Ny sko????

Sv: Ny sko????

Jamen märrar är väl besvärliga just nu.....Våran är äckeljobbig vid starterna trots att han är valack :smirk:

Det är bara frågan om tur...... :crazy: Snart är det din tur!!! :idea:

stally skrev:
Hmm,jamen så där är det ju för det mesta.... :crazy:
Man får ta noga vara på de bästa stunderna...
Har du B.R på grönt någe?Imorn tänkte vi låta våra gå på grönt ett par timmar,förstör man allt till nästa fredag då??

Ja det är ett himla pusslande och pysslande.....

En av våra vann V65 i onsdags, han fick som belöning gå i stor grön hage två dagar... är visserligen vädigt av betat men endå så att han fick lite, och kunde slappa lite granna :d I dag körs träningen igång med lufsande i vagn o i morrn rida...(om det var hage med grönt dvs som du menade :D )

stally skrev:
Hmm,jamen så där är det ju för det mesta.... :crazy:
Man får ta noga vara på de bästa stunderna...
Har du B.R på grönt någe?Imorn tänkte vi låta våra gå på grönt ett par timmar,förstör man allt till nästa fredag då??

Ja det är ett himla pusslande och pysslande.....

Jajo det är ju så...
Tänker och funderar om det kan var nåt sen han hade viruset...
hade det inte varit för tempot och galoppen... så hade jag varit 100 på att det är sviter efter det...

Jo han går lite på grönt dock inte sådär kraftigt utan dom är 2 i hagen och betar av rätt bra.
Och tävlingsdagen får han gå i en annan hage, dom blir ju annars lite för lös i magen, och tror dom behöver varje dropppe vätska!
Lika dagen efter får han "ta delugnt" med det gröna...

Glöm inte att Vallacker kan vara precis sådär.... ingen som på Tv? Starten vart ju lite fördröjd... och han blev vildare och vildare Så när dom skulle köra fram till start fick BR styras in mot räcket :devil:
Galen var bara förnamnet!

jari skrev:
Glöm inte att Vallacker kan vara precis sådär.... ingen som på Tv? Starten vart ju lite fördröjd... och han blev vildare och vildare Så när dom skulle köra fram till start fick BR styras in mot räcket :devil:
Galen var bara förnamnet!

Vilket räcke :p ???? .........jag är förvånad över att just räcke saknas på Rommes travbana. Undrar hur många hästar som tagit en tur på Riksvägen utanför banan.

Jodå jag har analyserat videon från gårdagen, men mest mitt lopp då :angel: Konstaterar att hon fick ett bra lopp och kan inte skylla på något.

Din häst däremot fick ju inget drömlopp precis. Han såg laddad ut vid starten och jag tycker att han kom igen bra efter galoppen trots allt.
Han fick väl gå en ganska lång väg (syns inte riktigt på tv vad som hände efter galoppen) och då är det väl ok att han inte orkade med till slut. Nästa gång går det bättre....då utan galopp :banana:
Han är läcker att se i alla fall :d

Vi kan väl bägge skylla lite på våra startnr 11 ;)

Jaaaa, snäääääälla moderatorn, en nålad tråd om Bukehästar till start och lite löpningsreferat... Det är jättekul att läsa att hästarna ska ut och funderingar före och efter men...

Detta spårade ju ur totalt utom Jaris kommentar om att det inte var fel på skorna... För jag antar att de inte ska ha just de skorna i en gräshage??? :crazy:

Sådana saker är väl förresten värda en egen tråd???
By the way har våra monster gräs i sina hagar och jag märker ingen skillnad på dem... Min gamla puls-guru släppte sina på bete dygnet runt på sommaren när de startade. :D

/// ghost

ghost skrev:
Jaaaa, snäääääälla moderatorn, en nålad tråd om Bukehästar till start och lite löpningsreferat... Det är jättekul att läsa att hästarna ska ut och funderingar före och efter men...

/// ghost

Ber om ursäkt och håller med :o (skäms).....har föreslagit detta själv i en annan tråd . Funderingar före och efter tar jag nog via pm i fortsättningen. Jag brukar inte avslöja när jag ska ha någon till start. Känns lite löjligt så här i efterhand att ha vädrat sina tankar offentligt. :crazy:

Angående skorna så har jag en fundering som hör till tråden. :idea:
Hur är det med inprovningen ? Läste att hästen bör få "trava in sig" med skon och undrar vad ni har för erfarenheter av detta.
Har det varit några problem med aktionen direkt efter bytet (som med ex. byte till PG på vissa hästar) ???

Senast ändrad av en moderator:

Håller med verkligen!!En tråd för allt sånt skulle vara jättekul!! :)

Men jag har faktiskt prövat skon på gräs...... :angel: :p :rofl:

Isz:skon har ungefär samma effekt som aluminium med grepp,men är ju så m.k.t. hållbarare,kräver ingen invänjning,vi har varit med och provat,innan den kom ut på marknaden.

Var på en intressant föreläsning angående prestation och hållbarhet.
Där poängterade man just hur viktigt det är med "glidningen" och greppet.

Vad tror ni om skon när det gäller hur skonsam den är i förhållande till andra skor ???? Enligt reklamen är den väldigt skonsam (glider , håller länge och greppar).....hur är det i verkligheten.....någon som har erfarenhet ????

lsz skrev:
Vilket räcke :p ????
Ut mot Publikplatserna... skulle väl skrivit ut mot räcket kanske?

PS Vill gärna komma över en vidoeinspelning... :idea: PM om du vill hjälpa mig... (Skickar en tomkasett)Ds

lsz skrev:
Hur är det med inprovningen ? Läste att hästen bör få "trava in sig" med skon och undrar vad ni har för erfarenheter av detta.
Har det varit några problem med aktionen direkt efter bytet (som med ex. byte till PG på vissa hästar) ???

Inga problem alls. Skodde kvällen före! Så han hade inte travat ett steg före..
Men för 2 starter sen sa kusken efter värmning: att kände jag inte hästen skulle jag rekomdera skoryck, så han har ju inga problem med aktionen heller.
Behöver bara tyngd fram( :bump: ).

På värmningen stod jag och försökte kolla särskilt i bak, såg inge annat än att det börjar bli tajt mot sulkyn :crazy: dax att byta till 2 pinnars. :p

lsz skrev:
Var på en intressant föreläsning angående prestation och hållbarhet.
Där poängterade man just hur viktigt det är med "glidningen" och greppet.

Vad tror ni om skon när det gäller hur skonsam den är i förhållande till andra skor ???? Enligt reklamen är den väldigt skonsam (glider , håller länge och greppar).....hur är det i verkligheten.....någon som har erfarenhet ????

Jo det ser ju att finnas yta att glida på + att dom är rundade i framkanten.
Och sen blir det ju en rejäl "skopa" av hoven+skon när den trycks bakåt utåt.
Stod med en vanlig falsad + elitskon i händerna och krafsade i backen :p och jämförde.. (om ngn såg trodde dom väl jag lekte med bilar)

jari skrev:
Jo det ser ju att finnas yta att glida på + att dom är rundade i framkanten.
Och sen blir det ju en rejäl "skopa" av hoven+skon när den trycks bakåt utåt.
Stod med en vanlig falsad + elitskon i händerna och krafsade i backen :p och jämförde.. (om ngn såg trodde dom väl jag lekte med bilar)
:rofl:

*mental picture*

ghost skrev:
Skummade bara lite i utlåtandena men någon tyckte att den även funkade bra fram vilket jag tycker låter underligt???

/// ghost

Ngn som sett om det finns ngn framsko??
Är ju inte det lättaste att forma om den ju..

jari skrev:
Ngn som sett om det finns ngn framsko??
Är ju inte det lättaste att forma om den ju..

Och så roar man sig med utbildning en hel söndag och vad händer? :idea: jo, tråden handlar helt plötsligt om skor igen... :bow: :bow:

Som jag förstod när jag skummade texten användes samma sko fram? Kan det stämma? och hur påverkar i så fall greppet framsteget???

/// ghost

lsz skrev:
Ber om ursäkt och håller med :o (skäms).....har föreslagit detta själv i en annan tråd . Funderingar före och efter tar jag nog via pm i fortsättningen. Jag brukar inte avslöja när jag ska ha någon till start. Känns lite löjligt så här i efterhand att ha vädrat sina tankar offentligt. :crazy:

Du är förlåten. :p Alla diskussioner är bra, vi är ju inte så diskussionslystna påtrav alla gånger... Speciellt inte när det går dåligt. :o Tror knappt jag nämnt att Super var ute i april (1:a utan pengar)
Jag hann faktiskt se loppen i datorn innan jag fick rusa för att hinna med taxin till mötet... :D

/// ghost

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har nu provat en del Teknasadlar och fastnat för Tekna dressyr A-line vilken passar bra. Jag provade en sadel som var ca 4 år...
Svar
6
· Visningar
4 455
Senast: Jolo
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 555
Senast: Liten
·
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 996
Senast: Toxid
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 409
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10