Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Fungerar det verkligen att sätta ut två balar till tre hästar? Det måste väl bli dåligt långt innan det tar slut?
Mina äter inget som de har trampat på. Har byggt hölådor med nät över för att de inte ska spilla och trampa på det.
Vaknade i morse till regn och plus 5 grader. Isigt o världelöst underlag. Knappt skrittbart :( Får börja rida i morgon efter nästan två veckors vila. Blir att köra till ridhus.

*kl*

Kanske skulle uppdatera lite, vet fktiskt inte hur det går med Cookie nu, men han har stytkertränats en hel del vad jag vet och det ska väl gå bra. Själv blev jag inlagd på sjukhus den 4/12 pga havandeskapsförgiftning och den 11/12 blev jag mamma till en liten Linnéa :love: genom ett akut kejsarsnitt. Det har varit lite kaos här men nu börjar vi landa så smått och idag var hela familjen med i stallet och jag tyckte att Cookie varkade ha vuxit, men det kanske bara är muskler, han var ju inte direkt i någon vidare kondition när jag lämnade över honom :o. Ska läsa noggrannare i tråden när tillfälle ges. Tänkte bara lämna ett livstecken.

Men vad roligt. Stort grattis och vad skönt att allt gått bra!
Vi vill gärna se bilder på bebisen, vi är ju nyfikna....:)
Nu finns det två bebisar i tråden, nu väntar vi på Novas föl....

Grattis till babyn.:laugh:
Skönt att allt har gått bra.

KL
Igår blev det ridning efter 10 dagars vila. Kom iväg till manege som var full av hinder och andra ryttare och promenerande hästar. Inte bästa förutsättningarna precis. Fick i alla fall rida henne en stund. Hon låter väldigt i galoppen, har alltid låtit mycket men igår var det extra mycket. Kanske för att hon var lite spänd och kondisen är kanske inte den bästa.:crazy:
Dessutom upptäckte jag att en baksko var tappad. Får på den på lördag så det får bli manenge idag igen.
Nu har vi fått kyla på det töade så det är isgata överallt. Himla dåligt underlag att rida på ute.:mad:

Ja fy, vilket underlag det är nu. Här är så isigt att jag vågar inte köra med transporten. Vilket min häst verkligen hade behövt, ett pass i ridhus.
Igår red jag på en plogad raksträcka på fältet, fram och tillbaka. Hästen var, med tanke på förutsättningarna, fin men oj, så laddad.
Jag hoppas på lite mer tö så vägarna blir isfria.

Igår hade jag en tanke att rida ut... kyss mig där bak! Isgata överallt!

Fick bli skritt, var ju inte het fel det heller eftersom hästen fått ett svullet ben av den lilla skaren som blivit på snön efter allt töande (Och de fakto att han står inne väldigt mycket!)

Idag ska vi försöka ge oss ut på en ute tur, fast på oplogade vägar där det förhoppningsvis inte är is...

Gick lös med klippmaskinen igår...

Oj va rolig jag är!! Ha Ha! ;-)
wpid-img_20121227_185718.jpg

Grattis till bebis SusieQ :)! Skönt att det gått bra och väntan är över!

*kl* Trotsade "halkan" och for till tränaren. Det är alltid lika kul och komma iväg. Hon funkade jättebra i förhållande till att bara varit "lullriden" tre ggr sen förra träningen!
Känns lite kluvet att ställa krav och begära lite mer samling osv på träning och sen skogsridning i lite "trevlig arbetsform" endast emellan men det går inte att göra så mycket hemma mer än i bästa fall rakt fram i skogen..
Men hon har ju ganska god grundkondition så om kraven blir lite högre en gång i veckan så borde det väl inte vara skadligt men mer att jag skulle vilja underhållsrida det vi gör på träning lite mer hemma också..

Hmm..fick inte till bakdelsvändningar åt höger:mad:. Vet inte om det är min koordination och kännsla som brister eller vad:cry:.
Det som ändock är positivt är att takten är finare även hon behöver bli ännu rundare, ta i mer och länga steget lite mer men rom byggdes inte på en dag.

Dottern var jätteglad idag för Loppis var väldigt mjuk och ridbar, dom busarna hade övat göra halt ur galopp:devil:. ( jag hade tänkt dom skulle ta en joggrunda )..

Ja grattis till bebben Susie! Skönt att allt gick bra när det blev så dramatiskt, när var det beräknat egentligen?

polly: Tror inte du behöver oroa dig för att du tränar, hästen går ju iaf de dagar hon ska o att då åka o träna är ju helt naturligt. Vad var det med bakdelsvändningarna som inte funkade? Skruvade hon, stod hon still, eller vad?

Här är glashalt o går inte att rida ut. Typiskt när man är ledig o vill galoppera i snön.

happy: Foton på kjolen tack!:D

Skruvar och/eller korsar bakbenen. Det kan ju vara jag som inte riktigt känner och parerar och ger rätt hjälpgivning?

Ev. ska tränaren sitta upp lite och känna på henne och visa vägen:)!
Frustrerande, ska ju vara enkelt..
Det blir ju inte så arbetsamma och "genomridande" pass hemma och går ju inte riktigt att rida alla dagar heller men nä, jag tror inte heller det är farligt men blir säkert bättre när man kan jobba lite hemma sedan..

Tack för tipset. Idag var det mer kaos:mad: En med cowboy sadel i full rulle som sen skulle ha en annan häst som hand häst med en unge på samtidigt som en skulle longera.:crazy: Alla blev sura när jag sa att hon inte fick longera. Sen byggde de upp ett hinder utan att fråga. Nu har jag läst på vad som gäller och skall stå på mig mer.:devil:

Kl
Dagens ridtur i skogen fokuserade jag på övergångar och tempoväxlingar. Red också växelvis i undertempo. Detta för att göra min häst kvickare i främst bakbenen. Det är ju ett av "problemen" jag arbetar med...
Mot slutet av ridturen kändes pållen jättefin och travade så jag nästan studsade ur sadeln, det gillas!
Vi måste bli kvickare både jag och hästen!

Kl
Idag blir det äntligen en tripp till ridhuset. Här har isen smält undan så pass att det går att ta sig fram.
Härligt, det är vad vi behöver!

Härligt Happy! Här är vägarna gga ok, det är också skönt! Red lite i padocken och typ halva är sjö med is under men kunde ju hjälpligt jobba på volt:).

Ingen som har tips på hur jag ska jobba vidare med bakdelsvändning? Åt vänster går bra men hon går "skänkelvikning" bak i vändningar åt höger..
"Om och hur" man kan rida förberedande eller så..

Idag ska jag och dottern ut i skogen men börjar med en sejour m klippmaskinen:D!

Har kommit till insikt att min Loppa ska vara hos mig för det mår jag bäst av, den lille räkan betyder så otroligt mycket för mig!

GOTT NYTT ÅR ALLA:love:!!!

Tack så mycket alla! Vi mår bra allihop efter omständigheterna, Linnéa var rätt dålig när hon föddes, andades inte riktigt och hade lågt blodsocker (pga min diabetes). Bjuder på lite bilder. Cookie såg ut som en björn så han fick en omgång med klippmaskinen häromdagen.

Sova på pappas mage är grejer det, tappade tom nappen ju :love:,
D2CF7CF7-orig.jpg

Hon sover mest hela tiden.
96701DBF-orig.jpg

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka