Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag har aldrig lärt någon häst hoppbyten.:) När jag hopptränade min häst gjorde jag "travbyten" eftersom jag hade riktat in mig på dressyren som gren och inte ville sabba de framtida "dressyrbytena". Visserligen bytte han spontant ibland i samband med att jag bytte riktning och då var de oftast rena.

Men för mig var det naturligtvis jätteviktigt att inte förstöra mina framtida "dressyrbyten" så jag har bara tränat byten i samband med dressyrträning.

Men på hoppsidan kan du kanske få bra råd! :)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ja vad sa veterinären egentligen? Fick massor av information men tror bara jag kommer ihåg 20 %...
Det som går behandla är ju inflammationerna, kotorna ser ju ut som dom gör. Det finns hästar som kan fungera hyfsat med såna här förändringar.

Nu i efterhand när jag analyserar ALLT så kanske det funnits tecken tidigare.
Det hände för något år sen när jag stretchade honom att han betedde sig märkligt och ostadigt men det gick över så fort så jag tänkte inte så mycket på det.
Han har periodvis varit ganska snubblig i skritten men jag har tänkt att han är i tillväxtperioder. Han har också trampat av sig en hel del skor, obalanserad??
I vissa arbetspass har han "tappat" bakbenen i traven ganska ofta.

Ska få hans journal hemskickad nästa vecka, ska lusläsa den tillsammans med min veterinärkompis...

Tyvärr har min lille häst inte varit speciellt pigg idag, fastnat med huvudet i backen jättemånga gånger. Enligt vetten förhoppningsvis för att kotorna blev "provocerade" igår.

Allt känns skit...

Tack alla för er omtanke, det värmer...

Vi har ju pratat via PM om det här och jag vet vad du tänker. Förstår att ditt hjärta blöder och att allt kommer verka som symptom när han inte är "som vanligt". Hur sa veterinären att du skulle gå vidare? Inflammationen kommer ju att försvinna men vad ska Ni göra för att hjälpa problemet i nacken att bli bättre?

Många kramar
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ja visst funderar man i alla banor som finns, jag försöker att inte måla Fan på väggen men det är inte lätt...

Prio 1 är som sagt inflammationerna resten är svårt att sia om eftersom vi måste se hur han fungerar utan infl. hur mycket av hans problem som ligger i att det var inflammerat.
Sen ska jag erkänna att jag inte riktigt vet, fick så mycket information när jag var på kliniken men kommer inte ihåg riktigt. Jag är ganska känslig av mig och fick kämpa med tårarna flera gånger när jag var där.
Det bästa är helt klart om man kan vara två när man åker iväg såhär, då finns större möjligheter att komma ihåg.
Ska bli jättebra att läsa hans journal när den kommer...

Idag har han varit lite piggare och också fått gå ut i hage, skönt!!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Men så är det ofta. Man glömmer vad de säjer i man glömmer vad man ska fråga. Speciellt om man får tråkiga besked. Tur att du har en kompis som kan hjälpa dig att förstå journalen.
Hoppas på det bästa.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Allt handlar nog om hur länge din häst haft pålagringarna. Ju nyare desto bättre prognos. Det som du måste få reda på är om han är säker för dig att rida. Vad händer om han får en känning när du rider? Det blir ju farligt om det hugger till mitt under en galopp i skogen t ex.

Toppen bra att du har nån som kan tolka journalen åt dig! Är jätte svårt att få såna här besked o hålla hjärnan kall i samma stund. Jag fick det beskedet på en ung häst jag hade för inridning i minns hur svårt det var att försöka berätta allt för ägaren sen.

Tänker på dig i hoppas verkligen allt löser sig till det bästa.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Connemara: i ditt fall hade jag lagt en upphöjd bom på mitten o bytt galopp över den ofta ofta ofta!!

När det funkar lätt åt båda håll så lägger du bommen på marken o flyttar runt den i ridhuset till han fattar att byte av riktning är lika med byte av galopp.

Polly: att han bär svansen snett brukar vara en indikation på en spänning. Prova att "svansa" honom några dagar, dvs rulla svansen i cirkel rörelser åt bägge hållen o se om det hjälper. Sen är ju ponnyer ofta ridna av barn o är då inte så lösgjorda som man kan önska. Då tar det ju en tid av vuxen ridning innan det löser sig. Du måste kanske rida honom flera dagar per vecka innan de dåliga vanorna är utbytta mot goda.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Connemara: i ditt fall hade jag lagt en upphöjd bom på mitten o bytt galopp över den ofta ofta ofta!!

När det funkar lätt åt båda håll så lägger du bommen på marken o flyttar runt den i ridhuset till han fattar att byte av riktning är lika med byte av galopp.

Tänkte faktiskt också på det..att om man satsar på hoppningen så är ju en bom ett förträffligt hjälpmedel.

Men jag har bekanta som köpte en fd hopphäst och skolade om till dressyrhäst. De hade stora problem med att få till rena byten även om det gick efter mycket jobb och träning. Just den person jag tänker på är B-tränare och tävlade sen hästen ända upp till svår B1 så det blev bra till slut. Jag behöver väl inte säga att h*n var skitnoga när nya hästen skulle lära sig byten..:D
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag har aldrig lärt någon häst hoppbyten.:) När jag hopptränade min häst gjorde jag "travbyten" eftersom jag hade riktat in mig på dressyren som gren och inte ville sabba de framtida "dressyrbytena". Visserligen bytte han spontant ibland i samband med att jag bytte riktning och då var de oftast rena.

Men för mig var det naturligtvis jätteviktigt att inte förstöra mina framtida "dressyrbyten" så jag har bara tränat byten i samband med dressyrträning.

Men på hoppsidan kan du kanske få bra råd! :)

Connemara: i ditt fall hade jag lagt en upphöjd bom på mitten o bytt galopp över den ofta ofta ofta!!

När det funkar lätt åt båda håll så lägger du bommen på marken o flyttar runt den i ridhuset till han fattar att byte av riktning är lika med byte av galopp.

Polly: att han bär svansen snett brukar vara en indikation på en spänning. Prova att "svansa" honom några dagar, dvs rulla svansen i cirkel rörelser åt bägge hållen o se om det hjälper. Sen är ju ponnyer ofta ridna av barn o är då inte så lösgjorda som man kan önska. Då tar det ju en tid av vuxen ridning innan det löser sig. Du måste kanske rida honom flera dagar per vecka innan de dåliga vanorna är utbytta mot goda.

Tänkte faktiskt också på det..att om man satsar på hoppningen så är ju en bom ett förträffligt hjälpmedel.

Men jag har bekanta som köpte en fd hopphäst och skolade om till dressyrhäst. De hade stora problem med att få till rena byten även om det gick efter mycket jobb och träning. Just den person jag tänker på är B-tränare och tävlade sen hästen ända upp till svår B1 så det blev bra till slut. Jag behöver väl inte säga att h*n var skitnoga när nya hästen skulle lära sig byten..:D

Hahaha, oj! Jag tror jag varit ganska otydlig märker jag :o Jag tränar INTE byten alls! Och jag vill inte heller, mha bom tex, just pga att jag inte vill sabba något för inlärning av dressyrbyten.

Min häst däremot han gillar att byta och jag fokuserar på att hålla en bra galopp i hoppningen - då byter han så fort man ändrar riktning (annars också, ute tex. Om man inte vill rida förvändgalopp såklart, då byter han bara om jag är otydlig eller han inte orkar).

Jag ville alltså bara ha tips på hur man inte förstör för dressyrbyten när hästen byter själv. INTE när man vill träna hoppbyten och senare träna dressyrbyten, för jag tränar inte på hoppbytena alls och vill inte heller göra pga risken för fel :p

Är jag lat kan jag byta galopp (genom att ändra riktning) även om jag egentligen nog inte borde, för jag vet ju inte om han byter rent eller ej :o
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Hahaha..viss förvirring här..:angel: Om hästen byter utan att du vill så bryter du bara av till skritt och fattar om den galopp du red i. Detta bara för att tala om att det är du som bestämmer vilken galopp ni ska ha. Blir också en lydnadsövning inför när han ska lära sig byta på hjälpen.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Fast grejen är ju att man aldrig någonsin med en dressyrhäst gör hoppbyten eller låter hästarna växla galopp när man byter varv, just därför finns övningen enkla byten.

Har man en hopphäst och man sen vill tävla dressyr, ja då får man helt enkelt bita i det sura äpplet att det kanske kommer bli svårt med rena byten.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ha ha ja herregud vad fel det blev!:D Men i vilket fall är det som Rider skriver, vill du att hästen ska byta på hjälpen så får du låta bli att byta varv o då byta galopp i språnget. Sakta av o byt.

Detta gäller naturligtvis inte inne på hoppbanan! Där byter ju din häst galopp efter vilket varv ni är i o det är som det ska vara!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

knapplånar.

var ett tag sedan jag skrev här. har som sagt en 06a på foder. tyvärr har hon dock gått och vrickat sig så nu är det vila som gäller för hennes del, står i sjukhage... och så promenerar jag med henne, kan säga att det är en väldigt brallig liten tjej som tycker det här med stillhet är dötrist!

nästa vecka ska vi i alla fall på återbesök. hoppas hon blir friskförklarad då så vi kan komma igång igen!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Hahaha..viss förvirring här..:angel: Om hästen byter utan att du vill så bryter du bara av till skritt och fattar om den galopp du red i. Detta bara för att tala om att det är du som bestämmer vilken galopp ni ska ha. Blir också en lydnadsövning inför när han ska lära sig byta på hjälpen.

Fast i hoppning blir det ju helfel?

Förvirringen är total :D

Hahaha..jag syftade naturligtvis på när eller om du rider dressyr..

Ah, då är jag med :idea: Vad svårt det var att inte röra ihop det här för mig :D

När jag rider dressyr (eller ja, om jag typ sitter ner i galoppen och faktiskt vill något) så är självklart inte egenpåkomna byten ok. Inte heller de få gånger jag rider på bana. Då bryter jag av och fattar ny. Så långt är jag med! Även om jag precis i början (typ när hästen var 5?) red honom ordentligt först (ex på en volt något vettigt rundad i innersidan och yttersidan med bra) och sedan bytte varv ut i en fri galopp - då växlade han galopp direkt.

Men det räckte med 1 eller 2 gånger på ett stoooor fält, sedan kunde han växla galopp på hoppbanan (därav denna övning) även om han landat i fel och kommit för långt in i nästa sväng för att byta spontant. Då ville nämligen min tränare (i alla 3 dicipliner) att jag skulle be honom byta genom att lägga till mer ytterhjälper vilket han först inte fattade (konstigt, jag kunde ju inte alls :p) men efter den lilla övningen ovan numera förstår han vad jag vill de få gånger det behövs.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Fast grejen är ju att man aldrig någonsin med en dressyrhäst gör hoppbyten eller låter hästarna växla galopp när man byter varv, just därför finns övningen enkla byten.

Har man en hopphäst och man sen vill tävla dressyr, ja då får man helt enkelt bita i det sura äpplet att det kanske kommer bli svårt med rena byten.

Ha ha ja herregud vad fel det blev!:D Men i vilket fall är det som Rider skriver, vill du att hästen ska byta på hjälpen så får du låta bli att byta varv o då byta galopp i språnget. Sakta av o byt.

Detta gäller naturligtvis inte inne på hoppbanan! Där byter ju din häst galopp efter vilket varv ni är i o det är som det ska vara!

Åh, det är ju hoppbanan/ute jag menat hela tiden :D

Att jag de få gångerna jag varit lat och bara vänt över banan och låtit hästen byta galopp när jag ridit "dressyr" vet jag är helfel :o Däremot visste jag inte hur jag skulle hantera speciellt hoppningen. Men även ute i skogen de bitar jag inte rider med fokus på "dressyrgaloppkvaliten" och just den galoppen jag rider i. Utan typ är ute och cantrar/intervalltränar/galopperar i backar.

Det är mao inte så allvarligt att hästen byter om man inte tydligt visar att man vill ha hästen i ena galoppen om man uttrycker sig så?

Jag kan tex när jag galopptränar bestämma att jag vill ha ena galoppen en viss sträcka - då är det inte ok att byta just för att han gärna växlar galopp till den enklare för stunden eller för att komma undan ena yttertygeln. Men då rider jag mer "tydligt" ena galoppen. Då bryter jag av (om galoppen är det primära och inte sträckan) och fattar ny och rider lite noggrannar en stund/till slutet på sträckan för att tydligare visa att jag vill ha honom ordentligt på yttertygeln i samma galopp.

Annars kan jag mer bara rida honom rakt fram mot båda tyglarna (tex på i terrängbana eller bara om jag vill galoppera honom framåt utan större krav, i backar o liknande) och då bryr jag mig inte om han byter och han byter då efter vad han tycker passar. HÄR vill jag ibland byta tillbaka om han lägger sig en längre stund i ena galoppen och jag vill att det ska bli lite mer lika mycket i båda. Det fungerar som så att jag vänder över vägen och försöker få en ny yttertygel - funkar ibland. Är det också förödande för dressyrbyten?

Mao, på en bara förstår jag mycket väl att hästen ska gå i galoppen man vill och byten ska korrigeras. Men mellantinget ute i skogen? Hoppningen fick jag ju svar på var ok :bow:
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Vad i hela fridens namn betyder MAO????

KL

Usch igår åkte jag in till Slöinge med kompisens häst som inte ätit något på 4dgr, haltar, svullen i ett bak och allmänt dålig. Hästen har varit ute på foder sedan augusti och när vi besökte dem i söndags pga infon om sjukdom så blev jag chockad. Detta fina ädla men ändå robusta fullblod som vi lämnade bort såg nu ut som ett av de värre fallen hos länsstyrelsen. :(
Känns konstigt att anklaga ägaren då vi inte hälsat på innan nu men det känns märkligt att hästen tappat så mycket. Väl nere i Slöinge så frågar jag vet lite fint om hästen kan tappat så mycket på fyra dagar, till svar får jag att tyvärr kan så vara fallet. Skönt för fordervärden men det känns ändå konstigt.
Någon annan som haft sjuk häst som förlorat mycket i vikt? Stoet är 165cm hög och vägde precis 400kg.

Det sjuka är att DV var ute natten mellan fre och lör och konstaterade att det var en kraftig hovböld eller hovbensfraktur. Han har karvat ur halva hoven bak till ingen nytta... Detta tillbaka visades direkt när vi kom till Slöinge. I bästa fall är det lymfangit som gått in i benet och då påverkat hästen riktigt illa. I värsta fall...ja, det vet man inte riktigt. Hursom så fick hon stanna kvar där nere.

Kan man reklamera jobb från en DV? Särskilt när Slöinge säger att det absolut inte är det?

sorry för lite trådkap men behövde skriva av mig..
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Mao= Med andra ord:D..

Tråkig historia det där.. Hmm..
Vet inte hur lätt det är att "reklamera"..Jag hade god lust när nämda djursjukhus tog minst tre månader att istället upptäckaa en hovböld.
Samtidigt är jag lite mesigt förlåtande och enl. min dv så hade loppan en ev. början till senskada öhh, typ..Det var ju därför jag gick vidare till klinik men på båda ställen upplyste jag också om det trauma som orskat hältan-att nyskodd trampat av sig vänster framsko..

Sen tror jag inte en häst på fyra dagar kan tappa så otroligt mycket, eftersom ni vet att hästen var i ett betydligt bättre skick när den åkte till fodervärd.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Fast det kan dom faktiskt...tappa massor på bara 4 dgr alltså, speciellt fullblod. Jag hade ett som fick kolik, gick hemma i 2 dgr för den blev bättre när vi slangade med olja men sen fick jag åka in med den iaf till Skara. Efter 4 dgr med sandkolik så hämtade jag hem ett fullständigt uppdraget benrangel!:eek: Har aldrig sett nåt liknande o ändå varnade Skara mig innan jag kom så jag inte skulle bli alltför chockad...Hon tog sig ganska snabbt efter att hon blivit frisk igen men helt rund o fin blev hon inte förrän efter ca 9 månader.

Denna häst har ju haft gruvligt ont i 4 dgr, först av lymfangiten o sen av den inkompetente vetten som karvade upp hoven så jag förstår om den var uppdragen o i dåligt skick!

Jag hade iaf inte betalat den fakturan från dv. Hade ringt upp o förklarat att det var helt sanslöst med en sån feldiagnos och att jag inte tänkte betala.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Käraste Lilla Connemara!;) Oroa dig inte så mycket utan rid precis som vanligt i skogen! Hästar är inte dumma i huvudet, tvärtom lite för smarta ibland o din fina ponny är ju en av de smarta! Han räknar snart ut vilka regler som gäller på banan o ute. I skogen har ni trevligt o tränar kondis, han får gå i vilken galopp han finner bäst för tillfället. På banan bestämmer du.:banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 652
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp