Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

"Nu tycker jag att vi slutar denna helt meningslösa diskussion. Till våren får vi se om det gick att lära hästen byta rent med hjälp av en cavaletti eller ej. ":D
Håller jag helt med om. Tycker du har en bra inställning som rider din fina Rivicca såpass allsidigt och ändå har enmålsättning. Visst får alla tycka men tråkigt när folk som inte brukar vara i tråden annars kommenterar med nedlåtande ton, så vill vi inte ha det. Då kan det löna sig att tiga även om man tycker sig ha rätt..

Åh, the_Connemara:D..Härligt med ditt inlägg. Kan säga att jag nog inte heller är riktigt säker på hur min byter, alltså har ju "lekt" lite byte någon gång:angel:.. Om hon har fram eller bak först i bytet det vette 17. Att hon ej har gest i DET är jag mer säker på:crazy:.
Så jag hakar på din fråga till Nova. Vore jättekul med en förklaring hur man introducerar byte ( eller hur du gör och tänker). Du brukar ha så tydliga förklaringar.
Som igår så red jag. Blev inte riltigt som jag tänkt mig då min lytta labb kom lommandes fast jag bett henne stanna..Hade inte hjärta att köra iväg henne hemm. Nå, då fick mitt galoppjobb bli på en äng istället. Galopperade i höger varv, samlade, försökte få henne först rak och sedan på den "nya" ytttertygeln och liten halvhalt, ny fattning då vänster...
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Till Maui: Nope, har inte hakat upp mig på nåt!;) För mig är det solklart att det finns 1000 sätt att lära in olika saker på o komma fram till samma resultat men bombyte är inte ett av de smidigaste sätten att lära in rena byten, det är min uppfattning.

connemara o polly: Jag gör aldrig några hoppbyten eftersom jag alltid har i åtanke att det kommer en dag när jag vill lära in rena dressyrbyten. På de unga hästarna svänger jag bara över ridbanan eller gör övergång till trav vareviga gång de har fel galopp. Försöker även rätta en unghäst inne på tävling men det är inte alltid jag hinner med!:D

Grå, som är en mycket smart o balanserad häst, har med tiden lärt sig att skilja på utrustningen!:rofl: Han skulle aldrig DRÖMMA om att byta i förvänd galopp med dressyrsadel på ryggen...bryta av för att han inte orkar, ja, men aldrig byta! Men så fort hoppgrejorna kommer på så byter han glatt på diagonalen, på omvänd volt eller var jag nu vill! Har aldrig lärt honom hoppbyten över bom eller övat detta alls. Nu när jag börjat lära honom rena byten så byter han nästan alltid med bak före i ena varvet medan det är svårare i andra, precis som för alla andra.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jo, det kan ju vara bra att ta till sig, att i hoppningen lägga in travsteg och sedan fatta den rätta galoppen.
Det jag var lite nyfiken på vart ju hur du gör när du börjar introducera byten ( alltså rena dressyrbyten).
Ha, ha, nya pownien gör klockrena hoppbyten iallafall, kastar om galoppen lite fööör enkelt vilket inte är av godo men smidigt för dottern som aldrig behöver rätta galoppen för det hinner han före med om han landar fel eller "behöver" byta:D..
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Men med vår oförmåga att bryta av till trav någorlunda normalt (än värre mitt i en hoppbana) och hästens desto större förmåga att ändra galoppen efter vart man svänger - vad gör man då?? Byten går liksom knappt att undvika, inte om jag vill hinna fram till nästa hinder :p Känns liksom fel att kasta sig på bromsen för att hindra ett (av hästen insisterat) byte när grundproblemet oftast är för dålig galopp. Dessutom vill hopptränaren att vi ska låta hästen byta själv (som dessutom är dressyrtränare/domare och sådant skit på hög nivå, du vet nog vem?).

What to do?
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Kan du göra övergångar från galopp till skritt? Om inte så börja med det först och främst innan du börjar med enkla byten. Jobba på att få mjuka övergångar utan travsteg emellan. När övergångarna funkar så börjar du med enkla byten. De enkla bytena ska funka bra innan du börjar med byten i språnget.

Denna övning gör du självklart när du enbart rider dressyr. Hoppningen är en annan sak och jag tror inte du behöver fundera så mycket på dressyrbyten när du hopptränar. Hästar är ändå ganska smarta. Det visar ju Novalies häst som har lärt sig att man inte byter i dressyrsadel utan då ska man gå i förvänd...:)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag vågar inte blanda mig in i debatten om byten, min lilla häst kan ngn slags byten sen tidigare ägare men jag är för dålig för att våga mig på att börja rodda med det än..

Bjuder på en bild från hopptävling i Tierp. Bara 90 cm men vi var felfria och det kändes helt ok, dock lite väl snabbt men det är ngt vi jobbar på. Ignorera arga jag och koncentrera er på mitt lilla Spöke:P

296178_10150840366165147_792000146_21157933_2067467959_n_175454789.jpg
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag tycker det är en fullkomligt HÄRLIG bild full av glädje (hästen) o koncentration (dig), inte ilska alls? Iaf ser det ut att gå mycket bra!!:banana:
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Aha polly! Jag fattade inte att det var det du frågade efter för jag tror jag skrev om det i ett tidigare inlägg? Men i vilket fall, jag brukar använda mig av mina intränade enkla byten o göra dom på åttvolt som jag lägger mot kortsidan. Dvs Conrad volten som Rider nämnde tidigare. Tänk dig att du rider i en 8 o vänder då upp mot kortsidan på mitten, t ex mot A, där saktar du av till skritt några ggr, sen gör halt några gånger o sen galopperar du in, saktar av till skritt, fattar den nya galoppen. Upprepa detta tills hästen väntar på dig helt säkert. Man kan även göra halt o rygga lite o fatta nya galoppen. Det brukar gå på nolltid att få hästen att fatta att du vill göra ett byte på mitten.

När hästen väntar fint o gör snygga enkla byten så lägger du till byteshjälpen o byter åt det håll som hästen har lättast för. Rid framåt i bytet så du inte backar.

Eller så rider man förvänd galopp som i filmen som visades tidigare, ställer om hästen o flyttar in bakdelen så vips brukar den byta rent OM den är eftergiven i nya innersidan.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Missade nog jag då..Tackar:bow:.
Har nog testat liknande rakt fram i skogen med enkla byten då..Åh det funkar ganska ok. kanske lite för att galoppen är hennes styrka och när jag kännt att hon varit med mig och lätt att ta tillbaka så har det fallit sig väl att prova.

Ottisen; Ni är jättefina:)!

*kl*
Motionerade först brune pownien å dom tio första minuterna känns det väldigt no, no, no..men sedan när jag fått loss honom och igång lite mer bjudning så är han riktigt mysig. Lite svårt för höger galopp för på långsidorna kastar han gärna om..
Brukar jobba honom lite på volt då och då gör han det inte och sedan prova igen på långsida och det funkar bättre men man får nästan sitta över lite på ytter och försöka vara väldigt still.. Någon som har teorier och likadant hur man jobbar för att han på sikt ska bibehålla eller är jag inne på rätt spår?
Tänkte ev. lite svag öppna, bogen in men han är inte stark och mjuk nog än..

Sen hade jag med Lopps å red i tantgruppen. Hon var superduktig, fick beröm av vikarierande tränaren som tyckte hon var trevligt sammansatt, antar att det är positivt:crazy:....Vi var hela sex ekipage så det går inte å jämföra med privat-träning, men rätt skoj på ett annat sätt:)..
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

Fick sällskap på ridturen i skogen så både Rivica o gammelhästen är motionerade nu.;)
Trevligt med sällskap när jag oftast rider ut själv. Regnet hängde i luften men kom inte som tur var.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Kl
Inget roligt besked på kliniken igår...
Min häst hade förändringar i kota C5 och C6 på ena sidan och C6 och C7 på andra sidan + inflammationer runt omkring där.
Veterinären upplevde honom obalanserad i skritten.
Det är ändå högst märkligt att ingen har märkt detta, inte jag eller de 5 olika tränare jag ridit för under åren. Heller ingen av de dressyrdomare som sett oss.
Mycket vanligt med istadighet hos dessa hästar men min häst har ALDRIG ens visat en tendens till istadighet, ALLTID härligt positiv.

Nu är han behandlad på alla 4 ställen för att häva inflammationen och ska vila i 4 veckor, sen tillbaka för ev ny behandling.

Känner mig otroligt ledsen...
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Usch, jag lider med dig. Skönt och bra att du ändå åkte till klinik. Blir han bra med rätt behandling?

Krama om
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Åh happy vad tråkigt!!!:cry: Men vad sa veterinären? Kunde det inte ha kommit från nåt trauma ganska nyligen o det är därför som ingen sett det? Den där dagen när han var så konstig, han kan ju ha ramlat i hagen.

Förändringar är ju aldrig bra men om traumat är nyligen så kan ju behandlingen få stopp på det. Hoppas verkligen du får bättre besked vid återbesöket.

1000 kramar
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Så ledsamt. Hoppas verkligen att han svarar på behandlingen o blir bra igen. Förstår verkligen att du känner dig ledsen.
Kramar Beata
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Vad tråkigt med din häst, hoppas den kryar på sig på ngt sätt.

knapplån

Uteritt, 1½ timme blev det idag, alla mina 3 hästar var med ute på tur, fast 2 åringen fick följa med på promenad då...alla skötte sig och var glada.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Kan du göra övergångar från galopp till skritt? Om inte så börja med det först och främst innan du börjar med enkla byten. Jobba på att få mjuka övergångar utan travsteg emellan. När övergångarna funkar så börjar du med enkla byten. De enkla bytena ska funka bra innan du börjar med byten i språnget.

Denna övning gör du självklart när du enbart rider dressyr. Hoppningen är en annan sak och jag tror inte du behöver fundera så mycket på dressyrbyten när du hopptränar. Hästar är ändå ganska smarta. Det visar ju Novalies häst som har lärt sig att man inte byter i dressyrsadel utan då ska man gå i förvänd...:)

Absolut inte! Eller alltså, i skogen funkar det mesta minst 1 g/ridtur typ men jag suger på att rida på bana - därför gör jag det enbart för tränare dvs typ nästan inte alls.

Därför frågar jag just hur man gör i hoppningen. Dressyrbyten är jag glad om vi kanske någon gång i framtiden kan börja med, men nu vill jag alltså kunna växla galopp utan att sabba för mycket för dressyrbyten i framtiden. Är du med? Spec i er diskussion i tråden verkar det ju vara väldigt petigt att inte lära in fel - för då blir korrekta dressyrbyten svårare att lära in sen. Därför vill jag veta hur man gör så lite fel som möjligt men ändå kan växla galopp ute/i hoppningen/terrängen :idea:

Jag tror absolut oxå att hästar är grymt smarta och för min del (som är så lite tävlingsmänniska man kan bli) så gör det mig nada om min häst byter/inte byter rent i framtiden på tävlingsbanan. Men jag vill inte röra till det för mycket för honom när han är så himla snäll och ambitiös. Därför vill jag gärna undvika de värsta groparna :)

Aha polly! Jag fattade inte att det var det du frågade efter för jag tror jag skrev om det i ett tidigare inlägg? Men i vilket fall, jag brukar använda mig av mina intränade enkla byten o göra dom på åttvolt som jag lägger mot kortsidan. Dvs Conrad volten som Rider nämnde tidigare. Tänk dig att du rider i en 8 o vänder då upp mot kortsidan på mitten, t ex mot A, där saktar du av till skritt några ggr, sen gör halt några gånger o sen galopperar du in, saktar av till skritt, fattar den nya galoppen. Upprepa detta tills hästen väntar på dig helt säkert. Man kan även göra halt o rygga lite o fatta nya galoppen. Det brukar gå på nolltid att få hästen att fatta att du vill göra ett byte på mitten.

När hästen väntar fint o gör snygga enkla byten så lägger du till byteshjälpen o byter åt det håll som hästen har lättast för. Rid framåt i bytet så du inte backar.

Eller så rider man förvänd galopp som i filmen som visades tidigare, ställer om hästen o flyttar in bakdelen så vips brukar den byta rent OM den är eftergiven i nya innersidan.

Hur lång tid brukar det ta på ett ungefär (för dig)?

(jag vill fortf inte lära mig göra byten, nu är jag bara nyfiken :p)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ja vad sa veterinären egentligen? Fick massor av information men tror bara jag kommer ihåg 20 %...
Det som går behandla är ju inflammationerna, kotorna ser ju ut som dom gör. Det finns hästar som kan fungera hyfsat med såna här förändringar.

Nu i efterhand när jag analyserar ALLT så kanske det funnits tecken tidigare.
Det hände för något år sen när jag stretchade honom att han betedde sig märkligt och ostadigt men det gick över så fort så jag tänkte inte så mycket på det.
Han har periodvis varit ganska snubblig i skritten men jag har tänkt att han är i tillväxtperioder. Han har också trampat av sig en hel del skor, obalanserad??
I vissa arbetspass har han "tappat" bakbenen i traven ganska ofta.

Ska få hans journal hemskickad nästa vecka, ska lusläsa den tillsammans med min veterinärkompis...

Tyvärr har min lille häst inte varit speciellt pigg idag, fastnat med huvudet i backen jättemånga gånger. Enligt vetten förhoppningsvis för att kotorna blev "provocerade" igår.

Allt känns skit...

Tack alla för er omtanke, det värmer...
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Fy så ledsamt:cry:..
Men du..grubbla inte över att du inte märkt något. Det du beskriver med att vara lite snubblig m.m är ju inget ovanligt på en ung växande häst. Precis också som du skriver med tränare som sett honom och ingen har påpekat någonting.
Jag förstår precis att man vill analysera allt.
Men skönt ändå att ha veterinär vännen så ni kan titta på journalerna ihop.

Styrkekramar i massor
//Malin
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Oxå ute och red igår på den gule, lilldottern red på min Loppa:D, å stora dottern på sin. Lite kul när 11-åringen galopperar först på henne, hon är så otroligt snäll( hästen:p).
Red ju sist eftersom jag hade långsammaste och minsta hästen..Ser då att brune lägger svansen lite snett åt höger..han är också ovillig att ta stöd och försöker komma "loss" och drar tyglarna ur händerna på dottern. Vet inte om man ska avvakta och bara jobba på att stärka eller om man behöver kolla upp?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 652
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp