Ny sätestråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny sätestråd.

Tack för svaret! :)AvG?
Oj vads det är mycket jag har missat.. Min förra häst var hopphäst så jag fick snällt hoppa emellanåt. Men nu har jag köpt mig en dressyrhäst.. Som varit hopphäst, men som faktiskt enligt mig är dressyrhäst. Det är alltså min förra häst på bilden, den nya ligger fortfarande i mammas kamera..
Ulrika

Det har jag missat, finns det någon som har henne som bild.. Jag har missat mycket kan jag märka.. lever i min egen lilla bubbla i min parallellunivers..:rofl:
Jag kanske ska leta upp en bild på Kyra, så kanske ni tror att jag är så bra på dressyr ;)
Ulrika

Var du på hingstvisninge, Axel?

Jag var också på hingstvisningen, och jag vad såg så stod Brinken i en blandning av 3-punktsits och lättsits. Inga impulser med rumpan alls, lättade ur sadeln och var stilla i den positionen. Det är inte vad jag kallar bollsäte eller följsamtsäte. Skillnaden ligger i att s.k bollsäte har man konstant kontakt med sadeln, det hade verkligen inte Brinken.

Men det var intresant att se. :idea:

Fick ett mail igår. :angel: Man kanske ska ta och definera juckande? Att följa med hästen framåt- uppåt- bakåt (eller tvärtom) är ju självklart. Med tankekartan kring bollsäte tänker man mest uppåt. Men bäckenet måste ju fortfarande rulla på andra hållet också, eller hur? För detta krävs ju avslappning, och ett oberoende bäcken? Kanske här tanken med juckande kommer in? För att lossa höfterna och kunna följa med. INNAN man börjar sätta takt/öka ryggverksamhet med bollsäte?

Senast ändrad:

Var du på hingstvisninge, Axel?

Jag var också på hingstvisningen, och jag vad såg så stod Brinken i en blandning av 3-punktsits och lättsits. Inga impulser med rumpan alls, lättade ur sadeln och var stilla i den positionen. Det är inte vad jag kallar bollsäte eller följsamtsäte. Skillnaden ligger i att s.k bollsäte har man konstant kontakt med sadeln, det hade verkligen inte Brinken.

Men det var intresant att se. :idea:

Fick ett mail igår. :angel: Man kanske ska ta och definera juckande? Att följa med hästen framåt- uppåt- bakåt (eller tvärtom) är ju självklart. Med tankekartan kring bollsäte tänker man mest uppåt. Men bäckenet måste ju fortfarande rulla på andra hållet också, eller hur? För detta krävs ju avslappning, och ett oberoende bäcken? Kanske här tanken med juckande kommer in? För att lossa höfterna och kunna följa med. INNAN man börjar sätta takt/öka ryggverksamhet med bollsäte?

Juckande låter för mej som att aktivt försöka "knufa på" hästen emd sätet. Inte följsamt.

Jag tycker dessutom att det är två stjärthalvor som rör sej , efter hästens bakbensrörelser. Det där med cykla baklänges stämmer nog, (vem sa det? Sally? ) om man blundar och känner efter men rent spontant låter det konstigt måste jag erkänna.

Precis, det är så jag tänker jucka också. Ett försöka att "häva" hästen framåt. Men det kanske inte är det andra menar, kanske de bara fösöker illustrera rörelsen i bäckenet?

Cyklabaklänges grejen vet jag att hempfing skrivit om, kanske Sally också. Håller med dig om att det ska ske tvådelat. Men jag försöker fortfarande få lite logik här. Det är inte försen på senare tid jag börjat kunna cykla bakänges (medveten om det) och studbollsitta. Alla de andra då, som är på vägen? Att lösgöra hften måste ju vara ett första steg, och som jag förståss det används uttryck som "jucka" för detta.

Fast en häst som kan det där, kan även följa en under lättridning.
Du kan alltså få den att gå passage där oxå.
Man kan inte se vad han gör där. det har med hela kroppen att göra.

Man ska ju inte åka omkring i sadeln eller om sadeln är tight- ta med sig den framåt. Då blir det som ett juckande.

var ej på visningen.
tittade på din film igen o inte är ditt bäcken oberoende av resten av bålen.
Du rider ju MED hästen.

Senast ändrad:

Brink är ju en sdn där ryttare som rider med sin kropp så att det syns. Det finns de som inte behöver vara så aktiva.

Fast en häst som kan det där, kan även följa en under lättridning.
Du kan alltså få den att gå passage där oxå.
Man kan inte se vad han gör där. det har med hela kroppen att göra.

Jag undrade mest för att du skrev "Han ger en impuls med rumpan o studsar sen uppåt o får hästen med sig." Det lät som du var där och såg honom, och det var verkligen inte vad jag såg. Jag är helt med på att man inte behöver sitta ner.

Man ska ju inte åka omkring i sadeln eller om sadeln är tight- ta med sig den framåt. Då blir det som ett juckande.
Ja, precis. Men jag bara reflekterar över om andra kanske har en annan defenition på juckade, till exempel en del utav de som använder det. Likaså jag kan säga åt folk att "studsa med" för att få "bollsäte" och de förstår vad jag emnar efter som jag innan har förklarat vad jag menar med det begreppet, även om de inte studsar med i ordens exakta bemärkelse.

var ej på visningen.
tittade på din film igen o inte är ditt bäcken oberoende av resten av bålen.
Du rider ju MED hästen.
Oberoende bäcken var nog ett olyckligt val av begrepp. Vad jag menar är ett bäcken man kan styra, så som man vill, samtidigt som man är avslappnad. Jag vill inte koppla bort bäckenet från resten av kroppen, men jag vill att resten av kroppen ska följa bäckenet och inte tvärt om. Är du med?

Sen har jag aldrig påstått att jag är något bra exempel, så det är ju onödigt att dra in i tråden. Precis som jag skrev redan i början av tråden, jag sitter inte likadant på en unghäst som på en mer rutinerad häst och jag sitter inte så som jag alltid vill sitta. Men det gör inte du heller har jag ju förstått. Vi är ju inte mer än mänskliga. :)

Jag undrade mest för att du skrev "Han ger en impuls med rumpan o studsar sen uppåt o får hästen med sig." Det lät som du var där och såg honom, och det var verkligen inte vad jag såg. Jag är helt med på att man inte behöver sitta ner.
Normalt sett eller när han lär hästarna använder han rumpen.

Oberoende bäcken var nog ett olyckligt val av begrepp. Vad jag menar är ett bäcken man kan styra, så som man vill, samtidigt som man är avslappnad. Jag vill inte koppla bort bäckenet från resten av kroppen, men jag vill att resten av kroppen ska följa bäckenet och inte tvärt om. Är du med?
Det där lät bra:bow:
Sen har jag aldrig påstått att jag är något bra exempel, så det är ju onödigt att dra in i tråden. Precis som jag skrev redan i början av tråden, jag sitter inte likadant på en unghäst som på en mer rutinerad häst och jag sitter inte så som jag alltid vill sitta. Men det gör inte du heller har jag ju förstått. Vi är ju inte mer än mänskliga.
Sorry, men det är lättare att förstå vad man pratar om när man har ett exempel-Kurtan;) Du sitter ju som vi vill att man ska sitta. Sen finns det variationer av det, men din häst är ju ung.
Det är ju skitsvårt att förklara hur man ska sitta/ följa med, men ordet juck tycker jag är helt missvisande.

jag har inte sett så mycket av Brinken, men jag tror dig, det låter ju logiskt. Hätigt var det i alla fall att se honom nästan stå i lättsits och hästen tar i ännu mer. :idea:

Fint att man kan reda ut begreppen och vara överens. Och jag håller med dig om att juckande är ett dåligt ordval, men jag försöker fortfarande bara förstå, vill ju tro väl jue. :angel:

Han har ju timing när det gäller att berömma i rätt läge.
Tror generellt att vi är för snåla med det o kommer då på stickspår när vi missar lägen där hästen försöker att göra som vi vill.

Gjorde diag. slutor på bägge igår o blev varse skillnaden på om man rider med sätet- optimalt- där.
I galoppen spänner jag nog mer med magen aktivt/ medvetet, när det behövs.

Val. kunde samla sig i vä. galopp riktigt duktigt o jag glömde sen utandningen. Vet inte vad/ hur jag gjorde.

Gjorde diag. slutor på bägge igår o blev varse skillnaden på om man rider med sätet- optimalt- där.
I galoppen spänner jag nog mer med magen aktivt/ medvetet, när det behövs.

Val. kunde samla sig i vä. galopp riktigt duktigt o jag glömde sen utandningen. Vet inte vad/ hur jag gjorde.

Jag har haft svårt med diagonalslutorna hittills, men på träningen sist gick det så bra:eek: Jag tror jag fick till samordningen bättre samt inte var så ivrig med tvärningen som jag kan bli:crazy: Och med sätet i rörelseriktningen bättre pga bättre sadel:bow: (fast den var inte helt ok så jag letar vidare, tyvärr)

KL
Hur gör ni för att få hästen att spåra liksidigt med bara sitsen?

Inte bara med sitsen, men med mindre inverkan av ytterskänkel. Dock ska den vara där, hålla om, men inte överdriva. Om jag svarar för mej.

Ingen häst jag ridit går på dubbla spår om jag sitter rätt. Så om den inte spårar rättar jag till min position.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka