Ny sätestråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny sätestråd.

På böjt spår då?
Då rättar jag också till min sits :). I och med att jag gör hela böjningen med sitsen så får jag ändra sitsen om hästen går fel. Den går ju bara fel om jag sitter fel. Man får öva en del för att få till det, men när man väl kan det är det mycket enklare än att hålla på med skänklarna tycker jag.

Plockar upp gammal tråd:cool:
Då rättar jag också till min sits . I och med att jag gör hela böjningen med sitsen så får jag ändra sitsen om hästen går fel. Den går ju bara fel om jag sitter fel. Man får öva en del för att få till det, men när man väl kan det är det mycket enklare än att hålla på med skänklarna tycker jag.
Fast ytterskänkeln behövs för att få ytterbak att trampa den längre vägen som spåret-ytterkurva

undrar varför du plockar upp denna gamla tråden
:angel:
Man behöver bara titta på en film- såg nu Kyra i rutan o man ser hur hatten åker upp o ut rutan i travtakten. Skiljer en dm i passagen!

Tänker på dessa som hävdar att man ska vara still "över BH-bandet! o jucka framåt.
Bollsätet- följer eller rider aktivt rakt opp o ner i traven.

Kan det beror på svävmontet - hästen studsar ju fram mellan digonalerna - skulle se kosntigt ut om inte ryttaren följde med upp i luften :eek:

"Juckandet" avser ju swingandet (ridhandboken :angel: )som måste till så att inte ryttaren studsar högre än hästen och därmed blir efter i landingen.
Köp och läs...

Det handlar ju om den där höftelden....

Skumpa på hästen vill väl ingen....

Senast ändrad av en moderator:

Men det är väl skillnad mellan att följa med i lod - eller horisontplanet?
Alla stora stjärnor som jag tittat på har "juckat" i vissa lägen, alltså i horisontalplanet. Ngt jag funderat över...
Hur det är uppåt- nedåt har jag inte tänkt på; har tänkt att det följer väl hästens rörelser.
Hemskt att skumpa fram, men väldigt behagligt som ryttare att sitta i passgången, man flyter fram, lite som Malinsky beskrev...

Ja, jag vet inte längre hur man sitter ned i traven på en häst.

Jag testade igår att vara totalt följsam och inte bekymra mig över att jag ev skumpar och följde med hästen i gången och HEJ Å HÅ vad jag rörde hela kroppen!! Kände mig som en nybörjare :crazy:

haha, nä.. det kändes som jag blev helt lealös men det var inte riktigt så.

Jag tror det kändes mer än det såg ut!!? :confused:
Får testa med publik :eek:

Sen är frågan om du kan rida med bara följsamhet:confused:

du måste ha lite TRYCK i den o sen picka på med din rumpa.

Hahaha, hörrö Axel!! Tänk på att jag är en nybörjare i sammanhanget!!

Jag bör ju kunna vara följsam för att sedan veta var/när/hur jag ska inverka. Nu sitter jag inte i total följsamhet jämt, testade bara. Men mitt problem är att jag sitter ofta och spänner mig i onödan, så jag testade att vara totalt följsam bara för att känna skillnaden följsam/spänd.. och sikken skillnad i hur min kropp rörde sig.

Nu lägger jag mej i:o

Jag red ju hingsten som var så himla svår att sitta på, (alla som red honom före mej hade sagt samma, även instruktören som red honom en åren innan så det var inte bara min oförmåga:o)

Att gå via följsamhet gick inte för mej. Jag var tvungen att komma till inverkansridning direkt annars blev det bara skumpa runt:bump: om jag försökte komma vidare till inverkan.

Du är så välkommen :D

Nej, följsamheten funkar inte för mig heller.. men det var ändå nyttigt att känna skillnaden :o

Men jucka ska man väl undvika? Det är alltför mkt juckande i överlag tycker jag. Jag försöker att rida med tryck i sätet utan att jucka alltför mkt.. Men det är svårt! Jag tror att man hamnar i "juckade" om man är för svag i sin mellandel. Man ska ju vara följsam, men inte falla igenom i rörelsen för mkt

Nirak

Konsten är väl att ge sig hän och låta sig bli buren, när man kan det så kan man väl också koncentrera sig på att ge hjälperna på rätt sätt. :angel:
Nu har väl min son inte någon föredömlig sits (han satt bättre utan säkerhetsvästen, sen hållar han på att lära sig att rid lätt) men ändå igångsättningen till trav är "så enkel och okomplicerad"
http://cian.zoomin.se/P531319

Att få saker att bli enkla och okomplicerade är ruskigt svårt, man har ju så många grejer för sig. omedvetet har man lärt in både ditt och datt som man flitigt använder sig av. Även om det inte är fördelaktigt...

mvh
ciaAn

Föjsamridning görs på riktigt unga hästar, sen rider man med aktivt säte.

de som tror att elitryttare åker- har fel.

när hästen väl har lärt sig allt krävs det bara små signaler- som andra inte uppfattar alla gånger.

Vad jag menar är att man först måste hitta följsamheten för att sedan kunna använda hjälperna på ett naturligt sätt och på så vi påverka hästens form, balans, takt rikning osv.
Hittar man följsamheten så kan man också lära sig att hitta en "lätt och fin hjälpgivning. och får en lyhörd häst.
Överrider man "juckar" eller bara sitter och "knôr" blir det svårt för hästen att förstå vad vi menar med vårt skumpande och "knôande"- Hästen kan bli okänslig och stänger av ... eller så försöker den att springa ifrån alltihopa. det finns många exempel...

Det är ju onödigt att be hästen flytta ena bakbenet in och i sidverts när hästen redan är på väg att sätta ner den hoven i backen, bättre att ge hjälpen när hästen börjat lyfta och kan flytta benen direkt med lätthet.
Bara denna övning kan man ha ett bra tag att göra med innan man hittar takt och timing. man får öva sig i att känna och koordinera och att även kunna slappna av.

"säg det du vill och prata inte om allt annat" med detta menar jag använd de hjälper du behöver inte fler...

mvh
ciaAn med näsan i blöt

Det var ju ditt alter-ego som sa:-
Hur menade susan då?

Jag sa ju det undrar just varför du startade öppnade denna tråden :angel:

Du citerar susan fel, och susan kan svara, men det blir meningslöst då du inte erkänner det som står i Ridhandboken för kunskap. och heller inte verkar förstå det.

Självklart har du rätt - det blir ingen ridning av att bara åka häst.
men 99 % av ryttarna har inte tillräckligt genomsläpplighet för att hästarna skall gå genomsläppliga.
Ett av balkenhols budskap - men du tror ju inte på honom heller.

Att stabilisera ovanför BH bandet ökar ryttarens genomsläpplighet, men du tror ju inte på biomekanikså varför ens diskutera det???

Hörrö ;)

Antingen har hästen med sig bakbenen eller inte. Antingen är häst och ryttare gensomsläppliga eller inte

Studsa i frid kära du:)

Vad jag menar är att man först måste hitta följsamheten för att sedan kunna använda hjälperna på ett naturligt sätt och på så vi påverka hästens form, balans, takt rikning osv.
Hittar man följsamheten så kan man också lära sig att hitta en "lätt och fin hjälpgivning. och får en lyhörd häst.
Överrider man "juckar" eller bara sitter och "knôr" blir det svårt för hästen att förstå vad vi menar med vårt skumpande och "knôande"- Hästen kan bli okänslig och stänger av ... eller så försöker den att springa ifrån alltihopa. det finns många exempel...

ciaAn med näsan i blöt

Du klär med blöt näsa och förgyller buke :bow:

Visst är det så all hjäpgivning måste ske utifrån följsamheten som grund annars blir det brus på linjen.

Och om man hela tiden inverkar/babblar så finns ju inte utrymme för att lyssna på hästens gensvar.

Jag gillar Kyra - sparkstöttingen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka