Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

KL

Japp det var Britta som var lite osocial men verkar ha landat nu, hon har ju snart bott här 1 år och efter sommarens bete hos grannen som slutade med att hon inte ville komma hem så har jag förstått att hon inte gillar förändringar!:laugh: Hon är nog rätt osäker i sig själv vilket kommer fram som kaxighet istället.

Ikväll är det pannlampa på o ut på vägarna. Tur vi har mycket grusvägar som är mjuka o fina att rida på nu.

Ja en fördel nu är ju faktiskt underlaget.:)
Men jäklar vad mörkt det blir fort. Red ut med dottern igår vid 16, när vi kom hem var det beckmörkt. Tur att dottern var förutseende nog att ta pannlampa. :)

Kl
Har ett litet problem nu. Hästen min har gått tillsammans med en D-ponny i hagen vilket har gått kanon, inget bråk överhuvudtaget (dock har de känt varandra läänge, sen förra stallet tom). Nu är ponnyn såld och vi försökte släppa ihop med en ny D-ponny (vår egen, hade varit skönt att ha båda mina tillsammans..).
Har tidigare erfarenheter av att min häst är ett monster vid ihopsläpp men tänkte att det går nog bra, de står bredvid varandra i stallet bl.a.
Men han jagar ponnyn så jäkligt så den går igenom stängsel och sliter med sig både tråd och stolpar :mad:
Detta har resulterat i att min pålle går själv, ingen i stallet vill "riskera" sina hästar...
Hans hage ligger sida vid sida, säkert 200 m med den största hagen med 5 hästar i så han har sällskap bredvid sas.
Hade ni låtit det vara så här eller prövat igen lite längre fram?
Jag vill ju inte heller riskera några skador på mina hästar dock vill jag ju i grund och botten givetvis att han ska gå med en kompis. Hur ska jag göra??:confused:

Låt det vara så över vintern. Ingen idé att hålla på o bråka i leran o riskera skador. Sen när sommaren kommer så släpp in din häst till de 5 andra så det är HAN som måste anpassa sig, inte någon annan. Om det inte är möjligt så släpp iaf inte in ngn till honom utan han ska in i ngn annans hage, om du förstår vad jag menar?

Tack för ditt svar.:)
Det är precis så det känns, att det är HANS hage. Jag har aldrig träffat en häst med ett sådant revirtänk.
Om han hade visat minsta aggressivitet i stallet eller vid ridturerna så hade jag inte vågat prova som jag gjorde, men filuren lägger inte ens öronen bakåt i stallet. :grin:
Ja nu får det vara så här över vintern....

Inget kul men tror också att det är bättre att låta det vara och sen se om du kan få släppa honom i någon annans hage sas.

*kl*
Idag vart Lopp inge kul. Dålig fokus och lite pigg/springig på uteritten. Blev kasst igår när dottern red. Ingen ordning och hon var bara obstinat och tjurig tösen. Måttligt irriterande när jag satt och red ponnyn:devil:.
Blir förhoppningsvis bättre imorgon när jag ska till tränaren:)!
Det är väl så att man får anpassa sig och idag fick jag inte den kännslan jag ville och hade hoppats på men vi övade på annat och det var ok. fast inte 100:crazy:. Övergångar och tempoväxlingar och det är ju nyttigt det med..

Blir lite fundersam när över dina inlägg ibland o måste kolla med er andra. När jag rider ut i skogen så funderar jag sällan över hur mina hästar går. I skogen är det full fart framåt i alla gångarter, "gå på tygeln" är inte det jag eftersträvar i första hand. Takten håller vi såklart annars blir det obekvämt!:p Men jag travar på framåt med lite längre tygel, galopperar o försöker få hästen att ha huvudet framåt o inte neråt eller på tygeln. Kan väl tillägga att det inte är i arbetsgalopp i skogen direkt...Syftet med mina uteritter är att få en häst som känns rak, inga dubbla spår, o att träna kondis så de orkar med dressyr o hopp.

Så vad jag vill fråga är: Jobbar ni ALLTID era hästar i rätt form o funderar över hur de känns varje dag?? För det gör definitivt inte jag.

Nja, är inte noga med formen men däremot känslan. Vill inte att han ska ligga på och bli tung utan eftersträvar lätt i munnen. Tempot är i regel högre och lite friskare än vid "riktigt" arbete.
De dagar jag galopparbetar så är det fältsits och mer rullapå som gäller. Ofta låter jag honom sträcka ut ordentligt för att liksom öppna upp lungorna..
Sen är det så med min pålle att rider jag bara mjukt, friskt framåt så får jag i regel allra bästa formen på köpet.:banana:

Jag är megaperfektionist som måste ha järnkoll;)!
Nä, ni misstolkar mig nog. Jag rider ganska fritt det är liksom inte där skon klämmer utan när hon är spännd och så vidare. Det är svårt att förklara. Jag har inte samma tänk som på banan men vill ju att hästen lyssnar. Vill kunna påverka lite i det fria tänket sas även om jag gärna drar en eller två rejäla galopper.
Det som det handlar om när jag inte är "nöjd" är inte formen i sig utan att hon inte lyssnar alls men det kanske inte gör något att man rider i flygande fläng och hon går som en potta?
Tror Happy uttryckte det bättre vad jag också vill ha ut för kännsla.

Det definitivt inte så att hon ska gå i tävlingsdressyrform:).

Som tex igår ville jag lägga in långa galopp-pass men det var inte läge för jag vill ändå känna att jag kan både öka på ordentligt och ta tillbaka:)!

Jag vet inte Nova men jag har jättesvårt att få till takten om jag inte har henne någonting alls mellan hjälperna och kan stämma av lite med halvhalter.
Min förra häst kunde jag lulla runt på halvlånga tyglar och rida nästan bara med ben och vikt men på Loppan funkar inte det på samma vis.

Sen skrev jag inget om form utan ofokus och "pigg/springig" häst där jag önskar men tyvär inte heller tyckte det känndes på plats med en riktig långgalopp!

Min går också betydligt friare i skogen och i ett friskare tempo.;)
Däremot blir jag arg när hon dar fram huvudet och får mig i obalans. Tänker varje gång att nästa gång tar jag martingal så jag kan hålla i halsremmen och bli starkare, men sen glömmer jag det.:D
Försöker också att variera galoppen lite ute men då är det i lättsits och formen inte så noga.

*kl*
Varit och tränat och ridit igenom la1:an. Gick okej! Förutom att min tränare tycker jag behöver "mental träning" :D..

Kikade på hennes 2½ åring efter Figaro R. "Tur" att den blir gga liten så inget för mig men ettårs grabben efter Warsteiner :love:. Ska inte ha någon unghäst men drömma får man väl:)!

Vi ska besöka vår unghäst i morgon. Har en 2011 på en lösdrift långt hemifrån :cry: Hon är efter min gamling o King Loui. Tyvärr också liten. Ska bli spännande att se henne igen, var ett par månader sen sist.

Kl
Idag blev det en härlig utetur tillsammans med dottern på två pigga hästar.
Det märks att även hästarna blir glada över att komma ut i skogen i dagsljus.:)

Imorgon blir det dressyrträning, ska bli skitkul, är ett tag sen sist nu...

KL
Idag var Rivica hopphäst igen.:laugh: Gick sin första runda på 110 och nollade på Clearround i Kungsbacka :D
Hoppade först en runda på en meter o var i flera bommar men blev felfri. Fick stanna kvar på banan då hon var först på 110 så det blev ingen vila emellan.
Himla käck pålla.:bump:

Gött med utetur å sällskap! Pannlampa är himla bra;)!
Maui: Gud vad roligt men huuur mycket energi har du egentligen människa;)?

*kl* Själv illtrött. Sovit dåligt i natt och sen jobbat. Trodde barnen skulle ridit ut idag tsm men den lilla råttan drog till kompis:devil:..
Imå´n hinner jag inte heller tror jag för jag har delad tur. Hoppas hinna ut på måndag, träna på tisdag för sen har dom lite semester..

Det var ju inte jag som hoppade henne:D

Får gå upp tidigt så hinner man, sen sover jag gott framför TVn.;)

KL

Illa illa illa :cry:
Red ut i morse och plötsligt kändes hon inte ok längre. Tyckte att hon tappade steget flera gånger och gick konstigt då och då. Började fundera på om Hon kunde ha sträckt sig igår.
Hoppade av till sist o ledde henne tillbaka då ser jag att hon trampat av sig en baksko delvis. Drar av den o ser att hon trampat på den och fått en söm i hoven så det blöder.

Hoppas verkligen att det inte blir nåt av det. Står nu med våtvarmt omslag så inget ska komma in i spikhålet. Får åka till hovis imorgon och få på skon så for han titta på henne.

Usch vad trist!:crazy: Håller tummarna för att det inte blir nåt, du märkte det ju relativt snart o har lagt bandage så vi hoppas att det funkar.

Härlig helg med 08:an! Först hopp clear round igår med massor av tittiga hinder som vi hoppade utan större bekymmer, ett stopp på trean pga piloten inte kan styra o sparka på samtidigt...:o men övriga 10 hinder felfritt! Orange vågplank, dubbla runda vattenmattor, illgult hinder m grind, rosa/svart hinder med grind, o hinder med hästsko formade delar under klippte hon som inget!:love:

Idag var det galopprunda i skogen med grannarna, härligt höstväder o pigga hästar=Wonderful runda!

Tänkte på dig polly när jag red, min 08:a har väldigt lätt för att gå på tygeln även i skogen o även när jag inte ber om det men det är hennes arbetssätt. Har aldrig haft en häst som gått så frivilligt så jag associerar mer till Grås sätt o jämför med Loppis. Men nu förstår jag mer vad du menar med springigt. Så även om du inte rider henne mellan hand o skänkel ute så kanske du får stämma av så hon alltid behåller sin takt? Och om det krävs ett starkare bett på uteritter för det så hade jag tagit på det.

happy: Hur har det gått idag??

Jo, så är det:D! får många härliga skogsturer där jag INTE behöver fundera så mycket men klart jobbigt när hon inte lyssnar och är för på mm..Sist var hon dock lite på även med kimbelwicket, men kan vara hur fin som helst på mitt mildaste bett, ett rakt med fasta ringar så hon är väl lite så´n att man får alternera lite lagom..?

Nu kommer lite bilder..är hemma på timmar och hittade lite gammalt:love: : Är nog ca ett och etthalvt här på den första, sista är väl i mars/april som nyinriden :

S6002327_zpscf8b6dc4.jpg

S6002329_zpse1f49f43.jpg

Min "lilla" tolvåriga dotter som nu är bra över 170:p

S6002421_zpsba0bbc6b.jpg

loppan_zpse1d19b91.jpg

Treåring, inte jag som rider utan en gga liten tjej som hjälpte mig lite:
090406Hst012_zps4e6ed393.jpg

Bonusbild Loppan och lilldottern nu i höstas:

Hst2012189_zpsfbe22909.jpg

Fina bilder Polly!

Maui: trist om det blir tråkigheter nu när det går så bra...:(

Kl
Idag har jag dressyrat och är ganska nöjd. Min häst har ju en trevlig arbetsform där både han och jag trivs :). Men nu är det dags (enligt tränaren) att spänna bågen och kräva lite mer.
Jag fick träna på kvickare bakben, mer uppförsbacke och att han lyssnar lite snabbare. Vi har MYCKET att träna vidare på.
Men tränaren är positiv och gillar min häst. Hon sa att i den där hästen finns det hur mycket som helst att plocka fram :D.
Hmm, låter ju bra men hur plockar man fram kvalitéer i sig själv då???

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?

Hästrelaterat