Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

Här hemma har det varit vila för pållarna några dagar. Haft en riktigt ryck med städning hemma, kan det vara undermedvetet boningsdags?? ;) Haha, jag städar nämligen enbart när det är kris, nu har det varit två helger på raken. Elias är själa glad.

Är så himla nöjd med mina flickor just nu, det är lugna och det känns som om de fattar att jag inte orkar med allt utan de ställer upp och är sjyssta. Kanske inbillar jag mig för att göra hela situationen lättare men det känns bra iaf.
I veckan ska Bulan ridas av tjejen som ska träna/rida henne under ett halvår framöver. Trots att jag bara haft en annan ryttare på Bulan tidigare och det är inte den här tjejen så känns det riktigt bra. Vi har samma tänk gällande utbildningen och har satt ett mål att hon ska starta lite lättare dressyrklasser med henne till våren. Fungerar det bra så får hon klättra lite i klasserna med henne :)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Härligt att du har fixat ridhjälp.;)
Hur blir det med Rosie? Har du någon hjälp till henne också?

Jag har fått hjälp att rida gammelhästen så i helgen blev det uteritt båda dagarna. Får passa på när det är ok väder och ljust.:)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Rosie har jag grannen som rider. De fungerar riktigt bra tillsammans trots att Rosie är en riktig latmask :D
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jo men han är precis som vanligt nu. Har inte fått hans journal än, får nog ringa och stöta på.

Pratade med en bekant som varit med en kompis och dennes häst på klinik, hästen med liknande symtom som min. De hade fått likadan behandling och enligt den vetten var prognosen ganska god.

Jag hoppas verkligen att det blir bra för min häst, bara vi får ordning på inflammationerna. Sen får man väl pröva sig fram helt enkelt...

Men det är klart att tanken på att låsningarna kan komma under ridningen kommer ju alltid finnas med.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Härligt att det funkar med hästarna, tror säkert dom känner på sig och är extra snälla mot dig nu:)!
Ha, ha..skrattar igenkännande åt boandet:D..Minns själv när jag några veckor innan stod å strök å vek yttepytteplagg:love:.

*kl*Liten uteritt idag efter Loppis fyradagars vila. Hon skrittar på snällt på lång tygel så hon blir inte särskilt påverkad av att stå. Det är när man vill trava eller samla ihop henne lite som hon blir stjärnkikare och stark samt inte lyssnar någonting:devil: men får väl kasta in handduken och använda mitt kimbelwick när jag rider ut för då är hon jättetrevlig och verkar trivas ypperligt..
Tur att hon inte blir sådan hos tränaren eller när jag rider på banan hemma utan då funkar det med det vanliga tre-delade..
Helgen innan jul åker hon till fodervärden.

Happy: Låter mysigt med stallfika..kan sakna det dära ibland..har ju bara mina huligantjejjer:D.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Skrev nog samtidigt så missade ditt inlägg.. Men det är väl ändå skönt att höra att det finns andra som fått en god prognos.
Vi håller alla tummar och hovar här för din fina kille!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

knapplån.

Idag har pojken min varit ute på äventyr i mörkret under dagens ridpass, vi skrittade hästarna till ICA affären, förbi villaområdet, bland massa julpynt. :laugh: och igår var han ute i skogen en timme i full storm. Han älskar att knata på ute i naturen :laugh:
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

*KL*
Längesen sist, hästen behandlad i båda bakknäna och en framkota = Nice
Varför? Ingen som vet.
Han busade på betet med två 4åringar,(fullblod - Arab) de sprang två varv medans min älg sprang ett varv. Efter den helgen med bus var han sig inte lik. Muskelvärk tänkte jag och tog ut kiron i vanlig ordning. Lite låsningar här och där men inga större saker.

Red sedan helgen efter och på måndagen ville inte Zorro trava överhuvudtaget. Skritta gick utan problem men trav/galopp kunde jag glömma( om jag ville fortsätta att samarbeta med min häst). 1 veckas vila på det. Skrittade igång med långrunda ute. 2 dgr. Sedan provade vi trava igen och efter ett varv på volt så skrittade vi av igen. Bokade tid på klinik. Nu har jag en aningens nipprig unghäst som tycker att vila är helt överskattat och försökte äta upp skrittmaskinen idag för den gick för långsamt.

Återbesök den 16 dec. Så får vi se vad vet. säger.

Under tiden så har jag fått en tid hos en strålande hästtandläkare pga återbud. Supernöjd är jag över det. Hoppas på att älgen läker fort och att det inte är ngt långdraget.

Ger denna klinik 2 beh. max sedan blir det annan vet. som ligger längre bort men är mer specificerad.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Det är INTE roligt när hästarna är skadade... (vis av egen erfarenhet, tyvärr)
Ska han vila till den 16:e? Har han haft boxvila?
Min lille pålle som är behandlad i halskotorna behövde bara vila på box i 2 dygn sen ut i normal hage. Tack och lov... min häst hade haft mycket jobbigt med boxvila.

Håller tummarna att det läker fint och att du är igång snart igen!!!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Nä 2 dgrs boxvila(blött ute därför kunde han inte vara ute med bandaget) Sen skrittas i 2,5 veckor, Trav i etapper de sista tre dagarna. Ja jag hoppas också på snabbt tillfrisknande. Hade liten pålagring på h.framkota. och lite djupare "gropar" på båda bakknänas insidor där menisken fäster om jag förstod rätt. Blir han inte bättre så är det där man får börja leta. Framkotan ska inte ge några bekymmer.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

knapplånar.

och även jag står med skadad 06a. jag hoppades på ett friskförklarande då vi var på återbesök idag hos veterinären. var där för tre veckor sen och då konstaterades en vrickning och hästen behandlades i kotan. sedan har det varit sjukhage och promenader 2 ggr per dag. idag var det en lycklig tjej som flög iväg i ökad trav över stallplanen när hältan skulle kollas men tyvärr var den kvar efter böjning. ny behandling i kotan och ännu mer sjukhage. trist, hoppas hon är bättre till nästa återbesök om tre veckor.

en liten tröst är ju att hon får promeneras och att jag får (om jag vill ) skritta henne uppsuttet om en vecka. frågan är bara om man vågar, lär ju vara massor med myror i kroppen på henne som stått i sjukhage nu i tre veckor redan med massor av energi som vill ut. hur hade ni gjort? :confused:
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Fy för skadade hästar..Jag kommer tyvärr aldrig att sluta oroa mig över min som dock ska vara friskförklarad i nu läget men.. Tunn överlinje, igår lite irriterad och verkade öm när jag borstade och försökte massera. Men det beror säkert på spänningar av blåst och regn snarare än annat...

När min sattes igång så var jag glad när jag fick sitta på för det var så mycket bremsar m.m så hon var omöjlig att leda.
Vet inte hur det funkar med lugnande men kan det inte bli svårt att urskilja om hästen skulle verka ofräsch? Rådgör med vet.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jordgubben o Frittan:Inte kul med skadade hästar. Det allra viktigaste med inflammationer i benen är ju att man sätter igång lugnt o stilla o låter det ta lååååång tid med den perioden. Å även om det är frestande att skritta inomhus pga pigg häst så är det ju rena döden för en rehab-kota att skritta i djupt underlag. Så det är ute rakt fram som gäller om man vill slippa få tillbaka eländet.

En annan viktig grej är ju att se över sin skoning o träning. Fick det rådet när Grå hade varit skadad förra året när han var utlånad, även där var det ledinflammation, att återgå till att göra som innan är ju att be om ytterligare problem så även om man tror att hästen gjort skadan i hagen så är det dags för lite självrannsakan o se om man kan göra nåt annorlunda för att förebygga.

polly: Majsan har ju också haft det problemet men jag ger Luzern hackat strå som extra grovfoder tillskott o det har gjort underverk med henne! Äntligen efter 2 år så är hon rund o fin över ryggen!:banana:
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

Jag är så lycklig!:bump: Tänk att ett träningspass kan göra en så glad? Men förra året vid den här tiden hade jag precis fått hem Grå. Det var ju ingen kul historia o detta året hemma har han inte gått alls som han gjorde innan o ibland har jag tänkt, äsch jag orkar inte mer, säljer honom o börjar om på ny kula...man kämpar så med träning o lägger så mycket pengar på det att det är ju kul om NÅT litet resultat kan visa sig??

Men så i torsdags så hände nåt...helt plötsligt tog det inte 45 min att få honom genom ryggen utan han var med på noterna nästan direkt.:confused:Å i fredags likadant o då kunde jag rida över hela ridhuset utan att böja honom åt något håll o han var KVAR på hjälperna i kanonform!:banana:
Lör-sön ägnades åt uteritt o måndag var vila...igår skulle jag träna för bästaste tränaren o jag tänkte att vi kanske kanske kunde prova byten igen...han gick som en dröm redan från början, loss o fin o framme för skänkel o tränaren tyckte vi kunde prova. Jag har ju gjort byten på 8-volten som vi diskuterade tidigare men igår fick jag prova en annan övning, lite grann såsom den där träningsvideon som Rider la in här. Jag fick fatta förvänd höger galopp på volt, ställa igenom vänster sida så han var riktigt riktigt loss där, peta in rumpan nåt steg o sen ge byteshjälpen. Första gången bytte han bara ifram...:cry: men sen...fattade ny galopp, red mer FRAMÅT o gav byteshjälpen o PANG! Det smällde bara till o han gjorde ett klockrent byte i full balans o galopperade vidare som inget!:banana::bump:

Sen en gång till o sen bytte vi varv...hann knappt tänka byte så var det redan gjort, lika rent det...så denna övning kan jag verkligen rekommendera då det var enormt lätt att känna precis när rätt läge kom o att få innersidan loss o kunna peta in rumpan sekunden innan man byter..

Nu ska vi kämpa vidare över vintern med målet att starta nån MSV B nästa år men inte innan allt sitter som ett smäck!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

Så tråkigt med skadade hästar. Vi fick besked igår att dotterns häst har en skada på ett gaffelband bak. Tar ca 4 månader att bli bra.:cry: VI får hoppas att hon blir det igen.

Så då blev Rivica hastigt och lustigt hopphäst.;) Hon fick åka på hoppträning. Var ett par månader sedan hon hoppade så i början var det mycket bus efter varje språng. Inte uppskattat av dottern som tydligen är bortskämd med snälla hästar.:confused:
På slutet hoppade hon riktigt fint. Dotern bokade genast en privatlektion nästa vecka för att hon skulle slippa störande hästar omkring sig. Nu blir det att visa vad hon går för.:D
103287.jpg


En bild från framridningen.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Fy vad tråkigt för Sara..
Det kommer säkert fungera jättebra, roligt att det blir lite mer hoppat för har ju sett fin och positiv ut till det med Rivicca:).

Nova: Vad härligt:laugh:!!! Du ger en annan hopp, tkr också att jag kämpar å kämpar men inte riktigt får den feeling jag eftersträvar..

*kl*
Min hade lite, lite blodblandat slem från ena näsborren idag efter ridning, sett det vid ett annat tillfälle också nyligen.Kliade ju sig mot benet så det kan ju vara att slemhinnan är lite kännslig men jag vet inte? Går med lite genomskinnligt "smårinn". Vet inte om hon kan ha någon infektion? Verkar inte slö eller speciellt allmänpåverkad..
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jordgubben o Frittan:Inte kul med skadade hästar. Det allra viktigaste med inflammationer i benen är ju att man sätter igång lugnt o stilla o låter det ta lååååång tid med den perioden. Å även om det är frestande att skritta inomhus pga pigg häst så är det ju rena döden för en rehab-kota att skritta i djupt underlag. Så det är ute rakt fram som gäller om man vill slippa få tillbaka eländet.

En annan viktig grej är ju att se över sin skoning o träning. Fick det rådet när Grå hade varit skadad förra året när han var utlånad, även där var det ledinflammation, att återgå till att göra som innan är ju att be om ytterligare problem så även om man tror att hästen gjort skadan i hagen så är det dags för lite självrannsakan o se om man kan göra nåt annorlunda för att förebygga.

polly: Majsan har ju också haft det problemet men jag ger Luzern hackat strå som extra grovfoder tillskott o det har gjort underverk med henne! Äntligen efter 2 år så är hon rund o fin över ryggen!:banana:

nu har ju inte min pålla en inflammation på det sättet, utan en vrickning... men givetvis så är det rakt fram som gäller nu när jag promenerar henne, på grusvägar och asfalt. något ridhus blir det inte för oss! :) hon är ju hur lugn som helst fastän hon står i sjukhage hela dagarna, så hoppas hon är lika lugn när jag ska sitta upp. men det blir efter hon gått färdigt på medicinen.

jag ger också lucernhack. hur mycket får du ge för att se effekt? :)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

Kom iväg på dressyrträning igår. Skönt att få vara inne då det ösregnade ute. Inser att det är dags att investera i en lång regnrock som man kan rida i.:( Ösregnar idag igen.

Börjat så smått med slutor och märkte att hon var väldigt oliksidig. Kommer en kiropraktor nästa vecka och går över henne. Ska bli spännande att höra vad hon hittar för något.;)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Underbart när man får lön för allt slit man lagt ner. Låter så kul att ha en äldre, utbildad häst att varva med...

Igår fick jag journalen på min häst. Har inte visat den för min vetkompis än men som diagnos står det: "Kronisk deformerande artros i kotpelarens leder".
Just det där ordet kronisk känns väl inte så super precis...:cry:

Nej nu ska jag inte tänka för mycket på det...
Ska och rida c-ponnyn om en stund. Jäkla rolig häst det där, piggast i stallet och 19(!) år efter nyår. Det ni är väl något att sträva efter med våra femåringar .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 652
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp