Sv: Ny filmtråd på våra hästar....
Hehe huvudet på spiken
Till hans försvar så är väldigt stor (180cm) och orkar inte riktigt med sina långa ben än. Jag jobbar nästan uteslutande med att han ska bli kvickare och lyssna snabbare på mina hjälper. (och har så gjort de senaste 2 åren)
Men det är svårt med en häst som man kan släppa en atombomb bakom rumpan på utan att få en reaktion Även tränarna kliar sig i huvudet... Han har blivit MYCKET bättre men har fortfarande svårt, speciellt i galoppen.
Jag hamnar lite i bakvikt ibland det ser jag nu när du säger det, kan nog ha att göra med att jag kämpar med att "bära runt honom" Ska tänka på det!
Om någon har något tips för att få hästen snabbare på hjälperna(framåt drivande), tar jag tacksamt emot tips!! Har testat det mesta känns det som...
Prydligt ekipage, men han lyssnar inte så noga på dig ; ) Han la in handbromsen lite och verkade inte jätteintresserad av att höra på. Se till att du verkligen får effekt av varje hjälp du ger! Avbrotten i galoppen kommer också upphöra då. (eftersom han lyssnar när du försöker driva honom från att bryta av). Varje drivning du ger måste få det svar du ville ha och precis det, även om du bara ville ha lite mer så ska du få lite mer. Vill du ha mycket svar ska ska han ge dig det!
Du tenderar att sitta lite tungt bakåt ibland, detta är en övning som jag tror du har nytta av; skritt på lång tygel (och åk häst), luta dig sedan bakåt -ordentligt- och sitt kvar två sekunder där (överdriv är kodordet här), sedan gör du tvärtom och lutar dig framåt ordentligt (släpp inte skänkeln utan sitt som vanligt fast vääldigt mycket framåt med överkroppen) och sitt kvar ett par sekunder. Sedan går du bakåt igen, fast inte riiktigt lika mycket som förra gången och sitt kvar, sedan fram och tillbaka igen, så att det blir en långsam pendel där du minskar lite lite varje gång, men känn efter varje pendel. Till slut kommer du att hitta en mitten där du sitter rakt upp och ner = )
Hehe huvudet på spiken
Till hans försvar så är väldigt stor (180cm) och orkar inte riktigt med sina långa ben än. Jag jobbar nästan uteslutande med att han ska bli kvickare och lyssna snabbare på mina hjälper. (och har så gjort de senaste 2 åren)
Men det är svårt med en häst som man kan släppa en atombomb bakom rumpan på utan att få en reaktion Även tränarna kliar sig i huvudet... Han har blivit MYCKET bättre men har fortfarande svårt, speciellt i galoppen.
Jag hamnar lite i bakvikt ibland det ser jag nu när du säger det, kan nog ha att göra med att jag kämpar med att "bära runt honom" Ska tänka på det!
Om någon har något tips för att få hästen snabbare på hjälperna(framåt drivande), tar jag tacksamt emot tips!! Har testat det mesta känns det som...