Ny på forumet, men fördomarna flödar här också...

bigganl

Trådstartare
Jag har inte varit inne på westernforumet förut. Min förhoppning var att här kanske inte var så fördomsfullt. "Ni och dom"-tankarna finns det alldeles för mycket av tycker jag. Varför kan vi inte förena oss och sluta kasta skit på de som inte rider precis som vi. Det finns så otroligt mycket fördomar och de flesta vet nog att det inte stämmer med verkligheten. det fanns minsann minst lika mycket av detta här.
Avarter finns ju inom alla grenar utan undantag. God ridning finns också inom alla grenar.
De allra flesta dressyrhästar rids inte bara i ridhus utan mycket i skogen och de får också hoppa vilket fördomarna inte säger. Hopphästarna får inte bara hoppa utan de flesta rids det mycker markarbete på. Alla westernryttare sätter inte hästens bästa främst vilket också många tror. Listan kan göras lång. Vi måste alla sluta klaga och gnälla på andra. De allra flesta vill ha en häst som är bärig, mjuk och kan ridas med de finaste hjälper.
Är det flera som tröttnat på vi och dom mentaliteten?

Sv: Ny på forumet, men fördomarna flödar här också...

Jepp! Själv är jag lite av en vilde som rider hästarna i Akademisk dressyr som grund, tävlar i western och roar mig med lite vanligt dressyr emellanåt bara för nöjets skull för att hästarna faktiskt klarar det :) Jag tror att varierad träning är det bästa och hittills har mina hästar varit mycket trevliga för alla som provat på att rida dom. Just nu har jag ett halvblod, valack, som jag ska rida in åt en kollega och jag börjar med den akademiska tanken med arbete vid hand. Hästen är 4 år. Att jag fått uppdraget beror troligen på att jag har den filosofin :cool:

Ja!!! Det är precis den inställningen jag letar efter. Jag själv blandar och använder mig av allt som jag tycker känns rätt för mig och hästen, oavsett i vilken diciplin det egentligen hör hemma. Hoppas vi blir flera.

Tja, vi blandar också en del; Hoppning, Tornerspel och Western med en och samma kuse :D Hittils har han inte klagat på att få pyssla med så pass varierande arbetsuppgifter.

Måst erkänna att jag mer och mer har börjat fundera på att ta lektion för nån dressyrtränare.... :angel: Det känns faktiskt ganska så nära som westernryttare med dressyr även om det är vissa skillnader som till exempel den lägre formen på en färdigutbildad westernhäst... :D
Jag har faktiskt blivit mer och mer öppen mot andra ridsätt ju längre jag hållit på med western..är i grunden gammal engelskryttare som aldrig riktigt trivdes med ridsättet, så när jag hittade westernridningen så var jag riktigt anti alla andra sätt att rida på... :crazy: Men det har som sagt var förändrat allt eftersom man har blivit äldre och mognare :angel: (hoppas jag i alla fall)....... ;)
Sen att man kan reta sig på vissa personers attityd det är ju en helt annan sak.. :cool:

/Carina :eek:

Jag håller med .... Blandar friskt ur alla inriktningar..
Tränar ur den lära som passar bäst för den individ jag har för tillfället.

Som jag skrivit i en annan tråd så kommer jag troligen blanda in körning på den individ jag har för tillfället... Tyvärr inte så hög ridbarhet på den damen även om hon gör stora framsteg i den akademiska skolan.

Hon skulle naturligt passa framför en vagn... Får i så fall köra henne och skaffa en annan att rida på...

Jag tävlade ett tag i distans, western, dressyr och hoppning (fast hoppning bara på klubbnivå). Nu har jag kommit lite längre och då är det svårt att hinna och har råd med tävlingar i så många discipliner så nu blir det huvudsakligen distans (MSV) och western (c-tävling). Jag har NH i grunden, tränar western och dressyr för instruktörer och har dessutom ridit klassiskt för Craig Stevens. I bakgrunden har jag flera år som travhästskötare/träningskusk och hade dessutom islandshäst ett år. Sen är jag skogskörningsdomare och har tävlat en gång i precisionskörning. Jag har själv en arab, men har tidigare haft nordis och islandshäst.

Mitt motto är att all bra ridning har samma grund, sen är det bara momenten man utför som skiljer grenarna åt.

Bra att vi är fler som går över gränserna - vi tjänar alla på det.

/Camilla

Härligt!! Mera sånt i hästvärlden.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 003
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång i tiden hängde jag här. Jag skrev massvis med blogginlägg under flera års tid, älskade det. Men det var ett tag sedan nu, så nu...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: cassiopeja
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka