Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Grattis både till dig o polly! Men ärligt talat....jag tycker nästan det går till överdrift åt andra hållet med %-en nu? Att vinna så låga klasser på 78% är ju löjligt. Sen är det visserligen lika löjligt när allt skulle bedömas med 5:or o 6:or som det var förut. Kalla mig svensk men jag gillar mellanmjölk, dvs det som är bra bedöms 7-8 o det som är godkänt 6, det som är dåligt ska få en 4-5 osv.

Kan faktiskt lite hålla med. Skrev ju också att jag tyckte mig vara överbetald:). Sen kommer jag gärna tvåa:D, men i bedömningen så var nog domaren snäll..

Var en annan domare i lb:n och det kan ju också vara så att det var många fina ekipage med eftersom det är sluttamp på säsongen och man vill komma ut:confused:

Men lika tråkigt är det ju när det känns "underbetalt" så dressyrtävlan är lite klurigt kan man konstatera..

Åh, tack Maui:)! Hann inte se Rivicca, vi satt inne i värmen och åt!
Håller tummar att det går vägen idag med!
( Och att vädret är liiite bättre :D)

KL

Ja vad säger man.. Fiasko idag :(
Vet inte ens om man ska våga ladda upp nån film :/

Domaren i LB är känd för att vara generös. Ger nog minst 5% för mycket. Huvudsaken är att vi blir i rätt ordning. Idag dömde samma domare LB klassen och nu vann de på 74% så jag tror att det var väldigt fina hästar igår.

Gick lite sämre idag. Var lite spänd o gnäggade idag också. Fick 65% i LA 1. Kom i mitten ungefär. Var sista starten i dressyr i år. Nu får vi träna vidare under vintern. Hon ska starta en hoppning innan allt är över.

Det var väl jättebra! Var ute och kollade och såg att du red dina hästar väldigt lika;)..Så spännande med hoppning också! Härligt att hon funkar så bra där med!

Har ju inte tävlat så många gånger ( åtta totalt:crazy: ) men är det inte lite så att man får kolla resultatlistan och inte bara fokusera på "pocenten";)? Iom att det är en bedömningssport och olika domare använder skalan på olika sätt?
Har kommit tvåa på 58% men det var iof inte så mördande motstånd..
Kommer jag i mitten på godkännda procent är jag rätt nöjd ändå.

Fasen vad kul det är ändå att tävla, jag som inte vågat innan..Ska bara få ihop tiden och ekonomi och barnas intressen så blir det nog ett par rundor i vår/sommar igen, längtar..:)

Anyo Vad var det som fela idag då? Äh, bara å ta nya tag:)!

Svar + KL

Haha ja du :D
Han är ju en vanligvis cool kille. Inte tittig eller rädd för saker. Däremot är han mötes skygg och rädd för andra hästar . Men idag var det tvärt om. framridningen huuuuur fin som helst. Tittade inte ens på skimmlarna. Men väl inne i ridhuset tar jag som vanlig åt höger och långsida upp mot dommaren direkt jag kommer in. Han tvärnitar och sticker iväg :confused: Får väl tillslut fason på honom och börjar programmet. Efter första 10 meter volten flyr han från C delen ner mot öppningen. Försöker med all kraft jag har "lilla jag på stora hästen" att baxa tillbaka honom. Han säger blankt infrån med några bakuter och talar om att han ska då f*n inte tillbaka. Så uppe vid C krånglade han. Nere vid A var han sitt rätta jag. Vet inte om det var speglerna eller cafeterian som låg högt uppe som skrämde honom. 49%. Sen i andra klassen var han bättre. Där var det dock missar från min del istället. Men skrattade lite för mig själv efter skritten ( som bara var takt) strax innan trav fattningen så börjar han trampa lite piaff aktikit. Och sen en bakut med snärt i :) Sen sista delen gick han enligt mig klockrent men inte enligt dommaren tyvär. Fick där ännu sämre resultat.48%. Var så nära att ge upp inför andra klassen men Dommaren i första sa till mig att fortsätt sen nu. Och då gjorde jag det. det är ju bara hans andra tävling men blev ju så förvånad att han reagerade så start inne i ridhuset som han gjorde.

Men jag bjuder på lite bilder iaf :)
dsc_0010_509695de9606ee4cf39ab3e4.jpg

Framridning

dsc_0032_50969627ddf2b33cc6003eb5.jpg

dsc_0102_509696539606ee4ce886ff60.jpg

Iiisch va läskigt

dsc_0050_5096963d9606ee4d1f2bf6bc.jpg

Jag skulle tro att det är tävlingsrutin han behöver, visst är han inte tävlad innan?
Du har inte någon klubb i närheten som ordnar lite småtävlingar, typ klubb eller blåbärs, just för miljöträningens skull.

Men jag måste berömma dina bilder, jättefin häst och snygg!!!

Maui: Grattis till placering!! Ni är grymt duktiga.:bow:

Jag har startat honom en gång innan för nån månad sen och då var han super cool. Men det var inte så mkt publik då. Kanske blev lite för stimmigt för honom ? Nej nu är ju allt här omkring slut tyvär :/ men ska kolla till våren om det finns lite. Tack sp mycke :D

*kl*

Grattis alla till de fina resultaten ni fått på tävlingarna!!

Här flöt väl allt på för bra, så givetvis kom det ett bakslag. Medryttaren skulle hoppa Cookie i lördags. Jag och stallägaren står på marken och tycker att han ser skum ut när hon värmer upp, när hon sedan travat över några bommar så blir det tydligt att det där högerbenet som veterinärerna friskkförklarade, inte alls är bra, (kanske lätt hänt iofs, om ni tittar på filmerna jag la in tidigare ser ni ju hur "halt" han är).
Som tur är har stallägaren behandlat både hästar, hundar och människor med Biolight i ca 8 års tid och går nu en kurs för att bli certifierad. Vi bestämmer att hon ska kolla honom med sin thermografikamera nästa dag.
Resultatet blir så här. (Vita partier är värst, sen rött, ja ni ser ju skalan längst ner på bilden).

mms_20121104.jpg

Uppenbarligen står det inte rätt till i höften på honom och det verkar ju påverka muskulaturen i hela låret. Vi upptäckte dessutom att han har en liten, liten patellaupphakning, den kan dock bli bättre med lite mer styrka.

Nu ska han behandlas med Biolight och liniment i några dagar så får vi se vad som händer, blir det inte bättre får vi åka till kliniken igen helt enkelt.
Önskar att jag kunde komma med roligare uppdateringar än så här, men ni andra får stå för de roliga sakerna så länge! :)

Han är himla fin! Äh, med mer rutin så blir det kanon!
Synd du inte fick bättre cred för resterande när han coolat ner sig..

Susie Q..Trist när allt hade löst sig så bra! Hoppas ni får bukt med det!

Ååååå en sån kamera vill jag ha....*suktar*...men ge lite mer info, vitt=inflammerat område o rött är då vadå?

KL Anyo, jättefina bilder och din häst behöver säkert bara träna på att tävla.

Maui: grattis till fina ritter!

polly: Ja givetvis ska placeringarna bli samma, :D, men jag tycker det känns bättre att få en "lagom" bedömning så man inte får platt fall nästa gång om du förstår vad jag menar.

Om du tittar längst ner på bilden så står det 3 och 21 och mellan siffrorna är det en liten skala på färgerna, blå är längst till vänster och vit längst till höger, ju längre till höger färgen är desto mer aktivitet pågår (värme). Ryggen är ju grön och det känns ju rätt skönt att det inte sitter något där. Benen var tydligen också "kalla", bara höger höft och lår som det är ngt vajsing med.

Tror tyvärr de där kamerorna kostar en bra slant, å andra sidan är de bra att kolla drag och annat i hus med. :)

Polly p: känns mest dumt att vi inte kollade med kameran sist så hade vi sluppit detta. Nu behandlas han ju med Biolight och det borde funka, bara att hoppas att det inte är något som kommer tillbaks, eller att det suttit i så länge att det blivit kroniskt. :(

Ok tack för svar men om jag hade sett det på min häst via en kamera då hade jag nog åkt raka vägen till en klinik o slagit en plåt på höften för att få veta om det syntes nåt. Av vilken anledning väljer du att behandla först med Biolight? OBS! Ingen kritik alls av ditt beslut utan jag bara undrar hur du resonerar. Vi tänker ju olika helt klart o jag är intresserad av hur andra resonerar.

Efter jag röntgat o fått veta att det inte var någon benflis eller påverkan på nån led så hade jag också behandlat, dock inte med Biolight men väl med laser!:)

Ok tack för svar men om jag hade sett det på min häst via en kamera då hade jag nog åkt raka vägen till en klinik o slagit en plåt på höften för att få veta om det syntes nåt. Av vilken anledning väljer du att behandla först med Biolight? OBS! Ingen kritik alls av ditt beslut utan jag bara undrar hur du resonerar. Vi tänker ju olika helt klart o jag är intresserad av hur andra resonerar.

Efter jag röntgat o fått veta att det inte var någon benflis eller påverkan på nån led så hade jag också behandlat, dock inte med Biolight men väl med laser!:)

Jadu, för han är ju friskförklarad på kliniken redan (som dessutom härledde hältan till hoven), han reagerade inget på böjprov där heller så veterinären i princip räknade bort alla ledrelaterade problem. Tyckte dessutom att en röntgen hade varit onödig.
Vi ska bara behandla ett par dagar med Biolighten och sen ta ett nytt foto med kameran, är det ingen skillnad alls så blir det kliniken igen annars fortsätter vi med Biolighten.
Hade det varit någon benflisa hade han antagligen varit ordentligt halt, nu var det ju max en halv grad efter att han gått över bommarna, innan bommarna var det inget, mer än något steg någon gång ibland (som om han snubblade).
Kan tillägga att både stallägaren och jag har jobbat på kliniken tidigare, men nu är vi båda på annat håll, så vi står inte bara och gissar hejvilt.

Förstår hur du tänker, finns allt för mycket djurägare som snålar och inte åker till veterinär när de borde.

Senast ändrad:

Jag är helt med på din linje!:) Då var det ju extra synd att du inte kört kameran tidigare, hade väl varit intressant att visa det fyndet för den veterinären som ställde "hov" diagnosen?
Överhuvudtaget, hur ställer sig veterinärer till värmekameror? Har du hört nåt?

Ja vi får träna under vintern nu :)
tydligen var denna dommare väldigt sträng i sin bedöming. Var fler som tyckte de hade fått lite för lågt. Men hade hon sett honom i första klassen kanske hon hade tyckt att det var bättre vad vet jag? Men förvisso kan jag ju förstå att det ger ett dåligt intryck. :angel:

*kl* Idag fick Loppan vara lektionshäst. Undrar vart min ûberenergiska arbetsmyra gömde sig:p.
Nä, där lufsa hon runt, lång och låg och såg himla nöjd ut. Gjorde kanon sidvärtes och fattningar, dottern nöjd och mallig:)..
Är ändå härligt att hon är så himla bussig. Vi rider ju för samma tränare så på torsdag får det nog bli lite högre krav:D!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka