Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Måste ju säga att ni ser ut som ett väldigt trevligt ekipage!! Skaffa lite rutin så kommer det gå skitbra!!

KL
Lilla grå är huur pigg som helst, och det blir inte så mycket konkret gjort tyvärr.. Mottager gärna tips på lvningar som gör honom lugn, avspänd och arbetsbar!!

Sen har jag och sambon nu gjort slut, käns såklart jobbigt men samtidigt så könt att gå vidare och fokusera enbart på mig! Ska bara hitta någonstans att bo :angel:

Sen lyckades jag träffa en kille på en jobbgrej här om veckan. Går runt med en grymt härlig känsla i kroppen och det är så jäkla gött med lite bekräftelse och komplimanger :love: är inte riktigt van vid det.

Sen att han absolut inte är det jag trodde jag skulle "falla" för så får man väl ge det en chans, sen bor han ca 50 mil härifrån så det får bli som det blir! Men hans företags huvudkontor ligger i stan så han är här med jämna mellanrum och om två veckor kommer han ner och vill ses då!

Jag är helt med på din linje!:) Då var det ju extra synd att du inte kört kameran tidigare, hade väl varit intressant att visa det fyndet för den veterinären som ställde "hov" diagnosen?
Överhuvudtaget, hur ställer sig veterinärer till värmekameror? Har du hört nåt?

Ja, vi skulle kanske kollat med kameran innan. Men det är lätt att vara efterklok, vi får ta itu med det ordentligt nu istället. Får se om det blir till att åka till kliniken eller inte, blir det så, kommer jag visa bilden för veterinären, helt klart. Vet inte hur veterinärer ställer sig till värmekameror faktiskt, det beror nog rätt mkt på veterinären. Just den här vterinären tror jag nog inte skulle vara helt avigt inställt till det. Annars vet jag inte.

Våra hästar ska få biolight behandling i morgon. Då har hon med en värmekamera och kollar framförallt benen på dem.
När Saras häst var halt tog jag med bilden på hoven som visade ökad värme och visade veterinären. Han tittade på bilden men om han brydde sig eller ej är svårt att säja.:confused: Han var ju redan inne på att det satt lågt.

Tack verkligen roligt att höra :) ja vi får träna på att tävla helt enkelt :)

Men ärligt talat....jag tycker nästan det går till överdrift åt andra hållet med %-en nu? Att vinna så låga klasser på 78% är ju löjligt. Sen är det visserligen lika löjligt när allt skulle bedömas med 5:or o 6:or som det var förut. Kalla mig svensk men jag gillar mellanmjölk, dvs det som är bra bedöms 7-8 o det som är godkänt 6, det som är dåligt ska få en 4-5 osv.

Jag skulle vilja fråga vad det är som är löjligt för samtidigt skriver du att du tycker det som är bra ska ha åttor och får man 78 % så måste ändå den ritten klassats som bra i det stora hela?

Om du får 78% i en LC/LB så är du antingen för bra för klassen eller så har domaren fått glädjefnatt.

Sen tycker jag det är väldigt spännande med en helt ny användare i denna tråden som varken presenterar sig eller sin häst utan gör ett sånt inlägg som ovan..

Jag visste inte att det krävdes en presentation för just denna tråd.

Jag bara undrade då din mening var motsägelsefull nu förstår jag vad du menar men väljer bara att avsluta med att jag håller inte med fullt då det finns yngre hästar som mycket väl kan gå så bra utan att ryttaren vill plocka upp dem i LA.

Stallägaren hade kollat honom med kameran igen igår och hon sa att det var betydligt bättre i höften nu (efter 3 Bl behandlingar), har inte sett kamerabilden än men litar på vad hon säger. Bild kommer så fort jag har den. :)

Jag roade mig med att kolla upp de som hade 77%. Ingen har ridit på dessa % tidigare. Hästarna var födda 2004 och 2006, så direkt unga var de inte heller.

En var rutinerad och gått flera MsvC och MsvB tidigare. Vinnaren hade bara gjort 3 starter i LB i år trots att hästen var 8 år.

Tror att denna domare hellre höjer än sänker när hon tvekar mellan två betyg.
Nu vet vi ju att hon alltid ligger högt så ingen förväntar sig att man ska ha över 75% på nästa tävling.:)

Ibland är det dock roligt att få så höga %. Ser ju snyggt ut i statistiken, men jag förstår att det blir lite tokigt om alla skulle börja ge 5-10% högre än normalt. En ryttare på 71% blev inte placerad och det måste ju vara väldigt ovanligt.:confused:

Kanske var en import:D..? Skojjar! Jag är så glad att vi kom iväg, jag och Loppan, är ju roligt att tävla jue:D!!!
Gläds så åt min kompis som var överlycklig över sina procent i lc1 på samma tävling, hon kämpar med sin häst som är väldigt ostadig i formen. Skulle aldrig säga till henne att domarna för dagen nog låg gga högt..I alla fall tyckte jag att jag fick bättre än vad det kändes då hon var så spänd

KL:
Motivationen ej på topp dessa gråruggiga Novemberdagar så hur lägger ni upp träningen nu när det börjar bli mer och mer mörkt, kallt och så?
Köpte mig en så´n där glassig häst-tidning igår där det stod mycket om att det är bra att "toppa" hästarna någon dag eller två i veckan, alltså rida dom riktigt svettiga, med mycket galopp och intervallridning och sen lägga in en till två vildagar. Så hästarna går ca 4-5 dagar i veckan..Undra om man skulle anamma det? I artikeln menade dom på att det inte gjorde så stor nytta att rida små turer "varje" dag?

Svårt det där med träningsfysiologi. Vad man ska tro på och vilket upplägg man ska ha.

Så berätta gärna om hur ni lägger upp träningen:)!

Men Polly, ni hade en annan domare LC. Hon är inte känd för att vara generös.:D Så dina fina procent i LC var nog helt välförtjänta.:)

KL
Nu har jag varit o tränat för min klubbkompis proffset. Var väldigt nyttigt att höra vad han hade att säja nu. Är ju ett par månader sen sist.
Ska verkligen fokusera på takten hela tiden. Hon får inte gå ryckigt. Sen ska jag fram med v skänkel o trycka manken o bogen till höger tygel för att få stöd i den o eftergift i v sida. Mycket att tänka på men bra med nya tips.
Stundtals var hon väldigt fin.:D Speciellt i höger galoppen.

Här är skitväder som vanligt. Från nog lösa manegekort om det ska bli nåt vettigt gjort i vinter.:mad:

Ha, ha..Okaj:D! Trodde hon var generös då jag faktiskt inte tyckte ritten var så super och blev mäkta förvånad över både procenten och placeringen. Även om det var kul såklart:)!

Gha..får nog också försöka åka med min till ridhus lite mer frekvent. Vi har ett en kvarts resa bort som används jätte lite och dom tar typ 25 kr för strömåtgången men jag tycker det tar så mycket tid extra ändå och åker med barnen till tränare en gång i veckan åsså jag själv då...Tar minst tre timmar per gång med lastning, resa och träning. Sen fix innan och efter:crazy:..

Varit och tränat..Gick inte så bra..inte dåligt heller men äh, inte den där goa nöjda känslan heller:crazy:.. Så är det väl ibland. Önskar jag hade råd att lämna henne på lite tillridning och få igenom vissa saker men, men..

Går upp och ner och är väl bara att kämpa på..
Har ju en väldig energi och ligger dessutom på och känns lite stark.

*kl*

Nu har jag bild på Cookie efter behandlingen. Lägger bilderna jämte varandra så ni kan jämföra själva. Inte samma vinkel men jag antar att ni kan se vilka kroppsdelar det är på bilderna.

Före
mms_20121104.jpg

efter
9CC60C79-orig.jpg

Behandlingen fortsätter, eftersm ni kan se att han inte är helt ok än, höften är ju däremot avsevärt mycket bättre.

KL

Nu är det knappt en timma kvar till Rosies nya ägare kommer och hämtar henne. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Min hjärna säger att det är okej men hjärtat går i spillror. Vet att hon kommer få de så bra, mycket kärlek och mys. Något som jag inte haft tid med det sista.

:( Usch...

sorry för tråkigt inlägg

Klart att det känns sorgligt men samtidigt så gör du ju detta av omtanke om henne.
Blir nog bra ska du se...

KL
Nu har hästen blivit hopphäst :D Gisses så fint hon hoppade på träningen idag. Bjuder på allt och nu var några hinder 115 höga.
Sara ska start henne för första gången i avd A 95 på lördag.:)
Om de klarar grunden felfritt så blir det omhoppning. Tränade därför
på några snäva svängar också. :d Spännande.

Kul att hon hoppar så fint!
Blir inte du sugen på att hoppa lite??

kl
Min motivation har inte varit på topp senaste veckan. Mörkret suger...
Blir mest ridning på banan och jag har haft hoppsadel på och inte ridit så himla hårt och seriöst. De två sista passen har jag tom småhoppat lite :D. Är så kul och hästen min blir så glad. Skulle vilja prova någon liten pay´n jump till våren om allt går bra...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka