Ny sätestråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny sätestråd.

Det är helt otroligt att det bara fortsätter och fortsätter!!

Förstår inte att någon överhuvudtaget orkar svara på inlägg skrivna av en människa som så tydligt har stora attitydproblem.

Det konstigaste av allt är att att hon/han fortfarande inte förstått själv att hon har problem...
Tycker att det framgår ganska klart av de svar hon/han får oavsett vilket internetforum som hon skriver på...

Har endast läst lite här och där på sista tiden, men var tvungen att göra en instickare, eftersom jag blir så förvånad.

Varför svara henne/honom när det alltid slutar på samma sätt?

Jo jag blir så trött, som sagt.....:crazy: Men samtidigt tycker jag att allt kan inte stå oemotsagt, det finns gränser.

Jag är väl optimist då, kanske. Och dum.

Hur är det själv? Hur går det med tävlingarna och hästen?

Du kan ju skriva när du tittar in, har just undrat var du är:idea:

Senast ändrad av en moderator:

KL
Kan vi enas om att även om man har kommit så långt att man nästan kan åka häst, så är det fortfarande en form av drivning som är inlärd/ sitter i ryggmärgen på de duktiga o vi andra måste tänka på det?

Mer eller mindre aktivt säte o skänklarna används vi behov.

Sedan kan man ju börja titta - sviktar ryggen bakom sadeln - eller hålls den statiskt still.

Sviktar den inte - så är det brister i sitsen.

Och igen - det här är ju en fråga om inställning. Till hästen
.Vem har ansvaret för prestationen.
Jag anser inte att den ska svikta där. Då har vi en rygg som inte arbetar ihop med övriga kroppen
Ryggen ska vara ihop med länden o njurpartiet. Den ska vara stark o hålla ihop i överlinjen.
På din beskrining går den i 3 delar- som picadorens häst.

Unghästar som bara rids lätt på- inverkas det inte mkt med sitsen-den hindras bara inte genom att rida för sakta så att den inte kan ta för sig med bak- bära upp sig o att den rids med rätt understöd från ryttarens hand..

Jag anser inte att den ska svikta där. Då har vi en rygg som inte arbetar ihop med övriga kroppen
Ryggen ska vara ihop med länden o njurpartiet. Den ska vara stark o hålla ihop i överlinjen.
På din beskrining går den i 3 delar- som picadorens häst.

Unghästar som bara rids lätt på- inverkas det inte mkt med sitsen-den hindras bara inte genom att rida för sakta så att den inte kan ta för sig med bak- bära upp sig o att den rids med rätt understöd från ryttarens hand..

Det ska ju röra sig, men undrar om den rörelse man ser inte är musklerna som rör sig under huden. Ska kolla. I alla fall när man tömkör en häst eller longerar ser man rörelsen i hela ryggen, inte är det separata delar:confused: själva ryggraden ska se spänstig ut, eler hur man ska beskriva det, men sen ser man musklerna röra sig växelvis.

Men jag är ju rätt okunnig på det biomekaniska......

Det man KÄNNER är i alla fall i hela ryggen (o växelvis).

MEn kanske menade F att man bara ser det röra sig bakom sadeln?

Ang unghästar - ja det är farligt om man tror att man ska sitta och försöka få en grön unghästs rygg svingande (sviktande:eek:) med sitt säte:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Men jag förstår inte ändå - kan ha med mitt blonda hår att göra . Är kärnproblemet enligt dig att vi i sverige inte har tyska utbildningsskalan av ryttaren?

Och nu är vi tillbaka till där det slutade förra gången.:angel: När du frågade om det var skillnad på den svenska och den tyska utbildningsskalan, om du minns.

För det första så finns det ingen tysk utbildninsgskala av _ryttaren_

i övrigt....

I rest my case.

Den som är intresserad kan ta reda på saker själv. En lämplig början är då ridhandboken...

Sits
Hjälpgivning
Känsla
Inverkan

...brukar man kalla ryttarens utbildningsväg. Det är typ jämförbart med hästens utbildningsskala.

Det finns en fin bild till detta också, ska surfa lite och se om jag hittar den.

Sits
Hjälpgivning
Känsla
Inverkan

...brukar man kalla ryttarens utbildningsväg. Det är typ jämförbart med hästens utbildningsskala.

Det finns en fin bild till detta också, ska surfa lite och se om jag hittar den.
vad bra.
Ursprungligen postat av Fredrik_
för detta är inte logiskt.
Ska man utbilda sig själv på en rå o outbildad häst?:rofl:

vi kanske inte är lika duktiga på att sitsutbilda eller att förmedla en känsla.
Om man har tillgång till en riktigt duktig läromästare får man ju svar på en gång om man gör rätt- annars går den inte alls.

Jag hittade inget, så jag fick rita själv. Alltså är det inte längre en så fin bild. Men i gengäld på svenska. :)

Folie1.jpg

:rofl:

Korrekt sits, känsla, inverkan och hjälpgivning = god ridning = enkelt

You wish... Jag dör av skratt. :D

(det är ett skämt, jag hade sitslonge i morse och trodde att jag skulle ramla av hela tiden...)

Kl

Ang dessa diskussioner om hur de duktigare tävlingsryttarna brister när det gäller att få med rygg o bakben osv, inte bara i denna tråd utan som kommer upp med jämna mellanrum från vissa håll här och på klassisk:

Det finns ju en annan aspekt av detta:

Alla hästar är inte helt och hållet byggda för att klara det som krävs i GP-dressyr. Det kan ju vara så att en häst rids så optimalt som möjligt av en duktig ryttare men att det då inte går att uppnå den perfektion man kan önska hela vägen. Hästen har inte de förutsättningarna.
Det betyder kanske inte att ryttaren inte är medveten om det, men att h*n pga sin skicklighet får hästen att ändå klara av det på ett godkänt sätt. Just tack vare sin känsla och skicklighet som ryttare.

(Finns ett exempel som en av "experterna" här sågade vid fotknölarna utifrån bilder ur en video tex - och nej inte Anky utan en svensk ryttare:angel:)

Ibland blir ju diskussionerna här väldigt högtflygande. Det är mycket intressant med teori och att diskutera dressyr ur olika aspekter. Men jag tror inte man får glömma att tex elitryttarna har helt andra kunskaper än de flesta här och är medvetna om sina och hästarnas brister och gör medvetna val som i alla fall jag många gånger inte ens skulle förstå om de förklarade det:angel: förmodligen.

Trådar om sitsen är mycket bra och kan ge i alla fall mej mycket att tänka på. Det här sista från Majola tex.

Jag hittade inget, så jag fick rita själv. Alltså är det inte längre en så fin bild. Men i gengäld på svenska. :)

Folie1.jpg

Excellent Majola. du som bor och lever i Tyskland dessutom. Det är precis det jag fått lära mig av min (dessutom tyskutbildade) tränare :D - fast även tidigare för andra tränare. självklart finns det en utbildnings skala för ryttare! :bow:

Där ser man . Tack för den infon. :)

Hur tolkar du bilden, och hur skiljer du rent språkligt på hjäpgivning och inverkan.

Ett förslag - allt grundar sig på en en korrekt sits

teknik tillsammans med med timing(känlsa en förutsättning) ger en inverkan som

resulterar i GOD ridning

eller nåt

egen slutsat; ridning blir inte GOD om den inte grundas på alla ovanstående ingredienser....

Där ser man . Tack för den infon. :)

Hur tolkar du bilden, och hur skiljer du rent språkligt på hjäpgivning och inverkan.

Ett förslag - allt grundar sig på en en korrekt sits

teknik tillsammans med med timing(känlsa en förutsättning) ger en inverkan som

resulterar i GOD ridning

eller nåt

Ang hjälp resp inverkan så är väl hjälpen en signal att utföra en rörelse tex inleda en skänkelvikning. Inverkan är det man gör hela tiden ungefär som Saigon beskrev ang Kyras sparkstötting.

Tänker jag.

Fast du frågade Majola förstås, missade det....

Ang kritik av eliten mm:
Igår gick hästen precis som man vill (på träningen) Särskilt mot slutet av passet när jag upplevde en kraft energi kvickhet och lyhördhet som var helt enastående och ryggverksamheten höll på att skjuta iväg mej ur sadeln bitvis Man säger att fullblod känns som formel 1- bilar och här stämde det verkligen - men i dressyr.

Det som händer då är att jag är inte tillräckligt duktig för att ta vara på det hästen bjuder på. Jag kan få den dit, ok, med en tränares hjälp, men jag kan inte använda det som en duktig ryttare skulle kunna.
Det ställer krav på ryttaren som jag inte kan leva upp till. Jag önskar verkligen att jag kunde det.

När jag känner den otillräckligheten så inser jag verkligen det enorma havet av skillnad mellan mej och de duktiga ryttarna. Det känns otroligt magstarkt att sitta här och påstå att jag kan avgöra var de brister. Troligen är andra mer kunniga och kan göra det. MEn för egen del tycker jag inte att jag kan det.

Därför reagerar jag så starkt när folk på buke sitter hemma i hagen på sina hästar och tycker att de fattar mer än eliten hur hästarna ska ridas och kan döma ut ryttare och metoder som de inte ens är i närheten av att ens förstå vad det handlar om.......
Det här var ju gullig kritik av dem som faktiskt kan titta kritiskt på elit och se BÅDE bra och dåliga saker.

Jag är till fullo medveten om svårighetsgraden hos de elitekipage man ser på GP eller uppvisningar.
Jag skulle aldrig klara av att hantera de rörelser som en modern gångartshäst kan prestera, om de inte BÄR SIG ABSOLUT KORREKT utan inslag av spänning och energi som riktas uppåt och framåt mer än till bärighet.

jag kan aldrig gå på att det ska behöva vara en gymnastisk prestation att sitta med i en bärig hästs rörelse om den är helt igenom korrekt i avslappning och shwung.

Jag tror helt enkelöt att en bärig häst är bekväm att sitta på, att en normal männsika med stabilitet och följsamhet, kan följa och inverka hästen även då den presterar som bäst. (inte är markbunden..)

Inte som du Flash säger, då den börjar gå bra, slungas jag ur sadeln.
Då jag slungas ur sadeln har hästen börjat använda sin energi till att stampa ifrån till den milda grad att det inte går att hålla sig stilla utan en kropp som en elitgymnast. : Dålig bärighet men rörlig rygg.
Alla hästar jag suttit på som börjat bära mer än trycka ifrån har blivit stabila och mjuka, med bibehållet uttryck i rörelserna.

Det är ganska otroligt vilken förmåga att se okunskap hos oliktänkare det gror här på buke.:crazy:
Varför inte bara konstatera att man tycker olika om det man ser.
Varför så rädd för kritik av sina idoler? Idoler ska tåla kritik! För att förtjäna dyrkan!;)

Jag kritiserar inte ryttarna eg, utan hur hästarna ser ut att röra sig vissa gånger. För ryttarna gör en otrolig prestation, likväl kan det se fel ut. Ur en hästs fysiologiska synvinkel. och enligt lagarna om harmoni och lätthet.

Fram för lättare ridning. Bort med osunda ideal och öppna upp för ridning som en normal männsika på en normal häst kan klara av med en skicklig tränares hjälp och vägledning.

Det enkla är det vackraste! :idea:

Ang hjälp resp inverkan så är väl hjälpen en signal att utföra en rörelse tex inleda en skänkelvikning. Inverkan är det man gör hela tiden ungefär som Saigon beskrev ang Kyras sparkstötting.

Tänker jag.

Fast du frågade Majola förstås, missade det....
fast man kan ju inleda en skänkelvikning enbart med sitsen. Man placerar sig och låter hästen forma sig och följa.
Ridning med vikt och placering av bålen. Axlar och höfter kombinerat med viktförflyttning.

Om man har en häst som följer så små signaler alltså.

Det är mitt mål iaf. fast det är långt till den stund då hästen är så stark att den kan följa utan att behöva extra inverkan av skänkel och hand med jämna mellanrum.

Inverkan är väl allt man gör. En hjälp är kanske en inverkan av skänkel, hand eller vikt. medans enbart inverkan kan göras av den energi man sänder genom sin hållning.

Utstrålar man energi, styrka o smidighet genom sin sits, borde man påverka hästen i den riktningen, likväl som man borde påverka den negativt med en letargisk hållning och slö uppenbarelse.

Att inverka negativt med en oenergisk hållning och sits, är väl sedan svårt att kompensera med en aktiv hjälpgivning med hand och skänkel.
Då borde det bli studsa av... :)

Det här var ju gullig kritik av dem som faktiskt kan titta kritiskt på elit och se BÅDE bra och dåliga saker.

Jag är till fullo medveten om svårighetsgraden hos de elitekipage man ser på GP eller uppvisningar.
Jag skulle aldrig klara av att hantera de rörelser som en modern gångartshäst kan prestera, om de inte BÄR SIG ABSOLUT KORREKT utan inslag av spänning och energi som riktas uppåt och framåt mer än till bärighet.

jag kan aldrig gå på att det ska behöva vara en gymnastisk prestation att sitta med i en bärig hästs rörelse om den är helt igenom korrekt i avslappning och shwung.

Jag tror helt enkelöt att en bärig häst är bekväm att sitta på, att en normal männsika med stabilitet och följsamhet, kan följa och inverka hästen även då den presterar som bäst. (inte är markbunden..)

Inte som du Flash säger, då den börjar gå bra, slungas jag ur sadeln.
Då jag slungas ur sadeln har hästen börjat använda sin energi till att stampa ifrån till den milda grad att det inte går att hålla sig stilla utan en kropp som en elitgymnast. : Dålig bärighet men rörlig rygg.
Alla hästar jag suttit på som börjat bära mer än trycka ifrån har blivit stabila och mjuka, med bibehållet uttryck i rörelserna.

Det är ganska otroligt vilken förmåga att se okunskap hos oliktänkare det gror här på buke.:crazy:
Varför inte bara konstatera att man tycker olika om det man ser.
Varför så rädd för kritik av sina idoler? Idoler ska tåla kritik! För att förtjäna dyrkan!;)

Jag kritiserar inte ryttarna eg, utan hur hästarna ser ut att röra sig vissa gånger. För ryttarna gör en otrolig prestation, likväl kan det se fel ut. Ur en hästs fysiologiska synvinkel. och enligt lagarna om harmoni och lätthet.

Fram för lättare ridning. Bort med osunda ideal och öppna upp för ridning som en normal männsika på en normal häst kan klara av med en skicklig tränares hjälp och vägledning.

Det enkla är det vackraste! :idea:

Ja jag tänkte ju bla på dej:smirk: Visst kan du kritisera, diskutera är intressant, men min poäng är att varken du eller jag till fullo kan förstå det vi tror oss förstå, kanske, alltid.:cool:

Hmmm, ja du tänker att det är som du skriver, lättare om hästen bär sig. Visst är det på ett sätt. Men det beror på vad man pratar om.

"slungas ur sadeln" är min överdrivna beskrivning av tex katapultkänslan i en påbörjad ökning bla. Nej jag slungas inte ur sadeln:smirk: Inte ens i närheten. Det var inte bokstavligt menat.

Visst är det lättare när hästen är igenom jämfört med om du rider med motstånd av olika grad. Det har du så rätt i. Men nu pratar jag om ett snäpp till. När du även har laddning, styrka energi och det där man kallar elektricitet, och måste vara lyhörd nog, snabb nog, exakt nog, för att helt och hållet kunna ta tillvara det du bjuds på. Då blir det inte så lätt längre, man ska kunna rida på det man får. Att sitta och glida runt, visst, men det är inte det jag pratar om......

Det är svårt att förklara känslan. Och vad som blir svårt. Jag överdriver lite i mina beskrivningar av känslan av otillräcklighet. Det är en hänförande känsla när man har hästen där, absolut. jag kan inte beskriva det. Men ens egen otillräcklighet blir också väldigt uppenbar.
Jag tror det är svårt att föreställa sig om man inte upplevt det. Det har inget med att den skjuter ifrån iställlet för bär att göra, du missförstår vad jag skriver om. :rofl::crazy:

Ang elitdiskussionen: Jag skrev att vissa hästar kanske inte KAN gå optimalt genom ett program pga brister som finns hos hästen och det du ser är ryttaren också medveten om. Det är bästa möjliga för den hästen, vilket inte betyder att den rids ohälsosamt eller på et dåligt sätt när den tränas. Tvärtom, en häst på den nivån som ska klara de rörelserna behöver vara väldigt vältränad, välriden och stark och välgymnastisrad om den ska hålla. Det vet ryttarna säkert.

Det jag ville säga med inlägget var att i diskussionerna kan en viss ödmjukhet vara på sin plats. Det handlar inte om idoler utan att inse vidden av svårigheterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix