Sv: Ny sätestråd.
ok... då är jag med
Men tror du inte att många förmår att släppa fram ryggen/rörelsen?
Nu menar jag dock inte de som är på min nivå...
Ryggswinget är ju en del av det tyska losgelassenheitsbegreppet...
Det brukar tyska tränare fokusera på att förbättra när de är ute och undervisar (Kolla Christoph Hess träningsvideo tex. )(Hess arbetar på Warendorff. Han är väl ansedd i den stora världen. Upskattad domare och speaker på unghästVM om jag inte blandar ihop. Han har varit inbjuden att hålla föreläsning på strömsholm.)
Att det fokuseras på detta eg. basics. tyder ju på att de tycker det saknas...
Hos många.... oavsett nivå...
Och anledningen att det saknas - är ju brister i sitsen. hela projektet GOD RIDNING, handlar ju om att ta tag i denna brist.
För det är ju svårt. Tyskar och andra har ju detta gratis deras utbidlningssystem är helt annorlunda. De börjar ju med sitsen.
Jag tror det är svårt att förstå små detaljers stora inverkan om man inte sett samma häst byta ryttare. Eller upplevt den stora skillnaden på den egna hästen när man får in nyckeln i låset....
En sak är ju att uppnå losgelassenheit - då i meningen ryggaktiviteten under uppvärmningen - en annan att behålla den under svårare och svårare övningar.
Och det fixar ju inte Grand Prix ryttarna ens hela tiden.
De duktiga känner ju när de tappar den och tänker oj - jag blev för fel, för stark i min inverkan.
Medan andra inte kan känna att de tapapr det - för de har aldrig haft det
Och en del får till det ibland, men inte i alla rörelser.
Det finns ju spec. en ryttare som är känd för att ha bakbenen i stallet lite nu och då. Och detta hänger ju ihop.
När bakbenen är i stallet handlar det inte bara om för lite drivning, utan det handlar också om dubbelsidig spänning i ryggen
Och vems jobb är det att se till att ryggen förblir "losgelassen"
Och att inte ryttaren råkar skapa spänning som - pluttar ut bakdelen...
Alla sådana här diskussioner blir så infekterade.
Är man intresserad så söker man ju kunskap själv, och då kan man ju själv avgöra vad detta jag säger handlar om.
Sedan kan man ju börja titta - sviktar ryggen bakom sadeln - eller hålls den statiskt still.
Sviktar den inte - så är det brister i sitsen.
Och igen - det här är ju en fråga om inställning. Till hästen
.Vem har ansvaret för prestationen.
De stora elefanterna säger - It's all in the rider.
"Ryggen kommer upp när ryttaren tillåter den."
Medan andra är inne på helt andra spår.........