Ny sätestråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny sätestråd.

Tycker mig inte se det där juckandet nuförtiden, men gammalt hederligt skumpande finns det gott om.

Vet inte om tryck är rätt ord. Man kan ju rida utan tryck o ändå sitta bra med inverkan.
Bollsätet tycker jag förklarar bäst.

Tack för att du påminde mig... :bow: Det var DET jag glömde på ridskolelektionen med Tima igår... bollsätet. Det uttryckets används inte där. Jag får skramla ihop lite mer pengar till AR-kurserna i stället.

Att man ser juckande på dressyrtävling kanske också kan bero lite på att ryttaren i anspänningen inför tävlingen "överrider" lite? Blir lite för ambitiös och stressar? I de fall där hästarna kanske tappar lite bjudning i tävlingsmomentet. Motsatsen, där hästarna springer för mycket, ser man snarare ryttare som genomgående bromsar lite med sätet.

Men nu ska man komma ihåg att de dressyrtävlingar som jag bevistat det senaste året (så när som på Falsterbo och Scandinavium) har varit lokala med starter upp till LA:6. Kanske det har betydelse för mina tankar.. :p

Man behöver bara titta på en film- såg nu Kyra i rutan o man ser hur hatten åker upp o ut rutan i travtakten. Skiljer en dm i passagen!

Tänker på dessa som hävdar att man ska vara still "över BH-bandet! o jucka framåt.
Bollsätet- följer eller rider aktivt rakt opp o ner i traven.
På träning i helgen för annan tränare än den vanliga blev jag tillsagd att sitta som en gummiboll. Insåg plötsligt att jag ridit med viss spänning i sitsen och fick en luftigare trav när jag tänkte "gummiboll" och slappnade av. Gradskillnader tyckte tränaren, men jag kände tydlig skillnad. Hoppas på att hitta igen känslan nästa gång jag rider.

Ja, i travökningar kan man se det ibland. Precis som du skriver så är det väll mest något som tas till när hästen inte går framåt. men det kan väll inte vara många som egentligen eftersträvar det? Eller? Man kan ju bli mörkrädd av det här... :eek:

På hästar som inte klarar av att hålla takten själva får man hjälpa till med att behålla den.

På unghästar använder man ju den fjädrande/följsamma sitsen=ett svagt bollsäte o så småningom mer den aktiva sitsen.

Ursäkta en okunnig i frågan, men vad är bollsäte? Och vad är motsatsen? Och vilket är rätt? :o

Sök på Bollsäte. Vi har förklarat det flera ggr.

KL.
Det som är så bra med detta är - att förutom att man kan sitta bra, så inverkar man lätt
-bibehåller tempot utan skänkeldrivning
-behåller eller ändrar takten
-får liten eller ingen spänning o får då mer aktivitet i hästen
-behöver då inte göra lika många halvhalter iom att man inte "knuffar iväg" hästen framåt, utan bibehåller den lättare i balans.

Fick känna på något nytt igår. Ett kort tag i traven blev det som att sitta i en båt. Lite gung, mjukt och jag behövde inte mer än njuta av att det kändes så härligt att sitta i traven!! Givetvis tappade jag detta efter ett kort tag, jag har ingen aning om det var bra eller dåligt.. Men där behövde jag inte ens tänka på att sitta då det lixom bara var att vara i sadeln.. på hästen.

OTROLIGT vilken skön trav... kanske pissig, vad vet jag.. :o

Allt som jag skrev försvann:devil:
Fick känna på något nytt igår. Ett kort tag i traven blev det som att sitta i en båt. Lite gung, mjukt och jag behövde inte mer än njuta av att det kändes så härligt att sitta i traven!! Givetvis tappade jag detta efter ett kort tag, jag har ingen aning om det var bra eller dåligt.. Men där behövde jag inte ens tänka på att sitta då det lixom bara var att vara i sadeln.. på hästen.

OTROLIGT vilken skön trav... kanske pissig, vad vet jag..
Du tänkte ju rätt:bow:

Det är DU som sköter takten i sadeln.

Red min val. som vill trava med stoora takfasta steg.
Ändrade då min egen takt o vips så blev han snabbare.

det går inte att rida en diag. sluta i hans takt, men sen gick det o han bar sig, var lätt i handen o kom åt sidan lätt med ngt kvickare steg uppåt/ framåt.

Att man ser juckande på dressyrtävling kanske också kan bero lite på att ryttaren i anspänningen inför tävlingen "överrider" lite? Blir lite för ambitiös och stressar? I de fall där hästarna kanske tappar lite bjudning i tävlingsmomentet. Motsatsen, där hästarna springer för mycket, ser man snarare ryttare som genomgående bromsar lite med sätet.

Men nu ska man komma ihåg att de dressyrtävlingar som jag bevistat det senaste året (så när som på Falsterbo och Scandinavium) har varit lokala med starter upp till LA:6. Kanske det har betydelse för mina tankar.. :p

ja, jag tror åxå det. i kombination med häst som inte är framför skänkeln och dessutom lite spänd. (det är i detta läget som, skänkeln brukar börja flaxa mer el mindre åxå - och sätet försöker pressa framåt ännu mer)
det är lätt att börja rida på för mkt och rida ifrån takten när hästen tappar lite bjudning inne på banan - när man istället ska vara iskall och sitta stilla och vänta in bjudningen och driva med skänkeln utifrån det istället...

jag har åxå mest sett LA på lok och reg, och några MB åxå.

Det där med att jucka glömde jag.

Jag tycker aldrig jag ser människor som juckar? En och annan kanske, men är det verkligen vanligt? Förespråkas verkligen det?

Jag har sett dem! En av de mest anlitade dressyrtränarna i den hörnan av Sverige som jag bor i verkar träna sina elever så (har sett ett par träningar med denne). Hua!

Allt som jag skrev försvann:devil:

Du tänkte ju rätt:bow:

Det är DU som sköter takten i sadeln.

Red min val. som vill trava med stoora takfasta steg.
Ändrade då min egen takt o vips så blev han snabbare.

det går inte att rida en diag. sluta i hans takt, men sen gick det o han bar sig, var lätt i handen o kom åt sidan lätt med ngt kvickare steg uppåt/ framåt.

Men det som blev igår var inget aktivt säte, jag bara satt och "gungade med" i båten :o

Så känns det ibland då min häst går över i ngt slags pass-trav, eller kanske är det pisstrav?
Såg en gammal film med en OS-dressyrsegrare, och blev förvånad över juckandet i början av hans ritt.

Ursäkta en okunnig i frågan, men vad är bollsäte? Och vad är motsatsen? Och vilket är rätt? :o

Bra fråga.. Sitter här o funderar.. Såg Jan Brink på hingstvisningen och han visade hur han tränade Briar, pror det var i piaff eller passage, där han lyfte från sadeln för att göra det lättare för Briar. Det hade varit intressant att höra de olika sitsbenämningarna och vilka ryttare som använder dem.

Ulrika

Hästen kommer inte upp bara för att man lättar- eller hur:rofl:
Han ger en impuls med rumpan o studsar sen uppåt o får hästen med sig.

Om du står i lätt sits- går hästen passage av sig själv då:confused: :p

en ryttare som skumpar får inte heller med sig hästen upp, eftersom man är i lite otakt-efter.

nej men givetvis inte, men det var ju inte det jag menade med mitt inlägg heller. Det jag försökte förstå var om Brink hade bollsits så jag kunde förså de olika utrycken ni använder.
U

Ja det har han!:bow:
han o alla andra använder det mer eller mindre o lite olika, beroende på vad man vill ha ut av det.
såg din avatar o trodde att du var hoppryttare, fast det är klart- ngn har ju AvG som sin:rofl:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka