Ny sätestråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny sätestråd.

fast man kan ju inleda en skänkelvikning enbart med sitsen. Man placerar sig och låter hästen forma sig och följa.
Ridning med vikt och placering av bålen. Axlar och höfter kombinerat med viktförflyttning.

Om man har en häst som följer så små signaler alltså.

Det är mitt mål iaf. fast det är långt till den stund då hästen är så stark att den kan följa utan att behöva extra inverkan av skänkel och hand med jämna mellanrum.

Inverkan är väl allt man gör. En hjälp är kanske en inverkan av skänkel, hand eller vikt. medans enbart inverkan kan göras av den energi man sänder genom sin hållning.

Utstrålar man energi, styrka o smidighet genom sin sits, borde man påverka hästen i den riktningen, likväl som man borde påverka den negativt med en letargisk hållning och slö uppenbarelse.

Att inverka negativt med en oenergisk hållning och sits, är väl sedan svårt att kompensera med en aktiv hjälpgivning med hand och skänkel.
Då borde det bli studsa av... :)

Om du läser Saigons inlägg som jag hänvisade till kanske du förstår.....

fast man kan ju inleda en skänkelvikning enbart med sitsen. Man placerar sig och låter hästen forma sig och följa.
Ridning med vikt och placering av bålen. Axlar och höfter kombinerat med viktförflyttning.

Om man har en häst som följer så små signaler alltså.

Det är mitt mål iaf. fast det är långt till den stund då hästen är så stark att den kan följa utan att behöva extra inverkan av skänkel och hand med jämna mellanrum.

Inverkan är väl allt man gör. En hjälp är kanske en inverkan av skänkel, hand eller vikt. medans enbart inverkan kan göras av den energi man sänder genom sin hållning.

Utstrålar man energi, styrka o smidighet genom sin sits, borde man påverka hästen i den riktningen, likväl som man borde påverka den negativt med en letargisk hållning och slö uppenbarelse.

Att inverka negativt med en oenergisk hållning och sits, är väl sedan svårt att kompensera med en aktiv hjälpgivning med hand och skänkel.
Då borde det bli studsa av... :)

Det räcker inte med att bara vara följsam o rida med små signaler- (på unghästar-Ja.) innan hästen har lärt sig vad man vill, ej heller senare- men där blir det knappt synbart för den oinvigde. Menar nu inte hjälper, utan sätets inverkan.
Man är ett med hästen.

Det finns hästar som kommer upp ovan mark, som därmed blir mer av- antingen lätta där o rör sig som på glödande kol eller de som landar mer distinkt.
Sen finns det hästar som bara rör benen- Lusitanos o PRE.
De blir då väldig bekväma a la soffa.

Som flera redan har skrivit:

En balanserad och lösgjord/avsänd sits är förutsättning för all ridning.

Inverkan sätter sig samman av de enskilda hjälperna.
Känslan är förutsättning för ett avspänt och förtroendefullt samarbete mellan häst och ryttare.

Jag är till fullo medveten om svårighetsgraden hos de elitekipage man ser på GP eller uppvisningar.
Jag skulle aldrig klara av att hantera de rörelser som en modern gångartshäst kan prestera, om de inte BÄR SIG ABSOLUT KORREKT utan inslag av spänning och energi som riktas uppåt och framåt mer än till bärighet.

jag kan aldrig gå på att det ska behöva vara en gymnastisk prestation att sitta med i en bärig hästs rörelse om den är helt igenom korrekt i avslappning och shwung.
Det räknas fortfarande som en sport.
För att bibehålla bärighet o allt som ska med därtill- så går det inte att åka häst.

Om man har kommit en bit inser man hur svårt det är o slutar att kritisera de som faktiskt kan det mesta så mkt bättre- som du just skrev i en annan tråd att jag m. fl. inte har rätt till.
Att det är en konst.

Senast ändrad:

jag tycker att man måste få ifrågasätta, fundera, analysera osv även eliten - men däri tycker jag att det är stor skillnad motför att just kritisera!

När det gäller sitsen så har jag gjort ett framsteg *klappar mig själv på huvudet* - eller för att vara ärlig har jag kommit på hur jag ska kunna sitta ned på min häst.

Sätter jag mig ned ur lättridningen så kan jag inte sitta ngt bra - men ur skritt så är han avslappnad och tillåter mig sitta. Även tränaren tyckte det var stor skillnad när hon satt upp och red. Jag uttryckte lite oro över att han går i undertempo och inte jobbar riktigt i dessa lägen - men enl tränaren så går han i samma form, han är "bara" avslappnad i dessa lägen. Skönt att ha någon som står på backen sådana gånger :D

Det är fortf svårt då han lätt spänner sig i övergång galopp till trav, eller fr mellantrav till mer samlad, och jag själv spänner mig lite nu och då.. :crazy:

I övrigt har jag mycket att jobba vidare på, men rom byggdes inte på en dag och det kommer säkert att ta tid. Men det är skoj att känna att det går framåt!! :D

jag tycker att man måste få ifrågasätta, fundera, analysera osv även eliten - men däri tycker jag att det är stor skillnad motför att just kritisera!

KL

Jag vet inte riktigt hur vi hamnade här......igen.

Jag ser det som vi alla brottas med att hantera fysikens lagar bl. a tyngdlagen. och även elitryttare har ju den att hantera.
Och hästens gång/rörelser och ju mer gång - desto svårare att sitta i ryggrörelserna.

Jag tycker ofta om man tittar på Dressyr på Elitnivå, så ser de ut att sitta så stilla, men om man bara fokuserar på rumpan så får den gå som en torktumlare ibland, Jag är djup imponerad av de som kan sitta så oberört på sina hästar, och fortfarande sitta upprätt så att de fortfarande har en självständig hand.
Och för att lyckas med det så krävs det ju alla ingredienserna...
Men att veta det och att blanda dem själv hela tiden är ju en annan femma.

Så ingen missförstår - det var ingen kritik där....

Just elitedebatten så klumpas allt ihop, och allting blandas ihop, precis som det vore samma diskussion som föres hela tiden, och det är det faktiskt inte.

Ibland diskuteras företeelser ur ett etiskt perspektiv, och då handlar det inte alls om vare sig person eller teknik, så då kan man vara nybörjare inom ridningen, men desto mer insatt i etik, och ha ganska mycket att tillföra i en diskussion.

Jag tycker ofta att diksussioenr spårar ut när saker inte hålls i sär.

Etik är en sak, teknik en annan, och brist på ryttarkänsla en tredje.:o

Jag tycker öht taget ytterst sällan ryttarens teknik varit på tapeten på senaste tiden, däremot vore en sådan diskussion intressant och lärorik. Särskilt om den utgick ifrån enskilda medvetna bukeryttares egen teknik. För då skulle det bli en disksussion om teknik - och inte om person (Vilket för mig är helt värdelöst.) Jag skulle ha stort utbyte att läsa en sådan diskussion.

För.....Även Foppa kan skjuta bredvid mål, men att uppehålla sig vid att han missar är inte så intressant. Däremot om man lär sig spela hockey så kan man studera Foppas teknik, när det går bra och när det går dåligt, och ta med sig den kunskapen för att förbättra den egna tekniken. Det kan man trots at Foppa är Foppa, för vi lever alla under samma naturlagar.

Alla idrottare på den nivån är ju dessutom rätt medvetna om teknikdelen, har rätt bra koll på varför de missar, så om någon skulle diskutera det så skulle de hålla med. Även en tränare skulle hålla med - för även Foppa är mänsklig.

Även om han är förbannat duktig.

Så jag håller med Malinsky :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Det här var ju gullig kritik av dem som faktiskt kan titta kritiskt på elit och se BÅDE bra och dåliga saker.

Det är ganska otroligt vilken förmåga att se okunskap hos oliktänkare det gror här på buke.:crazy:
Varför inte bara konstatera att man tycker olika om det man ser.
Varför så rädd för kritik av sina idoler? Idoler ska tåla kritik! För att förtjäna dyrkan!;)

Fram för lättare ridning. Bort med osunda ideal och öppna upp för ridning som en normal männsika på en normal häst kan klara av med en skicklig tränares hjälp och vägledning.

Det enkla är det vackraste! :idea:

Fast det är väl knappast det som ngn säger, även om de som verkar ta det personligt, konstant vidhåller att det är det som sägs!
Ingen säger väl att det inte är ok att diskutera och kritisera.:eek: Dock ifrågasätter jag när det är en massa kritik från folk som aldrig ridit ett dressyrprogram, aldrig tävlat, aldrig i stort sett rider för tränare, inte har en häst som är utbildad ens i grunden. Då undrar jag, och reagerar när det blir en mycket konsekvent och "allvetande" kritik runt elit - men inte bara elit - utan ridning över ens egen nivå över huvud taget, och man disekrerar och kallar deras fel och brister.
Förstår inte varför du upplever detta som så provocerande? Du verkar nöjd med din egen förmåga och förvissad om din kunskap, så jag förstår att du känner dig berättigad att kommentera tävlings dressyr på det sätt du ofta gör, då du har skaffat dig en bild av den som du vidhåller.

sen ang. enkelt och vackert - så är det väl det som merparten här upplever, - vanliga hästar, vanlig normal nivå och ridning regelbundet för tränare som hjälper en?

Senast ändrad:

Javisst är det så att man kan diskutera och lära av de duktiga. Det gör vi ju här emellanåt också och det har tillfört mej mycket. Att se många filmer och studera hur de gör tillför väldigt mycket även om jag är många många mil från att kunna rida så själv.

Och för att lyckas med det så krävs det ju alla ingredienserna...
Men att veta det och att blanda dem själv hela tiden är ju en annan femma.

Det är ju det jag menar att man känner av sin egen stora otillräcklighet..även när man fått hästen till det läget man vill ha den. Eller kanske ännu mer då....

Nu var ju den senaste diskussionen om djup och rund lite mer nyanserad men för inte alltför länge sen ritades det teckningar och hävdades det ena och andra och sågades (bla JB på filmen) hej vilt av personer som inte ens förstod hur djup o rund rids öht. Vilket framgick rätt tydligt. :crazy:

Alla är vi mänskliga, det är väl tur det. Men om man sågar foppa och framhäver sej själv som den ultimata hockeyspelaren fast man knappt kan bromsa på skridskorna - då blir det bara löjligt.:crazy: Då kanske man inte ens förstår vad man kritiserar, och då är frågor mer på sin plats än svepande sågningar av tävlingsdressyr öht.

Att diskutera är det vi är här för och för att kunna snappa upp sånt som vi kan förbättra oss lite av, utifrån den nivå vi är. Där kan alla bidra oavsett nivå. Säger som mackan, vi är bara vanliga ryttare.....

KL

Jag vet knappt vem jag skall svara i denna (i mina ögon) lite virriga diskussion, så det får bli ett knapplån :D Vill komma med en reflektion som jag fått både när jag läser här och tidigare...

Jag är personligen mycket imponerad av dem som rider på elitnivå. Alla heder till dem :bow: Trots det kan jag se brister, både i sitsar och tappade ryggar m.m. Och jag kan dessutom se stora skillnader mellan olika ryttare (och hästar). Vissa ekipage har man aldrig sett tidigare (som nån av amerikanskorna på årets Falsterbo t.ex.) vilket gör att jag inser att mitt omdöme om dessa blir väldigt ensidigt. Om de t.ex. hade en dålig dag så är det inte rätt av mig att döma ner dem som "en ryttare som inte kan få upp ryggen på sin häst". Om jag däremot har sett dem ett flertal ggr, på olika hästar och även hemma på träning och det alltid är samma sak så kan man göra en mer rättvis bedömning. Jag har sett ekipage på elitnivå träna hemma på ett flertal hästar som alla varit enormt spända och haft sänkt rygg. Denna ridning imponerar inte alls på mig. Med en liten tanke till senaste ridsport och artikel som hänvisar till ST Georg och hur en (som jag förstod det) elit-ryttarinna misshandlar en häst vid ett ridpass, så förstår jag inte hur folk kan tro att eliten alltid vet bäst och alltid rider på ett skonsamt sätt för hästen :confused: Det finns de som rider otroligt fint. Självklart är de bara människor de med och ibland blir det fel, men på det stora hela är de fantastiska ryttare/ryttarinnor. Men det finns faktiskt också de som tävlar på elitnivå som egentligen inte hör hemma där. De har ingen känsla för djuret de sitter på, ingen horsemanship, och de får hästarna att prestera på ett mekaniskt sett genom att "rida skiten ur dom". Dessa ryttare är ju tekniskt skickliga, men kan aldrig få hästarna lösgjorda och genom ryggen.

Jag vet som sagt inte vilken sida det här inlägget ställer sig på... Egentligen ingens så om ni tolkar det så är det upp till er. Jag tror att det kan vara lika farligt att säga "eliten har alltid rätt" som att säga motsatsen. Det finns bra ridning och det finns dålig ridning. De flesta av oss ligger någonstans i mitten och kämpar för att kunna närma oss det första. Men det är viktigt med bra förebilder som både i handling och ord kan visa och lära ut hur det skall se ut och gå till. Det blir ju hopplöst fel om man har "fel" förebild. Som t.ex. den tyska dressyrryttarinnan... :(

/Marie

Alltså nu har ju ingen sagt att eliten alltid har rätt:confused:

Jag tror nog att det är mer nyanserat än så. Men det är det där svepande sättet att göra ner i stort sett alla tävlingsdressyr som gör att man blir trött, särskilt när den egna okunnigheten när det gäller ridningen verkar vara stor.

Det går inte att jämföra sporter med redskap med hästar.

samspel med en boll/ puck med klubba är ngt helt annat.

Vissa i eliten ser nog hästarna som redskap, men för de flesta är det en partner.

till skillnad från folk här så är de nog medvetna om sina egna/ hästens brister o fördelar.

Att ridning är svår vet nog alla, men här verkar det som om det är lätt att rida o sitta korrekt o då få god ridning.

Hur många har en häst med 10 p på hästens exteriör o 10 på alla gångarter?
Kan vi dödliga hobbyryttare förvalta våra hästar till att använda sin kropp på ett optimalt sätt- utopi.

Men de duktiga kan- alla gånger mkt bättre än oss- För DET ska de ha credit.
Det är mer vi mindre kunniga som anser oss veta bättre- de duktiga har mer ödmjukhet o insikt i konsten.

Alltså nu har ju ingen sagt att eliten alltid har rätt:confused:

Jag tror nog att det är mer nyanserat än så. Men det är det där svepande sättet att göra ner i stort sett alla tävlingsdressyr som gör att man blir trött, särskilt när den egna okunnigheten när det gäller ridningen verkar vara stor.

Nej, kanske inte. Men jag tyckte att det blev väldigt mycket FÖR eller EMOT i denna diskussionen (gäller båda sidorna). Jag tycker faktiskt inte att jag har läst någonstans att alla har fel heller... Eller? :angel:

Min poäng, även om den inte var helt tydlig, var att det finns många helt fantastiska ryttare där ute. Men det finns faktiskt en hel del rötägg också som råkar tävla på hög nivå. Jag har sett rida endel på nära håll, som jag verkligen inte skulle villja kalla bra ryttare.

Det går inte att jämföra sporter med redskap med hästar.

samspel med en boll/ puck med klubba är ngt helt annat.

Vissa i eliten ser nog hästarna som redskap, men för de flesta är det en partner.

till skillnad från folk här så är de nog medvetna om sina egna/ hästens brister o fördelar.

Att ridning är svår vet nog alla, men här verkar det som om det är lätt att rida o sitta korrekt o då få god ridning.

Hur många har en häst med 10 p på hästens exteriör o 10 på alla gångarter?
Kan vi dödliga hobbyryttare förvalta våra hästar till att använda sin kropp på ett optimalt sätt- utopi.

Men de duktiga kan- alla gånger mkt bättre än oss- För DET ska de ha credit.
Det är mer vi mindre kunniga som anser oss veta bättre- de duktiga har mer ödmjukhet o insikt i konsten.

Jag har inte gjort någon sådan jämförelse heller. Du syftar till någon annan. Men tyvärr finns det proffetionella ryttare som inte kan se hur deras hästar mår. Eller rättare sagt de har en egen blid av verkligheten. En häst som sparkar och stegrar mot ryttarens hjälper kan t.ex. kallas "pigg och glad" eller varför inte "kaxig" = behöver uppfostras/knäckas... Man förmänskligar hästarnas beteenden och kan inte för sitt liv förstå att man själv utlöst beteendet genom att pressa hästen för hårt (genom att t.ex. rida den hårt i kort form med mycket tramp och "samlat" arbete under 2,5 timmes tid).

Du kan knappast efter att ha läst ett inlägg av mig avgöra om jag är ödmjuk för andras kunskap och arbete eller ej. Jag har en extremt stor respekt för personer som på ett eller annat sätt är fantastiskt bra förebilder som hästmänniskor eller ryttare/ryttarinnor. Allt jag säger är att alla som tävlar på elitnivå behandlar inte per automatik sina hästar bra. Det finns bra förebilder som som verkligen gör ett bra arbete, och så finns de några få som inte gör det. Tyvärr verkar inte alla se skillnaden. Till och med den tyska ryttaren som blivit dömd för djurplågeri har ju anhängare... Och det tycker jag är rätt skrämmande.

Vem som skall avgöra vad som är bra eller inte...? Ja, det är en väldigt bra fråga. Det finns ju riktlinjer dragna av t.ex. TR, men inte ens där kan ju folk enas om hur reglerna skall tolkas. Något som slagit mig när jag lyssnar och ser på mina förebilder (som har tävlat internationellt och har diverse andra meriter) är hur enkelt de gör det hela. Det svåra med ridning är ju inte teorin bakom. Den är väldigt simpel. Det svåra är att få sin egen kropp att göra så som man vet att man borde göra när man sitter där uppe på hästryggen. Att koordinera sin egen hållning och sina egna hjälper så hästen kan förstå (och så man inte är i vägen). Något som jag på intet sett påstår att jag behärskar. För mig känns det väldigt befriande.

Väldigt känsligt ämne uppenbarligen där det känns som om man trampar folk på tårna hur man än uttrycker sig. Jag vill än en gång förtydliga att jag inte är emot eliten eller tävlingsryttare i allmännhet. Mitt personliga mål just nu är att utbilda "min" 4-åring till Msv och tävla så jag kan ta min C-tränarlicens (men det kommer ju ta ett tag :crazy:). Unghästchampionat först o.s.v :) Och så får man ju hålla tummarna för att hästen får förbli skadefri. Jag tänker bara att man faktiskt kan (och i mina ögon bör) se med opartiska ögon även på de som tävlar i toppklasserna. Det är inte alltid allting går rätt till. Och vad gäller hållbarhet m.m. så blir ju faktiskt topphästar halta och behandlas i lederna de med. Somliga oftare än andra.

delvis KL

Jag tror det var menat att jämföra idrottsmän óch dess prestationer, såsom Foppa, Jan Brink osv. Jag tror inte det var menat att göra en rak jämförelse mellan hockey och dressyr. Även om Foppa är världens bästa hockeyspelare så gör han inte 100% rätt hela tiden. - och ännu svårare blir det när man dessutom sitter på en levande varelse och få DET att funka - 100 gg svårare.

Men jag tolkar ju som jag vill, och andra som de....

Jag håller HELT med dig i allt det du säger, och om du läst det JAG skrivit ang. kritik av elit och annat, som att eliten aldrig gör fel, eller att bara för att de är elit så skall de vara oifrågasatta osv, så har jag tyvärr uttryckt mig mkt dåligt, för det skulle jag ALDRIG säga. SJÄLVKLART är det så som du säger!

dock så tycker jag som jag försökt uttrycka, att här på bukefalos, där 99,9% av folket är hobby ryttare, att när den häftigaste och skarpaste uttalanden och kritik kommer från de som aldrig tävlat själva, aldrig haft en välutbildad häst osv osv, utan bara håller på för sig själv ute i skogen, sällan tränar för tränare osv, att kritiken blir ngt skev. Jag vet inte, men själv är jag oerhört främmande för att uttala mig om sådant jag själv inte upplevt eller är bra och kunnig på - uttalar jag mig så är jag mycket ödmjuk och noga med att säga att detta vet jag inte - men kan det vara såhär, eller "det ni skriver får mig att undra ang. detta". Ibland uttalar sig folk så tvärsäkert och allvetande att det bara finns inte! och kommentaren "jag vet inte" har aldrig förekommit som existerande i ordboken typ. Det tycker jag är märkligt. Men jag kanske är ett orginal i det att jag inte tycker det är särskilt jobbigt att säga rakt ut att jag är vanlig hobby ryttare och ingen expert, och därmed inte kan uttala mig tvärsäkert eller oprovocerat kritisera folk som helt tveklöst och onekligen ill 203% säkerhet, kommit mkt längre än jag i ridningen - om just - deras ridning i detta fallet, när det nu är RIDNING på hög nivå som vi pratar om här.

DET är vad det handlade om för mig. återigen, har jag uttryckt mig så att det råder tvekan om detta och tror att jag menar att eliten inte får kritiseras - ja då kan jag bara beklaga å det grövsta för det var absolut inte det jag avser!

Senast ändrad:

Alla är vi mänskliga, det är väl tur det. Men om man sågar foppa och framhäver sej själv som den ultimata hockeyspelaren fast man knappt kan bromsa på skridskorna - då blir det bara löjligt.:crazy: Då kanske man inte ens förstår vad man kritiserar, och då är frågor mer på sin plats än svepande sågningar av tävlingsdressyr öht.

Skojar du eller, har du aldrig sett hockey på Tv, kommer du ihåg när Tommy Salo missade pucken i näst senaste OS (?)och Sverige åkte ut? Helt idiot och värdelösförklarad, utfryst och glömd har han i stort sett varit sedan dess av hela Sveriges befolkning och jag tror nog inte så många är i närheten av hans nivå. :rofl:

Skojar du eller, har du aldrig sett hockey på Tv, kommer du ihåg när Tommy Salo missade pucken i näst senaste OS (?)och Sverige åkte ut? Helt idiot och värdelösförklarad, utfryst och glömd har han i stort sett varit sedan dess av hela Sveriges befolkning och jag tror nog inte så många är i närheten av hans nivå. :rofl:

Hmm, nu tilltalar du den mest obildade vad gäller sport öht så jag minns inte ens detta och har ännu mindre aning om vad Sverige anser om Salo:eek: men ok - visst är vi alla väldigt duktiga när vi sitter i soffan, :p VADÅ - det är väl bara att.....:devil:
Och det är jävligt KLANTIGT av Kajsa Bergqvist om hon inte tar guld!! Om hon bara lyssnade kunde jag tala om var hon brister i tekniken......:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix