Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Byten ska nog inte jag börja introducera på min häst, det lät komplicerat, får nog be tränaren när den tiden kommer för oss:D!
Vi började lite med ryggning, hur går man vidare där och vad finns det för övningar? Hon drar gärna snett åt vänster bakåt. Vet inte riktigt hur jag ska titta, tänka, känna för att parera det?

Här två bilder från i söndags..ingen lysande hoppebild men på den andra såg hon härligt "Loppsig" ut, tyckte jag:)!
32811207.jpg


32811206.jpg
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag fick tips av tränare att leda lite utåt med den handen åt vilket håll rumpan glider åt. Dvs drar hästen rumpan snett bak åt vänster så ska du leda lite utåt med vänsterhanden för att på så sätt rätta framdelen efter bakdelen. Och så fortsätta sitta och titta rakt fram. Enligt den här tränaren blir det bara mer svajjigt om man istället försöker parera själva bakdelsvinglet med skänklarna.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Lånar min egen knapp.

Ang byten så byter jag helst inte över bom med en ung häst av samma orsaker som Nova och Rider angett. Dock har jag sett de som tränat så och som nått bra resultat och rena byten.

Disa byter fint för hjälperna, men än är de inte befästa. Är tränad av hoppryttare som ändå varit noga med att göra "riktiga" byten. Visst trasslar hon till benen ibland, men oftast blir det rent. Jag har nu tänkt mig att dressyrtävlingspiloten, eller någon annan duktig ryttare/pilot ska få sätta bytena lite mer innan jag själv ger mig på dem.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Spännande med alla åsikter om byten. Jag ser ju också på filmerna att de byter efter när de går över bommen. Blir väl så när de hoppar över den med fram först o sedan bak.
Vi använder ingen bom utan en cavaletti och får ett språng där hela hästen är i luften samtidigt. Kanske där skillnaden ligger. Kan ju fråga nästa gång jag tränar. Nu ska jag iväg på konferens o Rivica vila i två dagar. Kylan har kommit, funderade på långkalsonger igår.:(
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Härligt med konferens! Äta gott o sova gott!:banana:

Skulle vara väldigt roligt att se film när ni byter över cavaletti för när jag försöker tänka mig till hur Rivica ska kunna byta med bakbenet först när det är frambenen som hoppar så får jag inte till det i hjärnan!:eek::) För i min värld så lämnar frambenen marken före bakbenen så fort det ligger en bom/upphöjd bom framför hästen.

polly: Vilka härliga bilder! Ang ryggning så gör det längs med en vägg, om hon skjuter ut åt vänster så se till att rygga i vänster varv så du tar hjälp av väggen. Ge korrekta hjälper o ta bara nåt steg åt gången så har du snart löst den knuten!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Tack alla som gett råd! Jag ska först be någon filma så jag ser hur hon gör men jag är nästan helt 100 på att det är med fram först.
Har en kompis som kommer hjälpa mig att rida Bulan under våren, hon tävlar msv dressyr och har en bra ranking i sverige på young riders, så det känns tryggt och bra. Vem vet, kanske lär hon in byte med bak :D
Hoppningen blir lite islagd, ev kommer AE i Glommen att hoppa någon gång då hon kommer ha träningar hemma i ridhuset under vintern.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Nova: Fast då måste väl höger varv vara bättre om jag vill ha stöd av vägg/sarg??

Tessalonica: Vad härligt med en så´n medryttare! Kanon!

Burr..hemkommen å måste ut å mocka..Är faktiskt lite ridsugen men eftersom det också är en nedra fritidsgård hos oss så får jag nog lägga energin på att plocka lite efter huliganerna:devil:..Men en liten skrittrunda i stjärnornas sken..hmm..Äh, e´ledeig i må´n så..
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag fattar inte vad du menar när du skriver att hästen ska byta med bak först. Den ska byta i svävningsmomentet samtidigt med bak och fram.
Antar att man vill få till ett"större" svävningsmomentet genom att ha en cavaletti så att det blir lättare för hästen.
Får fråga på nästa träning. Hur som helst blir det rena byten och även det utan cavaletti blev ju rent sist. Antar att vi snart tar bort cavalettin o tränar utan.:)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Beror sig lite på hur man ser det.
Hästen galopperar:
ytter bak
inner bak och ytter fram
inner fram
svävmoment
efter bytet så landar nya ytterbak först

Vid byte över bom: Om hästen "hoppar" över bommen så är det ytter fram som landar först, därefter inner fram, för att i nästa galoppsprång bli rätt i rätt ordning, alltså byter hästen efter med bak.

Skall man få till ett rent byte över bom, borde det ske i svävmomentet mitt över bommen, tror jag. Har aldrig lärt in över bom så jag är inte helt 100, när bytet borde ske vid bombyten.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Vilken jättefin bild när ni galopperar du och loppan.
Hon ser verkligen pigg, glad och fokuserad ut!!!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

:bow::bow: Tack sushmeister!

Maui; det är precis så som sush skriver, om den skulle byta med både fram o bak samtidigt blir det ett 4-fota skutt!:) Det är just därför det är snudd på omöjligt att få ett rent byte över bom/upphöjd bom för då lämnar ju hästen marken med frambenen först.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Hon skriver att det ska ske i snävmomentet över bommen. Precis som utan bommen så är det i snävmomentet.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

Hade bästa ridpasset igår på väldigt länge. Är så himla roligt när det går riktigt, riktigt bra och känslan är den samma. Rosie gick också kanonbra! :D Har börjat jobba på förvänd galopp med Bulan och kör på en stor åttvolt i hela ridhuset för att det ska bli så "enkelt som möjligt". Hon har svårt att hålla den hela vägen genom volten, är det enbart styrka eller ska jag försöka mana på henne att hålla den? Finns det någon bra övning som bygger upp muskulaturen eller är det nötning som gäller?

Märkte igår att hon har börjat få en riktigt trevlig muskulatur, kul att jämföra mot förra året. Ska se om jag kan få med kameran en dag så ska jag visa er :)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Härligt med sådana pass! Visa gärna bilder, är alltid kul att se förvandling!
En bra linje när man börjar med förvänd är också att rida en båge utefter långsidan, till att börja med halvägs mot medellinjen och efterhand kan man öka "storleken". Rid korta sekvenser så det är du som bryter av och snarare handlar det om balans och styrka.

*kl*
Tog ett pass i padocken, gick sådår.. Måste lära mig själv att tänka "back to basic" och hålla mig till övergångar, lite förvänd m.m. Lösgjöra och inte ha för stora krav så får jag ta krumelur jobbet hos tränaren.
Blir så besviken när jag inte får igenom det jag tänkt och det blir antingen tassigt eller springit, funkar bättre på bortaplan och då är det ju bättre att fokusera på det andra hemma som är nog så viktigt. Fast stundtals var hon jättefin. Är ledig och vädret är underbart så det får nog bli en liten tur i skogen åsså vila imorgon..
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Tessa: Ibland hjälper det med att ha hästen extra ställd i "gamla" innersidan men pollys övning är ännu bättre, dvs att pö om pö få igenom det. Vissa hästar tycker förvänd galopp är jättejobbigt o andra flyter på direkt. Det som är viktigt är ju att det är du som bryter av o inte hon.

polly: Du skriver ofta att du inte får igenom det du vill på hemma plan så ett tips är att filma dina träningar, titta på filmen precis innan du rider hemma o lyssna på råden du fick från din tränare när allt gick som du ville! Sen går du ut o rider o försöker minnas exakt vilka övningar ni gjorde för att få det att fungera. Så gör jag med Grå som är en mästare att fuska sig fram här i livet...:D
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Hon skriver att det ska ske i snävmomentet över bommen. Precis som utan bommen så är det i snävmomentet.

SNÄV momentet??:D;) Skoja bara, titta på filmerna, över bom=framben först. byte på marken PÅ HJÄLPERNA = bakbenet en millisekund först. Byter dom med både fram o bak samtidigt=fyrfota skutt.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Oj blev lite fel när jag skrev från telefonen.

Du tyckts ha hakat upp dig på att man inte kan byta över en bom. Lite konstigt att du inte kan acceptera att man kan göra på olika sätt. Om min tränare rekommenderar detta för oss så finns det givetvis en tanke bakom.
En häst som galopperar gör ju det på samma sätt oavsett om det ligger en bom på marken eller ej. På dig låter det som om man har en annan gångart för att det hamnar en bom på marken.:confused:

Hästen byter galoppen i svävningsmomentet och den ska byta med fram och bakben samtidigt. (Sen hur benen träffar marken är en annan sak, givetvis landar den inte på alla fyra.) Finns faktiskt hästar som byter med bak ett galoppsprång före fram och det är lika orent som att göra tvärt om.

Nu tycker jag att vi slutar denna helt meningslösa diskussion. Till våren får vi se om det gick att lära hästen byta rent med hjälp av en cavaletti eller ej.;)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Eftersom du är så övertygad om att detta är rätt metod för er så lär din häst byta över bom.
När jag läser dina svar så tänker jag..herregud..varför ödslar folk tid och energi på att försöka få dig att ändra åsikt.

En av min hästs styrkor är just fina rena byten och jag får oftast bra betyg på dessa på tävling...och jag blir inte ledsen om mina konkurrenter har lärt sina hästar orena byten...blir ju till mer fördel för mig sas..:devil:

Så fortsätt du med dina bomövningar!:banana:

Sorry..jag är inte bättre människa än så..:D
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Nova, hur gör du med byten på unghästar? Du som rider hoppning/fälttävlan tidigt men ändå högre klasser i dressyr senare i hästens liv? En hopp/fälttävlanshäst behöver ju kunna växla galopp men är ju knappast redo för dressyrbyten från scratch, eller?

Jag kan inte ens göra ett byte men min häst byter ibland när jag vill (rak väg) och oftast när det svänger åt fel håll (typ hoppning). Sedan byter han ganska mycket extra oxå och tidvis lägger han in det som ett enkelt sätt att slippa göra något annat :angel: Om det är rena byten eller inte har jag ingen aning om (mer än att det oftast inte är typ 5 språng i korsgalopp iaf). Jag resonerar som så att om vi någonsin behöver lära oss dressyrbyten så måste det väl vara ett plus att jag bara växlar galopp genom att typ styra åt ett annat håll - inga felaktiga hjälper inlärda som byteshjälper :D

Nåja, man kan ju drömma iaf :p

Vi har fö inte lärt oss bryta av till trav någorlunda sansat ännu (skritt och enkla byten är mao ännu längre bort) och förvänd galopp ligger på nivån att hästen vet att jag fattar den andra galoppen (det tog tid att förstå att matte inte bara fattat fel av misstag - hästen rättade till genom att byta eller bröt av för det var ju fel :mad: ;)). Vår dressyrgalopp är alltså i rätt stor avsaknad av allt som kallas balans, bärighet och grundridning. Men i skogen funkar det bra :D

(min är fö 04:a... :o)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 652
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp