NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Håller med till viss del.
Kruxet är att många av ryttarna överskattar sig själva tycker jag.
O begär helt orimliga kostnader för någon timmes jobb om dagen med en häst.
Visst ska de ha för hästens upphälle osv...men att sedan ta flera hundra för varje gång de hamnar på unghästens rygg...(kanske 20 min 3 dagar/v i början) känns helt horribelt.

Men varför föda upp en massa hästar som man inte ens kan rida in själv? För att sedan gnälla på att ryttarna tar betalt?

Det bästa vore väl att själv KUNNA rida in och utbilda sina unga hästar för att sedan lämna iväg dom när dom är klara för att tävla DÅ blir det inte så dyrt men det blir liiite irriterande att gnälla på att saker kostar som man inte är kapabel till att göra själv.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Nej, ingen är ju tvingad att rida min häst!

Jag har på känn att de som livnär sig på att utbilda hästar upplever ett hot av att andra är beredda att göra deras jobb gratis. För det är många som faktiskt vill det!

Så det handlar inte om något utnyttjande.

Det är många som vill jobba nästan gratis som hästskötare oxå så varför skall någon betala full lön till någon som har utbildat sig på Strömsholm och Flyinge :grin:

Det finns för och nackdelar med allt. Ibland måste man köpa det ena för att få det andra, så enkelt är det.

Väljer man en ung ambitiös ryttare på väg uppåt, så har man ett närmare samarbete. Man har råd att vänta ut en unghäst tex.
Och dessutom är dom rädda om sina kunder som inte står på kö, kanske.

En proffs ryttare.. är många gånger väldigt stressade, du har många gånger inte det nära samarbetet, för det finns inte tid, då personen har flertalet hästar i träning, du blir en i mängden.

Det viktiga är väl ändå........lösa problemet........med.......hur vi uppfödare och ryttare skall nå varandra............:angel:

Det är många som vill jobba nästan gratis som hästskötare oxå så varför skall någon betala full lön till någon som har utbildat sig på Strömsholm och Flyinge :grin:

Det ser jag inget problem med, om det är i en övergående period. Jag har själv jobbat gratis i 1,5 år för att kunna göra det jag gör i dag - med hyfsat god lön! En person som inte har "slagit igenom" vet kanske inte ens om det går att försörja sig på hästutbildning och vill testa vingarna först.

Men varför föda upp en massa hästar som man inte ens kan rida in själv? För att sedan gnälla på att ryttarna tar betalt?

För att det inte alls är samma sak att vara en duktig uppfödare som att vara en duktig ryttare kanske?

Jag kan ta min mamma som exempel. Hon kan inte rida p.g.a. ryggproblem, MEN hon har fött upp en häst (C-ponny för att vara exakt) som gått både SM i fälttävlan och lag-SM i hoppning. Det är väl bra att det finns uppfödare som gör sig mödan att föda upp hästar väl också?

Jag kan rida in unga hästar, har ridit in flera stycken, men har inte tiden. Ska man visa dem på 3-årstest jobbar man mot deadline. När man lämnar hästen till någon som inte är fullblodsproffs har man inte samma brådska. Det får ta längre tid och man accepterar det mot att kunna ha ett längre samarbete. Många proffsryttare har fruktansvärt bråttom med att matcha hästarna och det är inte alltid klokt i längden. Med de priser de tar har många heller inte råd att låta hästarna få tid på sig, utan allt ska vara klart på några månader. Hur bra är det, för någon?

Det viktiga är väl ändå........lösa problemet........med.......hur vi uppfödare och ryttare skall nå varandra............:angel:

Absolut, problemet är väl att försök ha gjorts i mängder och det rinner ju alltid ut i sanden av olika orsaker ?

En proffs ryttare.. är många gånger väldigt stressade, du har många gånger inte det nära samarbetet, för det finns inte tid, då personen har flertalet hästar i träning, du blir en i mängden.

så är det verkligen! Den proffsryttare jag har anlitat nu har jag valt delvis efter tillgänglighet... Det är inte för mycket begärt att få en liten rapport då och då om hur hästen fungerar och kunna komma fram på mobiltelefonen, anser jag.

Alla ni verkar ju vara överens om att proffsryttare är skit, egentligen förstår jag inte vad ni har för problem det är ju bara att lämna ut eran unghäst på foder till någon tonåring som vill tävla :confused:

Eller ni kanske ställer krav på ridkunskap :idea:

Alla ni verkar ju vara överens om att proffsryttare är skit, egentligen förstår jag inte vad ni har för problem det är ju bara att lämna ut eran unghäst på foder till någon tonåring som vill tävla :confused:

Det är inte skit, men i längden oerhört kostsamt. Jag vill matcha en av mina hästar mot Unghäst-vm, då den skulle kunna ha kapacitet för det, men det tar flera år av förberedelser. Så det får kanske vara, av rent ekonomiska skäl. Den ryttare jag talat med (professionell) tyckte att jag skulle sälja hästen när den var som bäst, för att täcka kostnaden - men det vill jag ju inte!

Den ryttare jag talat med (professionell) tyckte att jag skulle sälja hästen när den var som bäst, för att täcka kostnaden - men det vill jag ju inte!
Men det är massor man inte vill som man måste. Man får ju se till vilka förutsättningar man har och leva efter dem. Det var ju det du menade att den svenska marknaden skulle göra lite högre upp om jag inte missminner mig.

Man kan inte behålla alla hästar man vill behålla. Det är endast ett få förunnat. Bättre att sälja när hästen är värd som mest än att sälja den när den är som sämst eller helt förlegad. De som har råd att hålla häst upp till OS-nivå får göra det, jag får göra annat. Det har jag redan accepterat!

Men det är massor man inte vill som man måste. Man får ju se till vilka förutsättningar man har och leva efter dem. Det var ju det du menade att den svenska marknaden skulle göra lite högre upp om jag inte missminner mig.

Förutsättningar kan ändra sig till det bättre! Och det både tror och hoppas jag på. Vad jag än hittar för lösning, så säljer jag inte hästen.

Har man inte förutsättningarna att ta fram den själv får man se till att någon annan utbildar den. Har man inte råd med det får man sälja och låta någon som har förutsättningarna göra jobbet. Jag har stått på köparsidan många gånger när personer precis som du tycker att de har guldklimpar, men inte har förutsättningarna för att ta fram hästen själv. Fast jag gör ju sällan mer än grovjobbet, inridning till första 10 tävlingarna ungefär. Sen säljs dem till någon som vill ta resten.
I fallet med min guldklimp så
1. Gjorde jag ett försök att betala för det och fick tillbaka en häst i skick som fick min akupunktör att börja tivla på sin förmåga - i stället för att han gick bruksprov som det var planerat.
2. Hästen var tänkt till mig själv, jag gjorde grundutbildningen själv, visade på treårstest själv. Och jag hade inga som helst problem med att ha kvar honom själv. Jag fick flera spontana bud på hästen från penningstarka hästägare efter hans eminenta treårstest, men han var inte till salu. Det var fullt medvetet jag avböjde dessa bud och jag grämer mig inte för att jag lät bli att sälja, eftersom han var tänkt skulle bli min nästa tävlingshäst.
Det som kändes fel då var att detta hände i samband med att jag påbörjade familjebildning, vilket innebar att tiden inte räckte till och som föräldraledig skiter man inte pengar direkt. Jag tyckte det kändes som slöseri med resurser att ha en såpass bra häst som främst gräsklippare och kunde därför tänka mig att låna ut honom i några år på något bra avtal, till rätt ryttare. Inte för att höja värdet på honom och inte för att få honom gratis utbildad utan helt enkelt för att jag tyckte det var slöseri med resurser.
Detta var medan jag fortfarande var ganska aktiv som ryttare och jag hade mycket väl kunnat utbilda honom själv till den nivå jag behövt för tävlande för mitt eget höga nöjes skull. Fast tiden fanns inte just precis då, så det lades på hyllan

Ibland får man försaka en häst för att ha råd att utbilda en annan. Kanske är det så att man får sälja 2 st för att ha råd att utbilda en. Eller dra ner på antalet hästar och ponnyer man har så att man har råd att få någon utbildad.
Här finns inga hästar att dra ner på för att ha råd att bekosta utbildning. Alla har inte femton halvblod i stallet! Jag har haft ett sto och en avkomma större delen av tiden. Och några shettisar och DE betalar ingen utbildning av nån häst.... ;)

Jag har varit på båda sidor, så jag vet hur det ligger till.
Mja, inte på samma nivå av min sida i alla fall...
Det känns som att vi pratar om skilda saker, det du pratar om är uppfödare med betydligt fler hästar än många av oss småuppfödare har.

----

Hmm, det kanske helt enkelt är så att man inte får vara en pytteuppfödare om man vill föda upp bra hästar.... Att man inte får vara en fattiglapp som försöker göra det bästa möjliga av situationen...

Hmm, det kanske helt enkelt är så att man inte får vara en pytteuppfödare om man vill föda upp bra hästar.... Att man inte får vara en fattiglapp som försöker göra det bästa möjliga av situationen...

Nej, det verkar så.
Jag har precis samma inställning som du, jag vill att hästen ska få en bra utbildning/tävlas för att det vore resursslöseri att inte göra det. Inte för att jag ska vinna ett öre på affären...

Ja, det kan man ju fråga sig? Ingen undrar ju varför en Bilverkstad tar betalt för att serva bilen, eller en veterinär för att beh den sjuka hästen eller varför hopptränaren varje vecka vill ha betalt efter träningspasset...

Det bästa vore väl att själv KUNNA rida in och utbilda sina unga hästar för att sedan lämna iväg dom när dom är klara för att tävla DÅ blir det inte så dyrt men det blir liiite irriterande att gnälla på att saker kostar som man inte är kapabel till att göra själv.
Idag 19:24

Ja, jag håller med. Vi vet alla att hästar är dyra i drift, en dyr hobby eller en dyr verksamhet som är svår att få att gå runt.

Väljer man en ung ambitiös ryttare på väg uppåt, så har man ett närmare samarbete. Man har råd att vänta ut en unghäst tex.
Och dessutom är dom rädda om sina kunder som inte står på kö, kanske.

Jag undrar hur du löser den situationen när denna ryttare är för dålig för din häst och du får rek att byta ryttare för att förvalta hästens förmåga? situationen kan ju göra att du sitter fast i ett kontrakt som är kostsamt att bryta men som kanske är nödvändigt om du vill att din häst skall gå Unghäst VM....

Det är inte skit, men i längden oerhört kostsamt. Jag vill matcha en av mina hästar mot Unghäst-vm, då den skulle kunna ha kapacitet för det, men det tar flera år av förberedelser. Så det får kanske vara, av rent ekonomiska skäl. Den ryttare jag talat med (professionell) tyckte att jag skulle sälja hästen när den var som bäst, för att täcka kostnaden - men det vill jag ju inte!
Idag 20:20

Självklart skall man sälja när hästen är som bäst! Såvida man inte har en massa pengar sparade i madrassen och kan ligga lugnt tillbaka och se och njuta av sin fina häst... DET ÄR FÅ FÖRUNNAT...Men jag är lätt avundsjuk på dom! Har själv en häst som gått VM förra året och i år med bra resultat. Självklart är han till salu om en kund frågar, allt är ju bara en fråga om VILKA pengar man är beredd att sälja dom för/alt vilka pengar ,man har att vara utan...

Man kan inte behålla alla hästar man vill behålla. Det är endast ett få förunnat. Bättre att sälja när hästen är värd som mest än att sälja den när den är som sämst eller helt förlegad. De som har råd att hålla häst upp till OS-nivå får göra det, jag får göra annat. Det har jag redan accepterat!

Håller med!

Förutsättningar kan ändra sig till det bättre! Och det både tror och hoppas jag på. Vad jag än hittar för lösning, så säljer jag inte hästen.

Hoppas då att du är beredd att betala för att sitta på Vm och njuta av din fina häst! Det kostar, det lovar jag! Men å andra sidan så just då, då är det värt ALLA pengar man har lagt ner och alla slitiga timmar i stallet i mörker, regn och i ur och skur! Önskar dig Lycka till, Jag har varit där två år på raken med egen uppfödning! Härlig Känsla...

Nej, det verkar så.
Jag har precis samma inställning som du, jag vill att hästen ska få en bra utbildning/tävlas för att det vore resursslöseri att inte göra det. Inte för att jag ska vinna ett öre på affären...

Jag vill ABSOLUT VINNA på ALLA AFFÄRER, Annars har jag svårt att betala mina omkostnader varje månad. DÄRFÖR UTBILDAS mina hästar till att generera så mkt pengar som marknaden är beredd att betala för meriter och utb ståndpunkt, placeringar etc. FFa i Unghästchampionat, det är där folk är beredda att betala för det presumtiva objektet som förespås en bra framtid upp i klasserna.

Det känns som att vi pratar om skilda saker, det du pratar om är uppfödare med betydligt fler hästar än många av oss småuppfödare har.
Jag pratar speciellt om de som bara är små hobbyuppfödare. Stora uppfödare med 20 ston har oftast mer att erbjuda en ryttare än vad de med ett eller två ston har.

Har man en eller två avkommor per år, där man sparar någon enskild är det extra viktigt att man förvaltar den avkomman rätt. En större uppfödare som har 20 st avkommor har lättare att försaka en eller två, än de som bara har en eller två. De en eller två måste liksom funka för att det ska gå hem.

Men som med allting annat, man får rätta utgifterna efter inkomsterna. Det går inte att spendera multum på en häst om pengarna inte finns. Då får man sälja till någon som har pengarna att göra det, eller till någon som har kunskapen. Alternativt komma fram till en annan lösning. Men den lösningen blir aldrig riktigt så lyckad som man hade hoppats på...tyvärr!

Jag har bara ett sto numera. Dessutom har jag sparat en 3-åring som jag fött upp på Irland. Han var så lovande att jag inte sålde honom när jag flyttade till Sverige. Både stoet och 3-åringen kostar mig tillräckligt för att jag ska vilja "bli av" med dem ibland. Tyvärr har jag inte råd att hålla båda två i tävlingskondition när det blir dags för dem att tävla, så jag får tänka på annat. Jag hade jättegärna sett någon duktig ryttare som erbjöd mig gratis utbildning till min 3-åring, men jag är beredd på att jag får göra jobbet själv faktiskt. Vill jag ha kvar honom får jag försaka någonting annat istället. Det är så enkelt. Blir han för bra har jag ändå inte råd att säga nej till pengar. Hästen på avataren är den som har gjort mig till den ryttaren jag är idag. Han krävde att jag fokuserade och utvecklades som ryttare. Jag är fortfarande inte speciellt bra dock, men han krävde att utvecklas så jag fick glatt se till att utvecklas med honom. När vi var 2:a i tvåstjärnig klass i FT och blev erbjudna mer pengar än vad jag hade råd att tacka nej till fick han gå vidare. Jag försökte att inte sälja honom hur länge som helst, men när summan blev för hög hade jag inget val. Det är så livet ser ut! Alla hästar kan inte behållas och de med pengar styr marknaden. Så är det. Killen som köpte hästen har mer pengar än hela Sveriges BNP och höjde sitt bud med 200.000:- svenska kronor åt gången. När säger man nej liksom?

Jag tror dom flesta "proffs" gör mkt bra jobb! Men, kan dom/ni garantera att ni kommer att starta GP osv? Vågar ni det när ägaren lämnar sin häst i träning? Jag har inte märkt förräns nu att det finns så många ryttare på högsta nivån ; )
Men har man tagit några hästar dit(en räcker inte för mig) så borde det väl inte vara svårt att få hästar i träning?
Vi som ej har pengar är ju endast glada åt meriterna och chansen att klättra uppåt o utbilda sig själv efter vägen. Jag tror inte man någonsin blir fullärd. Kan vi finna en el två hästar till dottern nu som hon kan få träna o tävla med så är det ju toppen för oss. Då vet vi ju mer vad vi ska leta efter, vad som krävs. Visst är det dyrt, vi betalade enbart tränare 46000kr förra året, sen bor vi i Norrland så det blir mkt resor o bensin...MEN, hon vill ju bli en bra ryttare!
Jag tror att amatörerna kanske kan göra deal som att ej betala försäkringen, dela på förhöjningen av vad hästen blir såld för(om den blir såld), ev trojkaprojektdealen el så medans proffsen får gadda" ihop sig och se till att ta ut % av köpesumman eller månadsbetaln. Jag är förvånad att det finns så många på hög nivå och att ni då inte redan har stallen fulla. Det finns ju ändå väldigt många "stora" uppfödare i Sverige också. Lycka till allihopa och fram med mer lovande hästar!!

Jag har aldrig påstått att proffs ryttarna är skit!

Men som jag skrev innan.............Det finns fördelar och nackdelar med allt.
Och ibland får man köpa det ena för att få det andra.

Snarare är det så att vi kanske borde få in mer marknadstänkande i vår svenska avel. Vi ligger före i väldigt mycket, vi har ett bra djurskydd, väl uppbyggda organisationer, stora arealer, fritt från många sjukdomar pga vårt klimat, en bra utbildningsstruktur - jag kan fortsätta länge. Men vi har för många uppfödare som inte bryr sig om de tjänar pengar eller inte! Och framförallt har vi alldeles för mycket svarta pengar i branschen.

Om det sen handlar om att man har 1 eller 20 ston i aveln är inte relevant.

Men som med allting annat, man får rätta utgifterna efter inkomsterna. Det går inte att spendera multum på en häst om pengarna inte finns. Då får man sälja till någon som har pengarna att göra det, eller till någon som har kunskapen. Alternativt komma fram till en annan lösning. Men den lösningen blir aldrig riktigt så lyckad som man hade hoppats på...tyvärr!

Vilken pessimist du är!
Tala om att kasta in handduken i förtid...

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka