Ny lag i Danmark era reflektioner!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny lag i Danmark era reflektioner!

Det finns en bred majoritet mot rasförbud i Sverige, den ende som outröttligt kämpar för förbud mot sk kamphundar är en ganska förvirrad folkpartist som poppar upp då o då i debatten.

Enligt afton bladets undersökning var det över 73% som var för samma förvud i Sverige...
Statistiskt kanske inte 100% över hela landet men tillräkligt för mig att inte se sambandet med det du skriver.

men resultatet i aftonbladets undersökningar vinklas rätt hårt, beroende på vilken artikel de som röstar precis har läst... för inte så länge sedan var det en liknande undersökning, och där artikeln handlade om någon "välartad kamphund", minns inte om den hade räddat någon eller hur det var, men resultatet i omröstningen var klart mer positivt mot "kamphundar". så den statistiska säkerheten tror jag vad jag vill om....

*kl*
jag går på övriga skrivares spår, tror inte ett smack på att förbjuda raser, det är ju bara att gå tillbaka till 80-talet och se vilka raser som var "farliga" då, hade vi fått förbud då hade ju varken schäfer eller rottweiler funnits kvar numera. jag är helt för någon variant på licens (kan man ha det för giftormar så kan man ha det på hundar :) ), men att hej vilt förbjuda alla raser som potentiellt kan vara farliga? då står vi här med enbart grupp 9 hundar tillslut.

Jag tror på en rejält uppstrukturerad lagstiftning vad gäller avel. Bort med blandrasavel om det inte kan bevisas att den fyller ett syfte och har ett användningsområde. (Tex draghundsavel) Blandrasavel och kanske även renrasavel kan kräva tillstånd som föregås av en inlämnad plan för vad djuren ska användas till och vilken sorts köpare man avlar för, och så kan planen innehålla rekommendationer från folk i branschen som ser nyttan med kullen.

Detta är bara en droppe i havet jämfört med de pappaer man får lämna in om man tex vill starta en liten zooaffär och sälja några dansmöss.

Hellre hundkörkort, som faktiskt kan nekas.

Det tror jag hade varit en bra början. Och om det inte funkar tar man nästa steg sedan.

Problemet är att man kan ju vara duktig med hundar, men ändå ha en störd inställning till vad dom ska användas till osv. Det betyder ju att man kan ta sitt kort och det gör ändå ingen skillnad. Se bara på körkortet, finns ju fortfarande folk som inte borde få vistas i trafiken trots sitt körkort.

Det allra bästa vore ju onekligen om det hade funnits ett annat sätt, men det verkar inte finnas :(

Och hur många verkar bry sig om djurförbud och liknande.

En lång och stor process detta..

Det betyder ju att man kan ta sitt kort och det gör ändå ingen skillnad.

Skillnaden blir att folket får mer kunskap innan dom skaffar hunden.

Se bara på körkortet, finns ju fortfarande folk som inte borde få vistas i trafiken trots sitt körkort.

Tror du inte att det hade varit fler okunniga/olämpliga i trafiken om vi inte hade haft lag på bilkörkort?

KL

Jag tror inte att rasförbud är någon lösning alls... Ett körkort hade jag gärna velat att vi fick till, men det blir nog väldigt svårt eller tom snudd på omöjligt att genomföra och hålla efter.

Jag gillar Gabbis ide. Det kommer säkert fortfarande buskavlas osv i det tysta, men det kanske är en bra början.

Iofs, men förortsdräggen lär inte bry sig om vare sig det eller ev hundkörkort.
Tror dock mest på licens för uppfödning, oavsett ras/blandras, o att det verkligen tas i med hårdhandskar mot de som inte har licens, dvs valparna omhändertas o avlivas o föräldrajuren måste kastreras för att få behållas.

Enligt afton bladets undersökning var det över 73% som var för samma förvud i Sverige...
Statistiskt kanske inte 100% över hela landet men tillräkligt för mig att inte se sambandet med det du skriver.
Som någon annan skrivit så tror jag inte på att ABs undersökning har någon statistisk relevans.
Finns inget politiskt parti eller annan organisation som arbetar för ett rasförbud i Sverige.

Fast att ställa detta mot att förbjuda kommer ju inte heller leda till det jag tror du ( m.f ) vill ..

Så ett körkort eller ännu hellre det som Gabbi föreslog är att föredra även om det kommer finnas kvar idioter till hundägare, dessa idioter tror jag blir om man prakiserar Gabbisförslag än om man lägger till med ett förbud helt klart.

Hur statistiskt säkerställda är då dessa undersökningar? Dessutom har man ofta väldigt ledande frågor som läsarna ska ta ställning till. Nu senast var väl frägan: "Ska Sverige lagstifta mot farliga hundraser?".

KL

Jag tror inte ett rasförbud eller körkort kommer funka tyvärr :(

Jag har funderat en hel del på sådana här problem men min "lösning" blir nog aldrig genomförbar. Påminner lite om Gabbis idé

ALLA hundar ska märkas och registreras (finns ju redan), de som har en omärkt hund får betala en saftig summa i böter eller få hunden omhändertagen.

Gabbis avelsförslag var bra. Jag är dock inte emot blandrasavel om hundarna är hälso- och mentaltestade och man har en bra anledning till den kombinationen. "Min hund är så söt och snäll" räcker inte.

Med ett rejält register och höga böter tror jag man kommer åt de som iallafall lite bryr sig om lagen. De som struntar i de andra förslagen ovan kommer nog strunta i detta också, men pengar brukar svida rejält för de flesta.

Nu pratar vi inte några hundralappar utan vid tex en oanmäld kull blir det flera tusen kronor böter, kastrerade föräldrar (som betalas av ägaren) och beslagtagna valpar.

Allt detta ska tillämpas på katter också!

Senast ändrad:

Gabbi är ju inte heller emot blandras om det fyller ett syfte!
Gabbi skrev:
Bort med blandrasavel om det inte kan bevisas att den fyller ett syfte och har ett användningsområde. (Tex draghundsavel)

som någon sa. Skillnaden blir att folk får mer kunskap innan. Dessutom finns det då något man kan bli av med - ett tillstånd att vara hundförare.
Det är ett mindre steg att ta än att ge djurförbud, vilket typ aldrig händer.

Jag vet. Jag menar "vanliga" blandraser. Men det ska inte paras till höger och vänster med hundar som inte medelsvensson klarar, finns ju en anledning till alla stora,unga blandraser på Blocket :( Det ska fortfarande finnas en anledning även om den anledningen bara är trevliga sällskapashundar, men föräldrarna ska testas och matchas lika noggrannt som (seriös) renrasavel. Tex rottis/schäfer/bc räknar jag inte som en lämplig sällskapsblandning

Jag vet inte om du missförstod, men jag skrev det som ett problem som fortfarande skulle kvarstå trots körkortet..

Självfallet! Men det tror jag att de flesta förstår. Dock skulle det säkert minska med ett "körkort" eller avelslicens.

Jag tror också att körkort hade minskat antalet problem, iallafall de som beror på okunskap. De andra struntar nog i vad man än beslutar: förbud, körkort eller böter

Och vad är en stor aggressiv hund?
En Belgare, en Schäfer eller en Rottweiler, eller kanske en Cane Corso o diverse andra Mastiffer/Molosser eller en Catahoula?

Hur skall man veta vilken ras en hund är?
I GB har det väl aldig funnits så många APBTs o blandisar med dessa sedan förbjudet infördes, de går under betäckningen Boxerblandisar etc.

Jag ser det bara som opportunistiskt dravvel, o förstår inte ens hur Amstaff o Amerikansk Bulldog har kommit med på listan.

Pitbull rottisar sen finns det ju en uppsjö av andra raser. Men jag har sagt det förr och jag säger det igen varför har polisen schäfrar?
Jo enbart för att de är säkra hundar lättlärda och lydiga men ändå mycket försvarsinriktade.

Att säga att alla hundar kan bli farliga i fel händer stämmer ju bara till en viss del jag har då aldrig sett en farlig golden eller labbe....
även misskötta sådana. Dock har jag sett flertalet välskötta rottisar som jag snarare skulle vilja skjuta än hälsa på. Samma med pitbull liknande hundraser. Bättre att förbjuda raserna som är svåra att kontrolera än att man ska behöva känna sig orolig när man är ute med sin egen hund/barn/familj.

Jag har sett en golden som gjort utfall mot flera hundar, så visst finns det :cool:.

Jag är emot förbudet, tror inte att man kommer åt problemet. Däremot skulle jag vilja att det skulle vara lättare att få folk straffade och att de inte skulle få ha hund mera.

Knapplån.

Bara det faktumet att fler och fler länder runtom i världen har gett upp med sina rasförbud, torde ju ge en fingervisning om hur väl det fungerar.

Själv anser jag att det är korkat att tro, att man ska komma tillrätta med puckon till människor, genom att försöka ta bort en hundras.

Den dagen då alla hundar över 15 kg är förbjudna, så KANSKE man kommer att få bort problemem med svåra/allvarliga bitskador från hundar, men så länge som det finns hundar öht, och dumma människor, så kommer det alltid att finnas hundar som biter. That's it.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 777
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 928
Senast: Digbil
·
Juridik & Ekonomi Vad tycker ni om den nya lagen som gör att kronofogden kan beslagta ditt utlånade fordon, om personen har skulder hos kronofogden? Lagen... 25 26 27
Svar
520
· Visningar
24 181
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 085
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka