ny innom trav!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Cani_SWE
  • Startdatum Startdatum
Sv: ny innom trav!

Tycker det är sorgligt med dessa fördomar om ridsporten!
Det går inte att lyckas där helelr om man inte kan något om hästar och framförallt inte om man inte är väldigt skicklig som ryttare. INGEN häst går som en robot, oavsett inriktning!

Har jag sagt att man kan lyckas även om man inte kan nåt?Eller att hästen skulle vara nån robot?!

Det är väl självklart att man måste kunna hästar och vara duktig för att lyckas! Har aldrig nämnt något om det, nånsin. Jag säger bara att statusprylar har en viktigare roll där, och det står jag fast vid.
Jag kommer själv från ridsidan och har varit ridtjej i över 20 år, så det är inga fördomar som inte har grund. Men vissa attribut är av större vikt där till skillnad mot travsporten. För många iaf.

hmm, ja belv inte så bra bemött på ridskolan när jag gick i en, känner även många som är vuxna o skulle vilja testa lite, men är för nervösa över detta som ja kände. för gammal för att sadla om. Så ja känner bara att trav o galopp på nått sätt hör ihop fast dom är olika inriktningar, O nu när ja flyttar upp i landet så finns det ingen möjlighet att hålla på med galopp, så jag föredrar trav framför "vanlig" ridning. :)

Jag förstår dig :)
Och det är lite det du pratar om som jag menar att skillnaden är mellan rid och travsport också. Man behöver nog inte vara lika rädd att göra bort sig kanske? Välkommen till sporten och hoppas du kommer trivas! :bump:
Ska du träna egen häst eller vill du jobba med det först?

ja hade tänkt att hjälpa någon lite då o då för att lära mig allt, sen vet man aldrig vart det leder o hur man känner. :) skulle vara himla skoj o få köra. inte i löp utan bara träning skulle duga för mig.

Med det är det dära med kläder oxå är vad är det för overoler ja sett dom har?

ja hade tänkt att hjälpa någon lite då o då för att lära mig allt, sen vet man aldrig vart det leder o hur man känner. :) skulle vara himla skoj o få köra. inte i löp utan bara träning skulle duga för mig.

Med det är det dära med kläder oxå är vad är det för overoler ja sett dom har?

de finns en hel del olika märken inom travet t ex finntack, brizy och mira så det är nog nåt sånt du sett.. det är ofta väldigt dyra kläder men som har väldigt bra kvalité i gengäld.. men det viktigaste är att man har varma kläder så man inte sitter å fryser i vinterkylan;)

vad har ni mer, hjälmen ni har, varför är dte med skärm?

ok, för vi har ju inte skärm i galoppen. men man kanske inte crashar på samma sätt som man kan göra innon galoppen heller:)

hmm, vet inte vad jag ,mer har för frågor, är det svårt?

Kom också ihåg att inom ridsporten saknas en viktig del av travsporten, nämligen vettiga prispengar... Man kan i princip aldrig försörja sig på enbart att rida och tävla...

Nej och just det är så förvånande, att de alltid kommer med nya bilar, transporter, utrustning och svindyra hästar...

svårt, altså att köra o sela.. det ser lite otäckt ut när hjulen går så nära varandra på tävlingarna...

:rofl:

det är en vanesak, första gångerna man kör så kan man tycka det är lite obehagligt när man råkar hamna lite nära någon annan men när man väl kan köra så vet man vart man har vagnen så då är det inga problem :)

det är samma sak för oss om vi skulle försöka rida galopp i galoppsadel det är inte så lätt första gångerna men man lär sig :crazy: ;)

Kom på en sak du antagligen komma att tycka är "läskigt". :D :o
När man kör långsamt så känns det som det går fort , för en som är ovan .

Hej tjejen.
Flyttar snart till borlänge (domnarvet) Och skall sedan jobba på romme travbana. Att du är 22år spelar ingen roll, ja mena liksom det är aldrig försent , och 22år? hehe det är ingen ålder om du förstår hur jag menar. Har ridigt i hela mitt liv, men fallit även för trav :) Kört min mors travhästar. (har även köpt mig en egen travare :P, så har henne och min knabstrupperhingst.) Även jobbat i ett danskt travstall. Trav är super kul tjejen. Och det är mycket trevligt folk inom trav. Så kan säga så här, finns mycket trevligare & vänligare människor inom travet än inom ridsporten iallafall enligt mig. Visst finns säkert många som tycker annorlunda. Men sa vad jag tycker iallafall. Hehe, så om du kommer börja jobba på romme framöver, så ses vi säkert ;)

Inom travet slipper vi såkallade "ridskole häxor" Haha. :p

Jag gick över av en slump från galopp till trav när jag var 22 och tyckte inte att det var ett särskilt stort hopp. Bara man lär sig utrustningen som är lite annorlunda så handlar det ju ändå om två liknande sporter. Dessutom är det ju en del jockeys och amatörtränare inom galoppen som även lyckats inom montén.

Jag tänker faktiskt låna din tråd lite hoppas inte det gör något.

Funderar även jag på att börja inom trav men vet inte om det är någon som skulle vilja anställa mig eller hur man får kontakt med travsidan. Jag har aldrig jobbat med hästar profisonelt (om man inte räknar stunnt och likande då)men är trött på att städa toalätter och sitta snabb kassan på konsum. Har hästar hemma och har ridit sen jag var tre. Kört fyr spann par och enbent mest kallblod då men inga tävlingshästar. Hur får man kontakt med er sida? Finns det vita jobb inom travet eller är det bara att glömma?

Jag börjar bakifrån, vita jobb är det vanligaste inom travet, ialla fall hos tränarna, eftersom de driver en verksamhet så är det ganska så svårt att ha så pass mycket svart jobbande... Sen finns det säkert en hel del helgjobbare och annat som jobbar svart men på det stora hela är det mesta vitt.

Visst stod det Kalmar som hemma? Knalla in på travbanan där och kolla om det är någon som har tid att lära dig grunderna och om det finns några jobb lediga.

Nybörjare i trav-"erfaren som ridsportsryttare"
Hum.... jag kan hålla med om att man OFTAST blir bra bemött innom travet, men de finns en del "proffs" och "förståsig-på-are" även innom travsporten!
När jag började med travet så blev jag väldigt bra bemött av de flesta... men de fanns ju endel "stora" och (enligt dem själva) "viktiga" personer som bara skrattade åt en om man inte förstod något.... de tror jag där emot inte man gör innom ridsporten då det finns nybörjargrupper för både vuxna och barn på nästan varje ridskola. MEN jag håller fullständigt med om att många innom ridsporten försöker köpa in sig i framgångarna... att den som har dyrasthäst är "bäst".....

Mina (visserligen inte så stora) erfarenheter av travet är jättebra!
Jag, som har alltid hållt på med ridhästar, hade praktik i ett stort travstall förra året (går naturbruksgymnasium).

Jag tycker inte att det var särskilt svårt, utrustningen lär man sig snabbt och att köra är inte så krångligt egentligen. Du lär ju inte ha några problem med farten om du har ridit galopp :D men jag tyckte alltid att jag körde jättefort, tills jag upptäckte att jag blev omkörd av hästar som kom joggande. :angel:
Dessutom tycker jag att hästarna var otroligt trevliga och väluppfostrade!

Det var en jättetrevlig stämning i stallet, jag fick bra svar på alla små frågor!
Jag kommer absolut att försöka lära mig mer så att jag kanske kan börja jobba i travstall efter skolan!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 872
Senast: Mabuse
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar