Ny sätestråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny sätestråd.

Och om man hela tiden inverkar/babblar så finns ju inte utrymme för att lyssna på hästens gensvar.

Jag gillar Kyra - sparkstöttingen

Inverkan är inte babbel. :crazy: Inverkan är för mej bara signalerna, som kan vara ytterst små men som alltid finns. Det samspelar med hästens gensvar när det är bra.

Vad är inverkan för dej?:confused:

Du klär med blöt näsa och förgyller buke :bow:

Visst är det så all hjäpgivning måste ske utifrån följsamheten som grund annars blir det brus på linjen.

Och om man hela tiden inverkar/babblar så finns ju inte utrymme för att lyssna på hästens gensvar.

Härligt :D:D:bump:Då gick min teori fram, fast egentligen är den ju inte min. Det finns många kloka ryttare före mig som redan uttalat sig och genomför just detta.
Själv strävar jag och övar och trivs och njuter av det.
Drömmen är ju att rida i lätthet, ett med hästen.

Ha det gott!
CiaAn

Drömmen är ju att rida i lätthet, ett med hästen.

Ja men det kan man inte göra utan inverkan även om det inte ska synas eller så lite som möjligt. När hästen rör sig lätt och går med egen energi kraftfullt framåt, långt från allt vad "drivning" och "juckande" heter så inverkar fortfarande ryttaren och är inte bara "följsam" om man med det menar att endast följa hästens rörelser.

Med följsamhet kan man mena olika saker i of s. Man kan säga att bra samspel är följsamhet och det handlar det ju verkligen om å andra sidan.

Jag sa ju det undrar just varför du startade öppnade denna tråden :angel:Att diskutera sätets funktion o inverkan är alltid aktuellt.
Du citerar susan fel, och susan kan svara, men det blir meningslöst då du inte erkänner det som står i Ridhandboken för kunskap. och heller inte verkar förstå det.
Teori är bra, men man bör kunna förstå innebörden av det oxå.
Självklart har du rätt - det blir ingen ridning av att bara åka häst.
men 99 % av ryttarna har inte tillräckligt genomsläpplighet för att hästarna skall gå genomsläppliga.
Ett av balkenhols budskap - men du tror ju inte på honom heller.Han är en bra tränare, frågan är om han rider som han lär- även om ambitionen finns där.
Har dock inte sett honom live.

Att stabilisera ovanför BH bandet ökar ryttarens genomsläpplighet, men du tror ju inte på biomekanikså varför ens diskutera det???
att sitta korrekt börjar med sätet o en god övrig stabil kroppshållning.
Är intressad till viss mån av biomekanik, men inte där skribentens egen åsikt färgar uttalanden.

Då måste man förstå hur hon menar.
Sätets lilla drivning slutar inte.

Ja men det kan man inte göra utan inverkan även om det inte ska synas eller så lite som möjligt. När hästen rör sig lätt och går med egen energi kraftfullt framåt, långt från allt vad "drivning" och "juckande" heter så inverkar fortfarande ryttaren och är inte bara "följsam" om man med det menar att endast följa hästens rörelser.

Med följsamhet kan man mena olika saker i of s. Man kan säga att bra samspel är följsamhet och det handlar det ju verkligen om å andra sidan.

Jag har aldrig skrivit att jag vill rida utan inverkan, eller hur ;)
Man vill ju gärna påverka vad som ska ske och i vilken form, fart och vart osv.
Jag var ute efter att hitta mjukhet att kunna sitta så bra på hästen utan att inverka omedvetet eller medvetet, med massa onödiga hjälper som i mina ögon blir överdrivna (jag vet att jag har långt kvar, men jag övar och trivs)
Utan att inverka på hästen i rätt stund "timing" för att få ut maximalt av en minimal hjälp. Att kunna sitta i samklang med hästen och att hitta balans i sin kropp och rida med skelettet och med att flytta tyngdpunkt mm för att påverka hästens rörelser.

Inverkar gör man alltid, så fort man har med levande varelser att göra, medvetet eller omedvetet.
Att öka sin kroppsliga medvetenhet på marken eller till häst ger större förståelse för hur man påverkar sin och hästens balans.

Träna lite yoga och märk själv vad som händer, mycket intressant :D

Ett gott arbete får tränas långsamt för att behärskas och öka takt och tempo utan att mista harmoni och balans - Ett gott arbete får ta tid - MYCKET tid och insikt :p

// CiaAn

Jag undrade mest för att du skrev "Han ger en impuls med rumpan o studsar sen uppåt o får hästen med sig." Det lät som du var där och såg honom, och det var verkligen inte vad jag såg. Jag är helt med på att man inte behöver sitta ner.
Ja, precis. Men jag bara reflekterar över om andra kanske har en annan defenition på juckade, till exempel en del utav de som använder det. Likaså jag kan säga åt folk att "studsa med" för att få "bollsäte" och de förstår vad jag emnar efter som jag innan har förklarat vad jag menar med det begreppet, även om de inte studsar med i ordens exakta bemärkelse.
Såg detta o fick HH´s ryttare på Globen på näthinnan.

Hon var en sdn som bara tryckte ner "bollen" hela tiden- tog aldrig med sig hästen upp eller lät hästen röra sig så mkt som den troligen kunde, men som tyvärr ej visades.

Inverkar gör man alltid, så fort man har med levande varelser att göra, medvetet eller omedvetet.
Att öka sin kroppsliga medvetenhet på marken eller till häst ger större förståelse för hur man påverkar sin och hästens balans.
// CiaAn

allmänna reflexioner

Jag tror jag har hittat en kompis:d
Om fler resonerade som du skulle hästarna hålla längre.

Dessutom skulle inte Dressyr så ofta se så krampaktigt ut, där ryttaren vill en massa som den själv inte kan prestera, och därför inte får igenom.:angel:

Intressant också olika syn på inverkan. jag förstår inte riktigt varför man skall inverka likadant hela tiden - då är man ju fast i ett problem...

Jag vidhåller Kyras sparkteori.

Keep on - 'till you told otherwise.

Detta är också förenligt med hur nerverna fungerar - de skickar först en stark impuls till hjärnan, men behålls ett 'tryck' kvar så avmattas signaleran och hjärnan stänger av just den impulsen. Och man får en häst som inte svarar på hjälperna.

Sedan uplever inte jag ridning särskilt statiskt, utan något som ständigt återuppstår ( om man råkar göra rätt :angel: )
Och att göra rätt är att lägga till detsom fattas för stunden.

Om samma sak fattas hela tiden - ja då har man ett problem...

(föresten vad handlar tråden om???)

Hur man skall sitta?

Följsamt i en fysiologisk balans som gör en lätt för hästen att bära är väl en bra början:p

För en gångs skull tror jag att jag förstår både hur du och Axel menar.

Jag håller fullt med om att Kyras sparkstöttningsteori är bäst. MEN precis som Axel menar så slutar aldrig inverkningen helt någon gång. Sätesinverkan kvarstår men skänkelinverkningen tas bort.

Kyra framhåller själv i en av sina videos just detta. Hon illustrerar det hela med en lerklump. Om lerklumpen inte underhålls så faller den tillslut isär. Och denna "underhållning" med hjälp av ens kroppshållning och säte fortsätter kontinuerligt även om inga hjälper ges för stunden.

Min inverkan fortsätter i skänkelvikningen att säga till hästen -håll i hop dig, dansa! var aktiv. Men min skänkel säger bara till inledningsvis, och vid behov, -flytta dig.

Och den andra inverkan syns inte, det är enbart hjälperna som gör det.

Den diffusa inverkan är heller inte något som tröttar ut hästen eller får den att stänga av sig. Det är otimade hjälper och aktiv inverkan som får den att göra det.

.Han är en bra tränare, frågan är om han rider som han lär- även om ambitionen finns där.
Har dock inte sett honom live.

Neej men det har jag. Jag har också sett honom rida de Svenska hästarna tre snäpp bättre än Svenskarna själva.

Genom att skapa rätt kontakt med bettet, få igång ryggverksamheten, och flytta vikten bakåt - på riktigt.
Den kontakten och timingen kan man bara få om man kan sitta helt utan att störa hästen.

Med tanke på att det fortfarande talas om detta så gjorde han stort intryck på rätt många. Även den svenska eliten då han faktiskt blev tillfrågad att bli Sveriges tränare.

Alltså man kan sorrtera balkenhol under kategorien tränare som har stort anseende i världen men inte av somliga på buke :p

Jag tror inte man är en särskilt bra tränare, och särksilt inte på den nivån om man inte har en hel del ryttarerfarenhet.

Hur det än är så handlar ridning om att lösa problem som man som ekipgae stöter på, för att kunna lösa ett problem måste man ha erfarenhet av hur man löser just det problemet.
Och faktum var att han kunde lösa alla ryttares problem.

( kanske därför man ville ha honom som tränare)

Jag har också sett Johnny Hilberath (som Stefan Jansson varit hos...- och honom går det ju bra för :bow: )på Flyinge rida Svenska hästar. Och även han kunde lösa problemen

En sak som jag slås över.
Rådande kutym på buke är nu att inte kritisera eliten.
Men Balkenhol och HH ryttare går det bra att såga ???

Jag släpper denna diskussion nu.

Envar blir salig på sin tro.

Jag vet inte om du fattar :D - för är ju ingen motsats, även om nån vill göra det till det...

Självklart inverkar man med sin hållning - ingen häst kan prestera med en hösäck på ryggen - utan hållningen ÄR inverkan.

Men brister i hållningen genomsläppligheten - stör/hindrar hästen.

Det gäller ju att _reglera_ hästen
Vilka rörelser skall du släppa igenom? vilka skall du stabilisera?
Vilka skall du kontrollera.

Om du inte släpper igenom ryggen - så får du inget ryggswing. Hur mycket du än försöker få fart på bakbenen - de är fortfarande i .....

Du kan ju driva som en dåre - med sitsen eller sporren - om du inte släpper upp ryggen - får du inte in bakbenen...

Och man kan ju tycka att en ryttare rider korrekt - inverkar korrekt, men går inte hästen rätt så har man ju ett problem...
Och det är ju då det blir intressant.

Varför går hsäten så med den ryttaren - varför gör den inte det med den andra :o

Whats the secret?

Inverkan är inte babbel. :crazy: Inverkan är för mej bara signalerna, som kan vara ytterst små men som alltid finns. Det samspelar med hästens gensvar när det är bra.

Vad är inverkan för dej?:confused:

Allt är inverkan.
En stor del av vår inverkan är ju omedveten.

Själva ordet talar ju om att vi har en påverkan på hästen - och det har vi ju hela tiden.

Vi säger något hela tiden till hästen , det blir babbel när vi är inkonsekventa.
När en del av kroppen säger si - och en annan så.

Tillexempel vi driver - men släpper inte upp ryggen = bakbenen pga av att sitsen inte är optimal.

Då blir drivandet ett babbel

såsom diskussionen startades av TS - om den genomsläppliga höften = ryggswinget.
Det ju liksom ingen vits att be hästen komma upp med ryggen - om inte ryttaren tillåter den att komma upp med ryggen i sin sits :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

ok... då är jag med

Men tror du inte att många förmår att släppa fram ryggen/rörelsen?
Nu menar jag dock inte de som är på min nivå...

kom på att jag faktiskt sett honom rida Sack- som 4-åring.
Nej jag tyckte inte att han red följsamt, utan inverkade ganska mkt med sätet.
DÄREMOT så red han ut halsen på honom o fick då honom att bära sig bättre.
Genomsläpplighet används inte här, däremot att den arbetar igenom hela kroppen.
Ditt stora intresse förr vara att kritisera alla- i synnerhet svenska ryttare som inte kunde rida.
Sen var det även de allra flesta i världen.

Balkenhol är ju din stora idol o han försökte via EL att få HH´s ryttare att trava på bättre- att få igång bakbenen så att han visades mer till sin fördel. Synd att han inte red den själv!
De svenska unga ryttarna på plats var duktiga o lyssnade på honom o fick då till det bättre.

Det mesta av att ryggen inte kommer upp beror inte på en optimal sits, utan oftast inte optimal ridning med handen.- timing

För en gångs skull tror jag att jag förstår både hur du och Axel menar.

Jag håller fullt med om att Kyras sparkstöttningsteori är bäst. MEN precis som Axel menar så slutar aldrig inverkningen helt någon gång. Sätesinverkan kvarstår men skänkelinverkningen tas bort.

Kyra framhåller själv i en av sina videos just detta. Hon illustrerar det hela med en lerklump. Om lerklumpen inte underhålls så faller den tillslut isär. Och denna "underhållning" med hjälp av ens kroppshållning och säte fortsätter kontinuerligt även om inga hjälper ges för stunden.

Min inverkan fortsätter i skänkelvikningen att säga till hästen -håll i hop dig, dansa! var aktiv. Men min skänkel säger bara till inledningsvis, och vid behov, -flytta dig.

Den diffusa inverkan är heller inte något som tröttar ut hästen eller får den att stänga av sig. Det är otimade hjälper och aktiv inverkan som får den att göra det.
Tack för en fin förklaring.:bow:

Detta borde alltid komma upp i samband med att sparkstöttningen tas upp.
får spara det som ett citat.

Jag vet inte om du fattar :D - för är ju ingen motsats, även om nån vill göra det till det...

Självklart inverkar man med sin hållning - ingen häst kan prestera med en hösäck på ryggen - utan hållningen ÄR inverkan.

Men brister i hållningen genomsläppligheten - stör/hindrar hästen.

Det gäller ju att _reglera_ hästen
Vilka rörelser skall du släppa igenom? vilka skall du stabilisera?
Vilka skall du kontrollera.

Om du inte släpper igenom ryggen - så får du inget ryggswing. Hur mycket du än försöker få fart på bakbenen - de är fortfarande i .....

Du kan ju driva som en dåre - med sitsen eller sporren - om du inte släpper upp ryggen - får du inte in bakbenen...

Och man kan ju tycka att en ryttare rider korrekt - inverkar korrekt, men går inte hästen rätt så har man ju ett problem...
Och det är ju då det blir intressant.

Varför går hsäten så med den ryttaren - varför gör den inte det med den andra :o

Whats the secret?

Jag förstår inte nu - vad du svarar Saigon på? Så här skrev S bla:

Det här tycker jag är en bra beskrivning, menade du att det inte är så:confused: Eller är jag trög?

Att släppa upp ryggen är väl en del av den inverkan som Saigon beskriver?

Det är den som gör att hästen går kvar i rörelsen och formen bla och där ingår naturligtivs ryggverksamheten, eller:confused:

Att vi sen "babblar" som du skriver, ja, vi är ju ändå bara dödliga och vi stör nog en väldig massa utan att avse det, men kanske blir det aldrig optimalt, förhoppningsvis i alla fall tillräckligt bra.

Ang kritik av eliten mm:
Igår gick hästen precis som man vill (på träningen) Särskilt mot slutet av passet när jag upplevde en kraft energi kvickhet och lyhördhet som var helt enastående och ryggverksamheten höll på att skjuta iväg mej ur sadeln bitvis:angel: Man säger att fullblod känns som formel 1- bilar och här stämde det verkligen - men i dressyr.

Det som händer då är att jag är inte tillräckligt duktig för att ta vara på det hästen bjuder på. Jag kan få den dit, ok, med en tränares hjälp, men jag kan inte använda det som en duktig ryttare skulle kunna. :crazy:
Det ställer krav på ryttaren som jag inte kan leva upp till. Jag önskar verkligen att jag kunde det.

När jag känner den otillräckligheten så inser jag verkligen det enorma havet av skillnad mellan mej och de duktiga ryttarna. Det känns otroligt magstarkt att sitta här och påstå att jag kan avgöra var de brister. Troligen är andra mer kunniga och kan göra det. MEn för egen del tycker jag inte att jag kan det.

Därför reagerar jag så starkt när folk på buke sitter hemma i hagen på sina hästar och tycker att de fattar mer än eliten hur hästarna ska ridas och kan döma ut ryttare och metoder som de inte ens är i närheten av att ens förstå vad det handlar om.......

Nej där har du allt missat det hela.
"debatten" som ofta uppstår på Buke runt det du nämner, vad jag sett, är när hobby ryttare utan ngra större bragder eller ridfärdigheter, anser att det är vettigt och fullt i sin ordning att de uttalar sin expertis om hur felaktigt eliten rider och allmänt uppför sig.
skulle som vanlig hobbyryttare, oavsett hur många citat man kan hämta ur teori och fakta, faktiskt inte få för mig att vare sig kritisera i ordets rätta bemärkelse så som vi nu pratar om att det kritiserats på just Buke - "elit ryttare" eller OCH B och HH som du nämner - sak samma. sen kan man ju självklart diskutera vad man tror och tänker för den skull, men det är en viss skillnad att göra det, och att kritisera saker man inte själv är i närheten av att behärska.

ok... då är jag med

Men tror du inte att många förmår att släppa fram ryggen/rörelsen?
Nu menar jag dock inte de som är på min nivå...

Ryggswinget är ju en del av det tyska losgelassenheitsbegreppet...
Det brukar tyska tränare fokusera på att förbättra när de är ute och undervisar (Kolla Christoph Hess träningsvideo tex. )(Hess arbetar på Warendorff. Han är väl ansedd i den stora världen. Upskattad domare och speaker på unghästVM om jag inte blandar ihop. Han har varit inbjuden att hålla föreläsning på strömsholm.)

Att det fokuseras på detta eg. basics. tyder ju på att de tycker det saknas... :crazy: Hos många.... oavsett nivå...
Och anledningen att det saknas - är ju brister i sitsen. hela projektet GOD RIDNING, handlar ju om att ta tag i denna brist.

För det är ju svårt. Tyskar och andra har ju detta gratis deras utbidlningssystem är helt annorlunda. De börjar ju med sitsen.

Jag tror det är svårt att förstå små detaljers stora inverkan om man inte sett samma häst byta ryttare. Eller upplevt den stora skillnaden på den egna hästen när man får in nyckeln i låset....

En sak är ju att uppnå losgelassenheit - då i meningen ryggaktiviteten under uppvärmningen - en annan att behålla den under svårare och svårare övningar.

Och det fixar ju inte Grand Prix ryttarna ens hela tiden.

De duktiga känner ju när de tappar den och tänker oj - jag blev för fel, för stark i min inverkan.
Medan andra inte kan känna att de tapapr det - för de har aldrig haft det:o

Och en del får till det ibland, men inte i alla rörelser.

Det finns ju spec. en ryttare som är känd för att ha bakbenen i stallet lite nu och då. Och detta hänger ju ihop.

När bakbenen är i stallet handlar det inte bara om för lite drivning, utan det handlar också om dubbelsidig spänning i ryggen:idea:
Och vems jobb är det att se till att ryggen förblir "losgelassen" :p Och att inte ryttaren råkar skapa spänning som - pluttar ut bakdelen...

Alla sådana här diskussioner blir så infekterade.
Är man intresserad så söker man ju kunskap själv, och då kan man ju själv avgöra vad detta jag säger handlar om.

Sedan kan man ju börja titta - sviktar ryggen bakom sadeln - eller hålls den statiskt still.

Sviktar den inte - så är det brister i sitsen.

Och igen - det här är ju en fråga om inställning. Till hästen
.Vem har ansvaret för prestationen.

De stora elefanterna säger - It's all in the rider.
"Ryggen kommer upp när ryttaren tillåter den."

Medan andra är inne på helt andra spår.........

Är man intresserad så söker man ju kunskap själv, och då kan man ju själv avgöra vad detta jag säger handlar om.

Pratar du om teorin nu eller i praktiken? Hur kan man avgöra vad det handlar om genom att läsa sej till det:confused: Det blir ju bara TRO att man vet hur det fungerar - och kanske ha en bild av något optimalt - som ingen kan uppnå. :crazy: Jag vet inte. Är kanske bara trött......

Nu sätter du dej däruppe och svävar igen:crazy: Vem är inne på "andra spår":confused: Vilka spår och vem/vilka avser du?

Vilken seriös ryttare anser något annat än att ryttaren själv har ansvar för prestationen:confused: På fullt allvar.
Det blir bara en massa ord när du svävar iväg sådär, vem och vad pratar du om, eliten eller hobbyryttare eller alla:confused:

OCh det är nog inte bara de stora elefanterna och du som tror att det är "all in the rider" det är nog de flesta någotsånär seriösa ryttare, faktiskt, vet inte var du får något annat ifrån.
Skulle aldrig drömma om tex att tro att den stackars hästen har något som helst att göra med att jag inte klarar av att vara en bättre ryttare än jag är :eek:

Som sagt, blir så himla trött:crazy:

Det är helt otroligt att det bara fortsätter och fortsätter!!

Förstår inte att någon överhuvudtaget orkar svara på inlägg skrivna av en människa som så tydligt har stora attitydproblem.

Det konstigaste av allt är att att hon/han fortfarande inte förstått själv att hon har problem...
Tycker att det framgår ganska klart av de svar hon/han får oavsett vilket internetforum som hon skriver på...

Har endast läst lite här och där på sista tiden, men var tvungen att göra en instickare, eftersom jag blir så förvånad.

Varför svara henne/honom när det alltid slutar på samma sätt?

När bakbenen är i stallet handlar det inte bara om för lite drivning, utan det handlar också om dubbelsidig spänning i ryggen:idea:
Och vems jobb är det att se till att ryggen förblir "losgelassen" :p Och att inte ryttaren råkar skapa spänning som - pluttar ut bakdelen...

Förstår inte. Vem annan än ryttaren är ansvarig för att hästen jobbar avspänt? eller hur menar du?

Alla sådana här diskussioner blir så infekterade.
Är man intresserad så söker man ju kunskap själv, och då kan man ju själv avgöra vad detta jag säger handlar om. Men jag förstår inte ändå - kan ha med mitt blonda hår att göra ;) . Är kärnproblemet enligt dig att vi i sverige inte har tyska utbildningsskalan av ryttaren?

Sedan kan man ju börja titta - sviktar ryggen bakom sadeln - eller hålls den statiskt still.

Sviktar den inte - så är det brister i sitsen. Sviktar den hela tiden? Även i tex "piruettgalopp"?

Återigen - vem annars än ryttaren har ansvaret!?!

Är inte alla överrens om det

Skyller någon på hästen? eller vem tänker du på?
tiiiiiiiiiiiiiio

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka