Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag kan garantera dig att det är en dressyrtränare som jag tiden för. Eftersom jag litar på henne och hon själv har tagit fram hästar och tävlat i höga klasser får jag lita på att vet. Framtiden får väl visa om hon har rätt.

Idag hade vi ett härligt väder så det blev en skön tur i skogen tidigt på morgonen tillsammans med hunden. Skönt.;)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Nä jag tog inte i för att vara otrevlig utan för att jag helt enkelt anser det. Sen om du tycker det är otrevligt att jag inte tycker ni har utvecklats åt rätt håll, det handlar ju inte om mig utan om dig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ja det förstår jag att du gör, jag menar bara att jag aldrig hört en dressyrtränare någonsin förespråka att träna in byten över bom, men däremot vet jag att de flesta hoppryttare sysslar med det.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag växlar bett. Har ett sprenger ulta, sedan ett vanligt 3 delat samt ett sötmalmsbett. Prova du sprenger. Alla känner ingen större skillnad, men vi som har dom i stallet är nöjda iallafall.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Har ridit honom på ett sprenger, dock 12,5cm vilket troligtvis inte han var nöjd med. tredelat sötmalm går ok, men är nog också för kort just nu.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ang byten. Först vill jag säga att jag inte rider byten på min ännu så jag har inte ngn egen åsikt i ämnet, men jag vet en tjej som tävlade högre dressyrklasser på sina hästar, lärde alla sina hästar att byta över bom. Sedan om det är rätt eller fel uttalar jag mig inte om, men hon tävlade iaf med väldigt bra resultat så jag tror inte hon var het fel ute i sin träning.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

sprenger betten upplever jag lite stora/tunga, vilket säkert kan vara en anledning till att vissa kanske inte gillar dom? Jag rider med det ngt pass i veckan men brukar rida oftare med dom andra betten. Jag fick gå ner en ½ storlek när jag köpte Sprenger. Min brukar i vanliga fall ha 12½, men på Sprenger 12.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ja min har nog eg 13-13,5cm i bett men har fått gå på ärvda bett från min förra häst än så länge men idag ska jag gå igenom betthögen och se om jag har ngt som är längre då det är lite för tight med ringarna just nu.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag varierar mellan, novabett, tredelat med fasta D-ringar, tredelat med lösa ringar. Hon fungerar bäst på metallbetten men novat är bra som omväxling.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag växlar också bett. När jag rider dressyr är det oftast ett tunt 3-delat "vanligt" bett. Sen brukar jag när jag rider ut, tömkör mm växla mellan
tjockare 3-delade, 3-delat med en böj på och rakt bett. Märker faktiskt ingen skillnad på vad jag stoppar i munnen på henne.;)

Nova; hur gick det på dressyren?
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ang byten. Först vill jag säga att jag inte rider byten på min ännu så jag har inte ngn egen åsikt i ämnet, men jag vet en tjej som tävlade högre dressyrklasser på sina hästar, lärde alla sina hästar att byta över bom. Sedan om det är rätt eller fel uttalar jag mig inte om, men hon tävlade iaf med väldigt bra resultat så jag tror inte hon var het fel ute i sin träning.

Det är bara att titta på videos där folk byter över bom för att se att hästarna blir sena bak. Det är nämligen helt omöjligt för hästen att byta över bom och inte bli sen bak eftersom hästen måste över bommen.

exempel:

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=yINub8R-cCw

http://www.youtube.com/watch?v=5Mx5Df3M5Oo

Från Hippo panelen

Byte över bom inte bara positivt
Många ryttare lär sina hästar att byta galopp över en bom. Det fungerar bra på vissa hästar, men andra hästar lär sig på detta sätt att byta orent, det vill säga byta med frambenen ett galoppsprång innan de byter bak.
Lämplig för unghästar?
Nej


Såklart folk får göra som dom vill men att byta över en bom som är känt för att ge hästar som byter orent hade jag aktat mig för om man har en dressyrhäst.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Skyller på att jag är relativt ny i tävlingssammanhang vad det gäller dressyr och hoppning. Hade faktiskt ingen aning om att det spelade roll om de bytte med fram eller bak först. Men eftersom Ni alla verkar ha olika sätt så undrar jag hur du hade lärt en häst att byta galopp om man inte gör det över bom?
Bulan byter galopp bra men dessvärre då inte "korrekt" då hon gör det med fram först. Hur gör jag för att få henne att byta bak? Eller handlar det om styrka?

KL

Vi löshoppade hästarna igår. Var ju ganska så exakt ett år sedan jag gjorde det med dem och gisses vilket självförtroende lilla Bulan har fått. Märks att ridningen stärkt upp henne och att hoppningen gett resultat. Hon hade ett underbart flyt och hoppade som en tokstålla. Sprang flera varv av sig själv, inte ett smack behövdes. Vi fick tom stoppa henne för att höja.
Det var riktigt roligt att se. Rosie fick några språng men hon har inte flåset med sig så hon fick ta det lugnt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Skyller på att jag är relativt ny i tävlingssammanhang vad det gäller dressyr och hoppning. Hade faktiskt ingen aning om att det spelade roll om de bytte med fram eller bak först. Men eftersom Ni alla verkar ha olika sätt så undrar jag hur du hade lärt en häst att byta galopp om man inte gör det över bom?
Bulan byter galopp bra men dessvärre då inte "korrekt" då hon gör det med fram först. Hur gör jag för att få henne att byta bak? Eller handlar det om styrka?

På en häst som lärt sig byta "fel" är denna variant otroligt bra, förövrigt får man jättebra tips och förklaringar på massa ridövningar på denna kanal.


http://www.youtube.com/user/janesavoie#p/search/0/UCpT_4bHoY0


När jag lär in galoppombyten så använder jag mig av flera övningar. Det beror på vad som passar just den hästen bäst. Här är 2 st jag brukar använda mig av.


Conrad Schumakers 8- volt är väldigt bra att lära in byten på. Man rider en 8-volt i galopp och vänder upp på medellinjen mot väggen eller staketet. Man rakriktar ett steg först, sen gör man halt och fattar ny galopp gör om det tills hästen väntar på en. Sedan lägger man in ett enkelt byte alltså skrittsteg och fortsätter ut i den andra galoppen. Börjar hästen gå iväg eller förekomma så gör man halt, ryggar och så håller man på tills hästen väntar på ryttaren. Det är viktigt att man rakriktar på medellinjen och byter till den nya yttertygeln innan så att hästen är rak inför det nya bytet och fri på nya innersidan. Då är det bara till att flytta bak nya ytterskänkeln och sen byta galopp.

Har man svårt med rakriktningen eller att hästen går iväg kan man bara vända upp på medellinjen flytta hästen sidvärtes som på videon fast över en större yta rakrikta och sen göra bytet.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Som sagt så tror jag alla väljer att gå olika väg ang bytesinlärning. Många använder bom (från det jag sett) men det finns väl dom som väljer en annan väg också. Min är lite bytestränad av tränaren, men jag tror inte dom använde bom på min. Själv vill jag inte ens försöka lära/befästa min hästs byten, utan jag kommer lämna iväg hästen till tränare för bytesträning.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Eftersom jag, enligt din åsikt, älskar att vara tvärsemot dig så kommer du ju läsa mitt inlägg som faan läser bibeln men eftersom detta är ett fritt land så skriver jag det ändå!:D

Det är INTE många dressyrtränare som lär in dressyrbyten över bom men undantag finns ju alltid. Tvärtom är det enormt sällsynt av exakt dom orsaker som Rider angett. Hästarna har en mycket stor tendens att bli efter med bak eftersom det är naturligt att hoppa över en bom med frambenen först. Det syns ju så tydligt på de 2 videona som visades i inlägget ovan.

Om man lyssnar på instruktionsvideon som Rider la in så börjar hon med att radda upp en LÅÅÅÅNG rad saker som hon struntar i när man börjar lära in byten, hon säger bl a: Jag bryr mig inte om om hästen rusar iväg i bytet när man börjar, jag bryr mig inte om om hästen kastar fram sitt framben, jag bryr mig inte om någonting ALLS förutom att bytet SKA vara rent! Dvs med bakbenet först för det finns inget svårare än att lära om en häst som lärt sig fel.

Tessa: Videon visar att hästen måste vara eftergiven (det som hon benämner som; The horse must be THROUGH the new inner side) i den nya innersidan o visar genom att rida förvänd galopp o böja halsen inåt. Jag tycker också att Conrads 8-volt är den enklaste att använda men många gillar att byta från förvänd vilket man också kan göra på en 8-volt.

Det är ju inte så viktigt om man aldrig ska rida över MSV C i dressyr att lära in dressyrbyten, det duger gott o väl med hoppbyten, men har man nånsin tänkt rida program där byten ingår så tjänar man väldigt mycket tid på att lära in de riktiga bytena från början.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Som jag skrev innan så skrev jag bara att jag också sett folk som lär in byten med bom, just den tjejen jag tänker på rider framgångsrikt i såna klasser där byten förekom. Det funkade väl för dom hästarna, eller så visste den ryttaren hur man skulle lära in det på ett korrekt sätt, men precis som jag skrev innan så funkar det säkert inte för alla. Jag vill inte ens försöka lära in byten på min häst, han är så stor, så jag skulle inte orka hålla koll på hela hans kropp så för min del låter jag en tränare lära in dom sedan. Så jag säger inte att det ena är rätt eller fel i saken i fråga.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

Jag skulle börja med att enbart rida enkla byten och se till att de är riktigt balanserade och fina innan man går vidare. Även jobba med att ha en bra aktiv galopp där hästen går i en fin, avspänd form.

Man kan göra kortare och kortare enkla byten. Till slut bara med ett skrittsteg innan ny fattning.

En övning är att rida hästen i förvänd galopp och lite öppna längs fyrkanten. När man vill byta rätar man ut hästen försiktigt och trycker samtidigt ut bakdelen mot spåret igen. De flesta hästar byter automatiskt då. Bästa är också om man har någon kompetent människa på backen som kan se om det är rent eller inte. Sitter man o gör flera orena byten så lär sig hästen att det är så man gör.

8-volten som Rider beskriver är också väldigt bra, i synnerhet om man har en häst som vill ge sig iväg efter bytet. Bra att ha en vägg som bromsar..:D

Om man satsar på dressyr skulle jag aldrig i livet lära hästen byta över bom. Det blir onödigt svårt att komma tillrätta med felaktigt inlärda byten och det har blivit befäst hos hästen att byta efter bak. Det är också ett av det vanligaste felet man ser på dressyrtävlingar. Ger i princip aldrig högre än en 4:a i betyg om man har en snäll domare dvs..;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 652
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp