NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Men snälla fio, det finns fortfarande mellanting mellan gratis skräpryttare och fullpris-utbildare.
Visst gratis är trevligt för stunden, men gratis brukar inte kosta gratis i slutänden.

Det jag tror vi som inte är så stadda vid kassa är ute efter är ANDRA lösningar än att betala x antal tusen i månaden i rena kronor och ören. Det måste inte vara gratis, men det finns andra lösningar!

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Vad är den dokumenterat duktig ryttare? En med beridarexamen? Just en sådan person åtog sig att rida min andra häst gratis, jag betalde för uppstallning, foder och skoning (3000 totalt). Träningen var helt kostnadsfri. Jag har fått massor av förslag från personer som har meriter tom st georg och medelsvår för att låna och utbilda mina hästar.

Så jag är inte ett dugg orolig.

Nej men OK då pratar vi en helt annan kategori ryttare..

Meriter i St Georg och medelsvår har ju liksom kreti och pleti och beridareexamen i Sverige är ju inte heller så enormt stora krav på anser jag.

Nej men det är ju rätt självklart eftersom ryttaren står för arbetet, skall ryttaren först betala för sitt eget arbete och sedan ge dig pengarna :confused:

Så du tycker att det är rimligt att ge ryttaren 50% av hästens värde när den kommer och sen 50% av vad den säljs för?

Så om hästen är värd 100000 när den kommer och säljs för 150000 efter 6 månader så ska jag som ägare ge ryttaren 125000 totalt?

För det är ju det som det landar på

100000 från början delat på 2= 50000
150000 vid försäljning delat på 2 = 75000

50000+75000 är 125000 ;)

Men snälla fio, det finns fortfarande mellanting mellan gratis skräpryttare och fullpris-utbildare.
Visst gratis är trevligt för stunden, men gratis brukar inte kosta gratis i slutänden.

Det är väl klart det finns det, det skrev jag ju i mitt första inlägg och exempel men eftersom inte det var gratis så verkar det ha kommit bort i diskussionen :grin:

Jag tror det finns ett problem i att uppfödare vill ha toppryttare (men helst inte betala) och riktigt duktiga ryttare rider ej gratis.
Men det finns faktiskt duktiga ryttare som gärna skulle ha en unghäst på foder, speciellt om hästen är någorlunda lovande.
Men då är det ofta ryttare utan tävlingsrutin..

Innan jag köpte nuvarande hästen letade jag häst att ha på foder, men det fanns bara travare och nordsvenskar.
De få lovande unghästarna som lånades ut skulle alla gå till rutinerade ryttare med bra resultat och referenser.
SDå vad gör man om man är ganska ung, inte har tävlat så mycket men faktiskt ändå vill ha en bra häst?
Jo man får lov att köpa sig en..
Jag hade blivit jätteglad om någon ville låna ut sin fina unghäst till mig. Jag hade inte krävt att få betalt.

Så om uppfödarna skulle vara villiga att låna ut även till ryttare utan en massa tävlingsrutin så skulle det gå lättare.
Annars får helt enkelt uppfödarna betala.

Så du tycker att det är rimligt att ge ryttaren 50% av hästens värde när den kommer och sen 50% av vad den säljs för?

Så om hästen är värd 100000 när den kommer och säljs för 150000 efter 6 månader så ska jag som ägare ge ryttaren 125000 totalt?

För det är ju det som det landar på

100000 från början delat på 2= 50000
150000 vid försäljning delat på 2 = 75000

50000+75000 är 125000 ;)

Nej nu pratar vi om helt skilda saker här, du pratar om att du lämnar en häst för försäljning , jag pratar om sponsoravtal mellan hästägare och ryttare, det var ju det tråden handlade om.

Jag tror det finns ett problem i att uppfödare vill ha toppryttare (men helst inte betala) och riktigt duktiga ryttare rider ej gratis.
Men det finns faktiskt duktiga ryttare som gärna skulle ha en unghäst på foder, speciellt om hästen är någorlunda lovande.
Men då är det ofta ryttare utan tävlingsrutin..

Innan jag köpte nuvarande hästen letade jag häst att ha på foder, men det fanns bara travare och nordsvenskar.
De få lovande unghästarna som lånades ut skulle alla gå till rutinerade ryttare med bra resultat och referenser.
SDå vad gör man om man är ganska ung, inte har tävlat så mycket men faktiskt ändå vill ha en bra häst?
Jo man får lov att köpa sig en..
Jag hade blivit jätteglad om någon ville låna ut sin fina unghäst till mig. Jag hade inte krävt att få betalt.

Så om uppfödarna skulle vara villiga att låna ut även till ryttare utan en massa tävlingsrutin så skulle det gå lättare.
Annars får helt enkelt uppfödarna betala.

Du har ju mängder med uppfödare i denna tråden som mer än gärna lämnar ut sina hästar till duktiga ryttare utan meriter så det är ju bara att börja pm:a :angel:

Nej nu pratar vi om helt skilda saker här, du pratar om att du lämnar en häst för försäljning , jag pratar om sponsoravtal mellan hästägare och ryttare, det var ju det tråden handlade om.

Jag tror du har närmat dig pudlens kärna. Jag har hela tiden pratat om att kunna få ut bra hästar från min uppfödning som ska ha chansen att visa sig och ge meriter till sina syskon för att lättare kunna sälja nästa häst.

Jag tror du har närmat dig pudlens kärna. Jag har hela tiden pratat om att kunna få ut bra hästar från min uppfödning som ska ha chansen att visa sig och ge meriter till sina syskon för att lättare kunna sälja nästa häst.

Du vill alltså sälja dina hästar kortsiktigt om jag förstått saken rätt, för din del hade det varit absolut billigast att ha en hemmaryttare och en tävlingsryttare som du betalade per gång den tränade/tävlade. Det här är ju av naturliga orsaker enklare för hoppsporten än dressyrsporten men det funkar ju även där om man kan hitta en hyfsad ryttare som står för grundutbildningen och att man kan ha hästen kvar hemma. Inte helt ovanligt.

Vill man däremot sponsra en ryttare för att få upp hästen i svår klass tar det ju längre tid än 6 månader och det var det jag svarade på till dig första gången.

Nej men OK då pratar vi en helt annan kategori ryttare..

Meriter i St Georg och medelsvår har ju liksom kreti och pleti och beridareexamen i Sverige är ju inte heller så enormt stora krav på anser jag.

Jo, men det är mycket meriterande för avkommorna att ändå ha visats även i sådana klasser. Och beridarexamen är ändå bättre än att ge hästen till en person som saknar utbildning.

TS kanske vill ha en realistisk diskussion oxå vilket jag försöker...

Eftersom jag lever på den andra sidan och har mängder med vänner i eliten i både hoppning, dressyr och fälttävlan så är det realistiska där att INGEN av dessa ryttare gör några jobb gratis!

Inte ens dom lite yngre elitryttarna..

Ni uppfödare lever i någon slags bubbla där ni tror ni besitter den ENDA fina hästen i landet och att det skulle vara en ära att få rida och tävla hästen gratis men tyvärr funkar det inte så i verkligheten.

Man får betala för utbildning hur du än vrider och vänder på det.
Antingen genom pengar eller att ge bort hela/delar av hästen.

Helt gratis vilket då innebär att en ryttare har hela hästen på foder och betalar all träning och tävling tja då återstår ungdomar och tonåringar och lite sämre ryttare

Anser du då att denna grupp av ryttare kan göra jobbet lika bra och få upp hästen i championaten och lyckas där och utbilda hästen sedan vidare mot svår klass ja använd dom ryttarna då så är pengaproblemet ur världen.

Men den förra tråden som låstes handlade ju just om det - att en elitryttare (en av våra mest meriterade i sin gren) gratis rider en topphäst.
Man får väl ändå säga att hästägaren då sponsrar om man får ha hästen gratis, alternativet är ju att köpa en världscuphäst och det är det inte så många svenskar som verkar ha råd med.

Och JO det är rätt vanligt med talangfulla hästar i Sverige, det vimlar faktiskt av dom tyvärr vimlar det inte av ryttare som är kapabla att ta fram dom dit.
Det är ju bara att se på unhästchampionaten där dom svenska ryttarna får kritik för sin ridning år efter år efter år efter år av dom utländska domarna.

Det är ju märkligt då att våra elitryttare måste lägga ned så mycket tid på att leta hästar om det verkligen vimlar av talangfulla hästar. Och de få duktiga ryttare som finns i Sverige (enligt dig) borde ju i så fall vara stenrika, de kan väl bara köpa upp alla dessa missförstådda hästar och ta upp dem i svår klass och tjäna några miljoner?

För min del skulle ett bra kontrakt se ut så här:

Som ett fodervärdsavtal där jag betalar försäkringen plus att man skriver in i kontraktet hur mycket hästen är värd idag. När hästen säljs så delar man 50/50 på summan som är över den som hästen var värd. Och att jag inte får ta hem hästen och sälja den inom 6 mån. Allt för att skydda ryttaren från att bli lurad på vinsten.
Många duktiga ryttare har inte råd att köpa en bra häst men har kunskap nog för att förvalta den häst de får och får erfarenhet och gör sig ett namn. Allt det kostar dom är precis det samma som för vilken häst som minus inköpspriset som kan vara rätt högt.

Jag är inte beredd att som vissa tycker skriva över 50% av hästen till ryttaren och ändå betala 50% av alla kostander och sen dela vinsten 50/50.

Då kan jag lika gärna sälja 50 % av hästen till någon annan så slipper jag losa 50 % av hästen värde. För det är ju aldrig snacka om att ryttaren ska köpa 50% av hästen utan den ska den få.

Det är en uppgörelse jag också skulle kunna tänka mig.

Det är ju märkligt då att våra elitryttare måste lägga ned så mycket tid på att leta hästar om det verkligen vimlar av talangfulla hästar. Och de få duktiga ryttare som finns i Sverige (enligt dig) borde ju i så fall vara stenrika, de kan väl bara köpa upp alla dessa missförstådda hästar och ta upp dem i svår klass och tjäna några miljoner?

För det första så letar dom hästar som är kapabla att placera sig i mästerskap men det är väl inte det vi diskuterar när vi pratar talangfulla hästar eller hästar med kapacitet för svår klass. Det är viss skillnad där.

För det andra så jo det gör dom ju rätt frekvent faktiskt, dom flesta går utomlands en del hinner inte upp i svår klass innan dom säljs en del gör det.
En hel del stannar kvar i landet och går till penningstarka juniorer&YR
Stenrika blir dom inte för som sagt det är stor skillnad på en svårklasshäst och en mästerskapshäst och mästerskapshästar finns det få av.

För det första så letar dom hästar som är kapabla att placera sig i mästerskap men det är väl inte det vi diskuterar när vi pratar talangfulla hästar eller hästar med kapacitet för svår klass. Det är viss skillnad där.

För det andra så jo det gör dom ju rätt frekvent faktiskt, dom flesta går utomlands en del hinner inte upp i svår klass innan dom säljs en del gör det.
En hel del stannar kvar i landet och går till penningstarka juniorer&YR
Stenrika blir dom inte för som sagt det är stor skillnad på en svårklasshäst och en mästerskapshäst och mästerskapshästar finns det få av.

Jag skulle vilja hävda att det finns ganska få svårklasshästar också, det är därför de är så dyra. Om det finns så många skulle de nog vara betydligt billigare - och elitryttarena skulle nog stå redo att köpa upp dem för att göra sig en hacka. Jag tror inte det är så enkelt att identifiera guldkornen, tyvärr...

Och NU AVBRYTER VI DISKUSSIONEN angående Madick!

/moderatorn

som plockar fram radergummit...

Jag skulle vilja hävda att det finns ganska få svårklasshästar också, det är därför de är så dyra. Om det finns så många skulle de nog vara betydligt billigare - och elitryttarena skulle nog stå redo att köpa upp dem för att göra sig en hacka. Jag tror inte det är så enkelt att identifiera guldkornen, tyvärr...

Det dyra är att ta dom upp till svår klass inte att köpa in dom och det gäller ju oavsett om du rider dom dit själv eller måste anlita någon.
En svårklasshäst kostar faktiskt inte så himla mycket att man kan tjäna sig en större hacka på den med tanke på vad den har kostat på vägen upp.

Finns ju en hel del 13-15 åringar som har någon enstaka placering i 145 och gått 150 med halvtaskigt resultat för 200-300 tusen och jag vet inte om det är att tjäna storkovan direkt.

En "elithäst" var ju till salu i ridsport för 425 tusen 11 år int.placeringar under 07-08 segrar 1.30-140 gått unghäst VM, det är ju inte heller några pengar att tala om med tanke på vad allt kostar.
Sak samma med dressyrhästarna

Som sagt det finns mängder med sådana hästar och så finns det guldkornen och dom är ju såklart betydligt dyrare.

Senast ändrad:

Jag har suttit och läst igenom några sidors inlägg nu och har konstaterat följande: Det FINNS ryttare som vill utbilda hästar problemet är att de som har dessa hästar inte vill betala för detta. Konstigt egentligen eftersom de vill ha jobb gjort, men vill inte betala för jobbet. Lämna in din bil på en verkstad och säg sen att du inte vill betala..Vi var och kollade på en treåring i somras. Fin stam men i förskräckligt skick. Vi erbjöd att stå för utbildning och box och att ägaren skulle betala mat och strö. Blankt nej. Nu har den istället hamnat hos nån kändis och jag kan lova att hon betalar mer än de 2-3 tusen som vi ville ha, men så är det. Har du inget namn, vill folk inte betala. Sen är det ju kul för många av de ryttare som tar emot hästar sätter ju sedan upp stalltjejerna på dem flera gånger i veckan.. Jag tyckte att det var ett bra förslag som någon skrev, ägaren står för vad hästen ändå skulle ha kostat hemma, dvs mat och strö.. och ryttaren får bekosta utbildningen, ev få en sliten slant för det, eller att han får procent vid ev försäljning. men lycka till med att hitta en "duktig amatör" som har råd att stå för hela kalaset, i sådant fall har man nog redan köpt en topphäst och behöver inte låna andras..

Det är ju märkligt då att våra elitryttare måste lägga ned så mycket tid på att leta hästar om det verkligen vimlar av talangfulla hästar.

Sedan är ju faktiskt långt ifrån alla hästar till salu.

Jag har en kompis som har haft två svårklasshästar , den ena köpte hon i Tyskland och den andra här i Sverige. Den svenske efter Cardento är 7 år och går nu 1.40 skall gå 150 nästa år, den köpte hon för 100 tusen som 3 åring. Hästen är inget speciellt utan är som dom flesta Cardentoavkommorna tuffar på helt enkelt. Men icke till salu

En bekants bekant har 12 Cardentohästar i stallet (föder upp egna) säkert hälften av dom går 140 idag och är 7-8 år. Dom kommer säkerligen gå svår klass allihop inom ett par år. H*n har sålt av ett par riktigt dyrt utomlands för att hålla sin verksamhet igång.

Cardento is the shit ;)

Du vill alltså sälja dina hästar kortsiktigt om jag förstått saken rätt, för din del hade det varit absolut billigast att ha en hemmaryttare och en tävlingsryttare som du betalade per gång den tränade/tävlade. Det här är ju av naturliga orsaker enklare för hoppsporten än dressyrsporten men det funkar ju även där om man kan hitta en hyfsad ryttare som står för grundutbildningen och att man kan ha hästen kvar hemma. Inte helt ovanligt.

Vill man däremot sponsra en ryttare för att få upp hästen i svår klass tar det ju längre tid än 6 månader och det var det jag svarade på till dig första gången.

Nej alla hästar ska inte säljas kortsiktigt, vissa tar längre tid på sig att utvecklas och allt beror ju på var den ligger när man lämnar iväg den.

Men för mig är det aldrig aktuellt att ge bort halva hästen och halva vinsten plus stå för alla kostnaderna. Eller för den delen ge bort halva hästen och halva vinsten och stå för 50% av kostnaderna undertiden som hästen kommer upp i klasser.

Jag har inte råd att stå för kostnadena under flera års tid och letar därför andra lösning. Som jag har gett ex på innan.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit