Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

happy; tror jag inte för jag ser inte dig i startlistorna!:)

Nej, såg inte dig heller:).
Har även bestämt mig för att stryka mig. Är orolig över min lilla häst och har fått tid till röntgen om ca en vecka. Vill invänta svar därifrån innan jag planerar vidare...

kl
Red i skogen idag på en tokpigg häst som tom "brallade" i galoppen, så idag var han precis som vanligt.:banana:

Polly: Är såå imponerad över din hoppning, 80 och 90 är ju faktiskt ganska högt... Tufft gjort!!

Usch då Happy..men det kanske är klokt att kolla iochmed den reaktionen han fick..? Skönt ändå att han verkar pigg å glad.

Nja..ang hopperiet så har jag lärt mig en läxa-att INTE låta mig övertalas utan ligga på höjder till en början där jag känner mig säker och inte sätta hästen i klistret..Plus att det är lättare att "klämma" över om hon försöker gå bredvid. Så cr på 70-70, det är vad jag skulle behöva ut å mala:D, men nu blir det inte så, men kanske till sommaren?

Det blev ju lite så på 90 då jag själv står emot och hon hoppar kråka över en oxer vilket troligen resulterade i sidospring på nästkommande för jag försökte verkligen både rama in och rida framåt. Sedan gjorde hon likadant på nästa..

Det är inga hoppbyten vi vill lära in utan rena korrekta dressyrbyten. Jag gör som min tränare säjer. Att använda en bom är för att de inte ska byta efter med bak som det ofta blir på just hopphästar.:D
Vi tar det som ett projekt under vintern till att börja med.

KL

Har börjat med gammelhästen igen. Får se om hon håller att ridas på. Hon kan ju inte bara gå och skrota.

Kl
Jobbade sent och var inte i stallet förrän halv 7:(, orkade inte rida och sen var det så kallt också...
Stängde in mig i sadelkammaren (+15 grader) och putsade tre träns och en lädergrimma istället, skönt att få det gjort.:)

Ja nu blir det mörkt fort på dagarna. Att ta en putsdag låter inte helt fel. Mysigt att stå där inne i värmen o putsa träns, såna dagar uppskattas. Ibland är pysslet omkring precis lika roligt.

Tänkte visa en liten joggingfilm från igår på min kille som ÄNTLIGEN kan ridas på stora utebanan utan att få utbrott. (det går ett älgstråk precis utanför) och det kom en älg när vi red också, han spände till sig men knallade snällt vidare. :bump:

film

Ser verkligen avspänd ut:), svårt att tro att han kan vara en liten "djävul"...;)
Banan du rider på ser ut att vara enormt stor, ser underbart ut att ha sådana ytor.

Kl
Ledig idag, ska till stallet om en stund och rida i dagsljus:banana:.

ja banan är stor :) ibland kan man sträcka ut i galopp vilket känns bra att göra ibland :) vi har en mindre bana oxå. han bärja bli mer o mer avspänd, skönt, för då kan man börja tänka mer på.själva ridningen. förut har det mest varit att våga gå förbi och fram överallt.

Ser fint ut :)

KL

Snabb fråga som jag vill ha svar på! Till de klippmaskiner som Ni använder vet Ni hur kort det står att skären klipper?? Jag köpte nya igår och ville ha lite kortare än de skären som jag hade innan och nu såg jag när jag läste på nätet att dessa klipper 0,1-1mm!! Blir det för kort tror ni????

Imponerad över hur avspännd och trevlig han ser ut:)! Bra jobbat!!! Å så e´han ju så himla grann:D..en riktig eyecatcher:love:..

Var faktiskt å tränade igår..skulle väl hållas inom lås och bom men tränaren tyckte jag var fjompig å jag var ju tacksam att vara välkommen då dom åker på lite semester sen.
Hon blev riktigt fin efter ett tag men man får jobba en hel del för att få loss högersidan och få henne att vinkla bak där, men när vi väl var där så var det stor skillnad ridmässigt och även öppnan gick igenom med bättre flow..
Introducerade lite ryggning men rackarns vad svårt det blev utan sarg:crazy:

Tjolahopp, nu blir det en härlig uteritt, vilket väder...

kl
Blev en underbar uteritt idag i klarblå himmel, sol och 10 plussgrader:).
Red längs en gammal banvall fram till en sjö och rundade sjön och sedan in i skogen på en stig... Helt fantastiskt, jag blev nästan religiös :laugh:.

Hästen min är superpigg för tillfället och jag får faktiskt kämpa lite för att hålla honom i galoppen:o. Men jag gillar det!!!:banana:

Så härligt det lät.
Hoppas det fina vädret är kvar i morgon då vi kontorsråttot har möjlighet att komma ut i skogen. Idag fick hästen välförtjänt vila.

Låter väldigt kort? Kan du ställa in längden? Jag har en vanlig stor klippmaskin o enda gången den klippt så kort var när skären var felslipade...:)

kl

Fy vad avis jag är på er som kan rida i dagsljus på veckorna!:mad: När jag kommer hem från jobbet är det kolsvart ute o bara att lasta o åka till ridhuset. Det som är bra med det hela är att jag hinner inte vräka i mig en massa mat utan hem, lasta o rida, sen tebax o laga middag, läsa läxor med barnen o sen är det natten! Tror jag har gått ned 2 kg den sista månaden!:bump:

Imorgon är det dags för natt tävling igen...:eek: Rider på hemma plan med Grå, bara LA:3 men det blir sista dressyren för säsongen sen ska jag börja träna byten. Men igår när jag red så tyckte han tydligen att jag samlade för mycket i den förvända för han gjorde ett klockrent byte på mitten!:rofl: Jag blev så paff att jag inte kom mig för att göra nåt utan låtsades som om det var min mening o red glatt vidare....Kompisen sa att han gjorde det skitsnyggt! På tygeln o med bakbenet först o snyyyyg gest med fram!:banana:

Majken lullar i skogen, ska ta itu med henne också efter denna helgen men min lille pojk fyller 8 idag o sen är det Ryttargala med våran klubb så hon får vänta tills imorgon!

Maui: Filma gärna när du tränar dina byten så ser du själv om det blir rätt. Svårt att känna när man sitter på o det är ju den rätta känslan man vill få in.

Happy: är väl inte fel att ta lite prover på honom? Lät ju himla konstigt.

Polly: Vad roligt att träningen gick bra!

Jag håller med om bytena, jag hade passat mig för att byta över en bom, det blir direkt så att hästen blir efter bak. Det är ganska jobbigt att få bort.

Att byta över en bom är för att få ett korrekt byte i språnget. Red lektion i torsdags igen. Gjorde på samma sätt. Tränar inga byten hemma. Vi avslutade med att prova ett byte bredvid cavalettin. Först fattade hon inte men på andra försöket blev jag mer noggran med ställning o att titta dit jag skulle. Fick ett rent byte med gest i. Saktade av o klappade sen gjorde vi inget mer utan hon fick sluta som belöning.:D

Tack ni!

Idag har vi tävlat årets sista tävling. Vi avslutade året med att starta med domarbord, vilket vi faktiskt inte ridit på alls iår. Vi avslutade säsongen med att han va inte ett dugg rädd alls för domarbordet! är jätteglad, fick han riktigt nära! visst han kanske spände till sig lite men det va inte mkt att bry sig om. Första starten red jag en LC:1 och då red jag bara med fokus på avslappning, låg och djup form, mindre tempo och bara red alla vägar så korrekt jag kunde, komma nära hörn etc. Vi fick dock en del avdrag på att han gick i för låg form, men skitsamma, jag var jättenöjd med ritten för han kändes så avspänd! HELA programmet...sen gick han väl kanske alldeles för lågt/djupt men det är ju trots all känslan som är det viktigaste. Eftersom vi fick en del poängavdrag för formen så höjde jag upp formen till nästa klass, LB:1, och då fick jag kommentaren att det såg mkt bättre ut och vi fick bättre poäng, tror vi kom strax utanför placering, men jag åkte hem för vi frös så... Jag är jättenöjd med bägge starter, han skötte sig kanonbra!! så nu kan vi kryssa för sista punkten för iår som vi skulle klara...rida förbi domarbord :bump:

Det verkar tyvärr som ni bara går bakåt i utvecklingen vilket måste kännas trist.

Att byta över en bom är för att få ett korrekt byte i språnget. Red lektion i torsdags igen. Gjorde på samma sätt. Tränar inga byten hemma. Vi avslutade med att prova ett byte bredvid cavalettin. Först fattade hon inte men på andra försöket blev jag mer noggran med ställning o att titta dit jag skulle. Fick ett rent byte med gest i. Saktade av o klappade sen gjorde vi inget mer utan hon fick sluta som belöning.:D

Jo jag förstår att det är tanken, dock har jag aldrig hört någon DRESSYR- tränare förespråka det utan tvärtom varnat för just det. Men det är ju din häst så du får naturligtvis göra det du tycker känns rätt. :)

Första starten iår för domarbord (vi har mest startat för bil eller domarhus iår, vilket han inte är rädd för på samma sätt) och han går förbi utan problem idag med domarbordet, jämfört mot förra året då han aldrig gick förbi?. är det till att gå bakåt när han äntligen, efter mkt om och men, passerar förbi utan problem.

Kan också tycka det är lite avigt att starta msv och sen gå ner till lc och rida i en låg unghästform samtidigt som jag förstår din tanke då du haft sådana problem med hans tittighet..
Härligt att han var avslappnad och fin, känns väl skönt att avsluta säsongen så:). Hoppas det fortsätter så nästa år och att han kommit över det mer!

Haft härlig uteritt både idag och igår:D! Skrittade och travade mest idag och jobbade lite övergångar.
Tänkte köra ridbanban imorgon och antingen dressyra eller ta henne lite på töm och fortsätta mitt "lösgjöringsochuppbyggnads" projekt..
Funderar också på en liten mikrovila + lullridning nästa vecka..Vill ju egentligen rida så mycket som möjliigt innan hon åker men hon kanske skulle behöva det för det blir ju ingen direkt vila sedan då fodervärden tar över..?

jag vågar testa att starta högre på en bana som han gått flera ggr på och där det var tex domarbås som han inte är tittig på (åkte enbart till den tävlingsplasen alla starter för att han skulle vänja sig först), men jag skulle inte våga testa att rida ngt för svårt på ny tävlingsplats, ny miljö med domarbord. grundtanken var att starta LB och LA:1 idag men ridhuset jag rider i har varit stängt i ca 1 månad pga virusabort och därmed har jag inte tränat på samma sät utan mest lullat omkring hemma på utebanan/skogen och mest bara joggat omkring. Han ska gå in i sin vanliga viloperiod nu också och då går han inte på högvarv längre. Men att säga att vi bara går bakåt i utvecklingen var allt till att ta i bara för att vilja vara otrevlig när jag skrev anledningen till att jag var glad för dagens tävling.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?