Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Åh, så söt hon är!
Blev själv faster till en liten Tova den 29:e. De är ju så ljuvliga!

Polly: Det var en klok insikt, klart Loppan ska vara hos dig!

Kl
Med tanke på att jag inte ridit i ridhus på ca 4 veckor så är jag riktigt nöjd med pållen idag. Tycker att han känns starkare och att han bär sig bättre.
Det kom in en tjej i ridhuset som inte sett oss sen tidigt i höstas och hon tyckte att han såg mycket lättare ut och undrade först om jag hade bytt häst...:)
Jag blev iaf glad över kommentaren för det är ju det jag jobbat så mycket med senaste tiden, att få honom kvickare och lättare.
Min dotter filmade lite med mobilen men kvalitén är sådär, får se om jag får upp någon liten sekvens här..

GOTT NYTT ÅR! Önskar jag och Aslan er...

Åh, så ljuvlig:love:! Grattis igen!

*kl*
Var och tränade igår igen. Alltid så kul men hon blev inte lika mjuk och genom kroppen denna gången.
Har inte riktigt styrkan i förvända än etc men vi får jobba på det hemma i smal steps och ut och klättra och rejsa i skogen för nu är vägarna bara och sviktiga..tjoho:D!

Är så ledsen bara..vår fina gul ska avlivas fick jag reda på igår och det känns så orättvist. Fästingburen sjukdom som satt sig i nerverna i ryggen och tydligen blir han aldrig ridbar..önskar jag hade råd, mod och möjlughet att ge honom en andra chans. Sorgligt för Balder och ledsamt för den goa tjejen som hade mycket ambitioner med honom.

Tråkigt med din fina fjording. Fästningar är ena rena skitdjur!

Kl
En liten fråga till er alla som kommit lite längre än mig med era hästar :).
Nu börjar min häst bli såpass stark och fin i galoppen så jag skulle vilja introducera förvänd galopp. Mitt problem är att jag inte riktigt vet bästa sättet att påbörja inlärningen.... Min häst är min första riktiga unghäst och jag vill att det ska bli rätt från början.
Har ju tyvärr ingen regelbunden tränare utan lite sporadiskt, på sin höjd en gång / månad. Skulle varit träning till helgen men blev inställt...:(
Så metoder mottages tacksamt.

Trist när man får ta bort sina djur.:( Vi har en hund hemma som sjunger på sista versen. Tror att han har blivit helt blind bara på de sista dagarna. I går kväll hittade han knappt in när han var ute i mörkret.

När jag började med förvänd galopp red jag som en liten båge utmed långsidan. En liten sväng in till kvartslinjen och ut igen. Då blir det "pyttelite" förvänd när man vänder utåt.
Sen har vi fortsatt ungefär som det är i dressyrprogrammen. I LA1 rider du halvt igenom och fortsätter långsidan fram till hörnet och bryter av. I LA2 rider du halvt igenom och fortsätter i förvänd till nästa långsida. Tänk på att skära av hörnen ordentligt i början så det inte blir skarpa hörn.
Du får testa dig fram vad han orkar. Lycka till.

Idag blir det träning för första gången sen före jul. Ska bli kul.:D

KL

Drog till ridhuset för några dagar sedan med Bianca tillsammans med ett par kompisar.

Foto Andréa Kjellberg

484081_316285078490653_216177844_n.jpg

Laddad på väg till transporten...

551184_316284921824002_1711054983_n.jpg

537354_316286035157224_18564821_n.jpg

284924_316286161823878_559271478_n.jpg

734837_316286045157223_820687068_n.jpg

379393_316290578490103_649931727_n.jpg

389572_316290885156739_2067354516_n.jpg

vad fin hon är! Gillar både typen och färgen! Härliga bilder!!

Blir nyfiken på ditt bett då jag beställt ett liknande från Globus, ett tredelat.
Vill ha något som är mildare än hävstångsbett men som kanske ändå ger liten påverkan på nacken vilket jag förstått att dom gör. Hur upplever du det:)?
Dessutom att bettet lägger sig bättre i munnen utan att sidostyckena glappar..

*kl* Idag tror jag att jag ska släpa ut min oformliga massa till kropp och tömköra min röda men är än så länge bara en tanke;)..Trött mao..

Jag gillar också din häst, hon ser så välskött och välmående ut!
Jag har också stått och hållt i ett sådant bett i ridsportaffären, är det ett Baucher (hmm, stavning?).
Visst ska det vara milt och ligga väldigt stilla i munnen med de där sidoringarna?
Skulle vilja testa på min häst innan jag går och köper...

Kl
En underbar ridtur idag på grusvägar som tillät massor med galopp :).
Härliga, härliga pållen min! :love:

Härliga bilder, alltid lika vacker :)

Happy, skönt med skogsgalopp :D

Polly, bara att bita i det sura och ta sig i kragen ;)

KL

Här är det återigen tråkigheter :( I måndags hoppade jag B för försat gången sen mitten av december. Uppvärmningen och de första sprången var så klockrena, inget studsande eller rusande mot hindrena. ÄNTLIGEN!!!! Tänkte jag, efter 5-6 språnget så smäller det bara till och hon kickar i varje galoppsprång och stegrade sig alldeles(!) för högt. Hoppade av för jag insåg att något inte var ok. Fick vet tid tills idag och nu är hon röntgad i hela ryggen, ultraljudad rektalt och på vänster bak. Inget på röntgen men tyvärr har hon två muskler som gått av vilket man såg på ultraljudet. Den ena gick ihop med korsförlaminingen i oktober men är tydligen inte helt läkt ännu och den andra sitter "lite" bättre till då den är under svansen.

Nu väntar återigen promenader i 4v, därefter återbesök och om det går åt rätt håll så skritt i 6-8v till. Hej hopp, där var den förberedande säsongen.... :(

Det värmde dock i hjärtat när veterinären sa att hon var väldigt fin och välmusklad. :) Är ju alltid kul att höra.

Men så surt. Du som precis kommit igång ordentligt. Tur ändå att det var behandlingsbart och att hon kan bli återställd.

Kl
Pratade precis med min stallägare och fick reda på att det ska byggas ridhus på gården med start i maj. Om allt går enligt planerna så har jag ett ridhus att tillgå till nästa vinter. Det är nästan för bra för att vara sant.... Jag är skitglad!!!!!
:banana::bump::bow:

+ happy

Det är ett tvådelat baucher/hanging cheek från Hööks. Har bara ridit en gång på det än så länge, men hon verkar trivas med det även om det kändes lite konstigt i munnen först. Mundelen "pekar framåt" i munnen istället för att hänga neråt som på ett bett med ringar. Om det trycker i nacken eller inte har jag inte fått riktigt kläm på ännu. På bilderna ser det ut som om det kanske tar lite där, men när jag stod bredvid på marken och sträckte tyglarna tyckte jag snarare att det lättade i sidstyckena. Får undersöka det lite närmare :D

Sådant är ju så tråkigt :( Bianca höll på att skrämma livet ur mig igår. Longerade i trav, när hon plötsligt gör världens bocksprång. När hon landar börjar hon vingla iväg med bakdelen åt sidan några steg, och när hon fått stopp så ställer hon sig och lyfter vänster bak och står och smårycker i det. försöker få henne att sätta ner det men hon vill inte. Väntar en liten stund och provar att skritta framåt långsamt. Hon känner sig tveksamt för, sedan går hon lite ledigare. Börjar gå vanligt och 10 meter senare så DÅ KÖR VI IGEN MATTE! och börjar trava på som om inget har hänt... Börjar vänja mig, för det är inte första gången hon plötsligt blir blockahalt några sekunder tills hon har fått känna efter hur det känns, och sedan går på som vanligt. Men skräcken finns ju alltid där efter senskadan hb för tre år sedan, särskilt om hon markerar samma ben.

Fast det låter ju inte riktigt friskt Gaia? Kanske nåt som låser sig i ryggen när hon bockar?

Ja, det är antagligen hennes länd som spökar i det här läget. I början av november så blev hon plötsligt jättekonstig i galoppen, vänster gick bra men i höger bara stutsade hon på stället och bytte bak till korsgalopp. Traven var helt ren. Det gav sig inte så vi åkte till en osteopat som kollade igenom henne och hittade fyra ländkotor som låg fel, plus div följdspänningar. Skulle på återbesök efter en månad, men en annalkande snöstorm och en häst som känndes helt bra gjorde att vi hoppade över det. Men nu har det småspökat lite till och från, så vi får ta en tur igen. Men hon har alltid varit överkänslig och berättat med stora bokstäver om det är något som inte känns helt hundra.

*kl*
Uteritt på minst 2½ timma med mycket galoppbackar ihop med dottern och ponny. Härligt men både vi och hästarna va rätt möra och ponnyn svett men icke Loppan:D.

Åh så tråkigt Tessan. Himla otur med B hela tiden. Hoppas det läker som det ska.

Happy; ridhus vilken lycka :D Måste ju vara underbart att slippa köra till ridhus.

Tycker motivationen tryter och att det tar emot. Ska bättra mig nu är träningarna börjar igen. Var i ridhus tidigt i morse.
Höll på att bli påkörda på skogsvägen igår. Två idioter kom i full fart på fyrhjulingar över ett krön. De hade ingen aning om att vi kom på andra sidan. Hunden hade reflexväst o jag självlysande jacka så vi syntes ju när det började skymma.
Första hojen väjde för hunden o susade förbi Rivica som stod paralyserad i kanten. Sen kastade hon sig runt men då hade nästa hoj fått stoppsladd vid hunden. Styrde ut Rivica i vägen så jag stod i vägen och skrek åt honom innan han bara gasade iväg.:mad:

Kan inte se din film på min IPad. :confused:

Maui: Man slutar aldrig häpnas över vilka idioter det finns :mad:. Vilken tur att det gick bra, herregud, det hade kunnat sluta hur illa som helst...:crazy:

Kl
Idag blev det en ren motionstur, kände mig inte på hugget.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat