Ny sko????

Sv: Ny sko????

ghost skrev:
Och så roar man sig med utbildning en hel söndag och vad händer? :idea: jo, tråden handlar helt plötsligt om skor igen... :bow: :bow:

Som jag förstod när jag skummade texten användes samma sko fram? Kan det stämma? och hur påverkar i så fall greppet framsteget???

/// ghost

Jo, man lyssnar på kritiken och tar den till sig :o :angel: (håller mig till ursprungsfrågan numera)

Jag är också väldigt intresserad av hur skon funkar fram. Det ser ut att vara väldigt mycket "grepp" på bilden. Jag får inte riktigt ihop det där med grepp och glid i samma sko, men det ger sig nog när man har skon på plats......blir spännande att testa.

Nu har jag tagit mig tid att läsa infon själv. :angel:

Det blir så när man helt plötsligt har hur mycket tid som helst med en hel vecka utan (egna) hästar...

Om det nu är en ren tävlingsko, varför står det då att man inte behöver sko lika ofta om man byter till den??? :confused: Nu fick jag nått nytt att fundera på...

/// ghost

ghost skrev:
Nu har jag tagit mig tid att läsa infon själv. :angel:

Det blir så när man helt plötsligt har hur mycket tid som helst med en hel vecka utan (egna) hästar...

Om det nu är en ren tävlingsko, varför står det då att man inte behöver sko lika ofta om man byter till den??? :confused: Nu fick jag nått nytt att fundera på...

/// ghost

Men inte står det att det är en ren tävlingssko ???....eller har jag missat det :crazy:

På en sida står det att metallen inte tappar formen under hela skoperioden och då handlar det väl om en sko som ska sitta en hel skoperiod och även kan användas som träningssko, annars är det som sagt ingen vits med hållbarheten.

Stally !!!!....hjälp oss att reda ut begreppen tack :D

Näää, jag läste marthas inlägg om grepp i vardagssammanhang och då spann hjärnan iväg (så klart)

Men en häst som har problem med bakknäna kanske ska ha grepp jämt? *förvirrad*

/// ghost

Stally sover nog....
Så jag svarar: Jag tänker inte sko om iaf... spelar ingen roll med greppet på "mina" träningsunderlag.

Frågan om glid å grepp: Det är så mjuk o fin form på den så den glider bra+ att det är liksom vingar inåt på traktarmarna.

Grepp fram: jag kör ju med utskurna sulor fram så det är nog ingen skillnad/fara med grepp fram.

Näe,stally är vaken.... :banana:

Skon är menad som en baksko,för konkurera ut aluminium,med tanke på att den här är lika lätt.Den har samma egenskaper som en aluminium,men slits inte ut.
Sedan är det upp till var och en att använda den i träning eller inte,det är en slitstark sko helt enkelt.

jari skrev:
Ngn som sett om det finns ngn framsko??
Är ju inte det lättaste att forma om den ju..

Det kommer en framsko i augusti enligt Biderman som är återförsäljare hos oss.

(även en ridsko är på gång)

Har provat skon på Leffe Blanche och Screen Play båda kräver mycket grepp. provade på Leffe förra starten på Gävle, han blev muskeltrött och tappade bakaktionen 200 kvar. Screen Play i tisdag på e-tuna vred på i tredje 250 kvar han tappade fästet och galopperade. Tunna Guldskon 5mm med coromant inlägg ger mycket bättre fäste, i varjefall på dom lite hårdare banorna. Idag gick Leffe med Guldskon nytt rekord med 0,6sek.

Ja det kan nog vara dumt att prova dom på en häst som kräver mkt grepp, åtmintone på hård bana... :angel:
Var det ngn som rekomenderade det??

Ja,Bidermans E-Tuna. Tänkte prova på Ninas Apache i morron på Romme, 3:e gången gillt!!

:D Tyckte väl jag kände igen namnet....våra hästar möttes nån eller några ggr....kollade på atg
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=loppResultat&hestId=184900&loppId=444189

min var först utan pengar...just detta loppet så skrev dom att min var "slak" :eek:
Han öppnade 10 i tredjespår första 500, sen fick han dödens i ett halvvarv och sen avslutade dom 11 tror jag......och så var min "SLAK" :eek: :eek: ???!!!
Näääe, mammas plutt var ju jätteduktig :love: , men tappade tillslut vilket jag inte tyckte var alls konstigt......

Det var innan jag fick honom.Nu håller vi till lite längre norrut,Västerås närmare bestämt, så det blir Romme ikväll,tråkigt läge men det får väl gå ändå. Formen är bra,var sjuk senast. Men det blir inte Race-skon, risk för regn då räcker inte fästet!! Guldskon falsad 13x5 med hårdmetall istället!

stally skrev:
Isz:skon har ungefär samma effekt som aluminium med grepp,men är ju så m.k.t. hållbarare,kräver ingen invänjning,vi har varit med och provat,innan den kom ut på marknaden.

Tack alla för bra info om skon :bow: ....bytte från aluminium med grepp till Elitskon inför dagens lopp och är nöjd.....nytt rekord :d.....hoppas den var skonsam också :crazy:

lsz skrev:
Tack alla för bra info om skon :bow: ....bytte från aluminium med grepp till Elitskon inför dagens lopp och är nöjd.....nytt rekord :d.....hoppas den var skonsam också :crazy:

Kul att det gick bra... Ja det får man ju tänka på... att hästens kropp/senor/ligament/muskler skall vara beredda på nya rekord så att dom inte bräcker ner ... Men värmer man ordentligt och håller hästen varm och go så ska det nog inte vara nå problem...

En sak som är bra är att köra glad-pack :D

Senast ändrad av en moderator:

lszhoppas den var skonsam också :crazy:[/QUOTE skrev:
Jo det är den!! Skrev jag inte det i ngt inlägg?? BR brukar ju bli lite spänd och varm här och där efter lopp och jag märkte STOR skillnad!!

Hållbarhet ca 2-3v, men ska dom vara "startbara" håller dom inte mer än 1 vecka.. jag kör kanske rätt mycket...

Bytte på BR idag 1,5-2,5 mm kvar på "greppkanten" efter 1 vecka :mad: Lite dåligt tycker jag! Ska försöka få tag i ngn "Ansvarig" och diskutera lite. Skon är ju kanon för den är så skonsam men det är ju katastrofdålig hållbarhet!

jari skrev:
Bytte på BR idag 1,5-2,5 mm kvar på "greppkanten" efter 1 vecka :mad: Lite dåligt tycker jag! Ska försöka få tag i ngn "Ansvarig" och diskutera lite. Skon är ju kanon för den är så skonsam men det är ju katastrofdålig hållbarhet!
A-Skon i Västerås har en 1- falsad sko som påminner väldigt mycket om Racer skon, men den är inte härdad.Kostar 10kr/st :angel:

Vi har satt skon på stallets tyngsta häst med ett djla påskjut och den har hållt i två veckor hittils och än finns det mycket kvar av skon. Vi kör på sandrakbana. Att jämföra med aluminium så håller de betydligt längre.

Det viktiga med skon är att den är skonsam och att hästarna inte får blödningar i fötterna, som med guldskon..

Sen får du väl sko lite oftare då Jari ;)

peak skrev:
Sen får du väl sko lite oftare då Jari ;)

Jo, det får väl bli så...
Skon är fantastiskt skonsam, och den "håller formen" trots att den är "slut".Har redan märkt skillnad på tillväxten på bärranden.
Tråkigt att behöva sko om hela tiden + priset...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har nu provat en del Teknasadlar och fastnat för Tekna dressyr A-line vilken passar bra. Jag provade en sadel som var ca 4 år...
Svar
6
· Visningar
4 455
Senast: Jolo
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 555
Senast: Liten
·
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 996
Senast: Toxid
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 409
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10