ny innom trav!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Cani_SWE
  • Startdatum Startdatum
C

Cani_SWE

jag har jobbat med galopp tidigare och har nu flyttat hem till Borlänge o ja har ett intresse för hästar som brinner starkt, ja skulle vilja veta mera om trav, ser på tv ibland och sånt men känner mig inte direkt insatt i vad som gäller för dom som arbetar.
Känns kanske som att som nybörjare och 22 åring är kanske lite sent dom flesta verkar finna sporten mycket tidigare.

vore glad om någon kan svara mig på dessa frågor..

är det svårt att komma in som ny i travet?
hur är lönen på att arbeta i travstall?
hur är det med att köra häst, måste man ha licens för det även i träning?

tacksam för svaren:) mvh Caroline:rofl:

Sv: ny innom trav!

Började själv sent med trav och inte tycker jag att det var svårt att komma in i sporten. Knalla ner på Romme, besök stallarna och fråga om dom behöver hjälp - lovar att du får minst ett napp.
Lönen är vål inte så väldans bra, men har man en arbetsgivare som följer avtalen så är den OK
Du behöver ingen licens för att tex hjälpa en tränare att köra motion, eller om du jobbar hos en. Bara vid lopp.

trevligt att få svar.. skulle vilja att någon förklarar även en typisk arbetsdag i ett trav stall. antar det är annorlunda o man jobbar på ett annat sätt kanske än vad jag gjort förr.

lite lätt beskrivet bara...

06 fodrar
06.30 släpper ut dom som inte ska köras
07 börjar skotta alla boxar först, eller börjar köra och skotta till den häst man kört efter varje tur
12 kört klart, ger lunch (ev ta in hästar, eller släpper ut de som körts)
13 tillbaka efter lunch, ta in hästar om man lämnat dem ute. sen pyssla med alla hästar och fixar i stallet. ev fler hästar att köra. senare på dagen-ta in de som man släppt ut vid lunch.
17 fodrar. natt i stallet

nu kan ju detta skilja väldigt mycket i olika stall - men det är ju på ett ungefär.
kul med nya människor inom travet! :)

oj, det va en ok dag.. det är ju alltid mycket jobb i stall vilken inriktning man än vänder sig till. o det är kanske baksidan men nu har jag varit hemma i en 1½ månad o ja håller på bli tokig, saknar hästarna fruktansvärt.

känns som om man kanske är lite gammal (22) att börja med en helt ny inriktning. Är man det kanske?
Vore ju trevligt om man kunde jobba lite med det ett par timmar i veckan, vad jag vet så kommer jag läsa en kurs matte under denna termin o vad ska jag göra resten av tiden?! ja vill lära mig TRAV:)

kan inte någon berätta lite mer ingående om utrustning, speciella hästar man bör kunna lite om.. jag är mycket "keen" att lära mig!

Men du har väl gått på British racing school, du borde väl få jobb hos vilken galopptränare som helst? Fast i Borlänge är det förstås lite tunt med såna...:o

Den vanligaste utrustningen är vid tävling: sele. huvudlag. gamasher. knäkappor. tungband.
Det varierar om man har remmar på selen eller snabb knäppning (QH)

Vid träning : sele ,huvudlag utan käk.

De flesta hästarna är uppfostrade och snälla att köra . Sen finns de som man måste ligga raklång bakom =de pullar

Det är rätt svårt att beskriva hur det fungerar "rakt av".

Bor du nära travbanan. ??

Senast ändrad:

himla glad så många hjälper till, hur långt kan det vara till romme, ja bor ju i stan. så det går bussar ut titt som tätt.

känns som om man kanske är lite gammal (22) att börja med en helt ny inriktning.
QUOTE]

det är absolut inte för sent att börja med trav som 22-åring.. min mormor börja me de som 60-åring så de går att :p :bow:

Jag var 22 när jag började! :idea:
Kom oxå från "ridsidan" och bestämde mig för att testa det där med trav. Så det slutade med att jag köpte en 3årig nordis, all utrustning och tog licens, allt på en höst! :)
Ångrar det inte en sekund! Och jag har blivit väldigt välkommen in i branchen och upplever den som myyyycket lättare än ridsidan.

Tänk där, om du kommit från travet och velat börja på ridklubben istället...:o Då skulle det sääkert tisslas och tasslas...:angel:

Tänk där, om du kommit från travet och velat börja på ridklubben istället...:o Då skulle det sääkert tisslas och tasslas...:angel:

ja det tro jag med.. :crazy:
men det är skönt att vi innom travet håller av varann än att förakta som man ofta gör inom ridsporten.

men tror du inte att avundsjukan ligger bakom allt? i travsport måste du ha goda kunskaper och kan då får "vilken häst som helst" att funka. på ridsidan är det den som har mest pengar som det går bra för. där köper man framång. så då är man elak och avundsjuk på dem som föddes i rik familj??

ja det tro jag med.. :crazy:
men det är skönt att vi innom travet håller av varann än att förakta som man ofta gör inom ridsporten.

men tror du inte att avundsjukan ligger bakom allt? i travsport måste du ha goda kunskaper och kan då får "vilken häst som helst" att funka. på ridsidan är det den som har mest pengar som det går bra för. där köper man framång. så då är man elak och avundsjuk på dem som föddes i rik familj??

Absolut. Så tror jag också att det är. Eller ja, jag tror pengarna är mer status där. Det är en fråga om vem som kör finast bil, har modernaste ridkläderna, snyggast trailer osv. I travet är alla lika glada eller har någorlunda lika förutsättningar även fast man kanske kör en sunkig 245 som nästan rostat ihop, och ett 78:ans hästsläp liksom....;)

Absolut. Så tror jag också att det är. Eller ja, jag tror pengarna är mer status där. Det är en fråga om vem som kör finast bil, har modernaste ridkläderna, snyggast trailer osv. I travet är alla lika glada eller har någorlunda lika förutsättningar även fast man kanske kör en sunkig 245 som nästan rostat ihop, och ett 78:ans hästsläp liksom....;)

jomen precis. en häst som sprungit in flera hundra tusen kan ju komma i ett sånt ekipage - speciellt om det är ett kallblod från norrland, då kan det vara elithästar dessutom. men en ridhäst på 1.10 regionalnivå skulle inte kunna åka om dom inte har ett släp ála 07 och en lexus med matchande fälgar med släpet..

jomen precis. en häst som sprungit in flera hundra tusen kan ju komma i ett sånt ekipage - speciellt om det är ett kallblod från norrland, då kan det vara elithästar dessutom. men en ridhäst på 1.10 regionalnivå skulle inte kunna åka om dom inte har ett släp ála 07 och en lexus med matchande fälgar med släpet..

Exakt! Och det är faktiskt "fördomar" som alltsom oftast stämmer! :angel: :rofl:

Tycker det är sorgligt med dessa fördomar om ridsporten!
Det går inte att lyckas där helelr om man inte kan något om hästar och framförallt inte om man inte är väldigt skicklig som ryttare. INGEN häst går som en robot, oavsett inriktning!

Kom också ihåg att inom ridsporten saknas en viktig del av travsporten, nämligen vettiga prispengar... Man kan i princip aldrig försörja sig på enbart att rida och tävla...

hmm, ja belv inte så bra bemött på ridskolan när jag gick i en, känner även många som är vuxna o skulle vilja testa lite, men är för nervösa över detta som ja kände. för gammal för att sadla om. Så ja känner bara att trav o galopp på nått sätt hör ihop fast dom är olika inriktningar, O nu när ja flyttar upp i landet så finns det ingen möjlighet att hålla på med galopp, så jag föredrar trav framför "vanlig" ridning. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 872
Senast: Mabuse
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar