Nummerlappen

Sv: Nummerlappen

så det verkar som att det blir vänster då, det är det dom flesta skriver, vänster sida eller förbygeln.

ÄR det inte så att Häste SKA ha nummerlappen på sig när man lastar ur så man ser vilken häst det är om den skulle skena iväg osv.. det har jag hört o då värkar jö det lite dumt om man har den på schabraket.... eftersom man inte sadlar diräkt efter man lastat ur... Men det är ad jag har hört man kna jö alltid kolla i TR:D jag har min på vänster sida på tränset tror jag eftersom min häst står i det högra båset i transporten tror det är höger iaf:S hehe hare bra:idea:

jag har aldrig hört det... men det är ju rätt logiskt iaf, eller ja, en bra idé! :D men det är ju inte så många som följer det isåfall... :smirk:

Har för mig att hästen alltid ska ha nummerlappen på sig på tävlingsplatsen (inte uppstallad kanske...)

hur som helst står det så i TR, att hästen så fort den vistas utanför släp/lastbil ska den ha nummerlappen på sig.
om du ser ngn som inte följer detta är det bara att anmäla till överdomaren

oj, då lärde jag mig något nytt. jag har nog själv gjort misstaget någon enstaka gång, även om jag jämt har nummerlappen på tränset.. kan ju hända att jag inte satt på den på tränset hemma om jag byter siffror etc...

då vet jag ju det nu iaf... :o

PrinceFair skrev:
hur som helst står det så i TR, att hästen så fort den vistas utanför släp/lastbil ska den ha nummerlappen på sig.
om du ser ngn som inte följer detta är det bara att anmäla till överdomaren

herregud, nej. Det är väll ändå lite onödigt att gå och anmäla personen om dom håller på att lasta ut hästen! man kan ju bara vara snäll och säga att dom har glömt att sätta på nummerlappen istället för att gå och anmäla och göra en stor affär av ingenting. Det är ju en annan grej om dom rider fram eller tävlar utan nummerlapp, men om dom står och typ borstar hästen, , sadlar, tar på sig egna kläder, gör sig i ordning, då behöver man ju inte gå och anmäla det!

nä, jag syftade mest på de som inte har nummerlapp alls. (har nog inte sett ngn sån personligen, men de finns tydligen)

jag ahr själv varit med om en tjej som (nåt år efter att regeln ändrades) inte hade en aning om att hon skulle ta med egen nummerlapp. hon är ändå rätt duktig på att rida och lite äldre än mig, hyfsat rutinerad trodde jag.. :D :angel:
frågade henne på framridningen var nummerlappen var, varpå hon får panik och får låna min kompis nummerlapp istället.. kanske var tur att NÅGON sa något.. :)

Nummerlapp måste du ha på ALLA tävlingar utom klubbtävling, oavsett bedömning, dvs även i Clear round om det är på inbjudnings- /lokaltävling eller högre. Nummerlappen ska sättas på senast i samband med urlastning.

Den ska alltså vara på hela tiden hästen är utanför släpet, eller boxen/stallet om den är uppstallad.

Av vilken anledning ska hästen ha nummerlappen på sig när den vistas utanför transporten? Om det är för att man ska veta vilken häst det är som tex skenar iväg så var det det löjligaste jag hört, skulle inte ryttaren/ägaren känna igen sin häst eller veta att den hade skenat iväg för dem? Däremot är det ganska viktigt inne på banan så att domaren ser att det är rätt ekipage inne.

Det är ju inte alltid så att man vet vilket nummer man har när man kommer till tävlingen heller.. Svårt att sätta på någon nummerlapp då.

Det frågar man isf i sekretariatet, för dit måste man ändå gå och visa upp giltigt vacc.intyg innan man lastar ur....

Om du inte vet vilket nummer du ska ha när du kommer till tävlingen så har antingen du eller arrangören varit slarvig.
Numret SKA enligt TR stå i ryttarmeddelandet som ska finnas tillgängligt för ryttarna senast en vecka innan tävlingens början.
Läggs meddelandet bara ut på internet (dvs inte är personligt) så brukar arrangören även lägga ut en hästlista med nummer.

Nummerlappen ska alltid vara på för att hästen ska kunna identifieras. Inte bara ifall den kommer lös, utan även om någon hanterar hästen på ett otillåtet sätt. Den som ser det ska inte behöva gå fram och fråga vilken häst det är för att kunna meddela överdomaren. Det är alltså även för HÄSTENS skull den ska ha nummerlapp.
En lös häst utan nummerlapp kan man ju fånga in ändå och efter infångandet efterforska vilken häst det är.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Blyger
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Ajda
·
Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
14 15 16
Svar
315
· Visningar
21 617
Senast: MattiZ
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka