ridhuset som kan rycka in om det skulle hända något (vilket de inte gjort på 10 år (peppar, peppar) men känns säkrare att ha någon där så man inte blir liggande om olyckan sker).

Kan inte annat än hålla med , tror inte att det i så fall blir de RIKTIGT BRA hästarna som de tyska uppf slumpar bort (om de alls beh slumpa bort ngt förvånandsvärt många där är fortfarande "bönder" o de är ett segt släkte som står stadigt i myllan även om de blåser snålt... ) , de har ofta haft stona i generationer, och vet att värdera ffa sina avelssto, men visst märktes det på hingstauktionen att det var gungning i finanserna, men ffa de utländska tidigare köpstarka lös med sin frånvaro el handlade sparsamt.
| Citat-svar | Svara på detta | Snabb-svar

Jag tror att vi skall ha is i magen och "bida" vår tid! Det är klart att hästar som gått för stora 7-siffriga belopp för en tid sedan, numera går för normala 7-siffriga belopp, vilket kanske är ett mera realistiskt pris på hästarna. Hästpriserna har ju skenat iväg de sista 10 åren, hästar som kanske är värda idag 100 tusen, fick man ju lätt 250 tusen för, för ett par år sedan. hästar värda 80 fick man 150 för, men nu kanske vi är nere på marknadsmässiga priser och förlustpriser för uppfödarna som behåller för länge...

Ok, jag kan förstå att man inte vill ha full utrustning till 10 olika hästar om man nu har 10 olika hästar på in/tillridning. Jag skiter i vad folk betalar för sitt foder, det hör inte till min fråga! Jag vet var jag får bra stall och skötsel till mkt bra pris i Sthlms-området så hur andra har det känns irrelevant. Jag skiter likaså ifall beridaren får sköta allt själv med fodringar mm eller om han/hon har personal eller hur dyra anläggningar de står på, det enda som intresserar mig är hur mkt tid som egentligen läggs på min häst och det har några svarat på ett ungefär om. En 3-åring får enligt någras sätt att räkna ca 15 timmar/månad, så utifrån det kan jag dra mina egna slutsatser hur underbetalda en del anser sig vara.

Har man möjligheter verkar det mer och mer vettigt att man behåller hästen hemma och istället åker iväg med den några ggr/vecka till ridhus där ngn betalas för den tid som läggs på hästen, än att alla stackars beridare ska tvingas ta hästen på inackordering med allt jobb som tillkommer. Fördelen är att man får en resvan häst och att man kan hålla kostnaderna nere, måste ju vara en win - win-situation för alla inblandade? Beridaren får betalat för att rida och slipper alla utgifter med dyra anläggningar mm och hästägaren får hästen utbildad och slipper betala för ngt den kan göra själv.

Vill jag sedan få hästen högre utbildad och/eller tävlad kan jag se fördelarna med att ha den installad hos ngn, men annars verkar det vara klent med argument som talar för det, så nästa 3-åring får nog stanna hemma istället.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24