Ny lag i Danmark era reflektioner!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny lag i Danmark era reflektioner!

:bow:
Sanning är dessutom en färskvara. Den kan ändras och "revideras" om och om igen!

En pb mar utmarkt pa en gard dar de far springa hur mkt de vill, en catahoula med, en kaukasisk ovtjarka med, aven en collie, eller golden eller tax mar skitbra av att fa springa runt som de vill.

Det gör såklart alla hundar men vissa måste ha det och andra klarar sig med promenader. :D

I grund och botten handlar "rasproblematiken" inte om hundrasen i sig utan om att folk inte inser vad de har, koper nagot for att det ar "tufft" eller "gulligt" utan nagra direkta tankar pa Vad, varfor, hur och nar. Folk verkar kopa hund som penisforlangare, en asseccoar. I "kamphunds" problematiken finns en hel del "gangstas" som vill ha en "elak" hund, en som ser tuff och maffig ut - garna med daligt rykte.

:rofl::rofl: Mycket sant!
Jag valde en stor hund enbart för prevention av bråk osv. Min hund är nog en av de snällaste som finns men tycker hon att det börjar bli hotfult är hon mycket framåt och visar med allt önskvärd tydlighet att man skall hålla sig borta. Så tycker jag att en stor hund skall vara. Denna hunder har varit illa ute ett par gånger innan jag fick henne att hon varit slagen med pinnar av barn. Detta visar sig ibland men hon är myvket underlägsen barn som hon känner att hon och jag litar på. Hon kruper liksom farm och lägger sig ner för att visa att hon inte är farlig.

Det finns många såna här hundar där ute av alla de raser men tyvärr så kan man inte stoppa förortsdrägget som någon utryckte sig förut, från att skaffa en pitbull eller rottis liknande ras och "jaga på" denna till att bli visa aggresivt betteenede. Bättre att förbjuda och vara på den säkrare (inte säkra) sidan!

I de flesta fall ar det inte aggressivitet som gor att hundar gor utfall nar de ar bundna - utan radslor och osakerhet.. "skall forst fraga sen". De ar ju cornerd, sitter fast o har ingen mojlighet att komma bort...

Precis men det finns ju hundar som inte gör så med och i min åsikt är det upp till ägaren att inte binda upp en hund som beter sig så. Jag tar alltid bilen till affären eller lämnar hunden hemma skulle alldrig binda en hund utanför en affär. man vet inte vad som händer i våran galna värld :(

Nu ska jag ut med min farliga jycke på en promenix, Hade bra min pricklosa not ^^.

Vad kännetecknar en dålig hund som bör förbjudas?

Läs länken i början av tråden.

En dålig hund är aggresiv på ett sätt om är okontrolerbart.
Resten får du och kan du säkert lista ut själv.

Fick detta utalandet direkt från den danska beslutsfattaren i TV4.
Tycker det passar bra in!

Läs länken i början av tråden.

En dålig hund är aggresiv på ett sätt om är okontrolerbart.
Resten får du och kan du säkert lista ut själv.
Artikeln i AB säger inte piss i frågan om farliga hundar.

Fick detta utalandet direkt från den danska beslutsfattaren i TV4.
Tycker det passar bra in!
Nu är det ju den Danska Riksdagen som har beslutat i frågan o inte en enstaka person.

vidare:
Dock finns det vissa på detta forumet som smutskastar andra och kalla alla som inte har deras åsikt som okunnighet istället för respekt. :
personligen har jag ganska svårt med att bemöta folk med respekt som gång på gång hävdar sina egna åsikter istället för att ta till sig fakta.

Enbart därför att ingen av er som tycker så har några bevis för att renrasiga skulle vara friskare heller:idea:
I denna frågan tycker jag man ska säga att alla blandraser och renrasiga är lika illa/bra. Det finns ju blandraser som är friskare än renrasiga och tvärt om eller hur? :D:
Om man hävdar att blandisar är friskare så får man ju komma med vetenskapligt grundade bevis. Visst att det finns en del raser med extremt många fel o ärftliga sjukdomar, men just renrasiga hundar går att kolla upp hereditet på, till skillnad mot majoriteten av blandisar.

Problemet med avel idag är att "alla skall få leva" så är det ju inte i det vilda om man säger så. Där överlever inte svaga, sjuka eller defekta individer men vi avlar vidare på den i många fall.:
I den frågan håller jag med dig o kan för mitt liv inte förstå hur man kan avla på 2 Amstaffar/APBT där inte åtminstonne den ena är fri från att vara Ataxi bärare. Eller hur man öht kan avla på hundar som har syringomyelia, eller EP, eller vilka andra genetiska deffekter som helst.
Därför ser vi mycket sällan en riktigt fin schäfer som exempel. Väldigt få av dom är korekta och kommer leva ett långt smärtfritt liv tyvärr.
Få se nu, vad menar du med en Schäfer som är korrekt o vilka utav dem har bäst HD/ED status o vilka har bäst MH/Korningsresultat?

Du får gärna komma med fakta, dessa skall vara vetenskapligt belagda för att ha någon somhelst trovärdighet.

Att säga att alla hundar kan bli farliga i fel händer stämmer ju bara till en viss del jag har då aldrig sett en farlig golden eller labbe....

Jag har aldrig sett en tibetansk terrier, men jag är ändå övertygad om att dom finns.

Jag har sett farliga labbar och goldens och är väldigt övertygad om att det har väldigt mycket med ägaren att göra. Minns framför allt en golden som var så sjukt understimulerad att denne tog ut detta i aggressioner. Ägarens fel, inte hundens. Eventuell inavel (i för stor mängd), smärta och tidigare upplevelser kan självklart också spela in. Men jag anser fortfarande att mycket hänger på vad ägaren gör med problemet. Problem kan vilken hund som helst få, vem ska annars hjälpa (/stjälpa?) hunden om inte ägaren?

//RubinNovak, som bor granne med en labbe jag inte skulle vilja vara i närheten av om jag slipper, ens med skyddsdräkt.

Och vilka raser vill du förbjuda då?
Alla som kan bli farliga eller bara de du tror är farliga eller de som ser farliga ut?

En en hund av mellanstorlek kan bli farlig för ett barn, ska de förbjudas?
Eller bara de som kan vara farliga för en vuxen?

Vilken ras är aggressiv på ett okontrollerbart sätt?

Att debattera friskhet hos blandras/renras blir ju omöjlig eftersom få blandisägare kollar upp sina hundar och äftliga defekter.
Är tex din hund röntgad?
Har du kollat så hon inte lider av de defekter som finns hos de raser hon innehåller?
Mh?

Att du låter din hund få markera och visa med tydlighet att man ska hålla sig borta är ju bara helt galet, samtidigt som du skriver om du skulle bli attackerad så skulle den hunden få avlivas och har polisanmält en rottis.
Du ser inte att du själv har en ostabil hund i snöret med en ägare som låter henne markera och göra utfall?

Jag skulle aldrig låta min hund styra en situation så, jag är den som bestämmer och jag kan hantera alla situationer, han ska inte behöva styra upp någon situation!

Det finns många såna här hundar där ute av alla de raser men tyvärr så kan man inte stoppa förortsdrägget som någon utryckte sig förut, från att skaffa en pitbull eller rottis liknande ras och "jaga på" denna till att bli visa aggresivt betteenede. Bättre att förbjuda och vara på den säkrare (inte säkra) sidan!

Och du tror inte att folk byter ras då?
Det kommer ändå finnas många farliga hundar efter rasförbudet eftersom det är FEL ÄGARE som är problemet!

Men det är ju dessa uttlande från dig som gör att man misstänker att en bred hundkunskap inte finns hos dig. Vad tror du händer om man förbjuder vissa raser, tror du att problematiken med hundar som attackerar och bor hos tvivelaktiga ägare bara försvinner putsväck?

Oh ja! Var den hunden kanske i USA?;) Den som gjorde utfall mot min rottis var ocksa en hon var tvungen att ligga plats bredvid:crazy: Det var en nervos platsliggning det.:p
Nej faktiskt inte, det är en här i min lilla stad. Mötte den idag igen btw ;)

Vi får börja hålla oss med möss eller liknande istället. Dom är ju jäkligt lättlärda med rätt sorts belöning ;)
Ja det kanske slutar med det om man ska förbjuda alla raser bara för att några individer inom en ras har hamnat hos fel människor ;) Synd bara att jag är rädd för möss (dock inte gerbiler konstigt nog :D)

Och vilka raser vill du förbjuda då?
Alla som kan bli farliga eller bara de du tror är farliga eller de som ser farliga ut?

En en hund av mellanstorlek kan bli farlig för ett barn, ska de förbjudas?
Eller bara de som kan vara farliga för en vuxen?

Alla jagande djur kan vara farliga när de får ett "byte i sin storlek".

Schäfer tex varför har inte polisen pitbulls och flera av de andra raserna som nämns?
Kanske PGA att dom är mycket svårare att kontrolera än en schäfer? :idea:

Att debattera friskhet hos blandras/renras blir ju omöjlig eftersom få blandisägare kollar upp sina hundar och äftliga defekter.
Är tex din hund röntgad?
Har du kollat så hon inte lider av de defekter som finns hos de raser hon innehåller?
Mh?

Hon är vet besiktigad och röntgad innan jag hämtade henne.

Att du låter din hund få markera och visa med tydlighet att man ska hålla sig borta är ju bara helt galet, samtidigt som du skriver om du skulle bli attackerad så skulle den hunden få avlivas och har polisanmält en rottis.
Du ser inte att du själv har en ostabil hund i snöret med en ägare som låter henne markera och göra utfall?

1. Hon har inte gjort något utfall mot någon!
Markera är en sak anfalla nått helt annat!

2. Jag anser mig inte säker där jag bor nu och det finns personer här du inte skulle vilja träffa. Där av låter jag henne markera när dessa blir för närgångna.
Innan alla korkade kommentarer från 5011 personer kommer jag skall flytta men det är svårt att hitta bra lägenheter till bra pris idag...

3. skulle det hända mig något är det bättre för mig att hunden gör något åt det istället för att det händer mig något.

Jag skulle aldrig låta min hund styra en situation så, jag är den som bestämmer och jag kan hantera alla situationer, han ska inte behöva styra upp någon situation!

Jag låter inte hunden styra något alls, vad får dig att tro det?:confused:
Jag tillåter hunden att visa att jag inte är intresserad av att låta personen i fråga komma inärheten av mig.:idea:

Vad trevligt att du lyckats med din häst...
När jag läste ditt inlägg var det ponyakuten känsla över det och i min lilla värld så löser man inte ett problem själv tar man till hjälpmedel. Kan du inte acceptera att min väg är att skicka hästen till kunniga så får du ta det, enligt vad du skrev så tyckte jag inte se att du hade kunskapen att lasta din häst. Vilket du bevisligen inte hade eftersom du sökte hjälp. Bra för dig och din häst att det slutade som du ville och hästen blev lätt lastad.

Kan du inte ta att någon har en annan syn på sitt problem så får du strunta i det istället och titta på ett annat förslag.
Jag grundar mina utalanden i sådana trådar på det som skrivs där.
Du grundar ditt uttalande om mig utan att ha en aning om min utbildnings bakrund.

Vilket du bevisligen inte hade eftersom du sökte hjälp.

Bevisligen så hade hon väl det eftersom hon lyckades? Disskutera på ett forum om andra ideer måste man väl få göra utan att mötas av otrevliga/nedlåtande inlägg från dig?

Alla jagande djur kan vara farliga när de får ett "byte i sin storlek".
Så alla djur ska förbjudas??

Schäfer tex varför har inte polisen pitbulls och flera av de andra raserna som nämns?
Kanske PGA att dom är mycket svårare att kontrolera än en schäfer? :idea:
Seriöst?
Varför har de inte bordercollir, tax eller golden?
Eller helt enkelt inte schäfer från utställningslinjer?
Eller blandraser från hundstallet?

Kan det vara så enkelt att det faktist är så att schäfer är en passande ras och avlad för ändamålet?

Hon är vet besiktigad och röntgad innan jag hämtade henne.
Ovanligt och mycket bra!

1. Hon har inte gjort något utfall mot någon!
Markera är en sak anfalla nått helt annat!

2. Jag anser mig inte säker där jag bor nu och det finns personer här du inte skulle vilja träffa. Där av låter jag henne markera när dessa blir för närgångna.
Innan alla korkade kommentarer från 5011 personer kommer jag skall flytta men det är svårt att hitta bra lägenheter till bra pris idag...

3. skulle det hända mig något är det bättre för mig att hunden gör något åt det istället för att det händer mig något.

Jag låter inte hunden styra något alls, vad får dig att tro det?:confused:
Jag tillåter hunden att visa att jag inte är intresserad av att låta personen i fråga komma inärheten av mig.:idea:

Så du låter henne markera och vakta dig, vilket betyder att du inte är stark nog att ta vara på dig själv.
Du är ju typiskt en sån hundägare som man bör förbjuda istället för raserna, en person som har hunden som penisförlängare och inte tvekar att använda den som vapen!

Så alla djur ska förbjudas??

Var har någon sagt det?

Seriöst?
Varför har de inte bordercollir, tax eller golden?
Eller helt enkelt inte schäfer från utställningslinjer?
Eller blandraser från hundstallet?

Kan det vara så enkelt att det faktist är så att schäfer är en passande ras och avlad för ändamålet?

Precis, men då tillkommer det att folk säger att pitbullar är lika "säkra" hundar som en schäfer. I samma händer kanske men knappast en vanlig Svensson.

Så du låter henne markera och vakta dig, vilket betyder att du inte är stark nog att ta vara på dig själv.
Du är ju typiskt en sån hundägare som man bör förbjuda istället för raserna, en person som har hunden som penisförlängare och inte tvekar att använda den som vapen!

Jag har vapen om det är det du undrar över, dock så finns det andra som inte tvekar att använda sina vapen (kniv, knogjärn och andra mindre trevilga saker) tycker du fortfarande att det är fel att jag tillåter min hund att markera mitt ointresse för konfrontation?
Undvika konfrontationen helt eller ta den och det slutar illa, hmm undrar jag vad som är bäst....

Humelibumlan skrev:

Civil action skrev:
Kanske PGA att dom är mycket svårare att kontrolera än en schäfer?

Kan du hund så har du svar på den frågan. Likväl som att Golden inte har dom kvalifikationer som en polis vill ha av sin hund så besitter inte PB osv den heller. As simple as that och PB är en rätt förarvek ras !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 777
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 928
Senast: Digbil
·
Juridik & Ekonomi Vad tycker ni om den nya lagen som gör att kronofogden kan beslagta ditt utlånade fordon, om personen har skulder hos kronofogden? Lagen... 25 26 27
Svar
520
· Visningar
24 181
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 085
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka