Ny häst -För tuff? eller bara brist på respekt?

Sv: Ny häst -För tuff? eller bara brist på respekt?

Har hästen stor hage? Är din syster rädd när hon rider? Finns hästkompisar? Hästar är individer och väldigt olika och dom "läser av" vi människor rätt fort.För många år sedan fick jag tag på en fjording som hade stått inne i 3 månader för att tjejen var så rädd för honom att hon inte vågade ta ut den.Det var en av det tjockaste hästar jag sett.Han fick gå i stor hage med många hästar hos mej.Första rid passet blev lite jobbigt för "bulldozern",skrittade bort från stallet och han tvär vänder och fullfart hem,skrittar igen bort från stallet och när han ska vända hemåt tar jag i en tygel och då tippar hela hästen om kull.Min trevliga "bulldozer" blev helt tagen,vad hände?Klev upp och stog och memorerade händelsen.Vi for fram och tillbaka några ex antal gånger sedan gav han upp och var vilken trevlig häst som helst.Fick veta i efterhand att tjejen som hade han tidigare blev rädd och ställde in han i stallet så fort han bråkade vid ridning.Man ska alltid tänka varför reagerar hästen som den gör? Det finns anledning till allt.:)

Svarar alla lite blandat...

Han har inte en så stor hage, men hästkompisar. Jag tror nog att problemen kanske kan vara en kombination av allt. Ny miljö, utrustning, ryttare osv. Min syster har säkert tillrättavisat honom så gott hon kunnat men det är ju klart att hon blir osäker när han exempelvis reser sig högt. Hon vill ju inte att han ska skada sig, eller henne. Förhoppningsvis är det en invänjningsperiod för dem båda.

Självklart är det svårt att ge råd när man inte sett situationen själv. Jag vet egentligen inte vad syftet med tråden var. Kände mig bara så hjälplös å nere. Och tyckte synd om min syster.:p

Min systers tränare hjälpte henne igår. Hon red inte men hon hjälpte henne att longera och lite annat arbete från marken. Jag pratade med mamma tidigare och hon verkade helnöjd med hur det hade gått. Hennes tränare hade sagt att hon skulle träna honom från marken och att de skulle jobba upp ledarskapet på så vis. Och att det inte fanns någon anledning att skynda fram. Så det känns jättebra att hennes tränare hjälper henne och att både hon och hästen verkade nöjda efter träningen. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 844
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar